Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Op creche teruggetrokken en onbenaderbaar, thuis een lief en ondeugend jongetje


suzanne74

suzanne74

09-12-2013 om 16:59 Topicstarter

gesprek gehad

Pfoe, dat hakt er toch nog wel in, zo'n adviesgesprek.
Afgelopen vrijdag zijn de resultaten besproken van de observaties bij Karakter, de observatie bij het kinderdagverblijf en de gesprekken met mijn man en mij.
Uit de observatie bij het kdv komt duidelijk naar voren dat ons zoontje "niet uit de verf" komt. Hij is teruggetrokken, maakt geen oogcontact, speelt niet echt met andere kinderen en reageert afwijzend als ze toenadering zoeken, reageert vertraagd en praat na (echolalie). Kortom: allemaal gedragingen die in de richting van een ass wijzen. In 1-op-1 situaties is hij veel meer op zijn gemak en veel extraverter. Tijdens de observatie bij Karakter zagen ze ook een paar van die gedragingen, maar lang niet alle. Zelf zien, of liever horen we thuis alleen het napraten en de vertraagde reactie als we iets vragen of meedelen aan ons zoontje. Het is dus een heel diffuus beeld waar de kinderpsychiater en de psychologe zelf ook nog niets sluitends over kunnen zeggen. Er hebben nog twee supervisors naar gekeken en zij weten het ook niet. Mogelijk heeft ons zoontje vooral last van angst en niet zozeer van een ass, maar hij is te jong om dat al vast te kunnen stellen.
De bevindingen nav de observatie op het kdv vind ik moeilijk. Ik heb vreselijk te doen met ons knulletje, ook al lijkt het er niet op dat hij ongelukkig is daar. Maar ja, er is een behoorlijk verschil tussen niet ongelukkig zijn en je lekker in je vel voelen. Daarnaast denk ik toch: sh*t, hij heeft wel degelijk autistische trekjes! Al die tijd had ik toch gehoopt dat er verbetering was opgetreden in zijn gedrag op het kinderdagverblijf, dat was ook wat we de afgelopen maanden terugkregen wanneer we hem ophaalden. En nee, een ass is niet het einde van de wereld en ja, ook kinderen met een ass kunnen een hoop leren, maar dit is gewoon niet wat ik voor mijn kind voor ogen had. Vrijdagavond waren we dan ook behoorlijk verdrietig.
Zaterdag bij het opstaan echter was ons zoontje zo lief en zo vrolijk dat ik dacht: hier moet ik me op richten, hoe kan ik steeds maar verdrietig zijn als ik hem zo zie? En dat is denk ik een punt waarop ik, mede dankzij alle reacties op dit forum, wel vooruitgang heb geboekt: kijken naar mijn kind, naar wat hij wel kan en naar wat hij wel goed doet, en genieten van het moment.
Verder gaan we op zoek naar een goede gastouder die hooguit vier kindjes onder haar hoede heeft. Het is duidelijk dat ze ons zoontje op het kdv niet de aandacht kunnen geven waar hij behoefte aan heeft, dat hebben ze nu zelf ook gezegd.
Daarnaast kunnen we ondersteuning krijgen vanuit Karakter, en daar zijn we heel blij mee.
Kortom: nog geen echte duidelijkheid, maar wel weer een paar handreikingen waarmee we verder kunnen.

Nikke

Nikke

09-12-2013 om 17:12

napraten

Volgens mij is napraten heel normaal op die leeftijd. Ik ken zoveel kinderen die dat deden. Ik zou juist denken dat napraten (op die leeftijd) juist goed is voor de taalontwikkeling.

En op die leeftijd spelen kinderen nog helemaal niet met elkaar. Daar is op OOL vast wel info over te vinden, het is een soort basiskennis. De interactie heeft vooral betrekking op het afpakken van speelgoed e.d.

Ik vraag me af of je met deze overbezorgdheid niet juist problemen schept.

Het was veel beter geweest om eerst de oren en de ogen te controleren.

En gauw opvang te zoeken waar je kind zich beter voelt.

Overigens werd mijn kind vanaf een jaar of 2 - 2,5 pas veel gelukkiger op het kdv. Daarvoor ging het niet slecht, maar ik had niet de indruk dat het echt leuk voor hem was. Achteraf concludeerde ik dat als je de keus hebt, 2 -2,5 jaar een betere leeftijd is om te beginnen.

suzanne74

suzanne74

09-12-2013 om 17:26 Topicstarter

o ja, Rafelkap!

