Tureluur
06-07-2026 om 15:03
Peuterspeelzaal noodzakelijk
Wat zijn jullie (liefst recente) ervaringen met de peuterspeelzaal? Mijn peuter zit nu in de peuterspeelzaalleeftijd, maar tot nu toe hebben we het uitgesteld. Ik heb het idee dat er tegenwoordig vooral veel doelgroepkinderen naar de peuterspeelzaal gaan. Herkennen jullie dat? Of juist niet? Mijn peuter loopt behoorlijk voor, dus een gericht vve programma zou waarschijnlijk niet zo passend zijn. Of is het toch vooral spelen?
We bieden thuis vanalles aan, maar ik voel veel druk vanuit mijn omgeving om mijn peuter toch te sturen. Ervaringen (als ouder over leerkracht) over de overgang naar school zonder eerst naar de peuterspeelzaal/het kdv te zijn geweest zijn ook welkom!!
Nehalennia
07-07-2026 om 13:44
Dweedledee schreef op 07-07-2026 om 13:31:
[..]
Eens. Maar klaarblijkelijk is minimaal vwo en universiteit vereist, aldus de projecterende hoogbegaafte moeders hier.
Serieus, ik zou echt eens gaan reflecteren op dit boze gedoe, want waar je anderen van projectie beschuldigt lijk je zelf nogal een blinde vlek te hebben met betrekking tot je eigen projecties. Overigens knap dat je met deze deductieve skillset een mastertitel hebt behaald, ik doe het je niet na.
Dweedledee
07-07-2026 om 13:55
Nehalennia schreef op 07-07-2026 om 13:44:
[..]
Serieus, ik zou echt eens gaan reflecteren op dit boze gedoe, want waar je anderen van projectie beschuldigt lijk je zelf nogal een blinde vlek te hebben met betrekking tot je eigen projecties. Overigens knap dat je met deze deductieve skillset een mastertitel hebt behaald, ik doe het je niet na.
Haha
Heb ik per ongeluk op je tere zieltje getrapt? Dat je nu zo vals op de man speelt?
Nehalennia
07-07-2026 om 13:58
Dweedledee schreef op 07-07-2026 om 13:55:
[..]
HahaHeb ik per ongeluk op je tere zieltje getrapt? Dat je nu zo vals op de man speelt?
Nee valt mee, bedankt voor je interesse. Jij bent zelf degene die heel onnaardig doet de hele tijd en nergens inhoudelijk op ingaat. Ik heb maar een bachelor zelf, ik doe het je letterlijk niet na.
Valeria
07-07-2026 om 14:10
Dweedledee schreef op 07-07-2026 om 13:31:
[..]
Eens. Maar klaarblijkelijk is minimaal vwo en universiteit vereist, aldus de projecterende hoogbegaafte moeders hier.
En jij hebt dat niet waardoor je getriggerd wordt of zo?
Tja, in mijn ervaring bleken de leerkrachten die mijn jongste kind goed wisten in te schatten (hij zei namelijk vrij weinig) later ook een hogere vooropleiding te hebben gehad dan degenen die zijn gedrag volgens de boekjes (verkeerd) gingen duiden omdat ze zich niet konden verplaatsen in een kind dat veel slimmer was dan de rest van de klas - en omdat ze dat ook niet wilden aannemen van twee universitair opgeleide ouders.
Geef hem sommen van groep 4, dan gaat hij wel praten. Nee, wilde de leerkracht niet, want dat doen we hier nog niet en hij moet voor onderzoek naar de jeugdarts, want hij is niet normaal.
Uiteindelijk had ik gewoon gelijk natuurlijk. Hij gaat nu zonder haperingen of hard werken over naar 6 vwo en kreeg pas echte vriendjes in de gymnasiumbrugklas.
Maar ik denk dat hij een leukere groep 1 had gehad met een slimmere leerkracht die ouders serieus nam. De slimme stagiaire kon niet alles opvangen.
Overigens begon dit zijpad er mee omdat JIJ in twijfel trok dat ouders hun kind goed konden inschatten.
Dweedledee
07-07-2026 om 14:21
Klopt. En dat trek ik nog steeds in twijfel.
En wat mij triggert is de arrogantie om te oordelen over mensen op basis van hun papiertje. En daar ben JIJ mee begonnen.
Ik heb zelf zelfs twee universitaire studies gedaan (jaja, en dat allemaal met slechts havo als “basis” en met “zo’n deductieve skillset”).
Maar ik zou zelf nooit een diploma van een ander als argument aanhalen in een discussie zoals deze. Überhaupt niet.
Tureluur
07-07-2026 om 14:24
Dweedledee schreef op 07-07-2026 om 14:21:Maar ik zou zelf nooit een diploma van een ander als argument aanhalen in een discussie zoals deze. Überhaupt niet.
