Ecnerolf
11-09-2026 om 11:28
Peuter weent de hele tijd op school
Hoi allemaal,
Wij wonen in Belgie en hier beginnen kindjes op 2.5 met de instapklas in de kleuterschool. Mijn zoontje is nooit naar de opvang geweest, en is 1 september gestart. De dagen zijn een hel. Hij weent non-stop en als we het thuis over school hebben, begint hij ook al te wenen. De wendaagjes (waar ik of mijn man bijwaren) vond hij geweldig, dus het is niet de juf of de andere kindjes, het is echt helemaal de verlatingsangst en het idee dat we hem achterlaten.
Het is een supertof steinerschooltje, dus de klasjes zijn huiselijk en rustig en iets kleiner zelfs dan in een gewone school. Dus daaraan ligt het zeker niet.
Ik weet dat 2 weken nog niet zo lang is, maar het doet zoveel verdriet om hem zo te zien. Hij is anders zo'n vrolijk kindje. Hebben er andere mensen dit ook ervaren met de opvang/schoolstart op deze leeftijd en wanneer kan ik verbetering verwachten?
Sterling
11-09-2026 om 15:25
Dit lijkt me vanuit het niks naar opeens 5 dagen per week veel te veel voor het mannetje.
Ik zou inzetten op eerst ochtenden. Zodat hij wel in het ritme komt.
Verder belachelijk dat een kindje van die leeftijd geen knuffel mee mag nemen. Dat kan hier op de opvang gewoon, die blijft toch de hele tijd bij kind.
Mag je wel een doek/tshirt/trui van jou meegeven met je geur eraan?
wild-flower
11-09-2026 om 15:52
Ik wil je niet ontmoedigen, maar onze jongste dochter huilde constant met 2,5 jaar op de peuterspeelzaal.
Vanaf gehaald en weer geprobeerd 8 maanden later om te laten wennen voor groep 1, zelfde verhaal.
Groep 1 heeft ze ook elke keer gehuild, maar nu alleen bij het afscheid nemen.
Speciaal voor haar hing er in de klas een 'huilkaart' en elke keer als ze niet huilde bij afscheid nemen mocht ze daar van de juf een mooie sticker op plakken.
Het mocht niet baten ![]()
Het heeft wel bijna het hele jaar geduurd. Ik gluurde af en toe ongezien de klas in (ik was bibliotheek ouder en zat in de ouderraad) en zag dat het inderdaad alleen het afscheid was. Verder deed ze vrolijk mee en ze had vriendinnetjes.
Onze oudste had trouwens nergens last van.
Rekenenisleuktaalook
11-09-2026 om 16:25
Ecnerolf schreef op 11-09-2026 om 12:17:
[..]
Hij is nu zelfs begonnen met maar een paar uurtjes op aanraden van de juf. Ik weet niet of hij op die manier snel zal wennen, maar ik begrijp ook dat een kind een hele dag/halve dag in pure paniek laten wenen geen optie is.
Ik denk wel dat hij het kot op stelten zet en dit niet fijn is voor de andere kindjes.
Een Knuffel meenemen mag niet van de juf. Ze zegt dat andere kindjes dan jaloers worden/afnemen en dat hij het misschien kwijtraakt
Nou, dat is dan aan de juf om te zorgen dat ze niet jaloers worden, dat is zij de aangewezen persoon voor
Bij ons (Nederland, regulier onderwijs) gebeurt dat wel en is zelden een probleem. Leerkracht bouwt dat dan best snel af.
Stap 1. Knuffel krijgt een plekje waar kind de knuffel zelf kan pakken. Knuffel is niet steeds in hand kind.
Stap 2. Knuffel gaat bepaalde momenten op de hoge kast, kind kan knuffel wel zien, maar niet steeds pakken.
Dan verhuist de knuffel naar de gang etc etc. Uiteindelijk is soms de wetenschap dat knuffel in de tas zit genoeg om het vol te houden zonder knuffel.
Jaloerse kinderen krijgen een lesje omgaan met teleurstellingen. Leren dat iedereen krijgt wat hij nodig heeft, mogen ergens in het proces allemaal hun knuffel meenemen etc etc. Kinderen kunnen niet vroeg genoeg leren dat de regels gelden voor iedereen die dat aankan en dat er uitzonderingen zijn voor iedereen die dat nodig heeft.
Rekenenisleuktaalook
11-09-2026 om 16:35
Marty1984 schreef op 11-09-2026 om 12:23:
[..]
Ik zou dan weer niet persé voor "maar" 2 halve dagen per week gaan. Tegen dat ie zo ooit op een volledige week zit is ie 4
.
