Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Lastig hoor, die schoolkeuze.
Hier hebben we eigenlijk maar een school die kort in de buurt is en ik zou haar wel graag het liefst in de eigen omgeving naar school willen laten gaan. Dus onze keus is denk ik snel gemaakt (we hebben in mei de intake). 
Maar ik kijk er ook wel wat tegenop, omdat we een zeer gevoelig meisje hebben (nog niet zindelijk ook.. heeft alles te maken met verandering). 

Geen tips dus, sorry. Maar ik lees weer even mee. 

Hier gaat het momenteel goed qua afbouwen van de speen (ze is bijna 3,5 jaar), maar zindelijkheid is dus nog wel echt een groot ding.
Nu weer opnieuw begonnen met potje aangezien ze aangaf écht niet op de wc te willen (terwijl ze eerder écht niet op het potje wilde... zucht). 
Ze wil nu bij elke druppel dat ze in de luier plast een nieuwe aan, en dan is het huis echt te klein als we dat niet willen doen. Vraag me echt af hoe en wanneer we eindelijk eens een doorbraak gaan hebben.

Zeker met het oog op de overgang naar school begint het bij mezelf wel onrust te geven. En ben ik ook echt wel klaar met die luiers. 

Verder spelen er bij ons zelf wel wat twijfels i.v.m. wel of niet een tweede kindje. Ze is 3,5 dus ik wil ook niet al te lang meer wachten, mochten we er wel voor willen gaan.

Hier een bijna peuter (over een paar weken 2) en aangezien het dreumes topic een beetje dood is kom ik hier langzaam maar meeschrijven. 

Dochtertje is dus bijna 2 en gezien haar pre-peutergedrag maak ik me al een beetje zorgen hoe ze op haar piek als peuter gaat zijn, onze babytijd was heel makkelijk dus ik moet echt nog even bijbenen op dat vlak. Ik merk opeens dat ik helemaal niet weet hoe ik moet opvoeden 

Hier ook (heeeeel veel) twijfels over de wens voor een 2e. Dochter was het resultaat van een lang ivf-traject dus er zitten sowieso grenzen aan wat kan/ik nog wil, maar het blijft op dit moment enorm malen in mijn hoofd. Rationeel gezien past 1 kindje misschien beter bij onze persoonlijkheden en kan ik prima met dat idee leven, dus ik weet niet zo goed waarom het me maar niet loslaat. 

Momenteel zit ik een beetje te twijfelen wat wijsheid is mbt kdv. Ze zit in een verticale groep en daar heb ik heel eerlijk vooraf niet heel diep over nagedacht. Ze heeft nu 1 vriendje van precies haar leeftijd met wie ze onafscheidelijk is, maar die gaat binnenkort verhuizen. Dan zit er opeens een gat in leeftijd tussen de andere kindjes en haar in de groep. Ik weet dat ik niet bij elke gebeurtenis in haar leven in kan grijpen, maar ik ben nu toch een beetje bang dat ze aansluiting met iemand gaat missen. Verder heeft ze het heel erg naar haar zin daar, gek op de leidsters maar komt wel meer tot zichzelf als de groep wat minder druk is. 
Gewoon van die dingen waar je als moeder over kunt gaan malen denk ik

Over naar school gaan. Die ervaring heb ik gehad met kleuter. Het was geen soepele overgang in de zin van wennen enzo. Kdv zat ook op een andere locatie. Kleuter is een kind dat er lang over doet om te wennen. Het was in coronatijd en ik mocht alleen de eerste keer mee naar binnen. Toch is het allemaal goed gegaan! De eerste week was spannend, daarna kwam ze langzaamaan los. Ik zou de keuze van een basisschool dus niet per se laten afhangen van de connectie met kdv/peuterspeelzaal.

Peuter heeft snottebellen, maar test tot nu toe negatief. Ondanks dat kleuter en ik wel positief zijn. We blijven gezellig een week thuis samen. Nou ja, meestal is het gezellig. Soms vliegen ze elkaar de haren in…

Wij vinden de schoolkeuze ook lastig Regendrup, dus ik heb ook geen advies helaas. We moeten nog wel gaan kijken bij verschillende scholen. De openbare school waar de peuterspeelzaal bij zit is een optie en op loopafstand, maar Montessori spreekt ons ook erg aan. Alleen is die niet op loopafstand. Dan moeten we haar op de fiets of met de auto brengen. De andere scholen op loopafstand vallen af vanwege hun religieuze grondslag. Een christelijke school pas echt niet bij ons. Op papier gaat de voorkeur uit naar de Montessori, maar de openbare is veel praktischer. 

Welkom Patatje! 

Hier blijft het bij eentje. We wilde altijd wel twee kinderen, maar na een IVF traject waren we al zo blij met deze ene. Een kind past ook beter in ons leven. De wens is ook niet zoals die bij de eerste was. Mijn redenatie is dat als de wens groot genoeg was geweest dat dan alle praktische bezwaren er niet zo toe deden. Soms kriebelt het wel hoor, maar het is ook gewoon goed zo. Ergens wel jammer dat ze geen grote zus word, maar dat is niet anders.

Zindelijk worden gaan hier wisselt. De ene dag bijna alle plasjes op de wc en de volgende geen enkele. We oefenen nog maar door.

Over twee weken word peuter 3 en ze is wel erg bezig met verjaardagen. Nou was papa laatst jarig. Ik heb er ook wel zin in. Maar wat is ze toch groot aan het worden.

Leuk Patatje, welkom! 

En heel herkenbaar hoor. Het gaat zo snel, ze wordt ook echt heel groot en wijs. Duidelijk zijn in school heeft ze. 

