Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Lange vliegreis met dreumes en peuter

Binnenkort gaan wij met onze dochters van net 3 en net 1 een lange vliegreis maken (10 uur). Onze jongste zal bij ons op schoot zitten. Het wordt de eerste keer vliegen voor beide dames en voor ons met twee kleintjes. Ik heb natuurlijk al wel gekeken naar tips op internet, maar mogelijk zijn hier nog door de wol geverfde reis moeders met de ultieme tip. Ik hoor ze graag 😊


Mijn tip zou zijn geweest om ook voor de jongste een eigen stoel te boeken, maar daar heb je dus niks meer aan.

Wij hebben ooit eens met onze uk van bijna 2 gereisd en toen lol gehad van een draagbare DVD-speler met eigen DVD's. Alleen was halverwege de reis ofzo de accu leeg, maar voor een deel van de tijd hadden we er wel plezier van. De films die je in het vliegtuig kon zien waren namelijk allemaal in het Engels, nu kon zoon zijn vertrouwde Bumba filmpjes bekijken. 

Wat ik toen ook gedaan heb (niet zozeer voor de vliegreis, meer voor de vakantie zelf) was kopietjes meenemen van een aantal favoriete voorleesverhaaltjes. Zoon had een aantal favorieten uit het grote Jip en Janneke boek. Ik ben toen naar de kopieerwinkel gegaan en heb die favorieten gekopieerd op 75%, waardoor er 2 bladzijden op 1 A-4tje pasten. Het pakketje kopietjes nam amper plaats in in de bagage, en aan het eind van de vakantie gooide ik het weg. Ook had ik een paar Gouden Boekjes mee in mini-versie. 

Neem ook extra kleding voor jezelf mee in de handbagage. Vaak nemen mensen wel extra kleding mee voor de jonge kinderen maar niet voor zichzelf. Als er dan een ongelukje gebeurt (en die kans is best aanwezig in die beperkte ruimte, heb het vaker zien gebeuren..) zit je in ieder geval zelf niet de rest van de vlucht in een vieze outfit. 

Als het even kan, een nachtvlucht boeken.

En schoenen zonder metaal, anders gaat detector af.

En kleden in joggingbroek, soepele stof en geen koude voeten.

Verkleeddoekmee om luier te wisselen igv een bezet toilet.

Ziploczakjes die je dicht kan ritsen, zonder dat het lekt of stinkt igv overgeven.

Stewards in vliegtuig om extra deken en kussen vragen; zij zijn ook gebaad bij rustige 

kleine passagiers en zijn vaak heel behulpzaam.

Bij inchecken kijken voor stoelen met extra beenruimte, zodat jullie evt. op de grond 

voor de stoel een spelletje kunnen doen.

Bij opstijgen en landen de kinderen op een lolly of iets anders laten kauwen, 

zodat ze minder druk op de oren voelen. Mochten ze wel pijn hebben, dan wat laten drinken

 of tegendruk opbouwen door neus dicht en wangen bol zodat oren ploppen.

Een extra stoel boeken. Maar dat is wellicht niet mogelijk meer. Dat is de enige manier waarop ik vliegreizen met kleintjes te overleven vond. 

Ik moet er niet aan denken om zo lang te vliegen met kleine kinderen. Ik zou wel boekjes meenemen, spelletjes, knuffels, iets met een filmpje of zo. En bij voorkeur in de nacht vliegen, zodat ze nog wat slapen.

neem een powerbank mee zodat je je telefoon of tablet kunt opladen. 
filmpjes downloaden van Netflix bijvoorbeeld. 

Zorg voor voldoende eten, bijvoorbeeld rozijntjes en blauwe bessen of druiven aan de tros. Onze dochter was lang bezig met het uit het doosje peuteren van rozijntjes en door haar zelf de druiven van de tros te laten trekken werd dan een activiteit op zich.

Verder kun je bij de Action sticker boeken kopen met wel duizend stickers. Geef beide een velletje papier om de stickers op te plakken.

Verder is een filmpje altijd goed. Je kunt bij Netflix hun favoriete series downloaden. Zorg voor een volle accu en een powerbank. Wij hadden een koptelefoon voor dochter mee zodat andere passagiers geen last hadden van Peppa.

Wees creatief op de luchthaven en zorg dat ze hun energie nog even kwijt kunnen. Laat ze bijvoorbeeld oneindig rondjes over de loopbanden gaan of laat ze rennen over de hellingen bedoeld voor minder valide.

Het moeilijkste moment is voor het opstijgen dan moeten ze op hun stoel blijven en tijdens het opstijgen mogen geen schermpjes gebruikt worden. Mijn tip is laat ze uit tot het vliegtuig is opgestegen is zodat je geen driftbui krijgt als ze weg moeten. Tafeltjes zelfde verhaal. De periode tussen instappen en opstijgen moet je dus zo kort mogelijk houden en ga dus niet vooraan in de rij staan. Bedenk verder een activiteit die ze kunnen doen tot aan het opstijgen reken daarbij op ongeveer 20 minuten.

Tijdens het opstijgen zelf geef je ze best iets te drinken. Als je zelf niks mag meenemen vraag het dan bij instappen direct aan de stewardess. Zo voorkom je last van de oren. Voor het geval je geen drinken kan krijgen zorg dan voor iets te eten.