Heftig hoor, wat jullie hebben meegemaakt met jullie zoontje en nog meemaken. Het lijkt me enorm beangstigend om niet te weten wat er aan de hand is, terwijl alles zichtbaar achteruit gaat. Ik hoop van harte dat hij zich weer fijner gaat voelen en dat jullie daar allemaal de juiste begeleiding bij krijgen. Ik vind het bijzonder knap dat je uiteindelijk een modus hebt weten te bereiken waarin je niet alleen maar met angst en beven naar de toekomst kijkt. Wat heeft jou geholpen om zover te komen?

suzanne74

suzanne74

09-12-2013 om 17:37 Topicstarter

Nikke

Hoi Nikke,

Ik ben het met je eens dat dat gehooronderzoek beter eerst afgerond had kunnen zijn. Dat loopt echter nog, woensdag gaan we naar het kinderaudiologisch centrum. Het probleem was alleen dat als we de uitkomsten daarvan zouden afwachten, we pas heel veel later terecht zouden kunnen bij Karakter, terwijl we toch graag advies wilden over de beste vorm van kinderopvang voor onze zoon.
Wat betreft het samenspelen: ook eens.
Wat betreft het napraten: weet ik niet. Volgens de psychiater en psychologe zou dat bij deze leeftijd (2 jaar en 8 maanden) niet, of in ieder geval veel minder moeten voorkomen. Voorbeeld: als mijn zoontje mij vraagt of hij een boterham mag en ik heb daar even geen tijd voor, dan zeg ik: ga maar even aan papa vragen of hij jou wil helpen. Mijn zoontje zegt dan stralend: papa vragen, loopt naar mijn man en zegt vervolgens nog eens: papa vragen?
Of als hij zegt (heel gebiedend ): boterham, dan zeg ik: vraag dat nog eens netjes ("mag ik een boterham"), dan zegt hij: netjes vragen?
Het is heel lastig om hem duidelijk te maken wat ik op dat moment van hem verwacht, omdat hij alles nazegt. Maar goed, ik denk dat we daar ook wel weer een weg in vinden.
Vooralsnog gaan we onder begeleiding van Karakter kijken hoe we ons jongetje een beetje vooruit kunnen helpen, zodanig dat hij ook in andere situaties dan alleen thuis meer zichzelf durft te zijn én ook meer aandacht voor zichzelf durft op te vragen. Ik ben daar wel redelijk positief over gestemd.

Nikke

Nikke

09-12-2013 om 18:37

taalontwikkeling

Heb je dit al gelezen?

http://www.ouders.nl/artikelen/laat-met-praten

Overigens komen de reacties en vragen van je zoontje, zoals jij die beschrijft, niet vreemd op mij over. Ik denk dat hij vraagt wat de bedoeling is. "Vraag dat nog eens netjes" lijkt me nog een te moeilijke opdracht voor een kind van die leeftijd. Ook kan ik me voorstellen dat hij verwonderd is over het feit dat hij iets aan jou vraagt maar het dan nog een keer aan zijn vader moet vragen. Het lijkt er op dat jij verbaasd bent dat je kind niet gewoon doet wat je zegt, en je kind verbaasd is over jouw opdrachten... en dat laatste vind ik niet vreemd.

Ik zou op deze leeftijd ook nog helemaal niet gaan zeuren over netjes praten en zo. Je kind leert netjes praten als jij (en anderen) het goede voorbeeld geven. Eventueel kan je de vraag van je kind herhalen op een nette manier, als onderdeel van het gesprek (niet als verbetering dus), maar ga niet je kind vermanen. Daar kan het kind onzeker van worden en het kan de taalontwikkeling afremmen. Communicatie is nu het belangrijkste: probeer je kind te begrijpen en zet de communicatie op de voorgrond, niet het al dan niet netjes praten.

In het artikel staan nog veel goede tips om de taalontwikkeling te bevorderen.

Oeps politiek beleid getackeld

Handig Nikke, vooral deze: Op 28 september 2006 werd de motie Rutte aangenomen, waarin de regering werd gevraagd om "te komen tot een uitgewerkt plan met zo nodig een wettelijk kader, waarmee bij alle kinderen vóór de derde verjaardag een eventuele taalachterstand wordt onderkend". Dat kán dus helemaal niet.
En daarom krijgen kinderen die WEL een taalachterstand blijken te hebben de peuterzaal wel betaald door de overheid en degenen met een inkomen en peuters zonder taalachterstand moeten kinderopvangnormen gaan betalen.
Hoe bestaat het.....

