Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Op creche teruggetrokken en onbenaderbaar, thuis een lief en ondeugend jongetje


Rafelkap

Rafelkap

24-09-2013 om 18:10

Suzanne

Slechthorende kinderen hebben vaak dezelfde 'symptomen' als kinderen met autisme, op zulke jonge leeftijd. Ik denk dat je kan wachten met al die onderzoeken en gewoon eerst moet afwachten tot z'n oren het weer doen, z'n spraak/taalontwikkeling en gedrag zullen dan goed vooruit moeten gaan en dan is er geen reden meer tot zorg.
Peuterleidsters kennen alleen autisme en geen medische oorzaken van bepaald gedrag, hun zorg was wellicht terecht, maar dit is als de behandeling aanslaat van voorbijgaande aard.

Wat bij ons betreft: het woord werd niet genoemd, maar ik kon het wel meteen raden hoe ze over mijn zoontje schreven. Ik had namelijk al eea erover gelezen.

suzanne74

suzanne74

03-10-2013 om 14:20 Topicstarter

eerste gesprek gehad

Het eerste gesprek bij Karakter en de eerste observatie zitten er op. Moeilijk hoor. We hebben het idee dat we niet alles hebben verteld, drie kwartier is erg kort om al je zorgen en twijfels te bespreken en de dingen die wel goed gaan. Ons jongetje was bij het gesprek, was heerlijk aan het spelen, maar vroeg natuurlijk ook aandacht toen het praten wat hem betreft wel lang genoeg had geduurd. De loop van het gesprek werd dan ook mede bepaald door wat ons zoontje liet zien en de reactie daarop van de psychologe. Ik was me enorm bewust van de manier waarop ze op hem reageerde. Logisch natuurlijk dat ze wilde zien wat een reactie van haar kant uitlokte bij ons zoontje, maar daardoor waren we wel een beetje hap-snap aan het vertellen. Wat ook zo moeilijk is: elke keer dat de psychologe bepaald gedrag benoemde, voelde dat als een beoordeling. Natuurlijk weten we dat we daar zijn om het gedrag van ons zoontje te laten beoordelen, maar fijn voelt het niet. Ons zoontje duwde bijvoorbeeld een autootje over de tafel, in de richting van de psychologe. Hij kon er niet meer bij en vroeg de auto niet terug, toen ze de auto even bij zich hield. Daar maakte ze een neutrale opmerking over, en toch voelt het als: hé, dat is niet gebruikelijk. Zelf zag ik wel dat ons zoontje gewoon niet meer geïnteresseerd was in dat autootje en het daarom wegduwde, dat doet hij thuis ook, maar toch: alles ligt onder een vergrootglas (en dat hebben we zelf over ons "afgeroepen"). Ik moet er wel bij zeggen dat ze bij alles vroeg of we dat herkenden van thuis, en hoe we de reacties van ons zoontje zelf duidden.
Nog zoiets: bij de spelobservatie deed ik eerst een spel met mijn zoontje, en na enige tijd kwam mijn man binnen en ging ik weg. Dat ging eigenlijk zonder problemen: niet huilen of zoiets, maar wel vragen: mama weg? mama komt terug? op een rustige manier. Ik heb daar totaal niet bij stilgestaan, tot de psychologe daar een opmerking over maakte. En toen ging ik weer denken: is het dan abnormaal dat ons zoontje zo reageert? Zou het gebruikelijker zijn geweest als hij was gaan huilen of aan mij was gaan hangen?
Echt alles wordt twijfelachtig op deze manier. Iets wat anders nooit mijn aandacht getrokken zou hebben leidt nu tot onzekerheid. Wat het laatste voorbeeld betreft ga ik er maar vanuit dat onze zoon zich veilig genoeg voelt als ik eens niet in de buurt ben en dat hij het prima met zijn papa kan vinden. Inmiddels weet hij ook wanneer ik ga werken, en dan zegt hij dat ook: mama werken? mama in auto? Dag mama!
Nou ja, op naar het volgende gesprek, dat over twee weken is. Dan gaan we praten met de kinderpsychiater. Dan nog een week later naar de KNO-arts en eens zien wat dat al dan niet oplevert. En last but not least: wat te doen met de kinderopvang? Ik heb alle berichten in dit draadje nog eens gelezen en wat is blijven hangen, is de opmerking dat ons jongetje zich niet kan aanpassen aan zijn omgeving, zodat wij voor hem de omgeving moeten aanpassen. Een waar woord, dus we gaan nu echt werk maken van het zoeken naar een leuke, lieve gastouder.

