Liesjexx
28-06-2025 om 18:51
Mijn dochter zegt verontrustende dingen
hallo,
Ik zit op het moment met een hele moeilijke situatie. Ik heb 2 dochters van mn vorige relatie ze zijn 6 en 3,5.
We zijn al 2,5 jaar uit elkaar. Het loopt al vanaf het begin heen stroef. De reden dat we uit elkaar zijn is dat hij heel agressief was en vaker huiselijk geweld plaatstvond niet fysiek. Mijn jongste dochter heeft wel eens verontrustende dingen gezegd als ze terug is van hem zoals “ geen vingertje erin steken (vagina) want dat doet echt heel pijn” als ik er verder over wilt vragen dan zegt ze niks meer. Ze heeft een keer een snee op haar bil gehad na een weekend van hem. Waarop ik vroeg hoe dat kon en waarop zij antwoordde “ papa heeft dat gedaan en echt geen vingertje erin doen want dat doet echt heel veel pijn” Ik als moeder schrok daar natuurlijk heel erg van en heb het toen aan mn oudste gevraagd hoe dat kon waarop zei antwoordde met “ papa is lief hoor papa is lief”
Ik heb er toen niet veel mee gedaan omdat ik het me haast niet kon voorstellen en ook nog veel angst had naar hem toe. Ik heb hem vaker eens aangesproken over dingen maar dat wordt ontkend of ik of mn kinderen worden als leugenaar beschouwd door hem.
door verschillende signalen wat de meiden uiten heb ik toch contact genomen met CJG. Nu zo’n 5 maanden is mn jongste dochtertje angstig en paniekerig als ze naar hem moet gaan. Ze stopt niet met huilen en laat me niet meer los. Nu 3 weekenden terug kwamen ze terug van een heel weekend bij hem. Hij benoemde dat de jongste pijn aan haar vagina had en dat het rood was. Na dat hij weg was en de kindjes gesetteld waren vroeg ik het aan der en gaf ze antwoord met “ mn zus (ik noem der naam niet) heeft me erop geslagen en opengetrokken en papa doet dat ook” als ik het mn oudste vraagt hoe dat kan zegt ze dat ze het niet weet en dat papa dat bijna nooit doet.
ik heb het doorgegevn aan CJG en hun hebben contact opgenomen met de politie.
ik weet het even niet meer allemaal. Ik ben er enorm van geschrokken maar ik kan het me ook heel moeilijk voorstellen. Ik wil niemand beschuldigen alleen ik maak me grote zorgen maar mn angst voor hem speelt ook mee. Wat doet die met de kinderen gaat die ze nog meer manipuleren zodra hii weet dat dat allemaal erbij betrokken is.

krulliebollie
29-06-2025 om 13:19
Er is geen professionele hulpverlener die gaat zeggen dat je kinderen niet mag laten gaan want dat bepaald een rechter. Wat je wel kunt doen is aangeven dat ze je thuis houdt en meteen een advocaat inschakelen die dit procedureel netjes regelt met de rechtbank. Ouders blijven altijd verantwoordelijk voor de veiligheid. Als de ene ouder de veiligheid bij de andere ouder niet kan garanderen moet de ouder zelf dit regelen via een familierecht advocaat.

Lexus
29-06-2025 om 13:22
krulliebollie schreef op 29-06-2025 om 13:19:
Er is geen professionele hulpverlener die gaat zeggen dat je kinderen niet mag laten gaan want dat bepaald een rechter. Wat je wel kunt doen is aangeven dat ze je thuis houdt en meteen een advocaat inschakelen die dit procedureel netjes regelt met de rechtbank. Ouders blijven altijd verantwoordelijk voor de veiligheid. Als de ene ouder de veiligheid bij de andere ouder niet kan garanderen moet de ouder zelf dit regelen via een familierecht advocaat.
Nou zou het niet beter zijn om eerst de advocaat in te schakelen en met haar/zijn hulp kijken hoe te handelen?

krulliebollie
29-06-2025 om 13:24
Dan nog kan een advocaat adviseren en handelen in opdracht maar ouders zullen dit zelf moeten aankaarten en de opdracht geven.

