Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



ik heb na het verschonen van het ledikant haar knuffels, dekbed en kussentje in het grote bed gelegd. De hint was duidelijk, want net met middagdutje wilde ze daar slapen. Ze slaapt nu. Wel afwachten of het vannacht net zo makkelijk gaat.

En hoe is het gegaan Peppa?

Hier is peuter gisteren voor het eerst zelf naar beneden gekomen toen ze niet kon slapen. Toe we zeiden dat ze weer naar bed moest ging ze ook weer zelf naar boven. Ik heb haar nog wel even ingestopt. Ik had een beetje verwacht dat man heel bezorgd zou zijn, maar hij was juist erg trots dat ze het zo goed zelf kan. Ze word ook echt een grote meid. Nu alleen nog zindelijk worden. Ik heb wel het gevoel dat ze zelf aan voelt dat ze moet plassen, maar op het potje wil ze niet echt. Ik zit er daarom over te denken om iets van een beloning in te voeren. Misschien dat ze dan net iets meer gemotiveerd is.

Wat worden ze al groot dan he. 

Wij hebben dit weekend ook 2 van de drie traphekjes verwijderd. Alleen die bovenaan de trap naar beneden nog niet. De trap zit naast de wcdeur en heb laatste jaren iets te veel verhalen gehoord van volwassenen die per ongeluk van de trap kukelen als ze naar de wc moeten. Kleuter kan die zelf openen alleen voor peuter nog te lastig.

Het is heel makkelijk gegaan. Ook al twee hele nachten in het grote bed geslapen. Het ledikant is al weg 😁. Er komt vast een fase dat ze doorheeft dat ze zelf uit het bed kan, maar so far so good.

Due-scimmie schreef op 05-01-2022 om 16:08:

Wat worden ze al groot dan he.

Wij hebben dit weekend ook 2 van de drie traphekjes verwijderd. Alleen die bovenaan de trap naar beneden nog niet. De trap zit naast de wcdeur en heb laatste jaren iets te veel verhalen gehoord van volwassenen die per ongeluk van de trap kukelen als ze naar de wc moeten. Kleuter kan die zelf openen alleen voor peuter nog te lastig.

Ik denk dat we hier ook de hekjes bovenaan de trappen nog heeel lang lekker laten hangen

Krullen-bol

Krullen-bol

06-01-2022 om 16:46 Topicstarter

Iemand nog tips om peuter voor te bereiden op dat een huisdier er niet meer gaat zijn?
Morgen wordt onze hond ingeslapen voornamelijk vanwege ouderdomsklachten....  

We gaan hem niet meenemen naar de dierenarts want vinden het zelf al heftig genoeg.
Huisdier van grootouders is een paar weken geled en na een kort ziekbed ingeslapen maar dat was dus bij een volgend bezoek dat die er niet meer was. Dat heeft zoon ook niet meegekregen verder. 
Heb het toen wel een beetje uitgelegd. Eigen woorden van zoon zijn dat *naam dier* heel klein is geworden en er niet meer is. Zegt dit nu ook zo af en toe ineens.

Maar morgen gaan man en ik dus weg met huisdier. Heb dus nu zo goed als kan proberen uit te leggen dat dier dan niet meer mee terug komt en dus de vergelijking met huisdier grootouders...
Ik moet er ook niet een te groot ding van maken maar merk dat ik het voor hem ook soort van afsluitend wil maken ofzo. Hij is er echt mee opgegroeid...

oei lastig krullenbol. Ik heb geen ervaring met huisdieren. Het lijkt me wel fijn voor hem als hij nog gedag kan zeggen voor jullie weggaan? En dan nogmaals benadrukken dat huisdier niet meer terugkomt?

Krullen-bol

Krullen-bol

06-01-2022 om 16:58 Topicstarter

Peppa schreef op 06-01-2022 om 16:51:

oei lastig krullenbol. Ik heb geen ervaring met huisdieren. Het lijkt me wel fijn voor hem als hij nog gedag kan zeggen voor jullie weggaan? En dan nogmaals benadrukken dat huisdier niet meer terugkomt?

Ja dat sowieso inderdaad. 

Moeilijk wel

Ik zou denk ik ook afscheid laten nemen en verder kijken wat voor vragen er komen als de hond er niet meer is. Die beantwoorden en het verder niet te zwaar maken inderdaad. Ieder geval heel veel sterkte voor jullie Krullen-bol  

Hoe is het gegaan krullenbol? Begreep peuter wat er aan de hand was?

Mijn peuter is nu over van de babygroep naar de peutergroep op het kdv. Het was even spannend, maar het gaat nu goed. Ze is echt nog een kleintje tussen die grote peuters. 

Krullen-bol

Krullen-bol

14-01-2022 om 14:28 Topicstarter

Lief dat je het vraagt peppa. 

Hij benoemd het af en toe dat ze er niet meer is, meer niet. En gelukkig ook maar,  fijn dat zijn leven gewoon doorgaat. 
En komt me heel lief troosten als ik verdrietig ben. Echter spelen er nu zoveel dingen tegelijk, de tranen vloeien dus vaak. 

