Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuterspeelzaal noodzakelijk

Tureluur schreef op 08-07-2026 om 10:27:

[..]

Ik weet dat jullie het vertrouwen in mij als moeder al helemaal kwijt zijn, 

Hoe kom je daar nou bij ? 

Tureluur schreef op 08-07-2026 om 10:27:

[..]

Ik weet dat jullie het vertrouwen in mij als moeder al helemaal kwijt zijn, maar als ik mijn kind breng dan doe ik dat gewoon met een positieve open houding. Anders kan ik het net zo goed niet doen.

Jij lijkt juist heel weinig vertrouwen te hebben in anderen. De peuterspeelzaal is geen plek waar achterstanden weggewerkt worden. Prima als je geen noodzaak ziet om je kind er naar toe te laten gaan. Het is niet verplicht, net zoals de tandarts niet verplicht is. Je overschat je eigen kennis behoorlijk en hebt een behoorlijk negatief beeld over iets waar je geen echte ervaringen mee hebt en zonder dat je echt lijkt te weten hoe een kind zich ontwikkeld. Mooi voorbeeld is parallel spel , wat ook super belangrijk is en jij afschrijft als niet echt spelen..  

Je vraagt je af wat een peuterspeelzaal te bieden heeft wat je thuis niet kan bieden. En dat zijn dus dingen als samen spelen, functioneren in een groep leeftijdsgenootjes die je niet zelf uitkiest, vaardigheden als in de kring zitten, luisteren naar anderen, op je beurt wachten. Dat is voor elk kind nuttig om te leren, of ze nu slim zijn en voorlopen of juist een achterstand hebben.

Wij hebben één kind. Ging drie dagen naar kdv en daarom niet naar de peuterspeelzaal. Maar we zijn ons wel bewust van het belang van sociale contacten. Ze zit op meerdere sporten en clubjes, we stimuleren activiteiten met andere kinderen buitenshuis. Wij hebben thuis nu eenmaal niet alles te bieden wat het leven leuk en leerzaam maakt.

Damoontje schreef op 08-07-2026 om 08:13:

[..]

Ja ik had eerst ook een andere reactie, heb deze toen ingekort en nu lijkt idd of ik het sarcasme niet zag. Het viel mij vooral op dat TO iets met de reacties gedaan heeft, namelijk ze gaat toch kijken.

En toen vond ik je post beetje mosterd na de maaltijd.

Het was mijn post waar je het over hebt.

Bedenk dat bij kinderen die thuis alleen zijn het ontwikkelen van de sociale vaardigheden extra belangrijk is. Ze is altijd omringd door volwassenen voor individuele en exclusieve aandacht die aansluit bij haar behoeftes. Dat is fijn en zorgt voor een snellere ontwikkeling van bepaalde vermogens en vaardigheden. Maar andere aspecten worden niet gestimuleerd. Want deze vorm van aandacht en stimulans valt straks weg in een drukke kleuterklas met 30 kleuters en een juf die gewoon het programma volgt. En niet direct aan komt lopen voor hulp, steun en extra uitdaging. De basisschool kan voor veel snelle leerlingen een behoorlijke teleurstelling zijn. Niet voor niets zijn er zoveel thuiszitters. Het is gemaakt op de gemiddelde leerling. En je moet meekunnen in het vaste ritme en leren door hoepels springen. Dat begint op de basisschool en gaat daarna op de middelbare gewoon door met toetsen en cijfers. Jij bent niet langer speciaal of het middelpunt ook niet als je gelijk hebt. Ik zie heel veel zeer intelligente kinderen daarop vastlopen. Zelfs in de gymnasiumklas van mijn kind. En op mijn werk hebben deze collega's met teveel IQ en te weinig EQ ook problemen. Een hoge intelligentie brengt je niets zonder goede sociale vaardigheden en het kunnen omgaan met alle soorten mensen. Ook in je privé leven trouwens. School is de plek om dat te leren. Hoe jonger hoe beter. 

TO als je kind zo vooruit loopt en zo slim is dat hij niet bij de pzs zijn ei kwijt kan, dan doe je het toch lekker niet. De meeste hier zouden het wel gewoon doen en kijken waar het schip strandt. Maar als jij dat niet wil, hou je hem toch thuis.

