Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Hobbelster schreef op 09-09-2021 om 16:32:

samen zingen is leuk hè!
mij mag heel vaak niet zingen. Maar soms moet ik zingen. En nog een keer. En nog een keer. En nog een keer.
kleine dictator

Heel herkenbaar. Vandaag moest ik dus elke keer het Nijntje dansje mee doen en ik moest het liedje ook nog zingen.

Bedankt voor de felicitaties allemaal. Hier wat druk met zo’n kleintje, maar ook volop aan het genieten van het gezin. Heb wel meegelezen.

Die niet in bad/douchefase hebben wij ook tijdje terug gehad. Is vanzelf weer overgegaan en nu gaat ze weer erg graag. Vooral in de douche kan ze erg genieten en hele fantasie verhalen spelen haha. 

In de speeltuin kan ze zichzelf erg goed vermaken als het maar niet te druk is. Ze kan zich nogal aanpassen aan anderen en iedereen voor laten gaan en zichzelf wegcijferen. Heel lief maar ook sneu want zo komt ze zelf niet aan de beurt. Vandaag naar een hele grote speeltuin waar het rustig was en dan heeft ze echt de tijd van haar leven. Ze banjert dan lekker overal heen en probeert alles uit. Zelf vind ik het dan nog wel eens lastig om haar los te laten en lekker te laten. Doe het wel, maar heb haar graag in mn vizier. 
Wij zitten er ook over te denken om haar naar peuterspeelzaal te laten gaan. Ze gaat naar gastouder en kan dus nog wel onder indruk zijn van grote/drukke groepen, dan kan ze beetje wennen hopelijk. Toch maar eens achteraan gaan binnenkort. 

onze dochter is ook gek op speeltuinen. Op vakantie hebben we er heel wat gezien Het lastige vind ik dat we steeds vaker met haar mee moeten. Niet om te helpen, maar gewoon om samen te spelen of samen te zijn. Ze vermaakt zich slecht zelf, thuis ook. Het is steeds 'kom mama/papa'. Bij ons vakantiehuis hadden we een grote tuin met trampoline en glijbaan etc. Maar ze kon daar niet zelf spelen, we moesten meedoen. 

Dansen en zingen doet ze erg graag! als er ergens in een openbare ruimte muziek is, gaat ze zomaar dansen. Ze kent veel liedjes. 

Navyblue schreef op 10-09-2021 om 08:17:

onze dochter is ook gek op speeltuinen. Op vakantie hebben we er heel wat gezien Het lastige vind ik dat we steeds vaker met haar mee moeten. Niet om te helpen, maar gewoon om samen te spelen of samen te zijn. Ze vermaakt zich slecht zelf, thuis ook. Het is steeds 'kom mama/papa'. Bij ons vakantiehuis hadden we een grote tuin met trampoline en glijbaan etc. Maar ze kon daar niet zelf spelen, we moesten meedoen.

Onze kleuter kon dat als peuter ook niet. Nu is hij 4,5 en kan zich met bijvoorbeeld lego prima alleen vermaken. Komt vanzelf. Jongste daarentegen kan het wel trouwens maar misschien ook omdat kleuter natuurlijk altijd mijn aandacht alleen had eerste twee jaar terwijl peuter dat vanaf begin vaker moest delen.

Heel herkenbaar dat mee moeten spelen, thuis maar zeker elders. Maar ergens anders vindt ze het ook spannend, dus dat vind ik ook anders. Soms helpt het wel om te zeggen ik kijk wel hoe jij het doet oid. Vanaf hier kan ik het goed zien.

Fijn te lezen dat jouw kleuter dat nu beter kan Due. Dat geeft hoopt
Vitamientje, dat zeg ik nu ook soms en dat helpt soms wel eventjes. Ik probeer ook om even mee te spelen/op te starten en haar daarna zelf te laten spelen. Als dat lukt is dat voor enkel een paar minuten. 

Wat is het hier rustig! Hoe gaat het met alle peuters?
Wij hebben wat zware nachten achter de rug. Peuter lag al een paar maanden bij ons in bed omdat ze weigerde om te gaan liggen in haar ledikant. Ze viel dan staand in slaap, viel om en begon dan weer te huilen. We hebben nu toch maar een eenpersoonsbed voor haar gekocht en besloten dat ze vanaf nu daarin slaapt. Dat betekent wel dat we ernaast moeten liggen tot ze slaapt, anders weigert ze te liggen. Ook 's nachts wordt ze meerdere keren wakker en moet ik ernaast liggen, het duurt dan tot 1,5 uur voordat ze weer slaapt. Ik hoop dat het even een paar dagen/weken doorbijten is en dat iedereen dan weer lekker in zijn eigen bedje slaapt. In elk geval hebben wij ons bed weer terug! En tot die tijd ga ik om 21.00 naar bed om evengoed genoeg slaap te pakken.

Bedankt nog voor alle beterschapswensen. Buikgriep met het hele gezin is geen pretje, maar we hebben het weer gehad.

Ook ben ik deze week bij het consultatiebureau geweest. Peuter klapte helemaal dicht een deed niets van de opdrachtjes. Maar ze kan het wel allemaal, dus is goedgekeurd.

