Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Om welke (suffe) reden werd jouw kind vandaag boos?

De titel zegt het al maar om welke reden werd jouw kind vandaag boos (misschien zelfs tot tantrum aan toe).

To begint: 
Mijn oudste was vandaag boos omdat ik haar haar shirt te snel had aangetrokken. 

Meesje schreef op 10-03-2026 om 21:37:

Mijn oudste vond mij niet aardig vandaag (ze moest naar bed). Maar wist dat nu eens zeer zeer subtiel te brengen; "Tom (vriendje) moet naar de oren dokter want die luistert niet, zusje moet naar de loopdokter, die moet leren lopen en jij moet naar de liefdokter, jij moet liever!"

🤣 Origineel!

Klein beetje of topic want geen driftbui: Mijn kleuter was laatst helemaal happy met een nieuw t-shirt voor pop, die ingesloten was bij de nieuwe pyama. Direct hele huis afgezocht naar pop, (bleek in het bed van kleuter te liggen) want pop moest die "pyama" meteen aan. 

De echte driftbuien zijn met mijn 5,5 jarige gelukkig een eind over. Maar veel dingen die hier beschreven worden zijn er erg herkenbaar 😄!

Een paar van afgelopen weekend waar onze 10-jarige heel erg boos werd met schreeuwen, stampen en een half uur rust op z'n kamer om weer tot rede te komen.
Omdat hij het middelste stuk rookworst kreeg en geen uiteinde (we rouleren, dat willen ze allemaal). Omdat hij zijn schoenen niet snel aan kreeg zonder eerst z'n veters los te maken. Omdat hij voor hij 's avonds tv mag kijken eerst z'n huiswerkplanning in moest vullen; had hij nog maar de hele dag de tijd voor gehad en is elke week hetzelfde. Dat is overigens wel 1 minuut werk. Omdat hij precies dat éne autootje wilde waar z'n broertje al mee speelde en hij die niet onmiddellijk afstond. Omdat hij alleen in de garage wilde zijn om te timmeren en z'n broertje naar binnen kwam om de step te pakken. Omdat z'n vieze sokken in de wasmand moesten. Omdat z'n broertje zeker een halve gram meer boter op zijn brood smeerde dan hij zelf op z'n eigen brood gedaan. 
We hopen dat de puberteit makkelijker wordt dan deze eindeloze peuterpuberteiit.

Meesje schreef op 10-03-2026 om 21:37:

Mijn oudste vond mij niet aardig vandaag (ze moest naar bed). Maar wist dat nu eens zeer zeer subtiel te brengen; "Tom (vriendje) moet naar de oren dokter want die luistert niet, zusje moet naar de loopdokter, die moet leren lopen en jij moet naar de liefdokter, jij moet liever!"

Geweldig!

ik was laatst in de hema met dochter
Horen we een jongetje van een jaar of 3 tegen zijn ouders zeggen 'dat heb ik al drie keer gezegd,  jullie luisteren niet, we moeten nu maar naar de oren winkel gaan, nieuwe oren voor jullie kopen, ga maar betalen dan kunnen we naar de oren winkel!' 

Ik moest een beetje lachen, je hoorde precies wat zijn ouders tegen hem zeggen... mijn dochter, fluisterend,  dat jongetje snapt helemaal niet dat dat niet kan, ik denk dat die papa en mama soms een grapje maken. 
Mooi dat ze dat doorhad

Nou, ik moet toch toegeven dat dochter haar brein hele vreemde kronkels kan maken en ze overal de gekste dingen bij kan halen om haar mening kracht bij te zetten. 

Een vriendinnetje van dochter is onlangs overgestapt van een bril naar lenzen. Dochter vond dat stom, want nu kreeg ze van het vriendinnetje en meerdere klasgenoten de vraag of ze dat ook zou willen. En die vraag blijkt nogal ingewikkeld te zijn op een of andere manier, waar wij ook de vinger niet op kunnen leggen. Maar haar reactie was nogal snauwerig en boos en blijkbaar voelde ze ook frustratie naar haar vriendinnetje toe. Toen we voorstelden dit bij therapie te bespreken, wilde ze dat niet, want ze was klaar met al dat getherapie en gedoe en het hielp toch allemaal niet, want ze had 'nog steeds autisme'. Ja schat, dat gaat ook niet over. 

We hebben haar ook voorbereid op haar voortgangsconsult bij de tandarts en ortho komende week. Dat geeft uiteraard spanning, want dan komen er weer allemaal behandelingen op de planning en dat is natuurlijk niet fijn. En toen kwam ze met de argumentatie dat al die beugels toch nergens voor nodig waren als het toch overal ter wereld oorlog zou worden, want als er hier een bom zou vallen en we gaan allemaal dood, dan heb je ook niks aan rechte tanden'. Uhm...ja meid. Ik denk dat jij even een dikke knuffel nodig hebt en op tijd naar bed moet, want je brein gaat Trumpiaanse trekken vertonen.

dat kont tegen de krib gooien en overal weerstand tegen hebben is ook echt pubergedrag! Klaar zijn met therapie ook. In combinatie met autisme een lastige tijd voor dochter. 