Groeten, Suzanne

Karmijn

Karmijn

03-10-2013 om 15:21

Niet te veel piekeren

Suzanne,

Ik zou niet te veel piekeren over dingen die je zoon wel of niet deed tijdens het eerste gesprek. Alle kleine dingetjes op zichzelf zeggen niets. Een paar kleine dingen bij elkaar gecombineerd zeggen wel wat. En wie zal zeggen wat 'normaal' is. Ik ben bij een symposium van Balans geweest over gedrag en executieve functies en daar was de hoofdboodschap: individuele verschillen zijn enorm. Ieder kind ontwikkelt zich in een eigen tempo, op een eigen manier. De ene keer snel, de andere keer langzaam. Iedere executieve functie ontwikkelt zich ook op een eigen tempo en bij ieder kind verschillend. En dat proces loopt door tot voorbij je 23e.

Een gedraging van een kleine jongen in een onderzoeksruimte, staat dan ineens in een heel ander licht.
Natuurlijk is het goed om te kijken wat je zoon nodig heeft. En soms moet daar ook weleens bij kinderen een label voor geplakt wordt. Maar het is vooral nodig om te kijken welke voorwaarden en omstandigheden jullie kunnen scheppen, zodat hij zich optimaal kan ontwikkelen.

Want dat was de tweede boodschappen. Kinderen hebben de kans en ruimte nodig om zich te ontwikkelen. Ik begreep dat je echt op moet passen voor self-fulfilling prophesies. Je kunt niet zeggen: dit kind heeft diagnose XYZ en daarom zal hij vaardigheid KLM nooit kunnen leren. Je kunt wel zeggen. Dit kind heeft diagnose XYZ, we zien hierdoor een functie beperking bij KLM. Hoe helpen we hem om KLM te leren? Welke omstandigheden zijn daarvoor nodig?

Rafelkap

Rafelkap

03-10-2013 om 17:22

gehoortest

Ik ben heel benieuwd naar die gehoortest. Wat ik eerder al schreef: vocht achter de oortjes kan gehoorverlies geven, wat ook 'autistische kenmerken' kan geven. En dat jij denkt dat hij goed hoort wil niet zeggen dat hij dat doet. Daarom begrijp ik de volgorde niet helemaal; ik zou zeggen: eerst die oren, dan de rest. Zo doen ze dat ook hier bij het audiologisch centrum.

Volgens mij ga je nu alles als zorgelijk interpreteren, wees daar alert op, voorzover dat mogelijk is want de schrik zit er goed in.

suzanne74

suzanne74

07-10-2013 om 14:24 Topicstarter

piekeren en gehoortest

Hoi Rafelkap en Karmijn,

Dank voor jullie reactie. Wat de gehoortest betreft: ik heb voorafgaand aan het eerste gesprek contact opgenomen met de psychologe om te vragen of het niet handiger was om eerst het KNO-onderzoek af te wachten. Ze zei dat ze ons daarin niet kon adviseren (achteraf bezien denk ik dat ze dat wel had gekund, de uitkomsten van dat KNO-onderzoek had ze mee kunnen nemen), maar goed, we hebben in overleg besloten om dat eerste gesprek toch maar door te laten gaan. Ik zag er vreselijk tegen op, dus ik ben blij dat die eerste stap achter de rug is. Wat het gehoor van ons zoontje betreft: ik denk inderdaad dat het wel meevalt, maar zeker weet ik het niet. Ik heb inmiddels al wel begrepen dat het goed kunnen opvangen van geluiden niet hetzelfde is als het goed kunnen verwerken daarvan (auditief geheugen etc.), dus ik ben benieuwd of daar misschien nog iets te vinden is.
Tja, en dan mijn gepieker, ik word af en toe ook gestoord van mezelf! Wat Karmijn beschrijft over de enorme verschillen tussen kinderen kan ik gelukkig wel onderschrijven. Steeds vaker denk ik: ja mijn lieve baasje doet sommige dingen misschoen anders, maar is dat abnormaal? Kan het niet zo zijn dat dat in de loop van de tijd weer bijtrekt of verandert? Mijn eigen visie op wat "hoort" bij een bepaalde leeftijd is gelukkig veel minder strak omlijnd geworden. Ik denk dat ons zoontje daar alleen maar baat bij kan hebben. Zoals ik eerder al schreef is hij de laatste tijd vooral heel vrolijk, is hij veel aan het zingen (wat een feest om te horen en te zien!) en durf ik daarom wel te denken dat we hem op de juiste manier benaderen.