Zijn jullie peuters ook eenkenniger door corona? Peuter was 9 maanden toen corona 'begon' en zeker in de eerste tijd hebben we bijna niemand gezien. Ook geen opa's en oma's. Dochter is daardoor extreem eenkennig geworden, zelfs van haar opa's en oma's moest ze lange tijd niets hebben. Inmiddels gaat het ietsje beter, maar oppas is nog steeds lastig. De oudste ging op deze leeftijd al meerdere nachten uit logeren, maar bij de jongste is er nog niet langer dan een uurtje opgepast.

Of het Corona is of karakter weet ik niet maar onze peuter moet ook wel wat langer ontdooien als hij mensen ziet die hij niet vaak ziet. Nu er net nieuwe leidsters zijn gestart bij kdv en zijn favoriet op vakantie is gaat wegbrengen ook moeizaam.

Hij is nog nooit gaan logeren maar komt ook omdat ik het nog niet nodig vond. Volgende maand zijn man en ik 5 jaar getrouwd en gaan jongens nachtje bij mijn moeder en stiefvader logeren en wij verrassingsnachtje weg.

Wij moeten binnenkort ook naar consultatiebureau maar eerst zegden zij afspraak af en nieuwe afspraak was voor mij onhandige tijd.

Ik dacht eigenlijk niet dat het door corona komt maar dat het karakter is. Corona zal ook niet echt geholpen hebben daarin... Ze vindt nieuwe mensen en plekken spannend en heeft tijd nodig om te ontdooien. Ze is super enthousiast dat er bezoek komt of als we op bezoek gaan, tot de mensen er daadwerkelijk zijn. Sowieso nieuwe dingen vindt ze spannend. Ze observeert ook graag en houdt er niet van als het te druk is.

Oma's trouwens nooit een probleem, maar daar was ze op een paar weken/maanden na ook nog wekelijks (ze heeft wel een duidelijke voorkeur voor vrouwen dus opa's gaan soms wat minder).

Ik had wel verwacht dat ze eenkennig zou worden met alleen mama en papa om haar heen. Helemaal omdat ze ook niet naar de opvang ging, maar daar heeft ze dus totaal geen last van. Bij de verjaardag van oma laatst heeft ze maar een minuutje de kat uit de boom gekeken en toen deed ze gezellig met iedereen mee. Ze had sommige mensen al 1,5 jaar niet gezien en zelfs de nieuwe vriendin (niet zo nieuw, maar voor ons de eerste ontmoeting) van haar tante was geen enkel probleem. Bij de peuterspeelzaal rent ze dus ook zo naar binnen. Ik verbaas mij er nog een beetje over. 

Hier de laatste dagen van de vakantie. Het plan is om morgen naar de IKEA te gaan om voor een eenpersoonsbed te kijken voor peuter. Waarschijnlijk nemen we het niet direct mee, maar gaat een van ons dan volgde week een keer alleen om het te kopen. Dingen passen vaak beter in auto zonder kind op de achterbank.

Ik ben wel benieuwd hoe ze een groot bed waar ze makkelijk uit kan gaat vinden. Ik stel mij ook een beetje in op de eerste tijd er naast moeten liggen. Ik twijfel alleen of we de commode nog moeten laten staan. Haar kamer is niet zo groot, dus het word wel krap. We hebben ook niet echt een andere plek om het ding neer te zetten. Ik gebruik hem nog wel bij poepluiers en tandenpoetsen. Zindelijk is ze nog niet. Ze doet wel plasjes op het toilet als je vraagt of ze ook moet, maar zelf aangeven doet ze maar heel af en toe. 

Krullen-bol

Krullen-bol

15-09-2021 om 22:02 Topicstarter

Fiona wat fijn dat jullie weer beter zijn!
Goede zet ook, dat peuterbed zo te lezen. Het is in ieder geval al ietsje gebeterd. 
Werd ze tussen jullie in ook meerdere keren wakker? Is het zomaar wakker worden of een reden?
Hopelijk wordt het zoals je zegt langzaam beter!

Wat eenkennigheid betreft dat heeft peuter echt nooit gehad, zelfs net met wegbrengen naar kdv. Dreumes zit nu wel in zo'n fase. Die gaat echt totaal over de flos. Vanmiddag gingen we als gezin weg, we zaten al in de auto, toch nog iets vergeten dus man stapt uit om naar binnen te gaan pakken, nou dreumes huilen. Ook als ik er nog gewoon zit.
Maar dit heeft peuter nooit gehad.
Is best wel een spring in het veld en ook vrij sociaal. Zowel naar andere (oudere) kinderen en volwassenen. Soms iets te sociaal  

Hier verder z'n gangetje. We hebben een top week weg gehad en nu nog een paar dagen in en om huis vakantie, volgende week begint het gewone dagelijks leven weer.

Fijn fiona, dat jullie weer opgeknapt zijn! Hopelijk gaan de nachten snel beter. Wij hebben nog geen peuterbed/groot bed. Wachten daar nog even mee.

