Ecnerolf
11-09-2026 om 11:28
Peuter weent de hele tijd op school
Hoi allemaal,
Wij wonen in Belgie en hier beginnen kindjes op 2.5 met de instapklas in de kleuterschool. Mijn zoontje is nooit naar de opvang geweest, en is 1 september gestart. De dagen zijn een hel. Hij weent non-stop en als we het thuis over school hebben, begint hij ook al te wenen. De wendaagjes (waar ik of mijn man bijwaren) vond hij geweldig, dus het is niet de juf of de andere kindjes, het is echt helemaal de verlatingsangst en het idee dat we hem achterlaten.
Het is een supertof steinerschooltje, dus de klasjes zijn huiselijk en rustig en iets kleiner zelfs dan in een gewone school. Dus daaraan ligt het zeker niet.
Ik weet dat 2 weken nog niet zo lang is, maar het doet zoveel verdriet om hem zo te zien. Hij is anders zo'n vrolijk kindje. Hebben er andere mensen dit ook ervaren met de opvang/schoolstart op deze leeftijd en wanneer kan ik verbetering verwachten?
Yumi
12-09-2026 om 23:35
Ecnerolf schreef op 12-09-2026 om 23:27:
[..]
Heel goed advies. Dankjewel voor deze uitleg. Maar als ik het zo hoor, maakte 3 of 4 jaar bij jouw kindje niet heel veel verschil? Want ook in de basisschool was het maanden verdriet. Weende ze alleen als je wegging, of bleef het de gehele lesduur?
Want uitstellen om hetzelfde mee te maken binnen een jaar, met een klas die al veel meer gewoon is en er al een jaar op heeft zitten, lijkt me ook moeilijk
Het verschil was, dat ze huilde als ik wegging, maar niet meer zo lang, de tijd werd steeds korter en ineens was het over.
Stimpie
13-09-2026 om 00:16
Rekenenisleuktaalook schreef op 12-09-2026 om 18:08:
[..]
Niks, net al bij peuterballet, dans als een 🐘, dans als een 🦋, dans als Noa, of als Kees.
Uuhh, nee hoor! Kijk dit maar eens!
Een van de Steinerschool-kenmerken is euritmie.
https://www.scholieren.com/blog/een-euritmieles-op-de-vrije-school
Zeespiegel
13-09-2026 om 04:55
Ecnerolf schreef op 12-09-2026 om 23:09:
[..]
Nu weent hij dus non-stop. Zelfs op de schoot is hij ontroostbaar blijkbaar.
Dan zou ik er gewoon nog even mee wachten.
Rekenenisleuktaalook
13-09-2026 om 07:59
Ecnerolf schreef op 12-09-2026 om 23:11:
[..]
Hij heeft ook een kersvers broertje en het is veel gaande dus. Maar ik denk niet dat dat ermee te maken heeft. Hij is tot hij net geen jaar was ook naar de creche gegaan en toen weende hij ook heel veel. We zijn toen gestopt omdat we dachten dat het geen match was. Zelfs bij onze ouders was het wennen in het begin. Ik denk het wel dat de verlatingsangst gewoon een grote rol speelt
Dus hij heeft een versgeperst broertje dat wel lekker thuis bij mama mag blijven en hij moet naar school? Dat is voor een kind van 2,5 toch niet te bevatten? En zijn moeder begrijpt zijn gehuil ook al niet, en de juf niet. En hij kan nog niet goed genoeg praten om dit helemaal uit te leggen.
Je zou als kind van minder gefrustreerd raken. Dit is verlatingsangst gemengd met jaloezie in optima forma!
Rekenenisleuktaalook
13-09-2026 om 08:07
Stimpie schreef op 13-09-2026 om 00:16:
[..]
https://youtu.be/ROB7gJMZmUE?is=b1TUYyBUE8gfAMVo
Mag duidelijk zijn dat ik geen fan ben.
Wieder
13-09-2026 om 08:38
Ecnerolf schreef op 11-09-2026 om 12:17:
[..]
