Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Massi Nissa

Massi Nissa

12-04-2009 om 19:44

Lieve versprekingen

Hoi hoi, ik geniet zo van de woorden die onze dochter *niet* goed kan uitspreken. Vroeg me af of er meer zijn die dat onweerstaanbaar vinden. Voorbeelden: pra-pie-kra, smoltige kaas (ipv gesmolten kaas), het waait het wind (= de wind waait). Wie heeft er ook leuke versprekingen?
Groetjes
Massi


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leuk

Leuk is dat he!

geraspte kaas: grappige kaas
optakelen: optaleken
Beneden: berejen

Yvon Meijer

Yvon Meijer

12-04-2009 om 23:21

Ja..

viezigheidjes werd vieze geitjes. en paraplu plaplaplu.

griezelworst i.p.v. chorizo-worst
Karel Kindertijd op tv (KRO kindertijd)
hier ook de prapika bij Oudste, heeft ze nog heel lang volgehouden. En Jongste (2) kent een mooi liedje: Drink je schuitje theetje varen....

Niet zozeer een verspreking

Ook lang geleden bij de ogentest op het CB werd het plaatje van een fluitketel aangewezen. Zoon zei " een theezettertje" en inderdaad, ik zei altijd: "ik ga even thee zetten" als ik de ketel pakte.

Hier

hahaha hier ook regelmatig uit de mond van onze drie jarige (en vroeger natuurlijk van de oudere kids).
KROEPOEK was ook zo'n geweldige werd KOEKOEK, POEPKOEK. Hebben wij al snel verbasterd in chineze koek om andere vreemde variaties maar uit te sluiten.
De oudste (nu 15) zei bij PICKUP, PIKKUT en later PIKKIP.(oeps).
Nu zegt de jongste van 3 af en toe bij BOTERHAM, TOTERHAM en bij KIETELEN, TIETELEN.
Het blijft leuk.
Gr. Rymcke

Dordrecht, sliedrecht...

...en thuis heb je Aandrecht.

Pippie

Pippie

13-04-2009 om 13:08

Morgen

Dat heb ik morgen gedaan!

Sascha2

Sascha2

13-04-2009 om 20:08

Hier ook

Inderdaad, het zijn erg leuke versprekingen van kinderen.
Zo heet bij ons:
computer - mokuupter
magneetjes - klameetjes
zwieber de vos - zjieber de jos
Jens (grote broer) - jensjer
paprika - praaprieka
Teveel om op te noemen.
En altijd vind ik het zo jammer als de woorden ineens goed uitgesproken worden. Zo wordt Jens sinds twee weken nu gewoon Jens genoemd en ach, wat vond ik het Jensjer toch lief klinken. Ik denk er met weemoed aan terug en kan nu al niet wachten totdat de volgende leert praten

Massi Nissa

Massi Nissa

13-04-2009 om 20:38

O leuk

Paprika is blijkbaar echt een lastig woord, haha. Kroepoek wordt ook verbasterd door dochter, maar we eten zo weinig Chinees dat ik er niet meer aan had gedacht. En net als Sascha2 vind ik het ook altijd stiekem jammer als ze het woord ineens goed zeggen. Mijn man (niet van Nederlandse afkomst) noemt een wandelingetje al jaaaren een "wandeltje". Ik heb hem nooit gecorrigeerd, vind het een veel te leuk woord.
Dochter kan trouwens het woord 'eieren' ook niet zeggen, dat wordt 'eideren' of 'eirejen'.
Verder heeft ze een tante met een voorkeur voor Doc Martens schoenen (van de stevige kraakpandstappers). Elke keer als ze iemand in de stad op Doc Martens ziet lopen, wijst ze ernaar en brult: "Schoenen van tante Lien!!!". Heb al heel wat zeer verbaasde blikken gekregen.
Groetjes
Massi

Esc

Esc

13-04-2009 om 21:40

Mee eens!

Sommige versprekingen klinken zo lief, veel te leuk om te verbeteren.

