MaGNuM
01-07-2025 om 00:50
Leren lezen voor de 4e, normale potentie of Hoog begaafd?
Hallo iedereen,
Ik heb voordat ik vader werd, meer dan 20 jaar in het onderwijs gewerkt, met vrijwel alle soorten en type kinderen (met alle diverse achtergronden, talenten en gebreken).
De leeftijden waarmee ik werkte waren tussen 5 en 17 jaar.
Leren en doceren is echt wel mijn interesse, hoe je informatie efficiënt en effectief (en dus boeiend en "leuk") kunt overbrengen.
Toen ik hoorde dat er 4 jarige zijn die konden lezen, begon ik meteen nieuwgierig te worden of ik mijn kind dat ook kon leren, maar dan didactisch correct (dus zonder het echt te pushen, passend bij de leeftijd en mogelijkheden). Het gevolg is dat ik een soort prototype lesprogramma begon te maken en te testen op mijn kind.
De theorie (in het kort):
- veilig voelen als eerst (!..goude regel voor leren)
- als een kind een vormen en dingen kan herkennen, en daar een geluid bij kan herinneren
(vb: plaatje van een kat = "mauw"), dan kan hij/zij ook letters gaan herinneren met de bijbehorende klanken, gezien dat ook specifieke vormen zijn.
- regelmatig letters laten zien en herhalen
- de volgende stap is 2 uitleggen/laten zien hoe 2 letters met een eigen klank samen kunnen gaan. (dit is een cruciaal punt waarbij de hersenen de connectie moeten maken...ik testte dit steeds maar met 1 poging om de 2 weken, door te vragen hoe 2 letters bij elkaar geschreven klinken, na een voorbeeld)
- daarna heel veel spelletjes, vooral met 2 letter woordjes (of onzin woordjes). Steeds 1 klinker en 1 medeklinker.
- daarna testen wanneer 3 letterwoordjes gelezen kunnen worden, 4 letterwoordje etc. (steeds beperkt door werkgeheugen ontwikkeling... erg facinerend!),
- daarna andere soort spelletjes, met belonings-ervaring stimulus voor lezen van 1 woordje per keer.
- daarna veel herhalen tegen over een kleine beloning (als het kind oorzaak gevolg kan begrijpen). Ook hier, nooit pushen, altijd leuk blijven. Mikken op 4 van de 5 keer gemak en stoppen als het negatief wordt, eindigen met een positieve hoogtepunt.
Nou mijn vraag is of anderen hier ook ervaring mee hebben. Want de theorie leek in praktijk goed te werken. Mijn zoon (nu 4) kan gewoon lezen, lijkt niet echt hoog begaafd. Hij vind lezen niet specifiek leuk, maar vind het niet erg. Hij leest als hij zelf interesse heeft.
Dit laat ook de vraag bij mij of andere ("gemiddelde") kinderen, zeker na hun 4e verjaardag met dit traject ook best snel zouden kunnen leren lezen. De potentie lijk bij een doorsnee kind er zeker al te zijn.
Ik hoor graag jullie gedachtes/ervaringen/ideeën.

Beril
01-07-2025 om 01:54
Mijn dochter las ook voor haar vierde zonder enige stimulering of begeleiding. En ze is zeker weten niet hoogbegaafd. Ooit op het speciaal basisonderwijs uitgelegd gekregen dat ze alle kinderen aan het lezen krijgen ook die met een iq van 75. Ik heb ook nog een zwaar dyslectisch kind waar met alle moeite helaas met 9 jaar er nog geen aantoonbaar avi niveau was. Uiteindelijk is ook dit kind met heel veel inspanning op het niveau gekomen van geletterdheid. Beiden kinderen hebben een vergelijkbaar iq.
Geleerd dat bij een dyslect juist kleine woordjes lastiger zijn dan grote woorden. Het woordbeeld is beter te onderscheiden wanneer de woorden langer zijn. Het herhaaldelijk oefenen van kleine woordjes had hier geen nut en later begreep ik waarom.

Zonnebloempje
01-07-2025 om 06:25
Hier twee hoogbegaafde kinderen, die beiden niet konden lezen voor hun vierde.
Maar waarom zou je dit willen ??

Maheiden
01-07-2025 om 06:26
Meer dan 20 jaar in het onderwijs gewerkt maar je gebruikt geen didactische termen in je beschrijving over het leesonderwijs.....
Technisch leren lezen is een vaardigheid die weinig met IQ te maken heeft. Dat is geen nieuwe ontdekking.

Jillz
01-07-2025 om 06:32
Nee dit heeft zeker niks te maken met hoogbegaafdheid dit heeft alles te maken met wat je een kind wel en niet aanbied.
Er bestaat een methode om kinderen met bijvoorbeeld Downsyndroom te leren praten door ze te leren lezen. Deze methode "leespraat" kan al ingezet worden vanaf twee jaar. Waarbij de kinderen dus ook voordat ze vier zijn leren lezen.

Zeespiegel
01-07-2025 om 06:34
Hier merk ik, dat ze op zo'n soort manier ook letters aanbieden op de kleuterschool. Per periode maken ze een lettertafel, dan kunnen de kinderen zelf iets van huis meenemen, dat begint met de betreffende letter.
Wordt wel ook meteen bij vermeld, geen zorgen te maken in het geval je kind dat niet meteen oppikt. Doen kinderen pas wanneer ze daar zelf aan toe zijn.
Mijn kind kan nu eind groep 1, goed de eigen naam herkennen, en op wat houterige manier zelf schrijven.
Op YouTube kids zie ik wel filmpjes voorbijkomen voor het spelenderwijs leren van vormen, kleuren en cijfers. Nog niet van letters.

