Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Krullen-bol

Krullen-bol

20-09-2021 om 20:29 Topicstarter

Ideetje dat hebben wij 2 maanden terug ook gedaan, baby (nu dreumes ondertussen!) bij opa en oma en wij een dag met peuter naar de efteling. Dat was top hoor!
Sowieso a. Alle aandacht voor hem b. Baby gewoon in z'n ritme bij opa en oma c. Baby heeft er niks aan en D. Het belangrijkste geen gesleep met baby en alle spullen. Ik zag daar gezinnen ook echt met kleintjes, ook in de wachtrij van bv droomvlucht.... ik snap dat niet maar misschien is dat mijn kronkel

Hier zit de vakantie er weer op. Zoon vraagt sinds voor het weekend ook weer naar kdv dus mooi dat hij deze week weer mag. 
Slapen gaat hier goed, maar het naar bed gaan oh peuter trekt weer alles uit de kast, blijft er uit komen... En dreumes ligt er eerder in en die kan de slaap dan niet helemaal vatten vanwege de streken van broer....

Faaaaaaasssseeeeeeee

Klinkt als een heel fijne vakantie Ideetje! Leuk dat peuter zo'n waterratje is. Wel jammer van de nachten. Ik slaap ook altijd moeilijk in na zo'n onderbreking. Gelukkig hebben we die niet meer zo vaak, maar af en toe nog wel. 
De Efteling is voor ons ver rijden. Daar ben ik al jaren niet geweest. Leuk even de aandacht voor peuter, veel plezier!

Inslapen van onze peuter gaat heel goed zolang ze niet slaapt overdag. Hopelijk gaat het bij jullie snel weer soepel Krullenbol. 

Het grote bed is uitgezocht, maar ik moet hem nog halen. Dus hoe het dan met het slapen zal gaan moeten we nog zien. Gisteren was het ieder geval een kleine ramp. Ze was wakker en riep steeds als ik net weer lekker lag dat er iets was. Knuffels die uit bed gevallen waren, de deur die open of dicht moest en wel of niet bij mij liggen. Op een gegeven moment heb ik gezegd dat ze naast mij moest blijven liggen, want ik was het wel zat. Daarna is ze gelukkig wel in slaap gevallen.

De Efteling is eigenlijk ook dichterbij voor ons. 45 minuten tegenover de 1,5 uur naar Enkhuizen. Maar we vonden haar nog wat klein voor de Efteling en het is zo ontzettend duur. Ik heb zelf ook gewoon wat minder met de Efteling, maar ik heb collega's die er een jaarkaart voor hebben. Volgende keer mogen opa en oma trouwens met haar naar Sprookjeswonderland. Voor hun is het een half uur rijden. Wij kwamen ook erg veel gezinnen met baby's tegen. Lijkt mij inderdaad ook behoorlijk onhandig. Een dagje bij opa en oma is dan veel fijner. In de dierentuin waren er zelfs ouders met alleen een baby. Voor die baby hoef je het niet te doen lijkt mij. 

Tara82 schreef op 20-09-2021 om 21:28:

Het grote bed is uitgezocht, maar ik moet hem nog halen. Dus hoe het dan met het slapen zal gaan moeten we nog zien. Gisteren was het ieder geval een kleine ramp. Ze was wakker en riep steeds als ik net weer lekker lag dat er iets was. Knuffels die uit bed gevallen waren, de deur die open of dicht moest en wel of niet bij mij liggen. Op een gegeven moment heb ik gezegd dat ze naast mij moest blijven liggen, want ik was het wel zat. Daarna is ze gelukkig wel in slaap gevallen.

De Efteling is eigenlijk ook dichterbij voor ons. 45 minuten tegenover de 1,5 uur naar Enkhuizen. Maar we vonden haar nog wat klein voor de Efteling en het is zo ontzettend duur. Ik heb zelf ook gewoon wat minder met de Efteling, maar ik heb collega's die er een jaarkaart voor hebben. Volgende keer mogen opa en oma trouwens met haar naar Sprookjeswonderland. Voor hun is het een half uur rijden. Wij kwamen ook erg veel gezinnen met baby's tegen. Lijkt mij inderdaad ook behoorlijk onhandig. Een dagje bij opa en oma is dan veel fijner. In de dierentuin waren er zelfs ouders met alleen een baby. Voor die baby hoef je het niet te doen lijkt mij.

