Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Ik kom mij hier ook melden, vanaf viva! Onder een nieuwe nick dat wel. Leuk veel herkenbare namen te zien. De mijne was iets te herkenbaar geworden. Maar de mensen die met wie ik veel heb geschreven zullen mij wel herkennen. Ik zie ook namen van schrijfsters die ik nog ken van het baby en dreumes topic, maar die niet of weinig bij de peuters waren. Leuk!!! 

Even voorstellen: oudste peuter is een jongen wordt bijna 4. Na de zomer naar school. Een slimme kerel, lult de oren van m'n kop, is onzeker en ontzettend lief. 
Jongste peuter is 2.5 (als oudste 4 wordt, ze schelen bijna precies 1, 5 jaar),is een meisje. Ook een slimmerd, ondeugend, ondernemend, ontzettend eigenwijs. Maar ook heel lief en komt vaak uit zichzelf even naar je toe om je te knuffelen en te zeggen mama/papa/opa/oma ik vind je lief. Maar zij is ook écht onze kleine heks. Wat is zij pittig vergeleken met onze oudste. Die was als baby moeilijk maar áls peuter is hij eigenlijk heel chill. Tuurlijk heeft ie wel zo z'n momentjes maar die driftbuien die ik nu bij dochter zie, die echt uit haar tenen komen incl dikke ader op d'r voorhoofd, die kende ik nog niet.

Eten: iemand schreef dat de een zelf iel jek bah en dat de ander mee doet. Dat is hier ook schering en inslag. Super irritant. Vooral oudste die zegt jek en jongste wil dan ook niet meer. Ook iets waarvan ik zeker weet dat ze het lust, zoals sperziebonen of kip. Als oudste het wel lust maar jongste niet dan is er eigenlijk bijna nooit gezeik. En idd, ook herkenbaar dat ze iets de ene keer eten als dijkwerker en zitten te smullen. En de volgende keer is het vies. Of andersom. Bijzonder. Maar wij zijn dus idd ook gestopt met veilig eten. Want het werkt toch niet. Alleen op vrijdag is mijn vrije dag en ik heb een hekel aan koken en ben er slecht in, dan zorg ik er voor dat het in ieder geval snel op tafel staat of dat ik 't 's middags al kan voorbereiden voor ze einde vd dag jengelig worden en steeds ruzie hebben. Want dat is ook wel iets hoor zeg. Maar ze kunnen gelukkig ook heel leuk samen spelen. 
Nog een paar weekjes samen op de groep, dat zullen ze gaan missen. Jongste gaat dan naar ander kdv, omdat we verhuisd zijn en ik het kdv in de wijk wil ipv 15min fietsafstand. 

Tara, ook hier wordt de woonkamer langzaam overgenomen door kinderspeelgoed 😅 vooral nu de baby erbij is gekomen en de box en de wipstoel ook een plekje moesten krijgen. Mijn dochter speelt ook het liefst bij ons in de buurt en heeft ook niet echt een speelhoek. Maar goed, als ze naar bed gaan even alles bij elkaar rijmen en dan is het ook zo weer aan kant. 
We zitten hier echt in een pittige fase met onze peuterpuber. Ze is de laatste tijd heel dwingend in hoe zij het wil en kan dan flinke driftbuien hebben. Gisteren heeft ze een driftbui van een kwartier gehad, omdat ik mijn haar in een
staart had gedaan en dat mocht niet van haar... vandaag zeiden ze bij de opvang dat ze dat gedrag daar nu ook laat zien. Meestal duren deze periodes een paar weken en wordt het dan weer een periode minder dus laten we het hopen

vandaag had mijn peuter een huilbui omdat ze in de 'verkeerde stoel' moest zitten (Wij hebben twee dezelfde simpele kinderstoelen van IKEA). Blijkbaar zit er op haar manier toch verschil in 

zien jullie ook verschil in gedrag van jullie peuters bij vader of bij moeder? Mijn 2,5-jarige jengelt/zeurt bij mij meer dan bij vader. Ook is ze bij mij kleinzeriger. Maar ook knuffeliger en ik ben zeker favoriet dus wordt overal voor gestrikt  vader is strenger dus daar is ze wat stoerder. En die stoeien ook meer. Soms twijfel ik; ben ik te soft of is het juist goed dat die verschillen er zijn

ik ben zeker milder dan man qua grenzen thuis. Man is in een winkel bijvoorbeeld weer toegeeflijker. Kinderen gedragen zich niet hetzelfde maar denk dat dit natuurlijk in iedere situatie wel iets ander is

mijn dochter is vooral erg op mij gericht. Als ik thuis ben,moet ik alles doen van haar en mag haar vader niks doen. Bijvoorbeeld brood snijden, op de wc helpen, beker water inschenken, schoenen aandoen, naar bed brengen enz... als we dan toch zeggen dat papa het doet dan is het een drama. Ik ben wel strenger dan mijn partner en stricter met de regels dus of het altijd slim is van haar betwijfel ik.  Als ik er niet ben is het geen probleem en gedraagt ze zich bij hem hetzelfde als bij mij. Ze is bij mij wel knuffeliger dan bij mijn vriend. Maar goed op de opvang heeft ze ook een favoriete juf en daar doet ze dit blijkbaar ook. 