Misschien nog wel het belangrijkste zorg dat jezelf rustig bent. Dus vertrek op tijd, zoek uit waar je moet zijn. Liever een tijd wachten op de luchthaven dan moeten stressen met kinderen, want je zult altijd zien dat ze net doorlekken terwijl jij bij de douane staat.

Wat vreselijk! Sorry, dat is het eerste wat in me opkwam. Ik moet binnenkort ook lang vliegen (11 uur) en ik zie er nu al tegenop. Je weet op een gegeven moment niet meer hoe je moet zitten, en dan heb ik nog wel voldoende beenruimte en geen baby op schoot.
Is het nog mogelijk om een stoel bij te boeken? Dat zou ik dan zeker doen.

Nog vergeten als je wilt dat de kinderen gaan slapen zorg dan dat je een pyjama meeneemt en eventueel hun slaapzakje en volg zoveel mogelijk het normale bedritueel.

Zorg ook dat je de spullen die je bij de hand wilt hebben tijdens het opstijgen bij de gate in een plastic zak stopt in je handbagage. Dat scheelt stress dat je iets niet kunt vinden tijdens het boarden.

Ideetje88

Ideetje88

22-03-2022 om 19:16 Topicstarter

bedankt voor de tips tot nu toe 😊 over mijn oudste maak ik me niet zo’n zorgen. Die kunnen we wel voor een filmpje zetten en een spelletje mee doen en dingen aan uitleggen. De dreumes is een ander verhaal. Ze wil op het moment alles ontdekken en op onderzoek uit. We hebben voor haar een Deryan traveller gekocht, een soort baby luchtbed met een slaapzak eraan. Hopelijk kan ze daarop een beetje slapen. 
Ik vind het spannend, maar het zal verder wel los lopen. Ik ben alleen wel graag goed voorbereid. In het ergste geval is het 10 uur afzien, maar dat overleven we dan ook weer wel. Gelukkig gaat er meer familie mee dus als het erg wordt, kunnen we afwisselen 🙈

Denk je ook aan al die andere passagiers die 10 uur 

Ideetje88 schreef op 22-03-2022 om 19:16:

 In het ergste geval is het 10 uur afzien, maar dat overleven we dan ook weer wel. Gelukkig gaat er meer familie mee dus als het erg wordt, kunnen we afwisselen 🙈

Denk je ook aan al die andere passagiers voor wie het dan 10 uur lang afzien wordt?

De mijne viel altijd als een blok in slaap en heeft dat tot zijn 7e volgehouden, daarna helaas niet meer gevlogen.

Hij had wel altijd heel veel last van luchtziekte, en gaf soms wel 6 keer op een vlucht over. We namen dus best wel wat setjes kleding voor hem mee, stuk of 4/5 en oude kleding dus die je eventueel ter plekke kunt weggooien. Ieder setje verpakt in een plastic zak zodat je de schone set eruit kunt trekken en vieze set erin, daarnaast spuuggzakjes en hydrofiele luiers (de goedkoopste die je kunt krijgen zodat je ze eventueel weg kunt gooien).

Verder bereidde ik me altijd voor op een vlucht waar hij wakker zou zijn (dit was niet zo maar toch) dan kocht ik een rol inpakpapier en maakte voor ieder uur een cadeautje. Cadeautjes waren, een pakje crackers, rozijntjes, nog meer crackers, een snoepje, een speelgoed autootje, bijna altijd zo'n klei ei (bij de action vandaan), een boekje, en dat soort spul. Nagenoeg altijd bleef dat dus in mijn tas zitten tot we aankwamen heel af en toe was hij een uurtje of 2 uurtjes wakker en dan gaf ik hem het klei of crackers. Dat speelgoed komt ook goed uit in de hotelkamer.

Ideetje88 schreef op 22-03-2022 om 19:16:

bedankt voor de tips tot nu toe 😊 over mijn oudste maak ik me niet zo’n zorgen. Die kunnen we wel voor een filmpje zetten en een spelletje mee doen en dingen aan uitleggen. De dreumes is een ander verhaal. Ze wil op het moment alles ontdekken en op onderzoek uit. We hebben voor haar een Deryan traveller gekocht, een soort baby luchtbed met een slaapzak eraan. Hopelijk kan ze daarop een beetje slapen.
Ik vind het spannend, maar het zal verder wel los lopen. Ik ben alleen wel graag goed voorbereid. In het ergste geval is het 10 uur afzien, maar dat overleven we dan ook weer wel. Gelukkig gaat er meer familie mee dus als het erg wordt, kunnen we afwisselen 🙈

Onze dochter was bijna anderhalf en ook echt geen stil zitter. Gelukkig was ze zo onder de indruk van het de luchthaven (waar we haar wel de ruimte hebben gegeven om alles te ontdekken) dat ze daarna in het vliegtuig wel bleef zitten. Wij hebben haar rond haar normale slaap tijd een slaapzak aangetrokken, tandjes gepoetst en daarna een boekje voorgelezen. Daarna heb ik haar rustig tegen mijn borst aangelegd met haar slaap knuffel, het duurde iets langer en ik merkte dat ze veel behoefte had aan bevestiging dat ik bij haar was, maar uiteindelijk viel ze gewoon in een diepe slaap. Ik vond het wel ongemakkelijk zitten, maar goed dat weet je van te voren.

ja dat is inderdaad belangrijk laat je kids los gaan op de luchthaven, nou ja los gaan lekker lopen en rennen en ontdekken. Dan slapen ze zodra ze de lucht in gaan!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.