Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Heel herkenbaar, wij blijven bij het motto wat de kinderdiëtiste ooit heeft gezegd. Wij bepalen wat ze eten en zij bepalen hoeveel.
Oftewel ik blijf ze van alles voorschotelen en daar eten ze soms heel veel van en soms niks. Peuter gaat ook wel eens zonder avondeten (wel yoghurt) naar bed. Hij wordt nachts niet wakker van de honger dus ik vind het prima.

Ik meld me ook maar alvast met mijn peuterdochter van net twee. Driftbuien, verlatingsangst, NEE, gebroken nachten, we zitten er middenin. Maar tegelijk begint ze te praten, bouwen, tekenen, gaat ze naar de peuterspeelzaal en ontwikkelt ze zich tot een eigen mensje.

Ik lees sowieso mee en schrijf misschien af en toe ook wat mee over peuterdochter van 2,5. Ze heeft ook nog een babybroertje van bijna 5 maanden. 

Heel herkenbaar Tara. Hier wordt bij het koken vanalles gegeten maar als het op het bord ligt soms maar nauwelijks. Wij doen hetzelfde als Envelop. We blijven ze vanalles voorschotelen en soms eet ze veel en soms niks. En soms denk je we schotelen iets voor dat ze sowieso lekker vind en wil ze het ineens niet. Ach ja, komt ooit wel weer goed toch?

Ze is de laatste tijd sowieso vaker boos en gefrustreerd om ogenschijnlijk niks (maar voor haar is het natuurlijk niet niks). En het is ook regelmatig drama. We denken dat ze ook wat moeite nog heeft met aandacht delen met baby broertje. Hij mag bijvoorbeeld wel op schoot tijdens het eten als hij huilt en ik vermoed dat ze daardoor ook vaker huilt (tijdens het eten).

Maar er zijn natuurlijk ook van die heerlijke momentjes dat ze zo lief kan zijn en ik geniet er onwijs van dat je haar steeds maar weer verder ziet groeien.    
Dat ze naar haar broertje toe loopt en vraagt of het gaat, of zegt dat we in de buurt zijn of een knuffel geeft om hem te troosten.
Of als ze dan zo heerlijk zelf aan het spelen is en hele verhalen verteld.
Van de week zei ze vlak voor bed tijd. Ik wil een afspraakje maken. Nog een dingetje kiezen en dan naar bed. Dan smelt je toch? Wij zeggen dus wel eens vaker dat ze nog een ding mag kiezen en dan naar bed gaat, maar heerlijk dat ze dat dan zelf ook bedenkt en aangeeft. 

Op Viva wel meegelezen, maar met deze nieuwe start zou ik ook graag mee gaan schrijven. Mijn oudste dochter is 2 jaar en drie maanden en we hebben nog een meisje van bijna 4 maanden. Mijn oudste is een pittig ding, die heel goed weet wat ze wel en niet wil en flinke driftbuien kan hebben als het niet gaat zoals zij het wil. Het is ook een ontzettend vrolijk meisje die graag lacht, dol is op liedjes zingen en dansen, graag buiten is en dol is op haar zusje. Deze peutertijd vind ik aan de ene kant pittig, maar het is ook zo leuk om die ontzettend snelle ontwikkeling te zien. 
Gelukkig slaapt onze oudste eigenlijk goed. Ze ligt meestal rond half 8 in bed en om 7 uur roept ze altijd dat het schaapje (we hebben zo'n schaapwekker) zijn oogjes open heeft en dan mag ze eruit. Eten is heel wisselend. Ze is meestal wel bereidt om te proeven en vindt veel dingen, ook groentes, vooralsnog lekker. Wel zijn we nu in een fase dat ze overal een of twee happen van neemt en dan iets anders wil. Ze moet van ons dan eerst opeten wat ze gekozen heeft (een halve boterham, peer, rijstwafels enzzz) en dat zorgt momenteel voor veel strijd en driftbuien. 
Lijkt me leuk om ervaringen te delen!