Ik herinner me nog boos gedrag van de oudste, ze was boos toen ik uit het ziekenhuis kwam met haar jongste. Ik had 3 dagen eerder een keizersnede gehad. Boos dat ze was dat ik niet met haar wilde touwtje springen. Deed ik eind zwangerschap al niet meer en blijkbaar had ze zich er erg op verheugd om dat weer met mij te doen....

MamaE voor jou en je dochter 

duizel schreef op 15-03-2026 om 22:23:

Ik herinner me nog boos gedrag van de oudste, ze was boos toen ik uit het ziekenhuis kwam met haar jongste. Ik had 3 dagen eerder een keizersnede gehad. Boos dat ze was dat ik niet met haar wilde touwtje springen. Deed ik eind zwangerschap al niet meer en blijkbaar had ze zich er erg op verheugd om dat weer met mij te doen....

Och ❤️

MamaE schreef op 15-03-2026 om 20:43:

Nou, ik moet toch toegeven dat dochter haar brein hele vreemde kronkels kan maken en ze overal de gekste dingen bij kan halen om haar mening kracht bij te zetten.

Een vriendinnetje van dochter is onlangs overgestapt van een bril naar lenzen. Dochter vond dat stom, want nu kreeg ze van het vriendinnetje en meerdere klasgenoten de vraag of ze dat ook zou willen. En die vraag blijkt nogal ingewikkeld te zijn op een of andere manier, waar wij ook de vinger niet op kunnen leggen. Maar haar reactie was nogal snauwerig en boos en blijkbaar voelde ze ook frustratie naar haar vriendinnetje toe. Toen we voorstelden dit bij therapie te bespreken, wilde ze dat niet, want ze was klaar met al dat getherapie en gedoe en het hielp toch allemaal niet, want ze had 'nog steeds autisme'. Ja schat, dat gaat ook niet over.

Kan het iets te maken hebben met de onderliggende suggestie dat lenzen "beter" zijn dan een bril? In combinatie met verandering? Of misschien heeft ze, hoe heet dat ook al weer, angst om 'perceived' te worden? 

Ik ken ook wel volwassen mensen die geïrriteerd zouden raken als zij ineens vragen over hun uiterlijk krijgen als iemand anders iets verandert. Daar zou ik zelf denk ik ook wel een beetje territoriaal van worden.

Fiorah schreef op 16-03-2026 om 12:02:

Ik ken ook wel volwassen mensen die geïrriteerd zouden raken als zij ineens vragen over hun uiterlijk krijgen als iemand anders iets verandert. 

Dat zou ik denk ik ook hebben. Als mijn collega A kort haar neemt, en collega B zou dan aan mij vragen "he Ginevra, is dat ook niet iets voor jou?" dan zit daar toch een beetje de suggestie in dat mijn lange haar niet goed gevonden wordt. 

Fiorah schreef op 16-03-2026 om 12:02:

[..]

Kan het iets te maken hebben met de onderliggende suggestie dat lenzen "beter" zijn dan een bril? In combinatie met verandering? Of misschien heeft ze, hoe heet dat ook al weer, angst om 'perceived' te worden?

Ik ken ook wel volwassen mensen die geïrriteerd zouden raken als zij ineens vragen over hun uiterlijk krijgen als iemand anders iets verandert. Daar zou ik zelf denk ik ook wel een beetje territoriaal van worden.

Waarschijnlijk wel. Die vraag is ook al eerder wel eens gesteld en dochter reageert er heel fel op. Terwijl 'nee' of 'nu nog niet' of 'dat weet ik nog niet' ook een antwoord is.
Het is niet alleen als een ander iets verandert. De oogarts gaf een tijdje geleden aan dat het een optie was en toen werd ze ook boos. 

We proberen nu haar te leren dat ze ook rustig en beheerst kan reageren, dat ze dat zelf mag beslissen net zoals een ander dat ook mag en dan ook een andere keuze kan maken.
Vaak heeft ze er achteraf ook spijt van. 

Nu is het sowieso op een moment dat de spanning hoog is en ze veel bezig moet zijn met haar 'anders zijn'. Dat stemt me ergens ook wel milder omdat ik haar ook wel begrijp.

Neweve

Neweve

16-03-2026 om 13:21 Topicstarter

Dochter was gisteravond boos dat haar broertje meehielp met tafeldekken. Zij wilde het zelf doen.

Nu hopen dat het over 10 jaar nog zo is

Neweve schreef op 16-03-2026 om 13:21:

Dochter was gisteravond boos dat haar broertje meehielp met tafeldekken. Zij wilde het zelf doen.

Nu hopen dat het over 10 jaar nog zo is

Uh nee, dan dek jij zelf de tafel, dat is tegen die tijd minder werk dan de kinderen het laten doen. 

Soms zul je de discussie wel aangaan, en soms pick you your battles. 

Neweve

Neweve

18-03-2026 om 22:14 Topicstarter

Kampeerder schreef op 16-03-2026 om 16:55:

[..]

Uh nee, dan dek jij zelf de tafel, dat is tegen die tijd minder werk dan de kinderen het laten doen.

Soms zul je de discussie wel aangaan, en soms pick you your battles.

Dat is het nu ook. De kinderen doen er langer over dan ik en hebben meer begeleiding nodig (maar je moet ergens beginnen).

En inderdaad waarschijnlijk bekijken we het ook dan van dag tot dag. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.