Dat rondje om het blok gaat ook op gegeven moment vervelen dus ik snap die ouders wel😉, vooral bij baby's die alleen slapen als je wandelt. Wij namen baby altijd mee dus die is ook wel eens mee geweest naar plekken waar die zelf niks aan had. Ook naar efteling trouwens want er zijn nog 2 kinderen en wij gaan gewoon graag als gezin op pad. 

krullenbol, dat waren ook precies onze argumenten 😅 wat rust voor baby is ook heel fijn denk ik. Die is van de vakantie toch steeds mee gesleept door ons. Normaal gesproken slaapt ze bijna altijd in haar bedje en probeer ik om haar slaapjes heen te plannen. Maar met vakantie is dat geen doen, want dan zit je alleen maar bij je huisje. Ze heeft het super goed gedaan en lekker in de draagzak geslapen, maar een dagje rust is denk ik niet verkeerd voor haar. 
lastig dat inslapen zo’n probleem is. Hier is inslapen ook een probleem als peuter geslapen heeft smiddags. Ze blijft dan wel in haar bed, maar speelt dan nog heel lang met haar knuffels en roept dan ook regelmatig dat ze nog even iets wil vertellen, een knuffel niet goed ligt, ze moet plassen, dorst heeft enz… 

Navy voor ons is de Efteling ook bijna 1,5 uur rijden maar voor een dagje vind ik dat niet zo’n probleem. Vanuit Zeeland ben ik het gewend om voor dit soort dingen altijd iets verder te moeten rijden. We hadden nu kaarten met flinke korting dus dat scheelde een hoop! 

Wij hadden laatst ook baby mee naar de Efteling. Niet per se voor baby maar had er eigenlijk niet eens aan gedacht hem thuis te laten.. lekker als gezin weg. En met borstvoeding vind ik thuis laten ook weer gedoe met kolven ed. In de draagzak en wagen heeft ie ook lekker geslapen
Wel heel leuk om te zien dat peuter steeds meer in die fantasie opgaat bij bv het sprookjesbos 
Wel ook laatst een mama-peuter dag gehad, dus hele dag alleen met peuter. Alleen jammer dat ze nog zo moe was van de vorige dag weinig slaap. Dus die dag thuis nog lekker 2,5 uur geslapen. Ze was ietwat teleurgesteld toen weer aan het einde van de dag broertje weer gingen halen... En nu heeft ze al een paar keer gevraagd wanneer het papa dag is 

Blossom (en nog iemand?), Hoe gaat het met de nieuwe banen icm de peuters (en kleuters)?

Zo, eindelijk weer tijd om bij te schrijven! 

Morgen heb ik een echte kleuter in huis, ze is dan gewoon 4.. Bizar! School is al een maand een dikke hit en ik zie haar met de dag groeien..Echt, die ontwikkeling gaat idioot snel nu. 

Gelukkig nog eentje van 2, die met recht een peuter is op dit moment.. Gisteren was niets goed, overal waar ik met haar kwam was het drama, schreeuwen, op de grond liggen, niet mee willen lopen e.d. Heeeel erg fijn.. 

Ik ben 2 en zeg nee ( en nog heel wat meer...). 

Dat, icm mijn nieuwe werk heeft best wat energie gekost, maar werk begint wat te wennen en ach, die peuter.. Daarvan weet ik dat het over gaat ( en dat je er helaas ook van alles voor in de plaats krijgt ). 

Jongste heeft praatjes voor 10, een fantasie die op hol slaat en kusjes voor alles en iedereen. Ik ben heel erg blij dat ik nu 2 jaar alleen met haar ben op de woensdagmiddag, eindelijk echt tijd met z'n tweetjes. Met de oudste had ik dat de eerste (bijna) 2 jaar en dat heb ik wel een beetje gemist met de jongste. Dat halen we nu dubbel en dwars in en het leuke is dat ze als peuter zoveel meer kan dan als baby Uitjes zijn echt fantastisch met haar, vorige week lekker met z'n tweeën gezwommen en volgende week gaan we ook weer een ochtend op stap ( binnenspeeltuin ofzo). 

Het is nu heerlijk rustig met een kind thuis  

Krullen-bol

Krullen-bol

29-09-2021 om 20:42 Topicstarter

We zijn hier ook helemaal terug bij af qua bedtijd.... pfff wat is dat toch....

Ondanks consequent zijn zoals we altijd deden. Zeggen eigenlijk alleen het is bedtijd, benoemen de slaaptrainer,  weltrusten en weg. Ik sta nu al een half uur op de overloop omdat het half uur daarvoor peuter er 1 groot feest van heeft gemaakt. Nja feest. Krijsfeest.
Smoesjes (drinken,plassen, kussen niet goed) tot gewoon ronduit kliergedrag tegen deur of muur aan stompen, lamp aan en uit blijven doen, lachen als we op z'n kamer komen....

Maar hij geeft ook aan, mama en papa mogen niet weggaan, ik wil bij jullie slapen (of wij bij hem) wil eindeloos knuffel en kusjes geven. Dat is dan weer de andere kant.
Kan er toch nog verlatingsangst zijn op deze leeftijd? Fantasie iets?
Als morgen weer is zal ik toch maar weer proberen erachter te komen wat het kan zijn, of hij het onder woorden kan brengen....