Wat ontzettend schattig Vitamientje. Hier smelten we ook regelmatig. Maar de driftbuien om niks komen hier ook af en toe langs. Dan is haar boterham toch gesneden ofzo en soms komen we er ook echt niet achter wat er nu is. 

Wat leuk dat je er bent Fiona! Ik vind het ook geweldig om te zien hoe de eigen persoonlijkheid nu echt goed zichtbaar word. 

Man vind het geweldig dat hij nu echt een gesprekje met haar kan hebben, maar vind het vervelend dat hij haar niet altijd begrijpt of verstaat. Maar gelukkig is dochter heel goed in het eindeloos herhalen van iets als we haar niet begrijpen

Zo staan we er ook wel in Envelop, maar ik merk wel dat ik sommige dingen (stamppot) toch niet kook omdat ik geen zin in gedoe heb. Maar we moeten het maar weer eens op het menu zetten.

Zo, hier nog 1 dag werken en dan vakantie. Zaterdag vertrekken we voor 2 weken, we blijven wel in Nederland. Ben benieuwd hoe zoontje het vind, het wordt zijn eerste vakantie.

Tara82 schreef op 12-07-2021 om 23:02:


Zo staan we er ook wel in Envelop, maar ik merk wel dat ik sommige dingen (stamppot) toch niet kook omdat ik geen zin in gedoe heb. Maar we moeten het maar weer eens op het menu zetten.

Ze kunnen je soms ineens verbazen. Zo maakte ik nooit curry meer omdat het altijd gedoe was. Toch weer eens gemaakt en peuter en kleuter zaten beiden te smullen 

Niks van te begrijpen soms.

Ik lees graag weer mee! Ondanks ik een kleuter heb en nog een dreumes zal ik nog niet zo veel meeschrijven, maar ik kan niet zonder jullie 😉 nu onder een andere nickname. (Sneeuwball)

Als oma van een peuter van 2 jaar en 9 maanden (met klein broertje van 9 maanden) lees ik hier graag mee

Ha Sneeuwbal!  Leuk je hier weer te zien.

Wat gezellig dat er ook een oma meeschrijft, pas jij regelmatig op de kleinkinderen?

Envelop schreef op 13-07-2021 om 10:37:

[..]

Ze kunnen je soms ineens verbazen. Zo maakte ik nooit curry meer omdat het altijd gedoe was. Toch weer eens gemaakt en peuter en kleuter zaten beiden te smullen

Niks van te begrijpen soms.

Och dat is echt zo herkenbaar.. Ik kookte over het algemeen heel veilig, want ergens vind ik het altijd zo'n gedoe en zonde van mijn tijd als de helft van het gezelschap met moeite 1 hap naar binnen werkt..

Mijn bijna kleuter kan de ene dag roepen dat sperziebonen de alllllerlekkerste bonen zijn.. En de volgende dag is het bah, jak bleh. 
En haar zusje doet nu graag mee met de jak, bah..

We zijn er wel achter dat ze meer lusten dan we dachten en ik ben ook afgestapt van het 'veilige' eten. Volgende week gaan we voor het eerst meedoen met HelloFresh en ze eten gewoon mee, al heb ik wel een voorraadje conservegroente voor het geval dat.. 

Gisteren kon ze niet goed in slaap vallen. Man  had haar namelijk tussen de middag 2 uur op de bank laten slapen. Ze was tegen hem aan gekropen en sliep zo lekker dat hij haar niet wakker wilde maken. Niet heel handig. De meeste dagen slaapt ze ook niet meer, maar soms dus wel en het is altijd ellende in de avond. Uiteindelijk ben ik zelf maar met haar mee naar bed gegaan. Beetje jammer dat ze het alsnog voor elkaar krijgt om met haar voeten in mijn gezicht te liggen als ze papa's helft helemaal tot haar beschikking heeft