Fransien

Fransien

07-10-2013 om 17:06

Resultaat afwachten

Als het zijn gehoor is, kun je in ieder geval daar iets aan doen en kijken of dat beter gaat. Mocht het mogelijk zijn dat er een logopediste mee gaat kijken, doe dat dan, logopedie is vaak heel erg leuk en geeft niet zo'n stempel.
Maar wat fijn om te horen dat hij weer zo'n stuk vrolijker is, en lekker loopt te zingen. Blijkbaar voelt hij zich veel fijner en dat is altijd prettig om te merken.
Ga op je gemakje op zoek naar een gastouder, je kind kan ook opknappen van het feit dat er op een andere manier naar hem gekeken wordt, even zonder de bril van 'moeilijk kind, moeilijk om mee om te gaan'.

suzanne74

suzanne74

18-10-2013 om 13:34 Topicstarter

update/geen update

Inmiddels hebben we twee onderzoeken gehad en een aanvullend gesprek. Hoewel we van te voren wisten dat het niet niks is, zo'n onderzoek, vreet het nog meer energie dan we aanvankelijk dachten. Ik neem aan dat degenen die dit al eens hebben doorgemaakt het wel herkennen. Het kost zoveel kruim (in combinatie met nog een paar andere redelijk urgente problemen) dat ik niet teveel bij de onderzoeken stil wil staan, en me nu vooral wil richten op mijn kind. Voorlopig dus ook even geen berichten op deze plek, al stel ik al jullie aardige en meelevende reacties en tips op prijs. Tot nu toe heb ik al best veel gehad aan wat jullie me schreven, met name jullie eigen ervaringen en de adviezen over de manier waarop ik zou kunnen reageren op bepaald gedrag hebben mij, en ook mijn man, geholpen. Dank daarvoor dus!
Zodra ik meer weet post ik weer een berichtje.

Groeten, Suzanne

peuterjuf

Ik wil nog graag wat zeggen over 'peuterjuf'. In het onderwijs zitten vaak hele goede leerkrachten. Ik heb op de basisschool heel vaak gedacht dat zij de sleutel in handen hadden. Omdat ze op het niveau van een kind weten te kijken. Ik snap dan ook niet zo heel goed waarom het dan ook, met name in de bovenbouw, zo vaak ook zo ongelooflijk fout kan gaan. Maar ik moet zeggen dat ook bij mijn kinderen er goede kleuteronderwijzers waren, dan wordt er natuurlijk ook nog niet zoveel geeist van een kind en er wordt met name goed naar de sociaal emotionele ontwikkeling gekeken.
Ik heb zelf inderdaad ook dat soort hoop of misschien wel illusies dat als je het onderwijs meer ruimte en deskundigheid geeft dat er een hoop mogelijk is, meer dan nu het geval is. Leerkrachten zitten vaak op het juiste level.
Natuurlijk zitten daar nog meer haken en ogen aan.