En voor jou wordt het dan ook een grote verandering als opeens je kind het grootste gedeelte van de dag op school zit. Heb jij werk? Of bestaat je leven nu volledig uit het opvoeden van je kind? Want dan moet je je leven als die 4 is ook opnieuw inrichten. Niemand wordt beter van uren per dag thuiszitten. Als je kind alvast naar de pzs gaat kan jij een beetje wennen aan het idee dat je meer bent dan de moeder van.

Tureluur

Tureluur

08-07-2026 om 14:35 Topicstarter

Ik heb hier blijkbaar uitgedragen dat mijn kind super speciaal is en het middelpunt van het universum en mijn enige levensinvulling, maar dat is niet zo.

Mijn kind krijgt een hele normale opvoeding, omringd door allemaal soorten mensen van alle leeftijden, inclusief grenzen en structuur. Ik heb werk, een avondstudie en vrijwilligerswerk en ook mijn man heeft een vol leven. Natuurlijk is ons kind voor ons als het erop aankomt het allerbelangrijkst, maar het moet vaak zat even inschikken ten behoeve van iets of iemand anders. Soms vaker dan ik zou willen zelfs.
Wij wonen in een enorme probleemwijk waar de peuterspeelzaal écht gaat (naar eigen zeggen) om vroegsignalering en vve. De sfeer daar heeft ons afgeschrikt en toen dacht ik ook wel van ach het gaat toch goed met de ontwikkeling en we genieten nog zo van de vrijheid om eea zelf op te pakken. Zou het echt nodig zijn? Maar een aantal fijne reacties hebben mij enthousiast gemaakt om het op een andere locatie alsnog een kans te geven, dank daarvoor.

Hopelijk kom ik nu iets normaler over want ik baal er een beetje van hoe dit topic is gelopen.

Tureluur schreef op 08-07-2026 om 14:35:

Ik heb hier blijkbaar uitgedragen dat mijn kind super speciaal is en het middelpunt van het universum en mijn enige levensinvulling, maar dat is niet zo.

Mijn kind krijgt een hele normale opvoeding, omringd door allemaal soorten mensen van alle leeftijden, inclusief grenzen en structuur. Ik heb werk, een avondstudie en vrijwilligerswerk en ook mijn man heeft een vol leven. Natuurlijk is ons kind voor ons als het erop aankomt het allerbelangrijkst, maar het moet vaak zat even inschikken ten behoeve van iets of iemand anders. Soms vaker dan ik zou willen zelfs.
Wij wonen in een enorme probleemwijk waar de peuterspeelzaal écht gaat (naar eigen zeggen) om vroegsignalering en vve. De sfeer daar heeft ons afgeschrikt en toen dacht ik ook wel van ach het gaat toch goed met de ontwikkeling en we genieten nog zo van de vrijheid om eea zelf op te pakken. Zou het echt nodig zijn? Maar een aantal fijne reacties hebben mij enthousiast gemaakt om het op een andere locatie alsnog een kans te geven, dank daarvoor.

Hopelijk kom ik nu iets normaler over want ik baal er een beetje van hoe dit topic is gelopen.

Een andere PSZ kan echt een wereld van verschil maken ten opzichte van die in jouw wijk.

Je bent niet gebonden aan die locatie, je mag verder kijken. Hebben wij ook gedaan. Die in de wijk op loopafstand, die die het geworden is met auto bereikbaar voor ons.

Je komt echt niet verkeerd over. Ik denk alleen erg stellig op basis van eenzijdige informatie. Ga inderdaad kijken bij een andere peuterspeelzaal. Net zoals je straks ook kijkt voor een geschikte basisschool. Die zal je ook niet in een probleemwijk zoeken neem ik aan? 

Zal je kind wel in deze wijk naar school gaan? Als je kind toch al in een andere wijk naar school gaat zou ik ook in die omgeving bij een peuterspeelzaak gaan kijken.

"De sfeer daar heeft ons afgeschrikt en toen dacht ik ook wel van ach het gaat toch goed met de ontwikkeling en we genieten nog zo van de vrijheid om eea zelf op te pakken. Zou het echt nodig zijn?"