Ik had het er laatst met een collega over en hij beweerde dat zijn kinderen toen ze klein waren een hoekje van de huiskamer hadden om te spelen en dat de rest niet vol lag met speelgoed. Bij ons heeft ze ook een hoekje, maar in de praktijk is toch de hele huiskamer een grote speelhoek. Wat ik helemaal niet zo erg vind eigenlijk. We hebben nou eenmaal maar een standaard rijtjeshuis met niet hele grote huiskamer. Vroeger bouwde mijn broer en ik ook altijd midden in de huiskamer allerlei Lego trein banen enzo. Nou heeft ze ook best wel een berg speelgoed. Toch zat ik laatst te denken dat ze een Duplo trein baan ook wel leuk zou vinden en dat een poppenwagen ook wel leuk zou zijn. Ik probeer mij maar in te houden. Hopelijk kunnen we dit jaar wel Sinterklaas vieren met de familie en kan ik dan wat van deze dingen op haar lijstje zetten.

Envelop schreef op 15-07-2021 om 10:31:

Ha Sneeuwbal! Leuk je hier weer te zien.

Wat gezellig dat er ook een oma meeschrijft, pas jij regelmatig op de kleinkinderen?

hoi Envelop: ja, vanaf dag 25 na bevalling van oudste kleinzoon, ben ik eerst een week bij hun in huis geweest. Daarna was hij regelmatig bij ons, we woonden even tijdelijk in een stacaravan en sinds we weer huis hebben is de oudste elke donderdagmiddag tot en met zaterdagochtend bij ons (alhoewel ik hem nu regelmatig op vrijdagavond naar huis breng omdat hij dan naar papa en mama wil) en de jongste kleinzoon elke maandag tot en met dinsdag bij ons.

Ik maak ze dus van zeer dichtbij en veelvuldig mee

Oh Tara, herkenbaar van dat spelen, wij hebben ook een grote speelhoek voor de kinderen, wonen vrijstaand en hebben een ruime kamer en toch weten ze altijd juist die plekken te vinden buiten hun speeldomein. En dat vind ik prima, zolang het aan het einde van de dag maar weer redelijk opgeruimd is.. 
Ik ben zelf niet zo van stricte speelhoeken e.d. ze mogen zich vrij bewegen door de woonkamer en ik vind het ook wel gezellig.. We hebben gisteren en vandaag ene hut gebouwd op de plek van de salontafels, gewoon omdat het kan en omdat het voor fijne herinneringen zorgt.. 

Mijn ouders hadden een aparte speelkamer voor ons en toch sleepten we het speelgoed daar altijd weg.. We vonden het veel gezelliger om bij hen te spelen. 

Chiquita schreef op 15-07-2021 om 14:14:

[..]

hoi Envelop: ja, vanaf dag 25 na bevalling van oudste kleinzoon, ben ik eerst een week bij hun in huis geweest. Daarna was hij regelmatig bij ons, we woonden even tijdelijk in een stacaravan en sinds we weer huis hebben is de oudste elke donderdagmiddag tot en met zaterdagochtend bij ons (alhoewel ik hem nu regelmatig op vrijdagavond naar huis breng omdat hij dan naar papa en mama wil) en de jongste kleinzoon elke maandag tot en met dinsdag bij ons.

Ik maak ze dus van zeer dichtbij en veelvuldig mee

Dat is inderdaad wel veel. Fijn dat je het kunt doen. Mijn ouders wonen allebei verder weg en mijn schoonouders zijn helaas al overleden. Ze heeft wel eens bij mijn vader en zijn vrouw gelogeerd en is er laatst ook een middag geweest, omdat ik in de buurt moest zijn voor werk. Dat vond dochter wel erg leuk. Mee met opa boodschappen doen is leuk . Mijn moeder is een lieve oma, maar kan door een aandoening de verantwoordelijkheid niet aan, dus daar moet ik altijd bij blijven. Dat vind ik wel gezellig, dus dat is ook niet erg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.