suzanne74

suzanne74

03-12-2013 om 15:19 Topicstarter

En het vervolg

Tijd geleden alweer dat ik hier geschreven heb.
We zijn nog niet zo heel veel wijzer, maar vrijdag hebben we een adviesgesprek bij Karakter.
Anderhalve week geleden is er geobserveerd op het kdv. We dachten dat die observatie gericht was op de vraag hoe ze ons zoontje daar zo goed mogelijk konden helpen, maar nu blijkt dat die observatie toch vooral in het kader van een mogelijke diagnose is gedaan. Nou ja, misverstand. Op ons verzoek zal Karakter ook nadenken over de vraag welke vorm van kinderopvang het meest geschikt is voor ons zoontje.
We hebben wel een tussentijds telefoongesprek gehad, over de bevindingen van de kinderpsychiater. Daaruit kwam naar voren dat ons zoontje een sterke eigen wil heeft en dat ze nog niet kunnen zeggen of dat dat het egocentrisme is dat bij deze leeftijd hoort, of dat het een gebrek aan inlevingsvermogen is. Dat kan dus alle kanten op en voor mij is dat weer aanleiding tot zorg. Helaas, ik wou dat ik anders in elkaar zat... Verder werd er iets gezegd over het napraten als we iets vragen aan ons zoontje. Hij zegt het dan vaak letterlijk na, en de vraag is of dat een autistiform trekje is. Het zou ook nog kunnen dat hij het niet begrijpt.
Kortom: een hoop vraagtekens voor ons.
Ondertussen zit ons zoontje na een behoorlijk voorbeeldige periode weer stevig in de contramine, aaargh! Alles is nee, maar nog veel vervelender: hij weet niet wat hij wil. Flesje? Is goed, dan maak ik een flesje. Oh nee, geen flesje, meneer wil limonade. En ga zo maar door, de hele dag lang.
Daar komt bij dat ik niet zo consequent ben als ik zou willen. Ik heb nogal vaak toegegeven, en daar krijgen we nu de rekening van gepresenteerd. Terug naar duidelijkheid dus, en consequent zijn, maar jee, wat is dat moeilijk.

toegeven

"Flesje? Is goed, dan maak ik een flesje. Oh nee, geen flesje, meneer wil limonade. En ga zo maar door, de hele dag lang.
Daar komt bij dat ik niet zo consequent ben als ik zou willen. Ik heb nogal vaak toegegeven, en daar krijgen we nu de rekening van gepresenteerd."
Even zijdelings. Een flesje is wel wat vaag. Dat wil niet zeggen dat je kind dan weet wat hij krijgt. Ja, een flesje. Maar wat zit daar dan in? Best mogelijk dat de inhoud dan niet is wat hij verwacht. Gewoon het wat vage taalgebruik dat voor de meeste kinderen voldoende is maar voor sommige kinderen te weinig concreet.
Ik snap werkelijk niet hoe dat nou in elkaar zit dat je van toegeven en niet consequent zijn (wat betekent dat eigenlijk) de rekening gepresenteerd krijgt. Alsof je een kind zou willen africhten.
Wat je wil is duidelijk, concreet en voorspelbaar zijn. Vaste zaken op vaste tijden. Tijdig aankondigen. Doen wat je zegt te gaan doen. Je aan je afspraken houden of anders de fallout maar accepteren en je kind helpen die draai te maken.
Consequent zijn is vooral zelf duidelijk zijn naar je kind toe, niet met nee zeggen of weigeren maar in het begeleiden en coachen van je kind. Beschikbaar zijn, geduldig zijn, even wachten of je kind het wel begrijpt, meeveren en speels reageren, voordoen en nog eens voordoen.

Rafelkap

Rafelkap

03-12-2013 om 19:45

aanwijzen

Je kan hem ook meer laten aanwijzen, bv flesje en limonade voor z'n neus houden, of foto's ervan. Wij hebben foto's geplastificeerd en met een klittenviltsticker die mijn zoon zelf uit een mapje trekt en aan mij geeft. Voorkomt veel misverstanden

Spannende tijd! Je ziet ze gewoon loeren of je kind wel oogcontact maakt. Hou jezelf voor: je zoon verandert niet door wat voor label dan ook, hij blijft dezelfde. Plus het feit dat een diagnose na een aantal jaren kan veranderen. En zit nog groei in je kind, dat is enorm positief.

Hoe gaat het nu met zijn oren?

niet weten wat je wil

Je kunt je kind soms veel rust geven door op vaste tijden vaste etenswaren aan te bieden. Teveel keuzestress is ook niet handig. Ik liet mijn zoon ook vaak kiezen uit 2 voorbeelden. Wel ook heel concreet. Dan heeft hij ook het idee dat hij er controle over heeft.
Thuis kregen de kleintjes vroeger karnemelk met fruit, met name 's avonds en s'nachts. Overdag water en sap. Meer smaken zijn er dan niet. Het is ook iets van deze tijd dat de keuzes oneindig zijn maar het kan nog teveel zijn voor een kind om dan steeds te moeten kiezen. De keuze beperken kan helpen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-12-2013 om 21:14

Niet consequent

Anne j, ik denk dat je niet consequent moet lezen als niet voorspelbaar zijn. Dus eerst drie keer nee zeggen en dan toch toegeven. Dan ben je niet voorspelbaar voor een kind. Of misschien ook juist wel, als het door krijgt dat je uiteindelijk toch toegeeft als de strijd maar lang genoeg duurt. En daar krijg je dus strijd van.