Trijsje
29-06-2025 om 13:38
Tijgeroog schreef op 29-06-2025 om 12:10:
Probeer je kinderen het verschil tussen leuke en vervelende geheimpjes te leren.
Een leuk geheimpje is dat je voor iemand een cadeautje hebt gekocht, samen met een vriendinnetje. Dat is om iemand blij te maken, dat word je zelf blij van een als je het aan iemand verklapt is er niemand boos op je. Leuke geheimpjes zijn goed!
En vervelend geheimpje is als er iets naars is gebeurd, of iets pijn heeft gedaan. Vervelende geheimpjes is vooral ook als iemand tegen je zegt dat je het aan niemand mag vertellen omdat er dan iets ergs gebeurt (dan word ik boos op je, dan mag ik je nooit meer zien, dan moet ik naar de gevangenis)
Vervelende geheimpjes zijn niet goed! En die moet je altijd vertellen, bijvoorbeeld aan mama, oma, de juf.
Ja, dit is heel belangrijk. Een mooie manier om hierover in gesprek te komen is het voorleesboek “Sam en het niet-leuke geheim”

Zeespiegel
30-06-2025 om 05:59
Liesjexx schreef op 29-06-2025 om 09:32:
[..]
Liefste hou ik ze nu thuis vooral nu de zomervakantie begint, maar idd als ik het nu doe zonder dat een professional het me gezegd heeft om te doen. Dan kan dat later tegen me gebruikt worden. Het is in Nederland echt krom allemaal. Ik probeer ze te beschermen maar door bepaalde wetten kan ik dat weer niet. Hou ik ze thuis is het wel mijn zorgplicht als moeder maar dan is het ook weer wettelijk strafbaar en tegen de afspraken in.
Misschien iets regelen dat hij ze voorlopig alleen onder toezicht mag zien?

Rozentuin88
30-06-2025 om 11:31
Dit is echt foute boel! Aangifte doen bij de politie. Je kinderen kunnen echt niet meer naar hun vader toe. Schakel veilig thuis in die je hierin kunen begeleiden. Hoewel kinderen, zeker op deze leeftijd heel veel fantasie hebben, zijn dit wel heel veel niet pluis signalen. Het is niet slechts een uitspraak, het is zichtbaar letsel, het gedrag van je oudste die waarschijnlijk onder druk wordt gezet en bedreigd om niets te zeggen.
Echt moeders, houd je kinderen bij hem weg. Absoluut niet alleen laten zonder toezicht. Seksueel misbruik maakt kinderen kapot. Hun hele leven zullen ze er mee moeten dealen en ze blijven kwetsbaar. Ingrijpen dus!

troelahoep
30-06-2025 om 14:51
Jeetje Liesjexx, wat een nachtmerrie. Gelukkig heb ik zelf zoiets nooit meegemaakt, maar mijn gevoel zegt dat je absoluut je kinderen niet met je ex moet meegeven, en niet netjes afwachten tot de deskundigen/de politie of wie dan ook het officieel afraadt. Ook al zou je jezelf daarmee in problemen kunnen brengen omdat je niet rechtmatig handelt ofzoiets..... wat je dochtertje heeft gezegd (en de reactie van je oudste) is niet echt niets wat ze zouden kunnen verzinnen of wat anders geïnterpreteerd kan worden toch?
Ik kan me heel goed voorstellen dat je in de eerste instantie het niet hebt kunnen geloven en je ex niet direct wil beschuldigen van misbruik. Je wilt niet dat dat waar is. Het is zo'n afschuwelijk scenario dat je die optie als het ware automatisch ontkent uit zelfbescherming. Gelukkig heb je nu actie ondernomen.
Heel veel sterkte en ik hoop op een goede afloop voor jullie allemaal.

Peaches
30-06-2025 om 19:45
troelahoep schreef op 30-06-2025 om 14:51:
Jeetje Liesjexx, wat een nachtmerrie. Gelukkig heb ik zelf zoiets nooit meegemaakt, maar mijn gevoel zegt dat je absoluut je kinderen niet met je ex moet meegeven, en niet netjes afwachten tot de deskundigen/de politie of wie dan ook het officieel afraadt. Ook al zou je jezelf daarmee in problemen kunnen brengen omdat je niet rechtmatig handelt ofzoiets.....
Het probleem is natuurlijk dat je daarmee niet alleen jezelf, maar ook je kinderen in de problemen kunt brengen.

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM
30-06-2025 om 22:40
- Uitzondering: Artikel 1:377a lid 3 BW
De rechter kan het omgangsrecht ontzeggen, indien:
omgang ernstig nadeel oplevert voor de geestelijke of lichamelijke ontwikkeling van het kind; - de ouder of verzorger kennelijk ongeschikt of kennelijk niet in staat is tot omgang;
- het kind dat 12 jaar of ouder is ernstige bezwaren tegen omgang heeft;
- omgang anderszins in strijd is met zwaarwegende belangen van het kind.
Toepassing in jouw situatie:
Als een kind ernstige beschuldigingen uit tegen de vader (bijvoorbeeld over misbruik, mishandeling of verwaarlozing), dan kan dat vallen onder:
- “omgang levert ernstig nadeel op”
- of: “omgang is in strijd met zwaarwegende belangen van het kind”
In zo’n geval mag een ouder tijdelijk stoppen met omgang, maar moet wel snel actie ondernemen om dit juridisch of via hulpinstanties (zoals Veilig Thuis of de rechter) te onderbouwen.

