Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Om welke (suffe) reden werd jouw kind vandaag boos?

De titel zegt het al maar om welke reden werd jouw kind vandaag boos (misschien zelfs tot tantrum aan toe).

To begint: 
Mijn oudste was vandaag boos omdat ik haar haar shirt te snel had aangetrokken. 

mijn dochter was niet zo ingewikkeld maar kon natuurlijk ook om gekke dingen boos worden. Ze heeft 1 keer op de grond gelegen in de supermarkt omdat ze iets niet wilde of juist wel wilde.  Ik ging door met boodschappen doen, heb haar compleet genegeerd qua liggen. Ze bleef me volgen met haar ogen. Op een een gegeven moment vroeg ik aan haar of ze voor mij even een komkommer kon pakken ( precies tussen de snikkerige uithalen door). Toen stond ze op en gingen ze de komkommer pakken. We hebben er beiden niets verder over gezegd. Boosheid was weg en we gingen verder met het boodschappen lijstje. Er waren natuurlijk wel mensen aan het kijken maar daar heb ik maling aan.
Verder is ook een keer boos geworden omdat we geen snoepjes kochten. Die hadden we nog thuis. Toen begon een oudere vrouw tegen haar ‘ och mag je van mama geen snoepje, de kindertjes van tegenwoordig mogen ook niks lekkers meer, zal ik een zakje snoep kopen? ‘ ze schrok zo van die oma die tegen haar begon te praten dat ze meteen tussen mijn benen weg dook. Ik heb oma vriendelijk maar stevig bedankt en aangegeven dat we thuis echt meer dan genoeg snoep hebben en dat het moppie niets te kort komt.

Ze is nu 19 en af en toe echt nog een hele humeurige puber maar ach dat is weer een andere fase. ( en soms ook heel grappig al mag ze natuurlijk nooit zien dat je het grappig vind want dan duurt de boze bui een paar uur langer) 

Mijn puber was boos op me omdat ik hem niet had ziekgemeld terwijl hij zich zelf had verslapen. Nu moest hij twee uur nablijven. 

Om alles. Ik word er langzamerhand echt schijtziek van.
Omdat hij geen 2 koekjes mag. Omdat het niet lukt z’n broek uit te doen. Omdat het niet lukt om de jas aan te doen. Omdat hij geen speelgoed mocht meenemen uit de winkel. Niet eens echt huilen maar echt van dat jammeren, dat vind ik nog irritanter

Neweve schreef op 21-03-2026 om 21:23:

omdat we al gingen avondeten, een teken dat de dag te snel ging en die was zo leuk.

Dit vind ik dan wel weer zoet

Vanochtend was het helemaal raak hier. Twee boze kinderen, om... nou ja, waarom eigenlijk niet?

• Omdat ik geen staartje maakte
  • Omdat ik boos werd toen kind, nadat ik een staartje had gemaakt, ze het staartje uit trok
  • Andere kind omdat hij schuim in zijn haren moest doen (moet elke schooldag, je zou denken dat het went)
  • Omdat hij niet mee mocht douchen (was al volledig aangekleed en wel)
  • Omdat hij een andere jas aan moest (winterjas was nergens te bekennen, zonder jas leek me koud)

@Rozi: I feel you  Ik word er ook schijtziek van. Als het nou nog ergens om ging... Die emotie regulatie wordt echt flink op de proef gesteld.

Diezijnvanmij schreef op 27-03-2026 om 08:43:

[..]

Dit vind ik dan wel weer zoet

Vanochtend was het helemaal raak hier. Twee boze kinderen, om... nou ja, waarom eigenlijk niet?

• Omdat ik boos werd toen kind, nadat ik een staartje had gemaakt, ze het staartje uit trok
  • Andere kind omdat hij schuim in zijn haren moest doen (moet elke schooldag, je zou denken dat het went)
  • Omdat hij niet mee mocht douchen (was al volledig aangekleed en wel)
  • Omdat hij een andere jas aan moest (winterjas was nergens te bekennen, zonder jas leek me koud)

@Rozi: I feel you Ik word er ook schijtziek van. Als het nou nog ergens om ging... Die emotie regulatie wordt echt flink op de proef gesteld.

Die. wtf is dat toch? Minstens 1 keer per week trekt ze de staart er gewoon weer uit. En als ik dan boos wordt gaat ze huilen. En het eindigt er altijd mee dat ik een nieuwe staart moet maken. 

Gisteren deed ze haar jas aan en eiste dat ik die dicht maakte. Haast, dus okee (normaal doet ze dat gewoon zelf). Neehehee, niet vóór me, je moet áchter me staan. En laat zo de jas van haar schouders op de grond glijden. Ik boos, want ja, haast. Zij huilen; als je boos doet doe ik mijn jas niet aan. 

Meesje schreef op 27-03-2026 om 09:30:

[..]

Die. wtf is dat toch? Minstens 1 keer per week trekt ze de staart er gewoon weer uit. En als ik dan boos wordt gaat ze huilen. En het eindigt er altijd mee dat ik een nieuwe staart moet maken.

