Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Om welke (suffe) reden werd jouw kind vandaag boos?

De titel zegt het al maar om welke reden werd jouw kind vandaag boos (misschien zelfs tot tantrum aan toe).

To begint: 
Mijn oudste was vandaag boos omdat ik haar haar shirt te snel had aangetrokken. 

nou heb ik dat lellie-kellie liedje in mijn hoofd.😀
Mijn dochter kreeg ze uiteindelijk wel van mij en wat was ze er blij mee.

T@sje schreef op 01-03-2026 om 20:27:

Leuk draadje. Ik heb een 16jarige en een 18 jarige en die worden nog steeds regelmatig om suffe redenen boos. Vind ik dan. Vandaag de 18 jarige op zijn zusje omdat zij een stukje sla van haar placemat teruggooide in de slakom ipv op haar bord. Vond ie goor.

De 16 jarige pubert nogal momenteel en was vandaag oa boos dat we over een niet interessant onderwerp hadden gepraat tijdens het uitlaten van de hond, dat de hond aan de bank likte en ik daar niets van zei, en dat ik haar schoolspullen had weggeschoven toen ik de tafel wilde dekken. Dat was voor haar doen een relaxt dagje dus.

Ze heeft het in de afgelopen week ook gepresteerd om boos te worden omdat ze dr haar niet goed kreeg, omdat haar vader te vrolijk goedemorgen zei, omdat mensen in de supermarkt niet opzij gingen voor haar en omdat ze een puistje (zij noemt het 'oneffenheidje') heeft op haar voorhoofd. En vast nog om allerlei andere dingen die ik gelukkig alweer vergeten ben. Hier gaat de vlag uit als de puberteit voorbij is hoor!!

Hoopgevend voor de peuterouders wel. 

Mijn man werkt in het VO. Laatst had hij een klas die het eerste uur vrij hadden, het tweede uur les van hem en het derde uur viel uit door een zieke docent. Leerlingen kwamen binnen met 'meneer, waarom bent u niet ziek? U had best kunnen ziekmelden voor ons, dan hadden we eerste drie uur vrij gehad'.

Neweve

Neweve

01-03-2026 om 20:49 Topicstarter

Met de trein naar huis (met het hele gezin). Ik met zoon+wagen in de lift. Dochter wilde graag met de roltrap, maar ook mij in de lift zien. 

Dus wij naar de lift, zwaaien. Als we bijna uit beeld zijn rent man met dochter naar de roltrap. Zij naar boven, en bovenaan gelijk weer zwaaien door het glas. 

Toch een verdrietige dochter want ik was even uit beeld en ze wilde de hele lift zien. Huilend viel ze manlief in de armen. Gelukkig was uitchecken met je eigen ov-kaart afleiding genoeg, dus daarna was alles weer ok.

Neweve

Neweve

01-03-2026 om 20:53 Topicstarter

MamaE schreef op 01-03-2026 om 20:40:

[..]

Hoopgevend voor de peuterouders wel.

Mijn man werkt in het VO. Laatst had hij een klas die het eerste uur vrij hadden, het tweede uur les van hem en het derde uur viel uit door een zieke docent. Leerlingen kwamen binnen met 'meneer, waarom bent u niet ziek? U had best kunnen ziekmelden voor ons, dan hadden we eerste drie uur vrij gehad'.

Mijn collega zei laatst dat pubers net peuters zijn maar dan met meer jaren ervaring. 

12 jarigen willen ook alles zelf doen, 13 jarigen willen de wereld (en zichzelf) begrijpen (de waarom fase), net 2 en 3 jarigen

Neweve schreef op 01-03-2026 om 20:53:

[..]

Mijn collega zei laatst dat pubers net peuters zijn maar dan met meer jaren ervaring.

12 jarigen willen ook alles zelf doen, 13 jarigen willen de wereld (en zichzelf) begrijpen (de waarom fase), net 2 en 3 jarigen

Het het voor de peuters niet voor niks de peuterpuberteit

Ik denk doordat de puberteit eerder een echte naam kreeg dan de dwarse periode van peuters. 

Vanmorgen wilde ze haar extra warme wintermuts op. Vond ik niet zo nodig. Zij wel wel wel! Ik geef de muts. Gaf hem kennelijk op de verkeerde manier. Ging ze op de grond liggen en dramatisch kruipend naar de deur. 

Heb ik geen geduld voor in de ochtend. 

MamaE schreef op 01-03-2026 om 09:39:

Mijn kind had als peuter ook geen driftbuien. Ik trots, want dat lag vast aan onze geweldige opvoeding. Pas met een jaar of 5/6 gebeurde het vaker. 