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM
30-06-2025 om 22:41
Artikel 1:247 BW – Ouders zijn verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van het kind en moeten het kind beschermen tegen onveiligheid.
Artikel 1:253a BW – Bij conflicten over de uitoefening van gezag of omgang kunnen ouders de rechter vragen een beslissing te nemen.
Jij als moeder, handelt binnen haar recht onder artikel 1:377a lid 3 BW, zolang je:
- handelt uit zorg voor het kind,
- de situatie goed vastlegt,
- melding doet bij Veilig Thuis of andere instanties,
- en het tijdelijk is, in afwachting van duidelijkheid of onderzoek.

Kimdekim
30-06-2025 om 22:45
TO ik zou echt geen juridisch advies aannemen van mensen die googelen. Neem contact op met een jurist of stel je vraag bij veilig thuis of een van de andere betrokken instanties. Ik heb zelf regelmatig te maken met jeugdzorg via mijn werk en ik weet dat omgang stopzetten voor heel veel gezeik kan zorgen als er niet de juiste juridische weg is bewandeld.

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM
30-06-2025 om 22:53
Kimdekim schreef op 30-06-2025 om 22:45:
TO ik zou echt geen juridisch advies aannemen van mensen die googelen. Neem contact op met een jurist of stel je vraag bij veilig thuis of een van de andere betrokken instanties. Ik heb zelf regelmatig te maken met jeugdzorg via mijn werk en ik weet dat omgang stopzetten voor heel veel gezeik kan zorgen als er niet de juiste juridische weg is bewandeld.
Pf wat een gezeur zeg op mijn berichten! ik denk met TO mee en geef echte wetten door zodat ze ervan op de hoogte is en dan kan ze dit zelf bespreken met een jurist en veilig thuis. Het is alleen maar goed voor haar om op de hoogte te zijn van haar rechten om haar kinderen optimaal te beschermen.

Kimdekim
30-06-2025 om 23:00
MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 30-06-2025 om 22:53:
[..]
Pf wat een gezeur zeg op mijn berichten! ik denk met TO mee en geef echte wetten door zodat ze ervan op de hoogte is en dan kan ze dit zelf bespreken met een jurist en veilig thuis. Het is alleen maar goed voor haar om op de hoogte te zijn van haar rechten om haar kinderen optimaal te beschermen.
Ik had het niet eens over jou specifiek. Maar ik vind het advies dat ze de kinderen thuis moet houden kortzichtig. Natuurlijk wil to de kinderen thuishouden , maar daarvoor moet ze wel professionele hulp zoeken en niet een paar mensen die googelen op een forum. Ik vind het eigenijk best raar dat jij dit zo persoonlijk oppakt.

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM
30-06-2025 om 23:02
Kimdekim schreef op 30-06-2025 om 23:00:
[..]
Ik had het niet eens over jou specifiek. Maar ik vind het advies dat ze de kinderen thuis moet houden kortzichtig. Natuurlijk wil to de kinderen thuishouden , maar daarvoor moet ze wel professionele hulp zoeken en niet een paar mensen die googelen op een forum. Ik vind het eigenijk best raar dat jij dit zo persoonlijk oppakt.
Gaslighten wow, ik deel iets met wetten en jij reageert er enkele minuten erna geen juridisch overnemen van mensen die googlen , en dan vind jij het raar dat ik het persoonlijk oppak? Ik ga met jou geen discussie meer aan, ik heb het tegen To als ik wat schrijf.

Kimdekim
01-07-2025 om 00:00
MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 30-06-2025 om 23:02:
[..]
Gaslighten wow, ik deel iets met wetten en jij reageert er enkele minuten erna geen juridisch overnemen van mensen die googlen , en dan vind jij het raar dat ik het persoonlijk oppak? Ik ga met jou geen discussie meer aan, ik heb het tegen To als ik wat schrijf.
Hahaha nou wordt hij nog mooier. Als ik het tegen jou heb quote ik je. Ik leg je nog uit dat die opmerking niet voor jou specifiek was maar voor alle forummers die adviseren dat ze haar kinderen thuis moet houden en nu ben ik aan het gaslighten, hou op zeg.