Bij ons schiet het net de andere kant op, we wilden altijd per se maar één kind. Maar nu ze dus zo groot wordt en de omstandigheden (thuis etc.) beter zijn dan bij de eerste zwangerschap en eerste 2 jaar, voel ik heel sterk de behoefte naar "nog een keer". En man wil zelf ondertussen echt heel graag.
Maar toch voorzie ik nog veel beren op de weg. Stom he.

Wij hebben bewust gekozen voor een andere school dan de school bij het kdv. Onze kleuter gaat naar de school waar ik zelf heb gezeten. De school van ons kdv spreekt me gewoon minder aan. Er zitten wel meerdere kinderen van kdv op de school nu bij kleuter in de klas. Voor peuter scheelt het straks hopelijk dat kleuter er ook zit want van zijn huidige kdv groep gaat er denk ik niemand naar dezelfde school. 

Wij hadden eerst een verticale groep maar sinds afgelopen zomer is dit gesplitst in baby/dreumes en peutergroep. Nu is er ook veel bij gekomen waardoor er 16 peuters zijn in de ochtenden.

Hier helaas ook positief getest dus in quarantaine. Kregen het verzoek van de opvang om dochter ook thuis te houden dus dat doen we deze week.
Welkom Patatje!
Hier ook getwijfeld over een tweede. Hebben nu met zijn drietjes een goede dynamiek dus denken dat het bij 1 blijft.

Welkom patatje!

Beterschap voor de positief getesten! Tot nu toe gaat het hier nog goed, maar ik blijf een beetje wachten tot wij ook een keer de pineut zijn.

Scholen: dochter wordt over twee maanden 4, dus de school is al een tijd uitgekozen. We moesten kiezen midden in de lockdown vorig jaar, waardoor we op een aantal scholen niet binnen hebben kunnen kijken. Dat was wel lastig, maar ja. Wij hebben veel scholen op een loop/fietsafstand. Ik heb erg getwijfeld over de vrije school. Hier heb ik zelf een hele fijne tijd gehad, maar deze is wel een stuk verder weg. Uiteindelijk niet gegaan, omdat ik mijn kind vriendjes en vriendinnetjes in de buurt gun. Maar wel met wat pijn in mijn hart. Denk wel dat één van de scholen in de buurt ook een hele leuke school is, en gelukkig heeft dochter daar ook een plek gekregen.  

Verder gaat het goed. Dochter bijna 4, zoon bijna 1. De tijd vliegt. Wel vind ik het druk, met twee kinderen. We hadden al geen plannen meer voor een derde, en dat voelt nog steeds goed. We hebben zo ons handen vol, ookal doen ze het beiden behoorlijk goed! 

Beterschap Imaginary! 

Wij zijn 4 maanden terug al aan de beurt geweest. Ik denk/vrees dat iedereen met kleine kinderen sowieso het een keer gaat krijgen. Er zit nu een collega thuis met COVID en zijn zoontje was de eerste van het gezin die het had. Ik hoop vooral dat wij niet nog een keer aan de beurt gaan zijn. 

Dank! Dochter heeft het niet denk ik (geen klachten en zelftest negatief) dus vrees dat ik het van mijn werk heb. Kwestie van tijd voordat zij het ook krijgt.

Scholen hebben we nog niet naar gekeken, de kans is groot dat we verhuizen voordat dochter 4 wordt, dus nog even bekijken hoe we dat doen.

Welkom Patatje! Ik kan soms ook zo malen over wat goed is voor dochter. Soms wel lastig he. Wie weet komt er weer een nieuw kindje op de groep, die bij haar leeftijd aansluit.
Moeilijke keuze Vitamientje. Wij kiezen waarschijnlijk voor de school het dichtste bij. We hebben nog een andere school bezocht, maar dat voelde niet goed. Deze school wel. Hoewel het interieur er 35 jaar heeft stilgestaan, lijkt het ons een prima school Maar ik snap je twijfel wel. Hier ook een peuter die moeite heeft met veranderingen en dingen snel spannend vindt. Hoe oud is ze nu? Wie weet gaat ze tegen die tijd wel makkelijker met veranderingen om. Of misschien kan je met de school regelen dat ze wat meer tijd krijgt om te wennen. 

Wat betreft tweede kindje. Die is hier onderweg en peuter vraagt regelmatig of de baby al geboren is. Ik kijk er aan de ene kant erg naar uit, maar helaas zijn onze nachten met peuter slecht momenteel dus soms zie ik het helemaal niet zitten. Hopelijk gaat het binnen 2 maanden beter. Ik heb gister een tweedehands slaapwekker gekocht. Misschien gaat dit ietsje helpen... Morgen wordt ze 3! 

Fijn om jullie ervaringen te lezen

Dochter is net 3, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat ze over een jaar nieuwe dingen en plekken minder spannend vind. Ze is echt al zo sinds ze een baby is. Als baby merkte je al dat ze bij nieuwe plekken de kat uit de boom keek en meer bij ons hing. Ze observeert ook veel. En dat is prima natuurlijk, dat ze zo is. Maar soms zit ze er zichzelf zo mee in de weg en dat vind ik dan wel lastig. 

Geleidelijk wennen zullen ze vast wel voor open staan. Ze zijn immers ook nog niet leerplichtig voor ze 5 zijn. Ene school zei ook nog, dat we vooral als het te vermoeiend is voor haar, we haar dan gerust een middag thuis kunnen laten. (Moet dat natuurlijk ook wel kunnen met ons eigen werk...)

Beterschap. Hopelijk vallen de corona klachten mee. Het voelt inderdaad als een kwestie van tijd voor we aan de beurt zijn...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.