Opvoeden op hoofdlijnen en doen wat je zegt en zeggen wat je doet zijn volgens mij belangrijke peilers. Veel mensen noemen die laatste twee consequent zijn. Of structuur aanbieden. Het zijn maar woorden....

suzanne74

suzanne74

03-12-2013 om 21:59 Topicstarter

klopt, Ginny

Hoi Ginny,

Jij geeft precies aan wat ik bedoelde te zeggen. AnneJ, zo op het scherm komt je reactie nogal fel over, was dat ook zo bedoeld? Als hij vraagt om een flesje, bedoelt hij melk. Daarover bestaat geen onduidelijkheid, en ook niet over de tijdstippen waarop hij melk mag of juist iets anders. Hij is echter goed ziek geweest en toen ben ik nogal toegeeflijk geweest. Dat is kennelijk blijven hangen, wat me ook niet echt verbaast trouwens.
En voor wat het waard is: nee, ik bedelf mijn kind niet onder de keuzemogelijkheden. Hij kan kiezen uit twee dingen, bijv in geval van fruit of broodbeleg. Dat doe ik heel bewust, om hem het idee te geven dat hij iets te kiezen heeft. Autonomie en zo...
En AnneJ: jouw adviezen zijn heel waardevol, ik denk dat je ontzettend veel bereikt hebt samen met je kinderen. Als ik lees hoe ze in het leven staan kan ik alleen maar diep respect voelen. Ik begrijp dat je anderen wilt helpen aan de hand van jouw ervaringen, maar probeer ook te begrijpen dat ik een eigen weg moet gaan met mijn kind, met vallen en opstaan en fouten die niet nodig waren geweest. Voorbeelden van hoe jij dingen hebt aangepakt zijn nuttig, maar komen soms ook belerend over. Jouw laatste reactie was dat in ieder geval wel.

Groeten en bedankt voor de snelle reacties,

Suzanne

fel

Je doet er mee wat je wilt hoor Suzanne. Ik kan best wat nadrukkelijk zijn. Ook omdat sommige opvoedzaken zo vanzelfsprekend klinken maar dat uiteindelijk niet zijn en bij kunnen dragen aan een lastige positie voor een kind.
Zelf weet ik dat ik soms 'nee' wil zeggen om eigen redenen. Redenen waar mijn kinderen niet veel mee kunnen. Dan wil ik mijn eigen agenda niet onderbroken hebben. Ik ben bezig met andere zaken. Dan ben ik juist aan het bedenken wat ik voor het eten ga doen en dan heb ik zo'n vraag van een kind liever niet eigenlijk. Dan kan ik soms nee zeggen, te kort door de bocht. Ik heb geleerd om mijn eigen 'nee' wat op te houden en toch eerst die aandacht aan mijn kinderen te geven en eerst even te luisteren en na te denken voor ik 'nee' zeg tegen een kind. Kinderen zijn autonome wezens die ook eigen wensen hebben maar daar hebben ze jou nog voor nodig en 'nee' zeggen kan dan hun gevoel afhankelijk te zijn teveel benadrukken. Ik ben hun moeder, ik zeg liever ja tegen hun vragen, die niet per definitie slecht zouden zijn. Het is gewoon wat zij vragen.

Rafelkap

Rafelkap

04-12-2013 om 09:18

expert

Je kan vast oefenen, Suzanne Want mocht er wel een diagnose uitrollen dan vliegen de (meestal goedbedoelde) adviezen je om de oren. Maar geen kind is hetzelfde, dus jij moet er gewoon uitpikken wat jij kan gebruiken (of proberen). Het is alleen al heel aardig dat er mensen zijn die de tijd nemen wat voor je neer te typen hier.

En wat ik me afvraag: wil jij graag een diagnose? Zodat je snapt waar 'het' van komt? Want wat als er niks uitkomt?
Met een diagnose ben je niet altijd veel verder.Je zult moeten blijven kijken naar wat jouw kind nodig heeft. En jullie als ouders blijven de expert.

