Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Raar...kinderen komen niet buiten?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
troelahoep

troelahoep

19-02-2010 om 09:14 Topicstarter

Pas op, massi

straks wordt je uitgemaakt voor supermassi. Ik dacht al dat ík een beetje raar was, gezien de teneur op dit forum :-p.

Natuurlijk, het ene kind vind buiten spelen leuker dan het andere, en mijn kinderen komen ook niet zo veel buiten in de winter, maar elke dag toch wel eventjes. Juist van die dingen die jij noemt als de bieb, de ballenbak enzo doen we wel als we toch in de buurt zijn.

Dat was overigens niet het punt (waar iedereen toch een beetje overheen leest, hoop ik): ik vind het raar dat er mensen zijn die hun kinderen helemaal niet naar buiten nemen. Dat vind ik echt zielig. Dan mag je zelf wel een huismus wezen, maar als je een hond hebt, laat je die ook uit, toch?

Biene M.

Biene M.

19-02-2010 om 09:19

Zucht

...

troelahoep

troelahoep

19-02-2010 om 09:24 Topicstarter

Inderdaad

wat je zegt

Maar

komen deze mensen ook niet naar buiten als het mooi weer is? Echt nooit?

Zielig?

ik kan wel andere dingen bedenken die zielig zijn. Overigens wordt een hond vaak uitgelaten omdat die anders je huis volschijt...

En hoe weet je dat die kinderen echt nooit buiten komen? Dan kun je alleen weten als je zelf de hele dag thuis bent
Ik ben zelf gisteren pas sinds lange tijd weer in de speeltuin geweest (man wat een zielig, nat zooitje bah). Verder komen mijn peuter en baby nu alleen buiten als ik boodschappen ga doen of de andere kinderen van school haal. Dus technisch gezien gaan ze wel elke dag naar buiten

Massi Nissa

Massi Nissa

19-02-2010 om 15:54

Mamahippie, snap het niet

mamahippie: "straks wordt je uitgemaakt voor supermassi. Ik dacht al dat ík een beetje raar was, gezien de teneur op dit forum :-p."
Heb ik iets gemist? Welke teneur? Heb ik iets geks gezegd? Net nog mijn posting doorgelezen, kon er niets bijzonders aan ontdekken. Kind vindt het nu te koud buiten, maar als het warmer is, komt ze graag buiten. En ik probeer van alles te verzinnen om intussen de winter door te komen. Ik werk vier dagen, hoor, ze komt echt niet elke dag in de ballenbak, laat dat duidelijk zijn. Ik begrijp eigenlijk helemaal niet wat je met je reactie wilt zeggen, mamahippie. Leg het nog eens uit, als je wilt. Waarom moet ik oppassen dat ik supermassi zal worden genoemd?
Ik heet trouwens allang supermama, maar dat komt door supergrover op Sesamstraat.
Groetjes
Massi

Rafelkap

Rafelkap

19-02-2010 om 17:11

Supermoeder

Ik was het die mamahippie "uitschold" voor supermoeder, in een van de eerste reacties. Dat kwam door de toon van hetberichtje en de titel: raar.. etc. Dat zij zich daarom beledigd voelt zegt meer iets over haar

Niet zo bedoeld

Je bent geen slechte moeder als je veel onderneemt maar het maakt je ook geen goede moeder. Het gaat erom dat ieder voor zich besluit wat het beste is voor haar kinderen en voor zichzelf. Het valt me alleen op dat er door moeders veel op elkaar gelet wordt (hoe doet zij het) en dat de maat blijkbaar genomen wordt. Zoals mammahippie het zielig vind dat kinderen niet buiten komen vind ik het oprecht zielig als kinderen altijd maar op pad moeten, maar dat is vanuit mijn gekleurde bril. Ik hang nou eenmaal het principe aan dat kinderen niet continue vermaakt hoeven te worden en best eens lekker aan mogen keutelen of zichzelf vervelen.

troelahoep

troelahoep

20-02-2010 om 12:07 Topicstarter

Massi

die opmerking van mij over 'supermassi' was naar aanleiding van wat Rafelkap zei over of ik dan een supermoeder was ofzoiets. Niet lullig bedoeld ofzo. Ik werd alleen al die (soms nogal flauwe) reacties op dit forum moe. Zal wel aan de omgangsvormen op een forum liggen... de toon van mijn berichtje was ietsje te scherp, daarop krijg ik een zooi stomme reacties, daardoor gooide ik nog wat olie op het vuur door te stellen dat de dames hier zich wel schuldig zouden voelen omdat ze vonden dat hun kinderen ook niet buiten kwamen. Daarna kwamen de doperwtjes, mensen die doen voorkomen dat je een halve idioot bent als je naar de kinderboerderij gaat, enzovoort. Aanvankelijk was mijn vraag/opmerking wel serieus bedoeld, maar al die reacties kon ik niet echt serieus nemen. Het werd een beetje te zwart-wit allemaal. Mensen die veel met de kinderen doen worden afgeschilderd als 'pushers' van wie de kinderen vanalles moeten omdat het zo goed is, en sorry dat ik het zeg, die mensen zetten zichzelf daarmee neer als mensen die weer ietsje te weinig voor hun kinderen overhebben. Is ongetwijfeld niet het geval, hoor, maar zo komt het op mij over.