En toch vond ik jouw reacties op mij ook prettig noch inhoudelijk.
Dweedledee
07-07-2026 om 14:27
Tureluur schreef op 07-07-2026 om 14:24:
[..]
En toch vond ik jouw reacties op mij ook prettig noch inhoudelijk.
Welke reacties? Ik heb jou letterlijk een simpele en neutrale vraag gesteld, die je niet beantwoord hebt.
Dus hoezo meervoud? En hoezo inhoudelijk? En vanwaar dat stukje quote uit mijn bericht?
rutiel
07-07-2026 om 14:39
Tureluur, ik denk dat je het groter maakt dan het is. PSZ is leuk en leerzaam, maar geen 'must'. Als je kind tevreden is en je daarbij zelf ook twijfelt aan het nut ervan, dan doe je het gewoon niet. No big deal.
Tureluur
07-07-2026 om 14:40
Dweedledee schreef op 07-07-2026 om 14:27:
[..]
Welke reacties? Ik heb jou letterlijk een simpele en neutrale vraag gesteld, die je niet beantwoord hebt.
Dus hoezo meervoud? En hoezo inhoudelijk? En vanwaar dat stukje quote uit mijn bericht?
Haha heel neutraal ja. Je algemene vervolgreacties over ouders die denken te zien dat hun kinderen voorlopen heb ik maar meegerekend, want op mijn reactie over mijn kind ging je niet in. Maar blijkbaar heb je die over het hoofd gezien.
Quote omdat ik het vreemd vind dat jij jezelf op de borst klopt omdat je nooit zou oordelen over iemands vooropleiding terwijl je er verder lustig op (voor)oordeelt.
Dweedledee
07-07-2026 om 14:42
Tureluur schreef op 07-07-2026 om 14:40:
[..]
Haha heel neutraal ja. Je algemene vervolgreacties over ouders die denken te zien dat hun kinderen voorlopen heb ik maar meegerekend, want op mijn reactie over mijn kind ging je niet in. Maar blijkbaar heb je die over het hoofd gezien.
Quote omdat ik het vreemd vind dat jij jezelf op de borst klopt omdat je nooit zou oordelen over iemands vooropleiding terwijl je er verder lustig op (voor)oordeelt.
Reacties in zijn algemeenheid ja. Dus niet over jou. Misschien moet je je niet zo snel aangesproken voelen.
Tureluur
07-07-2026 om 14:44
rutiel schreef op 07-07-2026 om 14:39:
Tureluur, ik denk dat je het groter maakt dan het is. PSZ is leuk en leerzaam, maar geen 'must'. Als je kind tevreden is en je daarbij zelf ook twijfelt aan het nut ervan, dan doe je het gewoon niet. No big deal.
Ja ik denk het ook. En ik heb mezelf in dit topic waarschijnlijk ook niet heel handig uitgedrukt als ik sommige reacties zo zie. We gaan nogmaals kijken bij een andere en dan zien we het wel.
Valeria
07-07-2026 om 14:49
Dweedledee schreef op 07-07-2026 om 14:21:
Klopt. En dat trek ik nog steeds in twijfel.
En wat mij triggert is de arrogantie om te oordelen over mensen op basis van hun papiertje.
Mijn oordeel werd later bevestigd door hun papiertje; dat is net even andersom.
Heel arrogant, maar wel juist.
De leerkracht was arrogant door ouders per definitie in twijfel te trekken, maar dat was niet juist.
Dweedledee
07-07-2026 om 14:49
Tureluur schreef op 07-07-2026 om 07:38:
[..]
Denk je dat in mijn geval ook na wat ik heb geschreven?
Oh. Ik zie nu dat je dit gepost hebt. Deze reactie heb ik over het hoofd gezien. Maar daarom stelde ik jou die vraag ook. Ik was benieuwd naar concrete voorbeelden.
Jij vat het meteen heel persoonlijk op.
Dweedledee
07-07-2026 om 15:07
Valeria schreef op 07-07-2026 om 14:49:
[..]
Mijn oordeel werd later bevestigd door hun papiertje; dat is net even andersom.
Heel arrogant, maar wel juist.
De leerkracht was arrogant door ouders per definitie in twijfel te trekken, maar dat was niet juist.
En nu scheer je vervolgens iedereen maar over één kam dus. Klasse hoor.
Nehalennia
07-07-2026 om 15:12
Dweedledee schreef op 07-07-2026 om 15:07:
[..]
En nu scheer je vervolgens iedereen maar over één kam dus. Klasse hoor.
Ik begin steeds meer de twijfelen aan de status van het wetenschappelijk onderwijs in het algemeen als ik jou zo hoor roeptoeteren eerlijkgezegd, met al je titels. Ik ga uit dit topic.