Wat gaat het snel Chantilly. Fijn dat je nieuwe baan al went. 

Wat rottig Krullen-bol dat het slapen zo slecht gaat. Lastig om uit te vinden waarom dat zo is.

Sinds zaterdag slaapt ze in haar nieuwe bed en het gaat eigenlijk heel goed. Ik ben de eerste nacht er wel bij gekropen, omdat ze niet zo lekker was. Vandaag kwam ook de bedtent aan, dus nu is het helemaal een knus plekje. 

Ze vind het peuterspeelzaal nog steeds super leuk, maar man en dochter moeten nog wel een beetje aan het ritme wennen. De eerste dag na mijn vakantie wilde dochter niet uit bed komen en waren ze dus te laat. 

Krullenbol, wat vervelend van dat slapen. Soms weet je het ook gewoon niet, het kan heel goed peutergedrag zijn. Mijn oudste (bijna 5) heeft het soms ook nog wel eens, hoewel zij over het algemeen eigenlijk heel goed luistert en geen ‘stout’ kind is. Dat staat wat raar, maar ze is dus vrij rustig en luistert goed. De jongste is echt het compleet tegenovergestelde dus ik vermoed dat het bij haar wat moeizamer zal gaan de komende jaren.

Peuter ligt al twee weken in haar eigen bed en dat gaat redelijk. Ik moet er wel weer elke avond naast liggen tot ze slaapt (ze is een aantal dagen zelf in slaap gevallen maar nu is het echt weer krijsen als ik weg ga). Als ze ’s nachts wakker wordt is het hetzelfde verhaal en dan kan het soms tot 2 uur duren voordat ze weer slaapt. Ik ga dus elke avond rond 21.15 naar bed en zorg dat ik uiterlijk 22.00 slaap, om nog genoeg slaap te pakken. Vannacht sliep ze door tot 6.00 (toen huilde kleuter iedereen wakker), dus ik ben redelijk uitgerust.

Chantilly, hoe bevalt het op je nieuwe werk? Nog gefeliciteerd met je kleuter! Ik vind het een heerlijke leeftijd.

Tara, fijn dat ze zo goed slaapt in het nieuwe bed en dat ze de peuterspeelzaal leuk vindt! Hier is het weer huilen als ik haar afzet, maar volgens de leidsters wordt ze al snel stil en vindt ze het daarna wel leuk. Ze is alleen nog wat rustig maar ze is ook nog de jongste daar volgens mij.

Vanochtend een groot drama. Ik heb peuter haar nieuwe winterjas gegeven, met capuchon. Het regende de afgelopen dagen en op haar zomerjas zat geen capuchon. Maar die nieuwe jas is nog iets te groot, waardoor ze vanochtend niet zelf haar rugzak op haar rug kreeg. Groot drama, veel tranen. Het lijkt me echt zwaar om een peuter te zijn.

Krullen-bol

Krullen-bol

30-09-2021 om 20:55 Topicstarter

Tnx wat is het toch fijn  om hier even te kunnen ventileren 

Vandaag wederom geklier en als je erin zit lijkt het eindeloos maar na een kwartier bleef hij in bed en na nog eens een kwartier was hij in slaap.

Fiona bij jullie dus ook nog steeds pittig....

Chantilly, nog gefeliciteerd met je kleuter! Lijkt me een heel gek moment als je oudste naar school gaat. Wel lekker dat je dan ook even een op een tijd hebt met peuter. 

Krullenbol hopelijk zet de stijgende lijn qua slapen zich voort en gaat hij binnenkort weer gewoon netjes slapen. 
fiona, jouw nachten klinken behoorlijk zwaar. Goed dat je dan toch voor jezelf zorgt door vroeg te gaan slapen. Ik probeer dat ook, maar merk dat het vaak dan toch niet lukt. Te lang nog een serie kijken of nog even op de telefoon iets lezen in bed… je laatste opmerking over dat zware peuter leven herken ik wel, moet soms stiekem lachen om alle drama die komt kijken bij zulke kleine dingen…

wij hebben vorige week een hele leuke dag gehad in de Efteling met peuter. Ze vond het super leuk en was super lief. Het was best druk en we moesten een aantal keer lang wachten, maar ze heeft niet gezeurd en genoot van alle attracties. Zo leuk om te zien hoe zij alles ervaart 🥰