Kimdekim
01-07-2025 om 06:48
Ik heb een hoogbegaafd kind dat op zijn vierde las. Zonder stimulatie. Hij kon het gewoon opeens ( hij vond taalspelletjes wel altijd heel leuk ).
Mijn dochter die " gewoon" slim is kon het niet. Ze snapte de spelletjes die ik met zoon deed ook niet en vond ze ook niet leuk. Zij was er echt pas aan toe in groep 3.

Vaaas
01-07-2025 om 06:49
Mijn ervaring met drie hoogbegaafde kinderen is dat ik denk dat vooral de snelheid waarbij een kind gaat van niet lezen naar letterlijk alles op hoog niveau begrijpend kunnen lezen iets zegt over IQ.

Anoniemer
01-07-2025 om 06:57
Zeespiegel schreef op 01-07-2025 om 06:34:
Hier merk ik, dat ze op zo'n soort manier ook letters aanbieden op de kleuterschool. Per periode maken ze een lettertafel, dan kunnen de kinderen zelf iets van huis meenemen, dat begint met de betreffende letter.
Wordt wel ook meteen bij vermeld, geen zorgen te maken in het geval je kind dat niet meteen oppikt. Doen kinderen pas wanneer ze daar zelf aan toe zijn.
Mijn kind kan nu eind groep 1, goed de eigen naam herkennen, en op wat houterige manier zelf schrijven.
Op YouTube kids zie ik wel filmpjes voorbijkomen voor het spelenderwijs leren van vormen, kleuren en cijfers. Nog niet van letters.
Dat 'er zelf aan toe zijn' is achterhaald. We weten inmiddels dat kinderen met leesproblemen gebaat zijn bij vroegtijdige interventies.
TO: ik begrijp de titel niet: normale potentie of Hoog begaafd? Uit je verhaal maak ik op dat dat niet iets is wat je je afvraagt.
Is er een reden waarom je je kind op die leeftijd zelf hebt leren lezen?

Peaches
01-07-2025 om 07:05
Ik denk dat de meeste kinderen met een gemiddelde intelligentie dit wel kunnen. Het lijkt me vooral afhankelijk van geduld, frustratietolerantie, interesse.
Maar waarom zou je dit willen? Groep 3 is verschrikkelijk saai als je al kan lezen. Ga je weer twee weken lang de 'i' leren.ijn kinderen konden nog niet eens lezen toen (ook omdat ik ze daarin had afgeremd; ga maar dingen leren die je niet op school krijgt), maar pikten het veel sneller op dan gemiddeld en die gingen al kapot van verveling. Ik zou dit echt afraden...

Vaaas
01-07-2025 om 07:09
Peaches schreef op 01-07-2025 om 07:05:
Ik denk dat de meeste kinderen met een gemiddelde intelligentie dit wel kunnen. Het lijkt me vooral afhankelijk van geduld, frustratietolerantie, interesse.
Maar waarom zou je dit willen? Groep 3 is verschrikkelijk saai als je al kan lezen. Ga je weer twee weken lang de 'i' leren.ijn kinderen konden nog niet eens lezen toen (ook omdat ik ze daarin had afgeremd; ga maar dingen leren die je niet op school krijgt), maar pikten het veel sneller op dan gemiddeld en die gingen al kapot van verveling. Ik zou dit echt afraden...
Dat is tegenwoordig volgens mij niet meer waar, daarvoor komen er te veel kinderen inmiddels in groep 3 die al kunnen lezen.

Peaches
01-07-2025 om 07:10
Vaaas schreef op 01-07-2025 om 07:09:
[..]
Dat is tegenwoordig volgens mij niet meer waar, daarvoor komen er te veel kinderen inmiddels in groep 3 die al kunnen lezen.
Hmm, nou, 2 jaar geleden nog wel.
Zal ook wel per school verschillen hoor.

Vaaas
01-07-2025 om 07:12
Peaches schreef op 01-07-2025 om 07:10:
[..]
Hmm, nou, 2 jaar geleden nog wel.
Zal ook wel per school verschillen hoor.
Bij de oudste kwam 1/3 van de klas lezend binnen in groep 3.

Bakblik
01-07-2025 om 07:17
Mijn oudste herkende letters en ging dat aan elkaar plakken tot woorden net na haar 3e verjaardag. Die zat de pakken hagelslag "voor te lezen" aan het ontbijt. Zij kon met een handgeschreven briefje bekende boodschappen opzoeken in de winkel. Uiteindelijk is zijn vwo gaan doen.
Jongste vond het allemaal wel best die had geen interesse in lezen op die manier. Pas toen hij alle letters kende ging hij lezen.
Hij bleek uiteindelijk hb en dyslectisch.

absor
01-07-2025 om 07:21
ja ik ken ook iemand die haar kinderen op die manier al vroeg heeft leren lezen. Kinderen zijn niet hoogbegaafd
ik dacht zelf ik laat het lekker aan de juf/meester van groep 3 over. Want je moet toch naar groep 3 en ik herinnerde me het als een supermagisch moment dat ik leerde lezen 😁. Voor je 4e onthoud je dat denk ik niet