Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Tirsal

Tirsal

08-02-2010 om 20:55

Peuter aan de borst?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

4 jaar en 3 mnd

Heb mijn jongste 4 jaar en 3 mnd BV gegeven.( de laatste periode 's morgens en 's avonds of als hij bijv. ziek was of gevallen)
Tussendoor is er 1x een moment geweest waarop ik wilde stoppen ( mede beinvloed door negatieve reacties van anderen).Ik ben toen 5 dagen weggeweest naar het buitenland maar toen ik terugkwam stond meneertje (toen 2,5 jr )me alweer op te wachten. Ik heb het nog even afgehouden maar hij was zo zielig dat ik dacht: "al die mensen die het raar vinden kunnen de pot op van nu af aan".
Ik ben uiteindelijk gestopt toen hij 4 jaar en 3 maanden was.
De meest genante opmerking ooit gehoord is inderdaad : "vind je het zelf lekker ofzo",waarop ik meestal antwoordde: "wat een vreemde fantasieën over BV heb jij, hoe komt dat?"

Wat ik zelf een groot voordeel vond was dat als hij ziek was altijd wel goed aan de borst dronk. Ik ben toen ooit naar de huisartsenpost geweest en trof een Turkse huisarts. Zij vertelde dat dat een van de grote voordelen is van langvoeden:kinderen verdragen BV tijdens ziekte meestal goed dus ze houden wat gemakkelijker vocht binnen.

Ik vertel tegenwoordig, als het ter sprake komt,gewoon hoe lang ik gevoed heb en als dat lacherige reacties oplevert knoop ik er meteen een informatief praatje aan vast Ik hoop dat meer mensen dat gaan doen.

Damajo

Risama

Risama

12-02-2010 om 18:33

Zelf laten bepalen

Ik heb al mijn kinderen zelf laten bepalen wanneer ze stopten. Al hebben 3 van de 4 wel de pech gehad dat mijn melkproduktie als ik weer zwanger ben echt terugloopt naar niets en vervolgens hadden zij het geduld niet droog te drinken tot er na de bevalling weer produktie op gang kwam. Maar oudste heeft 18 maanden BV gehad en stopte omdat ik weer zwanger was. Nummer 2 stopte zelf op haar eerste verjaardag, wilde er echt van de 1 op de andere dag niets meer van weten. Nummer 3 had pech, nummer 4 werd verwekt 4,5 maand na haar geboorte. Ze heeft tot ze 8 maanden was verwoedde pogingen gedaan te blijven drinken, maar toen toch de strijd opgegeven. Nummer 4 heeft 14 maanden gedronken en is ook weer zelf gestopt omdat ik weer zwanger was. In mei verwacht ik nummer 5 en hij zal echt de allerlaatste zijn. Hopelijk is hij niet zo eigengereid als nummer 2 en drinkt hij gewoon lekker door tot z'n tweede jaar ofzo. Overigens is mummer 4 nu 18 maanden en pakt hij zo nu en dan de borst nog even een minuutje. Zou mij niet verbazen als hij toch weer drinken gaat als zijn broertje de BV weer lekker op gang heeft gebracht straks. Lijkt me enig: tandemvoeden!

Ook in mijn omgeving veel langvoeders, maar ook veel 3 en 6 maanden voeders. Die categorie vindt mij extreem, terwijl ik mezelf vergeleijk met de echte langvoeders en dan vind dat ze relatief kort gedronken hebben!

Risama

slokjesmonsters

slokjesmonsters

12-02-2010 om 21:34

6 jaar, 2.5 jaar en 3.5 jaar

Zelf bepalen werkt bij onze kinderen helaas niet. Toen Oudste heeft tot na zijn 6e verjaardag gedronken, en is gelijk met Middelste gestopt toen ik zwanger was van Jongste. Op mijn verzoek, dat moge duidelijk zijn. Jongste is nu 3.5 en wil nog erg graag een slokje, zelfs als ik een week in het buitenland ben geweest drinkt ze als ik terug ben gewoon weer door. Afgelopen week was ze ziek, en ronduit blij en gelukkig toen ik haar beloofde boven in bed 'een slokje' te geven. Zo lief. Toch ben ik steeds meer aan het afbouwen. Ik vind het zo langzamerhand echt genoeg geweest.