Niks beters dan kinder armpjes om je nek en een dikke knuffel 

Niks kan tegen die knuffels op Krullen-bol. 

Peuter lijkt nu eindelijk besloten te hebben dat ze plasjes op de wc gaat doen. Ik juich nog maar niet, maar gisteren na het eten zei ze zelf dat ze moest. Toen ze in bed lag roep ze dat ze moest plassen en kwam er ook een plasje. Vanmorgen ging het ook goed. Volgens haar doet ze net zulke mooie plasjes als ik  . Misschien dat de belofte van mooie onderbroeken uitzoeken geholpen heeft. Ik ben benieuwd of ze vandaag op de peuterspeelzaal ook naar de wc is geweest.

bedankt allemaal voor het meedenken over de huilbuien in de nacht. Inmiddels zijn ze gelukkig weer over en slaapt ze weer een stuk beter. 
Peppa, wat fijn dat ze zo snel al goed sliep in haar bed! Hier ging dat eigenlijk ook zonder problemen. Peuter slaapt al ruim een half jaar in een peuterbed, maar is er nog nooit zelf uitgekomen. Ik stond mezelf laatst zelfs nog af te drogen toen het schaapje al groen werd en ze dus uit bed mocht, maar ook toen ik riep dat ze mocht komen, bleef ze liggen en riep ze dat ik haar uit bed moest komen halen. Ik wacht ook nog steeds op het moment dat ze snachts ineens naast ons bed staat 😅

Wat fijn dat het zindelijk worden nu lijkt te gaan lukken Tara! Er zullen ongetwijfeld nog ongelukjes komen, maar de start is gemaakt! Hier duurde het wel even voordat ze bij de opvang ook helemaal droog was. Veel te veel afleiding om te merken dat je moet plassen 😅

Wij moeten morgen met peuter naar de tandarts om een kroon te laten plaatsen en over een paar weken volgt er nog een. Ze heeft iets wat ze kaaskiezen noemen, wat inhoudt dat het glazuur van de tand niet goed is ontwikkeld. Hierdoor is de tand dus heel poreus en gevoelig voor gaatjes. Ze klaagde al een paar dagen over pijn tijdens het tanden poetsen. Vandaag bij de tandarts geweest en we moeten morgen gelijk terug. Het schijnt pijnloos te zijn, maar 20 minuten met je mond open zitten bij de tandarts wordt wel een uitdaging voor een peuter van nog geen 3. De keren dat we tot nu toe bij de tandarts zijn geweest deed ze telkens keurig haar mond open en vond ze het geen probleem dus hopelijk morgen ook niet. Volgens de tandarts krijgt ze prinsessentanden dus ze kwam helemaal blij thuis 🙈 ik ben vooral heel benieuwd hoe het morgen gaat en hoe het eruit gaat zien, zijn namelijk rvs kronen. 

Jeetje ideetje, ik had nog nooit van kaaskiezen gehoord. Klinkt best heftig. Veel succes!

Tara wat fijn van de plasjes op de wc. Hoe ging het op de peuterspeelzaal?

Dochter gaat sinds vorige week ook naar de peuterspeelzaal. Ze vindt het nog wel spannend, dat zegt ze ook. Hopelijk krijgt ze het wel naar haar zin. Ze gaat ook twee dagen naar de gastouder, maar dan ze moet vaak huilen als we haar wegbrengen 😕 Vind dat zo moeilijk. Weet ook niet hoe dat komt.

Helaas zijn onze nachten al een paar weken ruk. En ze heeft sinds kort ook een voorkeur voor mij. Dus raad maar wie er 's nachts uit mag...

Hoe gaat het met jullie peuters?

Wij zijn gisteren gaan kijken bij een school. Vorige week ook al gaan kijken bij de school van het kdv waar peuter en baby nu al zitten. Hier hebben ze ook een peuter-kleuter groep wat bijdraagt aan de soepele overgang naar school.

De school van gisteren past naar mijn gevoel beter bij mijn visie op basisscholen (man staat er wel net wat anders in.) De school bij het huidige kdv is ook best prima. We gingen gisteren naar de school met het idee, het moet wel echt veel beter zijn willen we niet voor de soepelere overgang gaan.. maar nu twijfelen we toch echt.

Peuter zou denk ik echt gebaat zijn bij een soepele overgang. Ze heeft zo'n moeite met nieuwe situaties en dingen. Ter voorbeeld, gisteren had ze in haar onderbroek geplast op het kdv omdat ze niet naar de wc wil gaan. Ze voelt het wel, maar vindt het dan spannend. Voor de kerstvakantie ging het eindelijk gewoon goed. Sinds de kerstvakantie is het weer gedoe dat ze niet wil, terwijl ze thuis misschien 5 keer een ongelukje heeft gehad in haar hele leven... Het zou haar denken wij wel helpen bij naar school gaan als het hetzelfde gebouw is, deels dezelfde kinderen, de overgang soepel is, ed. Maar toch, dat is maar zo'n klein deel van de 8 jaar die zij er zit, en haar broertje straks ook. Dus om nou daar dan de keuze op te baseren.

Pfff ik vind het maar lastig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.