Ilva

Ilva

04-12-2013 om 09:34

ass

Suzanne,

De onzekerheid herken ik wel. Bij mijn middelste met name. Altijd al een bijzonder kind. School vond dat er van alles mis was met hem. Dachten ook aan autisme. Hij is getest en ja hoor. Ze dachten Asperger. Bij het bespreken van het rapport bleken er veel aantoonbare fouten in te zitten. Het duurde nog even voordat ze het wilde toegeven. Ik kreeg het idee dat als ze gaan zoeken naar ass ze het ook vinden. Alle vormen van autisme worden steeds vaker op een stapel gegooid en als je al een paar symptomen hebt hebben ze het al over ass. Wees voorzichtig met wat je accepteert. Je zoontje is nog zo jong. Er kan nog zoveel veranderen. Mijn zoon is inmiddels 11 jaar en krijgt nu een soort groepstherapie. Dit gaat geweldig en hij heeft zoveel meer zelfvertrouwen gekregen. Mijn zoon was op school ook heel anders dan thuis. Hij zal altijd wel anders blijven maar een stempel als het niet echt zo is, vind ik niet prettig.

Succes.

Niet alles gelezen

Maar in je laatste posting lees ik vooral een echte peuter!

Ieder kind heeft autistiforme trekjes, iedere volwassene ook, ik ook maar ben het echt niet!

Als het alleen op de opvang is, kies dan een andere opvang plek, mijn dochter bloeide op bij de gastouder en is echt niet autistisch, maar vond gewoonde crèche Te druk op peuterleeftijd. Op school geen enkel probleem meer gehad.

suzanne74

suzanne74

04-12-2013 om 21:59 Topicstarter

reactie

Hoi allen,

Laat ik voorop stellen dat ik heel veel adviezen en tips heb opgeslagen en ook heb toegepast. Soms in de omgang met mijn manneke, soms tijdens een potje zelfreflectie. En meestal met positief resultaat, waardoor ik inderdaad veel meer ben gaan genieten van ons kind en hem zie zoals hij is: een lief, aanhankelijk, ondeugend en vaak vrolijk jongetje. Want dat is hij, ondanks de trekjes die opvallend en soms zorgwekkend zijn.
Dus ja, zoals ik al in eerdere berichten schreef: ik ben heel dankbaar voor alle welwillendheid en het medeleven dat ik hier ben tegengekomen. Alleen sluit die dankbaarheid in mijn optiek niet uit dat ik er - beleefd- iets van mag zeggen als ik een reactie niet prettig vind. Wezijn hier met volwassenen onder elkaar, ik vind het niet fijn om toegesproken te worden alsof ik het kind ben van degene die reageert. Ik heb even nagedacht of ik dat laatste wel zo schrijven, maar ik doe het toch. C'est le tone qui fait la musique. Ook al heb ik honderd keer gelijk, als ik het niet gedoseerd breng schiet ik met al mijn gelijk niets op. Ik vind het dan ook jammer dat AnneJ in haar reactie op mijn opmerking meteen weer met een voorbeeld komt van haar aanpak. Dat is nou wat ik bedoelde: lees nou wat ik schrijf/vraag, en dender daar nou eens niet overheen met allerlei voorbeelden.

suzanne74

suzanne74

06-12-2013 om 11:36 Topicstarter

wat ik dus eigenlijk bedoelde

was dit:
Ook al heb je honderd keer gelijk, als je het niet gedoseerd brengt schiet je met al je gelijk niets op.
C'est le tone qui fait la musique.Ik vind het dan ook jammer dat AnneJ in haar reactie op mijn opmerking meteen weer met een voorbeeld komt van haar aanpak. Dat is nou wat ik bedoelde: lees nou wat ik schrijf/vraag, en dender daar nou eens niet overheen met allerlei voorbeelden.

Beetje warrig neergezet in mijn vorige bericht.