Goopies - boodschappen
Paprika - cavia / Garfield
Ketsjoep - ketchup

Helaas

Ze blijven er nooit lang in, helaas, die versprekingen. Kroepoek was hier een tijdje kroekoep, maar dat duurde ook niet lang.
Hij had wat moeite met een liedje waarin voorkwam 'als je dan niet mee wilt gaan moet je uit m'n schuitje gaan' - hij had geen idee wat een schuitje was. Dus: 'uit beschuitje gaan'

O ja, en mijn favoriete verhaspeling was toen hij voor het eerst opmerkte dat zijn natte voeten afdrukken achterlieten op de badmat. In kennelijke twijfel tussen 'opstapje' en 'voetstap' had hij het over 'voetopstappingen'. Hadden we eigenlijk nooit moeten corrigeren

Groeten,

Temet

Kwak kwak

Onze dochter deed gisteren een eend na:
fak,fak,fak. tot hilariteit tot onze zoons uiteraard(fuck)

Artemisia

Artemisia

13-04-2009 om 22:38

Madeliefjes..

... heten bij peuterzoon madelieverdjes. Is toch wel mijn favoriet .
Artemisia.

Hahaha

Hier nog eentje.
Jongste noemt boodschappen doen = tas opendoen.
Laatst was oudste (15) engels aan het leren, werkwoorden, kwam Cut in voor (hahaha cut = snijden) maar tja de jongste van 3 hoorde alleen Cut maar tja he bekend, hoor ik wel eens vaker moet hij gedacht hebben. Heeft ruim een uur door het huis en buiten cut (ahum k**) geroepen. De buurt moet wel iets gedacht hebben. Want het was nu niet bepaald zachtjes. hahaha.
Rymcke

Zo jammer dat het een keer ophoudt!

van zoon en dochter:
schreba (zebra)
pakot (kapot)
stront (samenvoeging van grond en straat; 'het is op de stront gevallen!')
afwijken (aanschuiven: dochter zit in stoel en vraagt: mama, wil je me even afwijken?)

en vast nog veel meer uitspraken die ik nu niet meer weet(( Gelukkig veel ook opgeschreven in het schriftje voor het kinderdagverblijf.
Caroro

Sanseplonnetjes

Mijn dochter (2j4m) is dol op champignons. Kroepoek wordt proeproek, en heel schattig, als we de berenjacht gaan lezen, roept ze heel hard: Jaaaaaa, we gaan op Beeeeejejacht!
Verder jammer genoeg weinig verkeerd uitgesproken woorden, vind het idd zo lief. Oudste (bijna 6) spreekt wel nog steeds van kjomptoeter, terwijl jongste dat helemaal goed zegt

Zo leuk!

paprika = vlavika

kapot = pakot

maatbeker = koko (verbastering van koken en ja, dan gebruik je dat ding ook natuurlijk)

beschuit met muisjes = schuitmuisje

wasknijpers = washangertjes

schoenen = goeme

varkentje = varenkje

Het gaat helaas zo snel weer voorbij. Zoonlief leert heel snel steeds beter praten. De beschuit met muisjes en het varkentje zijn overigens van dochter van 4 en die blijft ze verkeerd zeggen, maar dat is volgens mij omdat het erin gesleten is, ze weet inmiddels best hoe het wel moet.

Snoepjes

snoepjes noemt mijn dochter putica. vraag me niet waarom overigens

Roosje Katoen

Roosje Katoen

14-04-2009 om 11:16

Paprika

is hier ook praprika en rivier wordt drie vier

Mamvantwee

Mamvantwee

14-04-2009 om 11:44

Mandarijntje

Toen mijn zoontje 2 was en mijn dochter 3, hoorde ik dit. zoon: 'ik wil een marijntje' dochter: 'dat is niet marijntje, dat is een mamarijntje!'.

krin

krin

14-04-2009 om 20:24

Brikakoos

De enige hardnekkige van zoon (4) zijn nonninade voor limonade, en klimmerik voor klimrek. Inmiddels uitgestorven zijn mijn favoriet brikakoos (abrikoos), sosocola (chocola), koffetjes (poffertjes), portemee (portemonnee), totukker (computer) en alubans (ambulance).
Overigens verzint hij woorden waar je bij staat: als eten koud wordt, "gaat het verkouden", en als hij niet meer wil lopen, zijn zijn "lopers" op, en vraagt hij of ik nog genoeg "dragers" heb. Nou, meestal niet.

Hmmm

Ik kan dus bijna niets bedenken. Hij spreekt de "k" uit als "t" en de "g" als "d" dus we hebben hier woorden als tar = car, darden = garden. Hij is in ieder geval consequent.