Een Knuffel meenemen mag niet van de juf. Ze zegt dat andere kindjes dan jaloers worden/afnemen en dat hij het misschien kwijtraakt
Mijn (inmiddels 23 jarige) dochter had het op peuterspeelzaal ook vreselijk moeilijk. Nu speelde er bij haar meer, ze had selectief mutisme, was heel verlegen en onzeker. Thuis had ze een krokodillenknuffel die overal mee naartoe ging. Tegen ons en opa's en oma's sprak ze wel, maar tegen vertrouwde bekenden sprak ze via de krokodil (tegen de rest van de wereld helemaal niet). Ook zij mocht geen knuffel meenemen van de leidsters, dus toen heb ik een klein knuffelkrokodilletje aan een sleutelhanger gekocht en die aan het lusje van haar broek gedaan. Dan kon hij niet kwijt of afgepakt en als een ander kind er jaloers op was vond ik dat een gevalletje hun probleem. Geen tips voor je situatie verder, ik voel wel na al die tijd nog met je mee want het is hartverscheurend als ouder om je kind te zien worstelen, maar misschien is dit een kleine tip om toch een knuffeltje het klaslokaal in te smokkelen 😉
watervogel
13-09-2026 om 08:54
Zou het helpen als iemand anders je zoontje naar school brengt?
Een van onze kinderen huilde minder als mijn man hem wegbracht.
Engeltje
13-09-2026 om 11:57
Stimpie schreef op 13-09-2026 om 00:16:
[..]
https://youtu.be/ROB7gJMZmUE?is=b1TUYyBUE8gfAMVo
Lijkt me f*cking ingewikkeld voor een peuter, dit ‘dansen’. Ik kan de letters/figuren er als volwassene al niet uithalen…
Engeltje
13-09-2026 om 11:59
On topic: even pauze lijkt me een heel goed idee. Ik denk ook dat hij nu teveel op zijn bordje heeft en niet kan begrijpen waarom de baby wel bij mama thuis mag blijven en hij niet. En dan over een paar weken (maar dan misschien beter niet rond Sint/kerst) opnieuw proberen. Maar dan met een opbouw en in het begin misschien jij erbij.
Ecnerolf
13-09-2026 om 15:10
Zeespiegel schreef op 13-09-2026 om 04:55:
[..]
Dan zou ik er gewoon nog even mee wachten.
Wat is even denk je? Want gaat dit op 3 jaar dan zoveel beter zijn denk je?
felija
13-09-2026 om 17:26
Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2026 om 07:59:
[..]
Dus hij heeft een versgeperst broertje dat wel lekker thuis bij mama mag blijven en hij moet naar school? Dat is voor een kind van 2,5 toch niet te bevatten? En zijn moeder begrijpt zijn gehuil ook al niet, en de juf niet. En hij kan nog niet goed genoeg praten om dit helemaal uit te leggen.
Je zou als kind van minder gefrustreerd raken. Dit is verlatingsangst gemengd met jaloezie in optima forma!
Nou inderdaad! TO: waarom denk je dat de komst van een broertje niets te maken heeft met het gehuil van je peuter? Een enorme verandering in het leven van zo'n kleine uk.
Stimpie
13-09-2026 om 19:03
T is ineens net het Viva-forum hier! Daar komt ook vaak na 200 reacties, floep, een cruciaal onderdeel uit de hoge hoed! Ik vind dat nieuwe broertje een heel belangrijk item in dit verhaal! Dit is voor kleine kinderen een enorm ingrijpend iets (bij de intake wordt dat hier in een rijtje opgenoemd met overlijden-scheiding-ziekenhuisopname-verhuizing, om je de 'ernst' van de zaak te laten zien). Een ontzettend slecht gekozen moment dus om te starten... Maar goed, als ouder kun je ook niet alles weten en meteen goed doen. Ik denk dat ik hem even thuis zou houden en in januari of zo het nog eens zou proberen. In ieder geval niet in december. Met alle bijzondere dingen is dat ook een onrustige periode voor het kind.
Stimpie
13-09-2026 om 19:04
Engeltje schreef op 13-09-2026 om 11:59:
On topic: even pauze lijkt me een heel goed idee. Ik denk ook dat hij nu teveel op zijn bordje heeft en niet kan begrijpen waarom de baby wel bij mama thuis mag blijven en hij niet. En dan over een paar weken (maar dan misschien beter niet rond Sint/kerst) opnieuw proberen. Maar dan met een opbouw en in het begin misschien jij erbij.
Precies dit. Hij voelt zich waarschijnlijk ingewisseld!
Marty1984
13-09-2026 om 19:46
Als ik nu tijdelijk zou stoppen zou ik inderdaad ook wel stoppen tot na de Kerstvakantie. En niet in november al nog een keer proberen. Of hij moet zelf ineens wél vragen om naar school te mogen.
Maar ik zou het nog een week of wat met kortere dagen geven voor ik het voorlopig opgeef.
Soccer-Mom
13-09-2026 om 19:56
Twee weken is ook erg kort om te wennen. Wendagen met jullie erbij is geen wennen wat mij betreft. Het gaat erom dat je als ouder er niet bij bent bij het wennen. Eigenlijk moet het wennen nog gestart worden. Ik zou overleggen met de school wat nu wijsheid is.