Ik vind dit echt heel anders klinken dan je eerdere berichten. Dat klonk meer als: ons kind ligt mijlenver voor en wij kunnen alles beter dan de peuterspeelzaal en ik zoek argumenten om te bewijzen dat zo'n peuterspeelzaal zinloos is. 
Als ze zich specifiek richten op vve dan zou ik er mss niet voor kiezen. Ik woon in een dorp en hier gaat zowel vve als kinderen die verder niet naar de opvang gaan er naartoe. Bijvoorbeeld ook de voorlijke dochters van mijn universitair opgeleide maar chronisch zieke en afgekeurde buurvrouw. Daar komen dus allerlei kinderen. Zelf ben ik opgegroeid in een buitenwijk van een grote stad, maar ben ik naar de peuterspeelzaal in een dorp verderop gegaan. De groep in de stad was voor mij te druk en ik huilde iedere dag. De groep in het dorp vond ik heerlijk. Mijn jongere broer had het prima naar zijn zin op de drukke stadse groep. Dus het verschilt ook per kind en per opvang. 

Overigens: je hoeft haar natuurlijk niet perse op 'jouw' dagen te laten gaan. Als een deel van de opvang door derden (opa oma tante oid) wordt gedaan zou je ook een dagdeel van hun kunnen kiezen. 

Je komt niet anders over. Dat houd je jezelf voor, omdat je hier op weerstand stuit. Maar je hebt echt hele bijzondere dingen gezegd. Zoals je reactie dat iets je “vervreemdend lijkt” op het bericht van Alhambra. Ik denk dat het belangrijk is om eerlijk te zijn naar jezelf toe op dat vlak. 

Ik zou dan lekker bij een andere gaan kijken. Ik ben zelf ook bij meerdere gaan kijken voordat ik er eentje uitkoos. Er zit best wat verschil tussen de verschillende locaties.

Meesje schreef op 08-07-2026 om 16:33:

"De sfeer daar heeft ons afgeschrikt en toen dacht ik ook wel van ach het gaat toch goed met de ontwikkeling en we genieten nog zo van de vrijheid om eea zelf op te pakken. Zou het echt nodig zijn?"

Ik vind dit echt heel anders klinken dan je eerdere berichten. Dat klonk meer als: ons kind ligt mijlenver voor en wij kunnen alles beter dan de peuterspeelzaal en ik zoek argumenten om te bewijzen dat zo'n peuterspeelzaal zinloos is.
Als ze zich specifiek richten op vve dan zou ik er mss niet voor kiezen. Ik woon in een dorp en hier gaat zowel vve als kinderen die verder niet naar de opvang gaan er naartoe. Bijvoorbeeld ook de voorlijke dochters van mijn universitair opgeleide maar chronisch zieke en afgekeurde buurvrouw. Daar komen dus allerlei kinderen. Zelf ben ik opgegroeid in een buitenwijk van een grote stad, maar ben ik naar de peuterspeelzaal in een dorp verderop gegaan. De groep in de stad was voor mij te druk en ik huilde iedere dag. De groep in het dorp vond ik heerlijk. Mijn jongere broer had het prima naar zijn zin op de drukke stadse groep. Dus het verschilt ook per kind en per opvang.

Overigens: je hoeft haar natuurlijk niet perse op 'jouw' dagen te laten gaan. Als een deel van de opvang door derden (opa oma tante oid) wordt gedaan zou je ook een dagdeel van hun kunnen kiezen.

Ik vind ook dat je verhaal over jouw specifieke omstandigheden (probleemwijk, peuterspeelzaal voor vroegsignalering en VVE) een andere insteek heeft dan je eerste bericht.

Overigens: een peuterspeelzaal die gericht is op ondersteunend taalonderwijs kan ook hoogbegaafde kinderen herbergen. Die kinderen spreken al vaak één of twee andere talen zoals Koerdisch, Arabisch, Engels, Oekraiens of Russisch. Ze moeten nu een tweede of derde taal leren: Nederlands.  Maar misschien leert jouw kind dan wel al spelend een tweede taal.

En vroegsignalering zou ook HB kunnen betekenen als dat betekent dat het kind zich anders ontwikkelt dan andere kinderen. Mijn observatie is, dat scholen of peuterspeelzalen waar alleen maar kinderen uit een andere cultuur komen soms te weinig aansluiting bieden voor Nederlandse kinderen, omdat er een andere cultuur is van vriendschappen, feestjes en spelen met elkaar. Dat is dan soms de reden waarom ouders hun kind weghalen van een school. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.