En niet elke Belgische school zit op een toerist te wachten die af en toe eens een half dagje meedraait.
Ik zou eerder - in samenspraak met juf - mikken op elke dag of 4 keer per week een paar uur. Aan haar nog de keuze of ze de voor- of de namiddag verkiest.
(In de peuterklas is de namiddag soms net kalmer omdat er waarschijnlijk nog kinderen opgehaald worden.)
Onzin, hij is pas 2,5. Als het eenmaal zonder huilen gaat kun je best snel verder opbouwen.
Rekenenisleuktaalook
11-09-2026 om 16:42
MamaE schreef op 11-09-2026 om 12:36:
Het meenemen van knuffels of ander eigen speelgoed naar school mag hier ook niet. Dingen kunnen stuk gaan of kwijt raken en dan is er gedoe. Daarnaast geeft het kinderen ook macht. Want als iets van jou is, mag jij bepalen wie er wel en niet mee mag spelen. Met speelgoed van school is het duidelijk; dat is niet van één iemand, dus daar mag iedereen mee spelen.
Het lijkt me ook prima om een duidelijke scheiding tussen thuis en school te hebben.
Een kind moet het vertrouwen ontwikkelen dat hij ook weer opgehaald wordt.
Als je altijd thuis bent geweest, is die overgang best groot. Is hij wel vaker zonder een van jullie ergens geweest voor een paar uurtjes?
Overigens is het hier bij wenochtenden ook niet gebruikelijk dat ouders erbij blijven. Een kind gaat dan juist wennen aan de school, klas en juf. Er wordt gewoon een lesdag gedraaid, daar horen ouders niet bij.
Ik weet niet wat ik lees, die knuffel komt niet mee als speelgoed, dus er wordt niet mee gespeeld. Door niemand, knuffel is steun en toeverlaat, voor kind dat dat nodig heeft. Kan prima.
Damoontje
11-09-2026 om 17:03
Ik weet niet of een kind van 2,5 al helemaal dat stappenplan snapt en dat het bedoeld is om te leren over machtsverhoudingen.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat ze liever geen knuffels hebben dan allemaal gedoe er over.
Rekenenisleuktaalook
11-09-2026 om 17:06
Damoontje schreef op 11-09-2026 om 17:03:
Ik weet niet of een kind van 2,5 al helemaal dat stappenplan snapt en dat het bedoeld is om te leren over machtsverhoudingen.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat ze liever geen knuffels hebben dan allemaal gedoe er over.
Op het kdv mogen kinderen toch ook hun knuffel mee? Kind is 2,5 geen 4
felija
11-09-2026 om 17:35
Ik weet nog van mijn zusje dat ze iedere keer huilde toen ze als vierjarige op de kleuterschool begon. We waren net verhuisd, er was een kersvers broertje en ze ging voor het eerst naar school.
Dat alles bij elkaar leidde ertoe dat ze in de klas huilde, zodra de juf het lokaal uitliep.
Zelf vertelde ze later hoe ze ermee is opgehouden. Ze wilde net weer beginnen met huilen toen ze zag de dat juf het lokaal uitliep en ineens bedacht ze: "Waarom doe ik dat eigenlijk?"
En toen was het van de ene op de andere dag over. Dat is alleen wel lastig te bedenken als je nog maar een peuter bent.
Spelen er toevallig dergelijke life events thuis bij jullie? Tegelijkertijd?
MamaE
11-09-2026 om 17:54
Rekenenisleuktaalook schreef op 11-09-2026 om 17:06:
[..]
Op het kdv mogen kinderen toch ook hun knuffel mee? Kind is 2,5 geen 4
Bij ons op het kdv mochten knuffels mee maar bleven in de tas van kind en mochten alleen mee in bed. Juist om te voorkomen dat knuffels vies, kapot of kwijt raakten.
Bij onze school mag er niks van thuis mee omdat de ervaring is dat het vooral heel veel gedoe oplevert.
Neweve
11-09-2026 om 18:07
Huilt hij de hele dag of alleen bij het wegbrengen?
Dat laatste is hartverscheurend maar hoe langer het afscheid hoe langer iedereen er moeite mee heeft. Kus, even zwaaien en door. Onze oudste kon dat heel erg hebben, dan stond ik soms na het wegbrengen even diep ademhalen en zelf een traantje wegpikken op de hoek van de straat.
Onze jongste rent al sinds hij kan lopen blij naar binnen en keurt je dan geen blik meer waardig. Al had hij deze week (2,5) voor het eerst een moment dat hij aan mijn been bleef hangen. Gelukkig wilde hij graag met de favoriete leidster een boekje lezen.