Rafelkap

Rafelkap

09-12-2013 om 19:36

recept

Hoe ik dat heb gedaan? Ik weet het zelf ook niet, anders mocht je het recept lenen Het was gewoon een heel proces, stadia van verdriet en angst. Maar ook gewoon doorgaan met leven, we hebben immers nog een gezonde, vrolijke grote broer. Door de tijd kwam de acceptatie geleidelijk, het is een soort rouwproces, toch afscheid nemen van ideeen die je hebt voor je kind. En soms zit er nog wel wat verdriet of bezorgdheid, maar gelukkig niet meer zo heftig als eerst.

Ik ben wel blij dat ze je ventje(nog) geen stempel geven. Sjonge 2 jaar en 8 maanden en er zit al een vergrootglas op! Kinderen zijn zo ontzettend verschillend op die leeftijd! Grote kans dat hij enorm opbloeit bij het gastgezin en als zijn oren weer goed horen. Regel dit maar zo snel mogelijk.

Ik kan je dit nog aanraden om je zoontje te stimuleren met communiceren mochten de zorgen om zijn ontwikkeling blijven, ik weet niet of je eerder deze tip hoorde: de hanencurus, zoals hier staat omschreven: http://www.communicatiemethodenemb.nl/methoden/overige-methoden/het-hanen-ouderprogramma-hanencursus/

Heel veel sterkte verder en blijf je zoontje als een kind zien nog volop in ontwikkeling en met volop mogelijkheden, en niet als een kind met 'iets'. Geniet van al zijn stappen, ook al doet hij die op andere momenten dan volgens de boekjes.

suzanne74

suzanne74

09-12-2013 om 22:28 Topicstarter

artikel over spraak

Hoi Nikke,

Bedankt voor de link! Ik heb het artikel met veel belangstelling gelezen. Ik maak me gelukkig geen zorgen over mijn zoontjes taalontwikkeling, hij begrijpt veel en met praten loopt hij voor noch achter. Meerdere opdrachtjes in één zin begrijpt hij ook en kan hij uitvoeren, dus ik denk dat het met het taalbesef wel goed zit. Daarbij moet je echt niet denken aan moeilijke dingen maar meer zoiets als: doe het licht maar uit en de deur dicht, dan ga ik je daarna je jas aandoen.
Als hij vrolijk is zingt hij de hele dag door, het is zo grappig en mooi om te horen hoe fragmenten van kinderliedjes langzamerhand volledige liedjes worden!
Hoe het verder gaat met dat napraten (ik vraag me af of het wel echolalie is, maar ja, ik ben geen kinderpsychiater): we zien het wel. Op zich kan hij goed duidelijk maken wat hij (niet) wil, en dat lijkt me inderdaad belangrijker op dit moment dan het feit dat hij het ook 'netjes' zou kunnen vragen.

Nou ja, goed, ik merk aan mezelf dat ik allerlei leuke dingen die ik met ons zoontje meemaak hier wil opnoemen, dus ja, net wat Rafelkap zegt: ik ben ook aan het genieten van al zijn stappen, meer zelfs dan dat ik me zorgen maak. Het komt nog wel goed met mij!

kleutermoeder

kleutermoeder

11-12-2013 om 21:37

reactie

Ik heb in het begin ook al eens gereageerd, maar nu toch nog een keer even onder een andere naam. Mag eigenlijk niet, maar nu word ik wel herkenbaar door de details.

Mijn zoontje praatte pas heel laat, toen hij 2 jaar en 8 maanden was had hij een woordenschat van misschien 20 woorden en nauwelijks zinnetjes. Ook allerlei zorgideeen aangedragen door kdv maar ik heb dat allemaal afgewezen en korte tijd daarna leerde hij in 3 weken opeens echt praten.
Ook hij was op het kdv teruggetrokken, speelde alleen, niet met anderen hooguit naast anderen. Hij maakte weinig contact maar was daar ook echt niet happy. Hij telde de weken tot hij eraf was.

Nu is hij een verse kleuter, zit 2 maanden in groep 1. Hij heeft nog steeds wel de neiging om veel alleen te doen, gaat op in zijn eigen spel en houdt daaraan vast. MAAR hij komt langzaamaan echt los, is blij op school en gelukkig daar. Hij zoekt contact en maakt voorzichtig vriendjes, terwijl op het kdv toch wel zorgen waren.

Niet om alles nu af te doen, maar ik vind de conclusies wel zwaar voor zo'n jong kind. Ik had bij wijze van spreke een gat in de lucht gesprongen als mijn zoon op die leeftijd na zou praten.

