Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Overgewicht bij jonge kinderen

Hallo,
Mijn dochter Stien van 5 jaar heeft zwaar overgewicht, de dokters beginnen zich zorgen te maken en stellen voor om een dieetplan op te stellen. Maar ik en mijn man weten niet zo goed hoe we dit aan Stien kunnen vertellen omdat we haar niet onzeker willen maken. Heeft iemand tips?


SerpentineHawk22

SerpentineHawk22

26-01-2023 om 09:40

Ga naar een dietist! (Mocht je in de buurt van Arnhem wonen dan weet ik een hele fijne) 

SennavanNispen

SennavanNispen

26-01-2023 om 09:44 Topicstarter

MariaC schreef op 26-01-2023 om 09:40:

Ga naar een dietist! (Mocht je in de buurt van Arnhem wonen dan weet ik een hele fijne)

Heb je ook een tip hoe we dit het best kunnen uitleggen zonder haar zelfbeeld te kwetsen? Nee ik woon helaas niet in de buurt van Arnhem maar toch bedankt.

je zegt 'dokters'. IS er meer met haar aan de hand dat je bij meerdere dokters loopt? 
Klinkt alsof er meer is dan gewoon een kindje met overgewicht. Hebben jullie zelf overgewicht? Heeft ze meerdere aandoeningen of ziektes waar het mee te maken heeft?

Een dieetplan hoef je aan een 5 jarige niet te vertellen natuurlijk, een 5 jarige krijgt gewoon wat ze krijgt. Waarbij het niet meer dan logisch is dat jij geen koekjes en chocola naast haar gaat zitten eten. Wat er niet is in huis dat is er niet. 

absor schreef op 26-01-2023 om 09:44:

Een dieetplan hoef je aan een 5 jarige niet te vertellen natuurlijk, een 5 jarige krijgt gewoon wat ze krijgt. Waarbij het niet meer dan logisch is dat jij geen koekjes en chocola naast haar gaat zitten eten. Wat er niet is in huis dat is er niet.

Dit. Alleen maar gezond eten in huis halen en zelf ook helemaal meedoen. Dan is het gewoon zo. Ik zou er verder niets over vertellen. 

Verder, is dat je echte naam, en de echte naam van je dochter? Maak dat zo snel mogelijk anoniem. Je wil niet dat ze dit over 5 jaar terug gaat vinden. 

Dochter hoeft niet ingelicht te worden . Geef haar gezond eten en laat haar bewegen.
Hoe kan het dat zij zwaar overgewicht heeft ???

SennavanNispen

SennavanNispen

26-01-2023 om 10:01 Topicstarter

Roos55 schreef op 26-01-2023 om 09:55:

Dochter hoeft niet ingelicht te worden . Geef haar gezond eten en laat haar bewegen.
Hoe kan het dat zij zwaar overgewicht heeft ???

Dat weten we zelf ook niet en daarom zijn we nu naar de dokter aan het gaan en haar gezonder te laten eten, maar ze begint er veel vragen over te stellen en we weten niet goed hoe we daar op moeten antwoorden.

Wat eet ze nu ?

Met het hele gezin meedoen. Uitleggen dat jullie vanaf nu gezonder gaan eten en zorgen dat er ook alleen gezonde dingen in huis zijn. Meer bewegen verpakken in samen buiten spelen of bij rotweer samen dansen in de woonkamer of binnen een hindernisbaan maken met hinkelen, over iets heen springen, 3 rondjes om de tafel rennen en dat soort zaken. Als je het als een leuk spel brengt wat je samen doet is ze er vast wel voor te porren. Wat ik niet zou doen is een rondje bewegen belonen met een koekje oid. 

Een kind van 5 met extreem overgewicht,  wat moet ik mij daar bij voorstellen? En gemiddelde 5 jarige zit qua gewicht rond de 18 kilo 3 kilo meer of minder valt nog binnen het normale. Bij een gemiddelde lengte van zo’n 112 cm.
Als je dochter heel veel kleiner is dan is 21 kilo veel te veel, als ze flink groter is dan die 112 cm dan valt het wel mee. 

Tot de leeftijd van 4 jaar heb je regelmatig controle bij de JGZ. Hebben zij nooit aan de bel getrokken dat het de verkeerde kant op ging met het gewicht van je dochter? 

MariaC schreef op 26-01-2023 om 09:40:

Ga naar een dietist! (Mocht je in de buurt van Arnhem wonen dan weet ik een hele fijne)

Volgens mij is dit een nepbericht, op de manier waarop het geschreven is.

SennavanNispen

SennavanNispen

26-01-2023 om 10:33 Topicstarter

Netherfield schreef op 26-01-2023 om 10:06:

Met het hele gezin meedoen. Uitleggen dat jullie vanaf nu gezonder gaan eten en zorgen dat er ook alleen gezonde dingen in huis zijn. Meer bewegen verpakken in samen buiten spelen of bij rotweer samen dansen in de woonkamer of binnen een hindernisbaan maken met hinkelen, over iets heen springen, 3 rondjes om de tafel rennen en dat soort zaken. Als je het als een leuk spel brengt wat je samen doet is ze er vast wel voor te porren. Wat ik niet zou doen is een rondje bewegen belonen met een koekje oid.

dankjewel voor de tips we zullen er zeker werk van maken

SerpentineHawk22

SerpentineHawk22

26-01-2023 om 10:34

SennavanNispen schreef op 26-01-2023 om 09:44:

[..]

Heb je ook een tip hoe we dit het best kunnen uitleggen zonder haar zelfbeeld te kwetsen? Nee ik woon helaas niet in de buurt van Arnhem maar toch bedankt.

Iets in de trend van 'je moet van de dokter wat gezonder eten'? Een 5 jarige kan je moeilijk iets uit gaan leggen over overgewicht...

SerpentineHawk22

SerpentineHawk22

26-01-2023 om 10:35

Miepjecody schreef op 26-01-2023 om 10:26:

[..]

Volgens mij is dit een nepbericht, op de manier waarop het geschreven is.


Een kind heeft natuurlijk niet van de ene op de andere dag extreem overgewicht. Wat eten jullie nu? Hoeveel bewegen jullie en kind? Kan het zijn dat er iets genetisch onder ligt of een ziekte of zo? 
Leefstijlverandering is nogal breed. Doe zoveel mogelijk te voet of met de fiets, ga regelmatig sporten, buiten spelen, zwemmen etc. Eet gezonde, maar wel vullende producten en beperk het lekkers. Het hoeft echt niet helemaal nul te zijn, dat is niet haalbaar. Kies voor gezondere alternatieven qua eten.

MariaC schreef op 26-01-2023 om 10:35:

[..]

???

Het noemen van de naam van het kind, het hebben over zelfbeeld en zelfvertrouwen. 

Kind is 5!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.