Wow chiquita, wat bijzonder dat je zo'n grote rol in het leven van je kleinkinderen hebt. 

Dag Blossem, ik heb je herkend 👋

Hier is onze kamer van ons allemaal, dat betekent dat mijn spullen er liggen maar ook die van de kinderen. We hebben wel een soort van speelhoek maar dat is vooral een hoek waarin alle zooi naartoe geschoven wordt aan het einde van de dag. Wij hebben ook een gewoon rijtjeshuis en geen aparte speelruimte of dergelijke.

Die driftbuien zijn herkenbaar, peuter heeft ze soms en kan er ook wel eens een kwartier in blijven hangen. Kleuter is veel extremer, als peuter helemaal maar nu nog steeds. Gister was een vriendje spelen en toen zijn moeder kwam wilde zij de deur open doen maar was peuter haar voor. Ze kan dan echt zoooo boos zijn dat het uit haar tenen komt. Eerder werd ze fysiek maar dat is gelukkig wel echt over. Maar ook de verkeerde placemet, andere lepel etc. kan een drama geven voor beiden....

Kleuter is op mij gericht en peuter duidelijk op man gericht, kleuter lijkt ook erg op mij en peuter wat meer op man dus wellicht heeft dat er mee te maken.

Wij luiden de vakantie in in de binnenspeeltuin. Ben wel blij dat zoon nu 2 is. Hij is motorisch erg ver en kan redelijk zelfstandig zijn gang gaan 

Hoi Blossom, Skippyball en alle anderen, leuk dat jullie ook zijn meeverhuisd! Ik mag wel een spiekbriefje gaan maken met wie wie ook alweer is.

Chiquita, leuk dat er ook een oma meeschrijft en dat je zo’n goede band hebt met de kleinkinderen!

Eten: heel herkenbaar. Onze meiden eten het liefst hollandse pot en andere dingen met vlagen. Ik ben dus snel geneigd om aardappels, groente en vlees/vis voor te schotelen, omdat ze dan tenminste eten. Peuter wordt wel wakker van de honger (of tandjes / verlatingsangst / geen idee waarom ze eigenlijk wakker wordt). Zelf houden we veel meer van rijst en pasta. Ik laat het ze elke keer proeven maar we koken dus wel regelmatig dubbel. Pittige curry voor mij en mijn man en dan agv voor de kinderen. Ik blijf het aanbieden en ik ga er vanuit dat ze over een paar jaar wel gevarieerder zullen eten.

Tara, ik las gisteren je post over het slechte inslapen, hier is het ook weer feest na een paar weken rust. Ze ligt elke nacht bij ons en hoewel het inslapen sinds het laten vallen van het middagdutje goed ging, was het gisteren weer drama. Ik blijf maar voor mezelf herhalen dat de oudste (drie jaar lang een dramatische slaper) nu wel goed slaapt, dus dat er een einde aan komt.

Peuter is sowieso een pittig kind, vanaf de geboorte al. Ze huilt vaker dan dat ze blij/tevreden is en ze heeft echt volop driftbuien. Ik heb af en toe medelijden met de buren. Ze is echt een papa’s kindje, mijn man moet alles doen. Alleen als ze ’s nachts bij ons komt liggen, dan ligt ze op mij. Maar overdag mag ik niet eens haar luier verschonen als mijn man ook in de buurt is. Aan de andere kant kan ze ook heel lief zijn en houdt ze erg van knuffelen.

Wat betreft het spelen: als de meiden wakker zijn is onze huiskamer één groot speelgoedparadijs. ’s Avonds wordt alles opgeruimd en los van het keukentje, zie je dan geen speelgoed meer. We hebben een Kallax, waarvan de onderste vakken gevuld zijn met bakken speelgoed. Daar zie je dus niets meer van. We hebben twee andere kasten waar de knutselspullen en Lego zijn opgeborgen, achter deurtjes. Als de meiden een grote treinbaan o.i.d. hebben gemaakt mag die gewoon een paar dagen midden in de woonkamer blijven liggen. Het is net zo goed hun huis.