En in hoeverre is er op het kdv sprake van tunnelvisie? Als ik als leerkracht een leerling in de klas krijg lees ik pas na een paar weken het dossier. Niet omdat ik te lui ben, maar omdat ik eerst zelf een mening en beeld wil hebben voor ik allerlei stukken lees. Ik ben anders bang dat ik vooraf al een mening over een kind heb, en dan heb je kans op oogkleppen. Het kan zijn dat deze leidsters nu vooral kijken naar wat er in hun ogen niet goed gaat ter bevestiging.

Voorbeeld: ik werk met moeilijk lerende leerlingen. Vorig jaar kreeg ik een meisje in de klas dat door basisschool vrij onverwacht naar onze school was gestuurd. Dossier stond bol van de verslagen over de faalangst en dat daardoor kind moeilijk tot leren kwam enz. Nu blijkt dat ze dyslexie en rekenproblemen heeft en dat is nooit erkent. Die faalangst is dus veroorzaakt bij haar, maar ze werd afgedaan als moeilijk lerend en daardoor kreeg ze faalangst. Nu heeft ze de juiste hulpmiddelen en zal al snel de school weer verlaten want ze is verre van moeilijk lerend.

Ik zou denk ik een ander kdv zoeken, hij moet er nog best lang naar toe voor hij naar school gaat. Dan weet je in ieder geval of het aan de omgeving op het kdv ligt. Ik zou dan ook aangeven dat je (nog) geen overdracht vanuit het oude kdv wil, zodat ze met een frisse blik kijken. Later kan dat alsnog als je dat zelf ook prettig vindt.

Succes, ik vind dat je het heel goed doet!

suzanne74

suzanne74

12-12-2013 om 15:01 Topicstarter

Hoi kleutermoeder,

Dank je wel voor je compliment! Ik denk dat ik me jouw eerdere bericht wel kan herinneren. Wat goed dat je zoontje zo vooruit is gegaan en zich langzamerhand steeds prettiger begint te voelen.
Ik ben het met je eens dat de kans op tunnelvisie groot is. Laat ik het zo zeggen: ik heb sterke vermoedens dat alleen nog maar gekeken wordt naar wat niet goed gaat.

Ik val waarschijnlijk in herhaling, maar ik ben nu ook wel echt klaar met het kdv. Mijn zoontje heeft vocht achter zijn trommelvlies, is gisteren geconstateerd tijdens het audiologisch onderzoek, en heeft daardoor pijn. Op advies van de huisarts mogen we hem de maximale dosis kinderparacetamol geven. Hij is verder niet ziek, en zolang hij dankzij de paracetamol geen oorpijn heeft functioneert hij gewoon prima. Maar nee, het kdv heeft als protocol dat ze onder geen beding paracetamol mogen geven, ook niet als de ouders schriftelijke toestemming daarvoor verlenen. Aaargh!!!!!! Dat ze zelf niet met allerlei middeltjes strooien begrijp ik, maar als het op doktersadvies is en met onze toestemming, waarom zou je een kind dan laten lopen met oorpijn? On-be-grij-pe-lijk. Vanochtend werden we nog gebeld: zoon heeft verhoging, of we hem maar op wilden halen. Ehm , hoe gedraagt hij zich? Nou eh, eigenlijk zoals altijd. Eet goed, speelt, zingt mee in de kring. Ik zou zeggen: lekker laten blijven, hij is niet vervelend, doet goed mee, niks aan de hand. Nee hoor, we moesten hem ophalen.
De huisarts is het godzijdank met ons eens: koorts of verhoging hebben is nog niet hetzelfde als ziek zijn en je ook zo gedragen. Bovendien: toen mijn zoontje thuis kwam was er al geen sprake meer van verhoging. De verwarming staat vrij hoog op het kdv en ons zoontje had een redelijk dikke trui aan, waarschijnlijk was zijn temperatuur daardoor wat hoger.....

Dus ja, we gaan naar een gastouder. Antroposofische kinderopvang, waar ruimte is voor het individu. Niet dat we zelf de antroposofische leer aanhangen, maar de uitgangspunten die deze gastouder hanteert spreken ons wel aan. Gevonden dankzij een tip van één van de forumleden. Dank daarvoor!

En zo zoeken we verder, we komen er wel.

succes met de nieuwe opvang!

....daar gaat het hopelijk (vast) een stuk beter. Ik heb niet alle berichten gelezen en het meeste is al gezegd, maar jeetje, wat een toestand rond zo'n klein kind. Je kunt van een kind van twee toch helemaal nog niet zeggen dat hij autistisch is?