Wawwa = grandad
Abbalane = aeroplane
Namich = sandwich

Een tijdje geleden noemde hij een tomato een matato. Dan zei ik wel eens, zeg eens "toh", hij: "toh", ik: "mah", hij: "mah", ik: "toh", hij "toh". Ik: "tomato". Hij "matato". Zucht.

Oh, en als ik vraag hoe laat het is dan is het altijd "forty six eight o'clock". Geen idee hoe hij daar opkomt.

MLN

MLN

14-04-2009 om 23:23

Tellen

Zo wordt hier heel consequent geteld: 1, 3, 3, 7, 8, 9, 10, NUL.
Verder hele lieve woordjes waarvan je het idd jammer vindt als ze ineens wel goed worden uitgesproken. Zo heeft hij heel lang: minga-minga gezegd als iets klein was. Afgeleid van ieniemienie. En de leukste: kappekappeka. Dat is dus een caravan! En als het een grote caravan is: kappekappekappeka!!! Zegt ie nu nog steeds en we houden hem er nog heel even in. Te lief....

Maranmat

Maranmat

15-04-2009 om 14:30

Schattig....

Wij eten hier al jaren nassi met kroekroek, een zitverhoger is een verzithogertje, we hebben ook een periode siempesappesap gedronken (sinaasappelsap) en door de lucht gaan stjaalragers. 's Avonds doen we een pama of nachtjurkje aan en we zijn allemaal dol op apeltjes (aardappeltjes). Voor water moet je oppassen, want daar kun je invijveren en ben je nat.....

Quilla

Quilla

15-04-2009 om 20:18

Ik ben een poepluier!

:-s

lieverliefbeesje = lieveheersbeestje

biekeboe! = kiekeboe

Oudste (nu bijna 6) had het in zijn dreumestijd over 'koekeboter' als hij ontbijtkoek met boter wilde. Koekeboter is nu gewoon een begrip geworden voor ontbijtkoek, de boter doet er niet meer toe, nu vragen we of ze koekeboter met of zonder boter willen.

Asa Torell

Asa Torell

15-04-2009 om 20:21

Hier

Zoon (nu 5) zei een hele tijd Koontelofetief = lokomotief, Milomonade = limonade, en nu nog steeds Ketsjlav = ketchup, Wrater = water.
Leuke voorbeelden zijn er al in deze draad!

Moeilijk als het makkelijk(er) kan

Zoon zegt "no appybody" (not everybody, niet iedereen) ipv "nobody" (niemand).

Ja ook hier

computer =konkoeter
limonade = manie
avond/bedtijd (als in: je moet nu naar bed, het is avond)=avontuur ( is het nu avontuur?)

En hij heeft eindeloos 'wogge' gezegd als hij groot bedoelde, maar waar dat nou vandaan kwam?

oh ja, en de leukste voor mij: ik heet Liesbeth, maar hij noemt me 'Liefbent' "omdat je lief bent" Aaahh...

MLN

MLN

16-04-2009 om 23:11

Deze ook nog

Ha meten = naar beneden
Mi noeg = ik heb genoeg
Ammel = arm
Nekke wammel = lekker warm
Bebouters = kabouters
En sinds een paar dagen wordt in iedere zin 'voor/achter' gebruikt! Schat waar ben je??? Antwoord: voor/achter in de keuken. In een flyer ziet hij Kabouter Plop staan met wat kindjes en die kindjes staan dus voor/achter Bebouter Pop....

Mathilde

Mathilde

17-04-2009 om 11:57

Jammer

dat het zo snel voorbij gaat, deze fase. Jongste is 3 en we horen alleen nog 'mimolade' voor limonade. Verder rollen er al hele volzinnen foutloos uit, helaas . Maar wat we er nog wel een tijd in zullen houden is 'verstoppelen' en 'trimmelen' in plaats van verstoppen en trimmen. En ze zeggen consequent DE badje (mamma, mag ik in de badje?) omdat wij bij oudste 's avonds 'in de badje, lalalalalala' zongen op de wijs van In the navy. Dan spurtte ze zo snel mogelijk naar het bad .
Ik vond 'tengking' ook wel een leuke (ketting). Beiden hebben ook een tijdje popa en moma gezegd tegen opa en oma. En de film was 'appelopen', dat zeggen we nu nog wel eens. O wacht, jongste zegt ook nog 'balaan' tegen een banaan. Voorzeggen helpt niet, want dan roept hij heel boos: dat zeg ik toch!
Mathilde

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.