Het was gewoon op

Ik heb zoon tot 14 maanden borstvoeding gegeven. Ik had geluk want ik kreeg 7 maanden verlof en kon nog 6 maanden onbetaald opnemen. Rond 13 maanden ging ik terug naar mijn werk en heb ik afgebouwd naar alleen 's ochtends en 's avonds. 's Ochtends lukte niet altijd omdat ik erg vroeg weg moest. Kolven is mij nooit gelukt en zoon weigerde flessen. Al snel werd ik weer ongesteld en was het helemaal over.

Van mijn vriendinnen club was ik de "earth mummy", iedereen was met bv gestopt na 3, 4, 5 maanden.

An

An

14-02-2010 om 14:40

Nu 2j en 9 maanden

Hoi,

Hier ook hoor. Nr 1 en 2 na 7 maanden gestopt omdat kolfrecht heel slecht geregeld was. Bij nr 3 was het heel goed geregeld en nu voed ik nog. Alleen maar wanneer ze er om vraagt. Meestal 's ochtends en 's avonds een keer. Heb de laatse weken wel het idee dat het heeeeeel hard terugloopt. Het einde is in zicht. ook goed.

Groetjes, An

Nog zo klein!

Ach, ik vind zo'n puk van net 2 jaar nog zo klein! Natuurlijk geef je die gewoon bv toch zeker? Het wereldwijde advies is om tot minimaal 2 jaar te geven, dus dat heb je dan net gehaald.

Hier dronken ze toen nog meerdere malen op een dag. Stoppen deden ze pas toen ze tanden gingen wisselen.

Natuurlijke speenleeftijd ligt ergens tussen de 3 en de 7 jaar, dus ik vind 2 jaar helemaal niet raar. Ik vind het normaal.

Ja hoor

Hoi Tirsa,

Ja hoor, hier hetzelfde. Mijn oudste gaf ik tot ze twee jaar was 's morgens en 's avonds en toen we op vakantie in Nederland waren vergaten we het gewoon allebei en zijn we er dus mee gestopt. Mijn jongste krijgt nu nog wanneer ze maar wil, dat kan in het weekeinde om de paar uur zijn (vooral voor ze gaat slapen, heerlijk!!) en door de week zo gauw ze uit het kdv komt. Soms merk ik dat ze minder behoefte heeft, maar als ze een beetje ziekjes is, merk je goed dat ze vaker wil en dat vind ik dan helemaal niet erg. Heerlijk toch als je ze nog steeds lekker kunt laten drinken. Ik geniet er zelf ook van, ze groeien zo snel immers en zo is het net of ze nog een beetje baby is. Ik weet wat je bedoelt onwetende en negatieve reacties, maar daar moet je je niets van aantrekken. Ik had overlaatst een discussie met een student van me die kindergedragpsycholoog is en vertelde dat hij een moeder die haar kindje van 15 maanden nog gaf had verteld dat ze daar onmiddelijk mee moest stoppen. Op mijn vraag waarom zei hij dat het toch niet meer nodig was en ze haar kindje zo niet liet groeien. Toen heb ik hem allerlei redenen gegeven waarom ik ze wel nog geef (uiteraard niet omdat ze het nodig heeft om te groeien want het schaap eet al vanalles), jij weet vast wel welke redenen ik bedoel. En toen gaf hij toe dat hij er nog nooit zo over gedacht had en dat hij eigenlijk wel heel weinig afweet over borstvoeding en dat het misschien geen slecht idee zou zijn om er eens wat meer over te lezen zodat hij zijn patienten betere adviezen zou kunnen geven (zijn woorden, niet de mijne). Wat ik maar wil zeggen is dat er inderdaad heel veel onwetendheid is (heel normaal, niet iedereen kan expert zijn in alles) en onbegrip (dit begrijp ik niet, ik snap niet waarom mensen vervelend moeten doen als ze iemand anders iets zien doen op een manier die zij niet zouden gebruiken... jammer.)

En ik ken heel veel mensen hier die hetzelfde doen hoor. Ik heb zelfs het idee (kan verkeerd zijn) dat hier in Spanje de borstvoeding weer een beetje terug komt...

Allez, veel plezier ermee en lekker laten drinken zoveel en zo vaak ze wil.

Groetjes

Miresa

marcia piest

marcia piest

01-03-2010 om 14:49

Hoi

Hoi,

Ik heb nooit borstvoeding gegeven ,want het wou echt niet.
Maar ik vind dat je het lekker moet doen zolang jullie er beide plezier in hebben,En wie val je er nou mee lastig dan???Niemand toch.Doen wat bij je past

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.