De vakantie hebben we helaas wel afgesloten met een ziekenboeg. Baby haalde we eigenlijk na de Efteling al wat ziek op bij opa en oma, de dagen erna flink koorts en diarree. Nu blaft ze nog steeds als een zeehond en ook nog steeds diarree, maar ze is wel weer vrolijk en koortsvrij gelukkig. Peuter is ook al de hele week aan het snotteren en soms was koortsig. Vriend had buikgriep en snottert nu flink. Ik dacht de dans ontsprongen te zijn, maar werd maandag toch ook ziek. Hopelijk is het nu allemaal een beetje voorbij want pff ben er wel weer klaar mee. Ik merk dat ik de laatste tijd echt moeite heb met het beslag wat er op mij wordt gelegd, ook lichamelijk. Peuter wil alleen maar bij mij zitten, baby komt weer twee keer op een nacht en wil natuurlijk ook regelmatig even knuffelen. Ik heb het gevoel dat ik niet/nauwelijks even gewoon zelf kan zitten en kan ontspannen. Ik heb soms echt even ademruimte voor mezelf nodig en die krijg ik eigenlijk niet. Is dat herkenbaar voor iemand? 

Krullen-bol

Krullen-bol

30-09-2021 om 22:09 Topicstarter

Ideetje, jullie dag Efteling klinkt echt fijn zeg en wat goed met het lange wachten! Moet zeggen dat dat me ook meeviel toen wij er waren, maar er is zoveel te zien ook natuurlijk...

Ik herken je laatste stukje heel erg. Maar hier ligt dat vooral aan dat man dingen heel goed los kan laten en ik minder.
Maar ik sta ook vrijwel constant aan, ik denk aan vrijwel alles, iedereen zelfs de hond gaat voor, voordat ik zelf aan de beurt ben.
Lig ik eens in bad een moment voor mezelf stoor ik me toch aan wat ik beneden hoor...

Ik weet ook niet zo goed hoe anders. Want man doet het ook gewoon prima en juist fijn dat hij relaxter is met de jongens.

Ideetje88 schreef op 30-09-2021 om 21:45:


De vakantie hebben we helaas wel afgesloten met een ziekenboeg. Baby haalde we eigenlijk na de Efteling al wat ziek op bij opa en oma, de dagen erna flink koorts en diarree. Nu blaft ze nog steeds als een zeehond en ook nog steeds diarree, maar ze is wel weer vrolijk en koortsvrij gelukkig. Peuter is ook al de hele week aan het snotteren en soms was koortsig. Vriend had buikgriep en snottert nu flink. Ik dacht de dans ontsprongen te zijn, maar werd maandag toch ook ziek. Hopelijk is het nu allemaal een beetje voorbij want pff ben er wel weer klaar mee. Ik merk dat ik de laatste tijd echt moeite heb met het beslag wat er op mij wordt gelegd, ook lichamelijk. Peuter wil alleen maar bij mij zitten, baby komt weer twee keer op een nacht en wil natuurlijk ook regelmatig even knuffelen. Ik heb het gevoel dat ik niet/nauwelijks even gewoon zelf kan zitten en kan ontspannen. Ik heb soms echt even ademruimte voor mezelf nodig en die krijg ik eigenlijk niet. Is dat herkenbaar voor iemand?

Oh, heel erg!!

Maar hier ook een heel vergelijkbare fase met een peuter en baby van bijna 6 maanden. Typ ik tijdens de eerste nachtvoeding, haha.

Ik zal morgen even uitgebreider reageren, nu proberen te slapen, want ook ik ben heel moe en is het halve huis ziek(ig).

Ideetje, wat een vervelende periode met al die zieken. Probeer echt een beetje voor jezelf te zorgen. Ik ga ook wel eens te laat naar bed maar zeker nu ik zoveel met peuter bezig ben ’s nachts, heb ik mezelf echt een eindtijd opgelegd. Als ik echt nog heerlijk met mijn man op de bank zit wordt het wel eens 22.00, maar dan ga ik echt naar boven. Gisteren was ik alleen thuis en toen ben ik gewoon om 20.30 al naar bed gegaan. Ik moet wel, anders breekt het slaaptekort me echt op. Dat heb ik wel geleerd van de periode met de oudste, die sliep twee jaar lang extreem slecht en toen ging ik niet op tijd naar bed.

Ideetje en Krullenbol, kunnen jullie je man niet eens naar buiten sturen met de kinderen? Dan kan er niemand plakken en dan hoor je ook niets als je in bad ligt. Ik heb het ‘geluk’ dat peuter heel erg aan mijn man hangt, kleuter hangt meer aan mij. Daardoor is het plakken en op schoot zitten wat meer verdeeld.

Maar ook ik laat alles en iedereen voor gaan. Ik ontbijt vaak pas om 10.30 omdat ik dan klaar ben met de oudste naar school brengen / het huishouden / peuter verzorgen / het eerste uur werk erop heb zitten.

Peuter heeft het zwaar vanochtend. Ze heeft veel gehuild vannacht en is flink verkouden, ik heb haar aangestoken. Ze is nu al een uur aan het huilen en niets is goed. Ze zeurt alleen maar om ‘televisie kijken’. Sommige dagen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.