Afgelopen nacht ging het weer prima met slapen. Eigenlijk mag ik ook echt niet klagen, want 80% van de tijd hebben we er geen problemen mee met haar. Maar als je zelf heel moe bent en de afgelopen weken erg gestrest was op het werk is het gewoon even vervelend. Ik ben blij dat we hier over de kleine en grote dingen even kunnen klagen en herkenning kunnen halen bij elkaar. 

Hier heeft ze wel een voorkeur met sommige dingen voor mij als ik er ben, maar de meeste dingen maakt het haar niet echt uit. Man heeft de afgelopen 2 weken bijvoorbeeld behoorlijk wat moeite moeten doen om poepluiers te verschonen. Dat moest mama doen namelijk, maar ik was niet thuis. Nu is ze weer een beetje gewend aan het feit dat ik niet thuiswerk en mag papa het weer doen. Er zijn trouwens ook dingen die echt iets van haar en papa zijn. Tiktak kijken bijvoorbeeld. Al is het inmiddels ongemerkt een beetje verdwenen uit het avond ritueel. 

Gisteren kreeg ik van man een foto toegestuurd van dochter die in haar keukentje was gekropen . Met haar beentjes stak ze uit het kastje en met haar hoofd zat ze door het gat van het wasbakje . Ik wacht nog op de dag dat we haar ergens uit moeten zagen en eigenlijk verbaasd het mij dat die dag nog niet geweest is. 

Gisteren wilde ze heel graag voor gelezen worden uit Bobbi naar de speelzaal. Ze zegt dan ook dat ze ook naar de speelzaal gaat. Dat duurt nog iets meer dan een maand voor ze er heen mag. Ze is er zo aan toe. Ik had haar ook liever al direct met 2 er heen gebracht. Blijf het toch raar vinden dat het zo verschillend geregeld is per gemeente. 

In ons speelhoekje staat dus een keukentje, een tafeltje met 2 stoelen en een opbergbank vol Duplo. Maar ze heeft nog meer dingen die veel ruimte in nemen. Een tent, tunnel en poppen bedje en nog meer losse zooi. Ik ruim het bijna elke avond inderdaad op. 

Envelop schreef op 16-07-2021 om 09:0

Die driftbuien zijn herkenbaar, peuter heeft ze soms en kan er ook wel eens een kwartier in blijven hangen. Kleuter is veel extremer, als peuter helemaal maar nu nog steeds. Gister was een vriendje spelen en toen zijn moeder kwam wilde zij de deur open doen maar was peuter haar voor. Ze kan dan echt zoooo boos zijn dat het uit haar tenen komt. Eerder werd ze fysiek maar dat is gelukkig wel echt over. Maar ook de verkeerde placemet, andere lepel etc. kan een drama geven voor beiden....

Ooh ja dat is hier precies zo! Vooral nu dreumes niet alles meer oke vindt en ook haar 'eisen' heeft  ik probeer zoveel mogelijk voor te zijn maar daar heb je een dagtaak aan!

Slapen gaat hier gelukkig goed (*even afkloppen*), op periodes van tandjes/ziek zijn na, maar ik kan het altijd verklaren. En dat maakt ook dat ik er vertrouwen in heb dat dat eindig is en sta je er rustiger in. Kunnen jullie kindjes wel weer goed in slaap vallen als je er 's nachts bij bent geweest? Of zitten jullie met ze op 's nachts?

Dat wisselt Ponytail. Onze oudste is wat dat betreft het makkelijkst gebleken. Die heeft soms nachtmerries en dan gingen we erbij liggen op een matras. Nu als hij een nachtmerrie heeft kruipt hij bij ons in bed. De jongste heeft ons veel meer uitdaging geboden op slaapgebied. Ze is inmiddels dus bijna 2.5 en het gaat nu een periode goed. Maar een maand geleden was het elke nacht bal. Vooral bij m'n vriend maakte ze er een potje van. Als ik ging was ze snel tevreden. Ik zei alleen het is nacht en iedereen slaapt dus jij gaat ook slapen. Dan was 't goed. Als vriend ging dikke drama... Ik verwacht dat we bij haar wel weer slechte fases gaan krijgen, zo gaat het bij haar. Maar de ergste fase tussen de 8 maanden en een jaar, die zal hoop ik nooit meer terugkomen. Toen sliepen we 's nachts meer niet dan wel. Ugh. 

Bij ons raakt peuter alleen maar meer overstuur als ik er 's nachts naartoe ga. Op dit moment valt ze pas weer in slaap als ik haar bij ons in bed neem. Een fase, hoop ik.

Onze kinderen slapen niet het beste, worden zeker wel 1 keer per nacht wakker maar vooral eerste keer dat ze wakker worden vallen ze na paar minuten er naast liggen weer in slaap.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.