Ilva, aan jou een vraag: je schrijft dat je zoon altijd al anders was en dat ook wel zal blijven. Levert dat problemen op in sociale contacten, met vriendjes bijvoorbeeld? Kijk, een diagnose hoeft niet zoveel toe te voegen, dat ben ik met jullie eens, maar ik ben zo bang dat als er wel iets aan de hand blijkt te zijn, hij daar last van gaat krijgen in de omgang met andere kinderen. Dat kan natuurlijk ook gebeuren als er niets aan de hand is, maar toch.
Ik ben bang dat hij eenzaam zal zijn. (en ja, ik loop op de zaken vooruit )

tja

Ik zou je een mooi voorbeeld willen geven maar ik denk dat ik het dan weer teveel over mezelf heb.

suzanne74

suzanne74

06-12-2013 om 12:40 Topicstarter

kom op

Kom op Anne, ik ben niet de eerste en niet de enige die af en moeite heeft met de wijze waarop je reageert. Je hebt zelf al meerdere keren in verschillende topics aangegeven dat als iemand op dit forum schrijft, hij/zij niet alleen maar positieve reacties kan verwachten. De forumleden zijn immers kritisch.

suzanne74

suzanne74

06-12-2013 om 12:48 Topicstarter

te snel verzonden

Aanvulling:
Wat voor anderen geldt, geldt in opzicht ook voor mij en ook voor jou: je kunt iets terugkrijgen wat je eigenlijk niet zo leuk vindt.

En bovendien: ik heb niet geschreven dat je het teveel over jezelf hebt. En daarmee kom ik terug wat ik eerder al schreef: lees eens wat er nou werkelijk staat.
Ik heb geschreven dat de manier waarop je zaken/je mening naar voren brengt, belerend kan zijn en dat daardoor de boodschap niet overkomt. Als je daarbij ook nog een behoorlijke hoeveelheid voorbeelden geeft van hoe jij het aanpakt, is het simpelweg teveel, te overstelpend. En daarom heb ik het ook over doseren.
Dat is iets heel anders dan zeggen dat je teveel over jezelf praat.

Rafelkap

Rafelkap

06-12-2013 om 12:53

beren

Of je zoontje nu een juiste of onjuiste of geen diagnose krijgt of niet: het is nooit gezegd of hij later eenzaam wordt. Bij geen enkel kind.
Je ziet beren die er nog niet zijn en in al je stukjes lijkt je kind zich vrij normaal te ontwikkelen, al heeft hij last van zijn oren (gehad).

maar dat moet je 'leren' denk ik. Ik dacht eerst ook aan de toekomst. Dat is alleen zo zinloos, dan word je alleen maar verdrietig om iets waarvan je niet eens weet of het gebeurt. Zonde van je tijd!

Annej wil alleen maar helpen met haar tips. Misschien moet je meer ontspannen en af en toe je ogen dichtdoen

suzanne74

suzanne74

06-12-2013 om 13:06 Topicstarter

Rafelkap

Hoi Rafelkap,

Je hebt he-le-maal gelijk! Daarom schreef ik ook dat ik op de zaken vooruit loop, ik weet dat ik een verschrikkelijke doemdenker kan zijn en daarmee ook mijn omgeving belast. Voor mijn man zijn de afgelopen 8, 9 maanden dan ook best moeilijk geweest: zorgen om ons kind en spanningen vanwege mijn sombere gedachten. Gelukkig kan ik dat wel steeds meer loslaten en gewoon, zonder bijgedachten, genieten van ons kind. Ik leer het wel!
Vanmiddag hebben we een adviesgesprek en dan gaan we het ook hebben over welke vorm van kinderopvang het meest geschikt is voor ons jongetje. Ik merk dat we wel een beetje klaar zijn met het kinderdagverblijf. Met name de twee medewerksters die ons zoontje al vanaf het begin heeft, benoemen alleen de dingen die in hun ogen opvallend en afwijkend zijn. De invalsters, die op de hoogte zijn van één en ander, zien die dingen ook wel maar benoemen vooral wat goed is gegaan. het is zelfs zo dat ons zoontje het vaak heeft over een paar invalsters maar soms over de twee vaste medewerksters zegt: nee, wil ik niet.
Nou ja, we gaan het wel zien/horen vanmiddag. Zolang ons baasje vrolijk is en de hele dag door zingt (en dat is gelukkig heel vaak) maak ik me niet te druk.