Gisteren deed ze haar jas aan en eiste dat ik die dicht maakte. Haast, dus okee (normaal doet ze dat gewoon zelf). Neehehee, niet vóór me, je moet áchter me staan. En laat zo de jas van haar schouders op de grond glijden. Ik boos, want ja, haast. Zij huilen; als je boos doet doe ik mijn jas niet aan.

en wat is het probleem van weggaan met een open jas dan? Als ze het koud krijgt doet ze 'm wel dicht. 

mana_sutiyuq schreef op 27-03-2026 om 10:56:

[..]

en wat is het probleem van weggaan met een open jas dan? Als ze het koud krijgt doet ze 'm wel dicht.

Staat ergens in mijn bericht dat dat het probleem was? 

Maar dank voor de tip. Volgende keer als ze me vraagt om haar jas dicht te doen reageer ik met: wat is het probleem van een open jas? Denk dat dat de sfeer wel verbetert 👌

Meesje schreef op 27-03-2026 om 11:02:

[..]

Staat ergens in mijn bericht dat dat het probleem was?

Maar dank voor de tip. Volgende keer als ze me vraagt om haar jas dicht te doen reageer ik met: wat is het probleem van een open jas? Denk dat dat de sfeer wel verbetert 👌

je hoeft het niet te vragen, je kunt het ook gewoon negeren. Als ze het koud krijgt doet ze 'm wel dicht. 

@Mana ik denk dat je deze gemist hebt, staat op de vorige pagina:

Kunnen we afspreken dat we hier de grappige/suffe/frustrerende/schattige redenen waarom onze (klein)kinderen boos werden delen? En dat daar dan geen commentaar en/of advies op volgt? Gewoon een luchtig topic. Om te lachen. Niet om van te leren. Hoogstens om soms te kunnen denken; gelukkig niet alleen hier.

Neweve

Neweve

27-03-2026 om 12:09 Topicstarter

Diezijnvanmij schreef op 27-03-2026 om 08:43:

[..]

Ow die reverse uno boosheid kan zo frustrerend zijn. 

Jij moet mijn brood smeren

*Smeert brood*

Neee niet zo!

krulliebollie schreef op 22-03-2026 om 11:13:

mijn dochter was niet zo ingewikkeld maar kon natuurlijk ook om gekke dingen boos worden. Ze heeft 1 keer op de grond gelegen in de supermarkt omdat ze iets niet wilde of juist wel wilde. Ik ging door met boodschappen doen, heb haar compleet genegeerd qua liggen. Ze bleef me volgen met haar ogen. Op een een gegeven moment vroeg ik aan haar of ze voor mij even een komkommer kon pakken ( precies tussen de snikkerige uithalen door). Toen stond ze op en gingen ze de komkommer pakken. We hebben er beiden niets verder over gezegd. Boosheid was weg en we gingen verder met het boodschappen lijstje. Er waren natuurlijk wel mensen aan het kijken maar daar heb ik maling aan.
Verder is ook een keer boos geworden omdat we geen snoepjes kochten. Die hadden we nog thuis. Toen begon een oudere vrouw tegen haar ‘ och mag je van mama geen snoepje, de kindertjes van tegenwoordig mogen ook niks lekkers meer, zal ik een zakje snoep kopen? ‘ ze schrok zo van die oma die tegen haar begon te praten dat ze meteen tussen mijn benen weg dook. Ik heb oma vriendelijk maar stevig bedankt en aangegeven dat we thuis echt meer dan genoeg snoep hebben en dat het moppie niets te kort komt.

Ze is nu 19 en af en toe echt nog een hele humeurige puber maar ach dat is weer een andere fase. ( en soms ook heel grappig al mag ze natuurlijk nooit zien dat je het grappig vind want dan duurt de boze bui een paar uur langer)

Haha dat deed mijn (inmiddels overleden) broer altijd. Die kon niet tegen de herrie die gepaard ging met supermarkt drama’s en die ging dan naar zo’n kindje toe, boog voorover tot vlak voor hun gezicht en zei dan “deze jongen (wijst op zichzelf) kan niet tegen jouw herrie!”. Beer van een vent die nogal indruk maakte het was daarna altijd stil. 

ToetieToover schreef op 27-03-2026 om 12:20:

[..]

Haha dat deed mijn (inmiddels overleden) broer altijd. Die kon niet tegen de herrie die gepaard ging met supermarkt drama’s en die ging dan naar zo’n kindje toe, boog voorover tot vlak voor hun gezicht en zei dan “deze jongen (wijst op zichzelf) kan niet tegen jouw herrie!”. Beer van een vent die nogal indruk maakte het was daarna altijd stil.

😂😂😂. Daar ik had wel echt om kunnen lachen. Al was mijn kind toen waarschijnlijk in huilen uitgebarsten.

Neweve

Neweve

27-03-2026 om 16:54 Topicstarter

ToetieToover schreef op 27-03-2026 om 12:20:

[..]

Mijn man heeft ooit een keer grappend geroepen "als je nog harder zeurt krijg je een ijsje" dat heet hij geweten, het zeurende kind was daarna voor hem  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.