Heerlijk dit 

Diezijnvanmij schreef op 02-03-2026 om 10:30:

[..]

Heerlijk dit

Nou ja, eigenlijk niet. Ons meisje bleek later autisme te hebben, dan verloopt de ontwikkeling op sommige gebieden wat langzamer, waardoor veel 'fases' ook later komen.

Ik heb achteraf vaak gedacht 'had ze deze buien maar gehad toen ze een peuter was om redenen als een afgebroken banaan of een verkeerd gesneden boterham'.

Huilen en boos zijn omdat kind om 6.03u graag een snoepje wilde en ik vriendelijk brood of pap als alternatief aanbood..

Gister moest ik oppassen op mijn kleindochter. Heerlijk altijd. ( ook heerlijk als ze weer naar papa en mama gaat) Ze bleef naar de tv wijzen en zei: “ kopper, kopper”. Ik heb alles geprobeerd. Teletubbies, Bumba, Woezel en Pip. Maar nee, ze moest en zou Kopper zien. Ze werd zo boos dat ik haar niet begreep dat ik uiteindelijk mama gebeld heb. Help, wat is kopper? Dat is dus het programma van juf Roos en dan specifiek het liedje “ helicopter”. 

Alice12 schreef op 02-03-2026 om 11:28:

Gister moest ik oppassen op mijn kleindochter. Heerlijk altijd. ( ook heerlijk als ze weer naar papa en mama gaat) Ze bleef naar de tv wijzen en zei: “ kopper, kopper”. Ik heb alles geprobeerd. Teletubbies, Bumba, Woezel en Pip. Maar nee, ze moest en zou Kopper zien. Ze werd zo boos dat ik haar niet begreep dat ik uiteindelijk mama gebeld heb. Help, wat is kopper? Dat is dus het programma van juf Roos en dan specifiek het liedje “ helicopter”.

Mijn destijds peuter ging eens helemaal door het lint omdat ik niet begreep wat het boekje met de tuiters was. Bleek om Jip en Janneke te gaan (tuiters = kleuters).

MamaE schreef op 02-03-2026 om 11:09:

[..]

Nou ja, eigenlijk niet. Ons meisje bleek later autisme te hebben, dan verloopt de ontwikkeling op sommige gebieden wat langzamer, waardoor veel 'fases' ook later komen.

Ik heb achteraf vaak gedacht 'had ze deze buien maar gehad toen ze een peuter was om redenen als een afgebroken banaan of een verkeerd gesneden boterham'.

Ik bedoelde vooral dit: 

Ik trots, want dat lag vast aan onze geweldige opvoeding.

Meesje schreef op 02-03-2026 om 08:50:

Vanmorgen wilde ze haar extra warme wintermuts op. Vond ik niet zo nodig. Zij wel wel wel! Ik geef de muts. Gaf hem kennelijk op de verkeerde manier. Ging ze op de grond liggen en dramatisch kruipend naar de deur.

Heb ik geen geduld voor in de ochtend.

Hahaha dat “op de verkeerde manier geven” herken ik zó erg 😂 Alsof er een heel onzichtbaar protocol is waar wij niets van weten. Ochtenden zijn hier ook echt geen moment voor theatrale scènes 🙈

Inmiddels zijn ze volwassen en nog net tiener en zelden boos en al helemaal niet onredelijk. Maar mijn middelste was een behoorlijke peuterpuber. Drama’s om:
-niet met de wc-borstel mogen spelen
-niet op slippers mogen in de winter
-verkeerde ‘volgorde’ van eten op je bord
-niet de roze beker krijgen (of een andere kleur)
-woorden die wij in haar ogen verkeerd uitspraken
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik hield mijn hart vast voor de puberteit maar werkelijk niets aan de hand.

MissBobby schreef op 03-03-2026 om 13:16:

Inmiddels zijn ze volwassen en nog net tiener en zelden boos en al helemaal niet onredelijk. Maar mijn middelste was een behoorlijke peuterpuber. Drama’s om:
-niet met de wc-borstel mogen spelen
-niet op slippers mogen in de winter
-verkeerde ‘volgorde’ van eten op je bord
-niet de roze beker krijgen (of een andere kleur)
-woorden die wij in haar ogen verkeerd uitspraken
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik hield mijn hart vast voor de puberteit maar werkelijk niets aan de hand.

Die strijd ging ik niet aan, wil jij op je teenslipper met hielbandje in de sneeuw? Doe maar! Kind was na 2 stappen buiten alweer op weg naar de deur.

😂

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.