@Eenkennigheid. Dochter kijkt eerst de kat uit de boom bij nieuwe mensen of situaties. Ze logeert soms bij opa en oma en dat gaat goed.
Waar ik wel een beetje mee zit is dat ze niet graag naar de opvang gaat. Ze huilde vanochtend zo erg. 'Wil thuis blijven!' riep ze. Kreeg haar nauwelijks in de fietsstoel. Ze huilt niet elke keer, maar ze wil eigenlijk nooit. Ik hoor altijd dat het daar goed gaat en ze zich goed vermaakt en lekker kletst. 
Is dit herkenbaar? Ook een soort verlatingsangst? Bij opa en oma heeft ze het niet. Weet nu niet zo goed hoe te reageren op haar.

@Krullenbol. Veel plezier nog de laatste dagen!

Succes Fiona, hopelijk gaat ze snel lekker zelfstandig slapen in grote bed!

Qua eenkennigheid in corona zie ik wel dat mn dochter meer moeite heeft om te ontdooien bij grote groepen (onbekende) mensen. Bijvoorbeeld als het druk is in een speeltuin. Consultatiebureau zei bij de 2 jaar controle ook dat ze nu veel kinderen zien die meer moeite hebben om te ontdooien. In de kraamweek toen ze veel onbekende zag, viel op dat het al een stuk beter en sneller ging toen. 
Hier geen ervaring met niet naar opvang willen. Hier eerder andersom. Heeft geen oog meer voor ons of wil niet mee naar huis haha

Vandaag naar Sprookjeswonderland geweest en ondanks de regen een super leuke dag gehad. Voor peuter waren sommige dingen wel lastig. Zoals de vakken op de draaimolen. Ze wilde natuurlijk standaard op een ding wat niet in ons vak stond. Wachten in de rij is ook wel een dingetje, maar dat snap ik ook wel. Toen ik haar weer eens terug geroepen had zei ze "doe niet dramatisch mama" . We zijn meerdere keren in de draaimolen, trein, auto's en paardenbaan geweest. De speeltuin was ook geweldig. Vooral alle draaimolentjes en een slang waar je doorheen kon kruipen waren favoriete. Het was echt precies goed voor haar. Wel jammer dat het zo ver weg is. Op de terugweg natuurlijk ook nog file. Ik was ook maar op de achterbank gaan zitten. gisteren had ze na de IKEA namelijk een totale meltdown in de auto. Maar dat viel nu gelukkig mee.

Fiona, hoe gaat het inmiddels met slapen? Hopelijk hebben jullie wat betere nachten inmiddels! 
Ik heb niet het gevoel dat peuter eenkenniger is door Corona. Ze kijkt in grote groepen in het begin wel de kat uit de boom, maar komt dan na een tijdje wel los. In de winkel durft ze nu ook zelf wat te bestellen, zo schattig als ze dan zo trots is als dat gelukt is. Ze wil trouwens niet echt logeren, ook niet bij opa en oma. Overdag overal heen gaat prima, maar ‘s avonds wil ze altijd bij papa en mama thuis slapen. 

Tara, Wij hebben de commode nog wel staan. Die heb ik echt als commode gebruikt voor aankleden en luiers verschonen zolang ze nog niet zindelijk was. Nu ze zindelijk is gebruiken we hem eigenlijk niet echt meer, maar we hebben ruimte genoeg dus blijft hij hier gewoon staan als extra kast. Anders had ik hem nu wel weg gedaan. Hoe is het gegaan met het grote bed? Sprookjes wonderland klinkt heel leuk! Heb even gekeken waar het is, maar dat is voor ons wel echt te ver weg. 
Navy blue, wat vervelend dat ze zo met tegenzin naar de opvang gaat. Voor mij is dat niet herkenbaar, ze heeft er juist altijd erg veel zin in. Ze heeft wel soms dat ze smorgens zegt dat ze niet wil, maar dat zegt ze momenteel over alles 😅 

Wij zijn vandaag weer thuis gekomen van een super leuke vakantie. Hebben op twee verschillende  parken in een huisje gezeten met zwembad en speeltuinen en dergelijke en hebben echt genoten. Peuter vond vooral het zwembad helemaal geweldig, is met ons van alle glijbanen afgeweest en wilde alleen maar nog een keer! Ik was erg benieuwd hoe de vakantie zou zijn met baby en peuter, maar was echt heel leuk en ontspannen. Alleen de nachten waren minder. Thuis slaapt peuter eigenlijk altijd goed, maar nu werd ze vaak een keer of 3 per nacht huilend wakker en baby komt nog steeds een keer op een nacht. Meestal kon ik dan binnen 10 minuten weer weg bij peuter, maar hoop wel echt dat ze thuis het goede slapen weer oppakt. Ik val ook altijd moeilijk weer in slaap na zo’n onderbreking dus dat was wel vermoeiend. Respect voor degenen die altijd te maken hebben met gebroken nachten. Nu zijn we lekker nog een weekje thuis. We gaan van de week nog een dagje naar de Efteling met Peuter. Ik ben heel benieuwd hoe ze het vindt. Baby laten we bij opa en oma. Voor haar en voor peuter denk ik fijner. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.