Andere vraag: hoe gaat het met je jongste?
Ik denk nog regelmatig aan wat je over hem verteld hebt, en ik denk ook nog wel aan Shosha, die ik al een tijdje niet meer op het forum heb gezien. Kun je/wil je een update geven?

Groetjes.

Rafelkap

Rafelkap

06-12-2013 om 18:23

update

hoi Suzanne
Jongste heeft op dit moment veel stress. Hij moet sowieso van school af volgend schooljaar, maar wij willen het nu liever eerder. School is dan helaas geen optie meer, dat wordt dan weer het kinderdagcentrum. Op zich jammer, maar alles beter dan een gestresst kind.
Zijn medicijnen voor epilepsie moeten we nu gaan afbouwen (vandaag voor het eerst), hij lijkt veel last van bijwerkingen te hebben. De vorige poging om af te bouwen verliep dramatisch, dus ik hoop dat het nu (iets rustiger tempo) beter gaat. Hij zal wel een ander medicijn moeten, we zien het wel. Ook staat hij nog onder controle bij de metabool arts en de kindercardioloog, maar we moeten weer wachten tot hij koorts heeft voor bepaalde onderzoeken. En dan moeten we zien urine af te nemen (heel lastig met een luier) en moet ik hem naar het ziekenhuis weten te sjouwen voor een ECG. Maar ook om dit laatste ben ik er veel laconieker over gaan voelen; we zien het wel.
Ik hoop vooral dat hij niet verder achteruit gaat en dat hij weer lekker in z'n vel komt te zitten. Hij is nu net 7 en verstandelijk ca. 1,5, hij praat bijna niet meer. Dat was nog niet zo toen hij 2,5 was, we hadden binnen anderhalf jaar opeens een ernstig verstandelijk gehandicapt kind. Dat was wel een shock en ik ben wel door heel veel fasen gegaan; van verdriet, doodsangsten etc. Nu is het al een tijdje: leven met en gelukkig wen dat, ook al kon ik me dat eerst niet voorstellen. We hebben meer armslag in opvang gekregen voor volgend jaar, zodat we meer ontlast kunnen worden (en dat is wel nodig). We splitsen veel op om onze andere gezonde zoon aandacht te geven. Het is nu even druk, stress, man werkt veel, schoonvader doodziek en ik moet een hoop regelen met school.

Maar eh.. kom maar hier om mijn jongste schatje te ontmoetten en je bent meteen niet meer ongerust over jouw eigen ventje
Jou is volgens mij gewoon veel aangepraat. Ik zou ook zeggen: weg daar en gauw (ik hoopte dat je allang weg was daar). Niet elk kind is even 'geschikt' voor wat grootschalige opvang en dan hoeft er niet wat aan de hand te zijn.
Er zijn legio mensen met hier en daar wat autistiforme trekjes, zonder dat ze autistisch zijn.
En die sombere gedachten kunnen de werkelijkheid flink vertroebelen, zorg dus goed voor jezelf!

Rafelkap

Rafelkap

06-12-2013 om 18:25

spelfouten

o wat een spelfouten. Sorry!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-12-2013 om 18:41

Rafelkap

Misschien sla ik nu de plank volledig mis, maar wij hebben bij mijn jongste ook een urine moeten inleveren toen hij nog in de luiers zat. In het ziekenhuis hadden ze daar toen speciale opplakplaszakken voor.

Rafelkap

Rafelkap

06-12-2013 om 19:23

Ginny -beetje o.t.-

Die zakjes hadden wij ook, maar mijn man heeft niet goed geplakt en het ging een paar keer mis. Zoontje dronk ook niks en wilde alleen maar liggen, dus het was erg moeilijk. Maar ik ben voor de volgende koortsaanval nu goed voorbereid en de hele santekraam moet in het zakje

Ilva

Ilva

06-12-2013 om 20:30

Suzanne

Het is denk een goede beslissing om je zoontje weg te halen bij dat kinderdagverblijf. Als mensen eenmaal een bepaald beeld van een kind hebben dan laten ze dat meestal niet meer los. Nieuwe mensen met een nieuwe blik.

Bij de groepstherapie die mijn zoon volgt is de psycholoog wel op de hoogte waarom een kind daar komt maar de gedragsdeskundige die de groepen leiden weten het niet. Zij kunnen dan blanco een mening vormen zonder een vooringenomen mening te hebben. Heel verfrissend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.