Jammer dat de hulpverlening je zo is opgedrongen. De basisschool van mijn kinderen stuurt er bij ouders ook nogal snel op aan dat ze hun kinderen laten testen op adhd/autisme/hoogbegaafdheid. Ik heb het idee dat professionele opvoeders zo onzeker zijn geworden dat ze het liefst een 'officiële' handleiding willen hebben bij een kind dat zich niet standaard gedraagt.

saski1

saski1

06-02-2014 om 06:14

herkenbaar

Hoi Suzanne,

Zelf is jouw verhaal volledig herkenbaar. Ik heb een zoontje van 3 jaar. Heel erg introvert op de psz. Geen oogcontact en weinig tot geen interactie met andere kinderen. Praat amper tegen de juf en doet gewoon zijn eigen ding. Ik heb ook alle testen gedaan bij audiologisch centrum en ben nu ook bij intergraal vroeghulp in consult met onze zoontje. Thuis is onze zoon heel open, vrolijk en druk aanwezig. Het levert bij mijn een dubbelstrijd op. Ik vind het soms heel moeilijk om met een dubbel gevoel te kijken naar mijn zoontje. Thuis zie ik hem heel anders dan men hem ziet op de pzs.Ik ben daar ook heel erg benieuwd hoe het inmiddels bij jullie gaat. Mijn zoontje krijgt volgende week een psychologische test.

saski1

saski1

06-02-2014 om 06:14

herkenbaar

Hoi Suzanne,

Zelf is jouw verhaal volledig herkenbaar. Ik heb een zoontje van 3 jaar. Heel erg introvert op de psz. Geen oogcontact en weinig tot geen interactie met andere kinderen. Praat amper tegen de juf en doet gewoon zijn eigen ding. Ik heb ook alle testen gedaan bij audiologisch centrum en ben nu ook bij intergraal vroeghulp in consult met onze zoontje. Thuis is onze zoon heel open, vrolijk en druk aanwezig. Het levert bij mijn een dubbelstrijd op. Ik vind het soms heel moeilijk om met een dubbel gevoel te kijken naar mijn zoontje. Thuis zie ik hem heel anders dan men hem ziet op de pzs.Ik ben daar ook heel erg benieuwd hoe het inmiddels bij jullie gaat. Mijn zoontje krijgt volgende week een psychologische test.

suzanne74

suzanne74

06-02-2014 om 09:44 Topicstarter

lastig he, die twijfel

Hoi Saskia,

Die twijfel over je kind is zo naar! Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt: niet meer onbevangen naar je kind kunnen kijken maar twijfelen bij/aan alles wat hij doet: is dit wel normaal? Is dit peuterpubergedrag of is er meer aan de hand?
Het lastige is dat de kinderpsycholoog en psychiater niets konden zeggen: het beeld is zo diffuus dat het verschillende kanten op kan met een diagnose, als die al gesteld wordt.
En ook al gaat het nu wat beter, mede omdat ons zoontje steeds meer is gaan praten en zich beter kan uitdrukken, die twijfels blijven. Sommige dingen zijn toch wel erg apart en wijken af van wat ik bij andere kinderen zie.
Spannend, die test. Weet je al wat er gaat gebeuren? Observatie? Sterkte, en laat het even weten als de test geweest is!

Groeten, Suzanne

Robert

Robert

18-07-2017 om 22:40

Heel veel herkenning in dit verhaal

Beste Suzanne,

Onze zoon is 2 jaar en 9 maanden en heeft exact het zelfde op het kdv. Thuis een open en vrolijk peuter die lekker op ontdekking uitgaat en op het kdv een totaal anders kind dat zich autistisch gedraagt. Wij lopen al enige tijd bij de fysio voor prikkelverwerking doormidddel van borstel therapie en logopedie voor de taal ontwikkeling. Binnenkort gaat hij geobserveerd worden bij het kinderdag verblijf. Wij verdenken echter de BMR-prik van dit gedrag. Onze zoon was namelijk als baby altijd vrolijk en maakte contact met iedereen maakt niet uit wie het was of waar we op dat moment waren. Sinds BMR-vaccinatie hebben wij de gedragsverandering gezien. Wanneer begon deze gedragsverandering bij jullie?

Mijntje

Mijntje

19-07-2017 om 05:48

Robert

Zie artikel Angela.
Ik zou met je zoon naar een audiologisch centrum gaan.

Sukke

Sukke

30-07-2017 om 10:25

Na/door

Na of sinds betekent niet: door.
Lees het artikel van Angela en blijf verder op onderzoek. Sterkte

Hanan

Hanan

04-08-2018 om 10:13

Hoe gaat het nu met je zoontje?

Hoi suzanne, heb met belangstelling de hele topic incl alle reacties gelezen... was zeer benieuwd hoe het nu met je zoontje gaat. Groetjes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.