En ik had me niet gerealiseerd dat enige vorm van kritiek op de opvoeding anderen niet kan (blijkbaar niet op dit forum) en al helemáál niet binnen je vriendenkring. En beste mensen: ja, die kinderen komen volgens hun eigen moeder écht niet buiten, alleen in het weekend als papa en mama allebei vrij hebben.

Massi Nissa

Massi Nissa

20-02-2010 om 12:54

Mamahippie

Tja, als je iets langer op 'dit forum' rondzwerft, weet je dat er net zoveel meningen als deelnemers zijn. Dan leer je ook om je stellingen iets voorzichtiger te formuleren, anders krijg je felle reacties (tenzij dat de bedoeling is - het kan vervelend of verfrissend zijn, ligt aan het onderwerp en aan de manier waarop e.e.a. gebracht wordt). Bovendien (net wat jij te berde brengt), het is moeilijker om goed begrepen te worden op een forum dan wanneer mensen je intonatie erbij horen en je lichaamstaal erbij zien. Ook dat is een leerproces. Ik zou zeggen, blijf nog even hangen hier, dan zie je vanzelf dat het ook erg leuk kan zijn.
Ik begrijp dat jij het vreemd vindt dat die kinderen niet buiten komen, omdat het in onze cultuur een algemeen geaccepteerde norm is dat buitenlucht moet. Zoals je hebt gemerkt, zijn er heel veel verschillende reacties mogelijk op zo'n stelling, van 'bemoei je er niet mee' via 'buitenlucht wordt overschat' of 'weet je wel zeker dat ze echt nooit buitenkomen?' tot 'helemaal mee eens, het is schandalig'.
Hoe het op mij een beetje overkomt (en ik heb het vaak genoeg mis), is dat je graag wilt horen dat je gelijk hebt in je bezorgdheid. Heel begrijpelijk, maar op een forum (welk forum dan ook) zul je ook altijd andere meningen treffen. Je kunt je daar boos over maken en die reacties niet serieus nemen, je kunt ze ook gebruiken om je eigen mening nog eens goed tegen het licht te houden.
Ik reageerde trouwens ook wat scherp, zo zie je maar weer dat alles rond de opvoeding bijzonder gevoelig ligt en dat je snel op iemands tenen staat - ook als dat niet de bedoeling is.
Groetjes
Massi

Mariska

Mariska

20-02-2010 om 21:58

Hondenuitlaatservice

"Dan mag je zelf wel een huismus wezen, maar als je een hond hebt, laat je die ook uit, toch?"

Nou... je kan ook gebruik maken van een hondenuitlaatservice... Ik zie een gat in de markt! Mamahippie start een kinderuitlaatservice! Als je dan toch je eigen kinderen mee naar buiten neemt, dan is het toch een kleine moeite ook die sneue kindertjes mee te nemen die anders alleen in het weekend naar buiten mogen? Wellicht kun je ze ook meteen leren hun behoefte in het park te doen?

Mirage

Mirage

21-02-2010 om 00:58

Geen hond

Kinderen kan je tenminste binnen houden met slecht weer. Zo'n pokkebeest moet, weer of geen weer, altijd uitgelaten worden. Doe mij dan maar nog een kind...

Rafelkap

Rafelkap

21-02-2010 om 11:29

Mamahippie

Het is nooit goed hoor. En ik was het nog best met je eens, kinderen "moeten" vaker buiten spelen. En geen chips/snoep/ veel tv/computeren, borstvoeding/ geen potjesvoeding/geen strafhoekjes etc. zo kan ik nog wel doorgaan. Ieder heeft daar z'n eigen opvattingen over. Maar er zijn meer wegen naar Rome. Misschien is die moeder die jij bedoelt gewoon verder erg lief! (dan wil je liever binnen zitten)

Kijk mij eens...

Mammahippie...... en sorry dat ik het zeg, die mensen zetten zichzelf daarmee neer als mensen die weer ietsje te weinig voor hun kinderen overhebben. Is ongetwijfeld niet het geval, hoor, maar zo komt het op mij over......

Dat bedoel ik dus met elkaar de maat nemen. Het komt mij zeer onzeker over alsof je bevestiging zoekt dat jij het wel goed doet. En het maakt dus helemaal niet uit hoe je dat doet. Naar mijn mening voornamelijk door je kinderen voldoende aandacht te geven zonder er de hele dag bovenop te zitten.

Fransien

Fransien

21-02-2010 om 21:36

Ach, ieder mens/kind is verschillend

Zelf neem ik mijn kinderen als het even mogelijk is iedere dag mee naar buiten, de oudste twee breken de tent af als ze niet kunnen rennen en draven, alleen de jongste baalt wel eens, dat is niet zo'n buitenkind en zit graag met haar poppenhuis te spelen. In de zomer is het makkelijk, dan leven we zoveel mogelijk buiten (ja, ik ben ook erg graag buiten) en is de deur open, we zitten in de tuin met een enorm raam met daarbinnen als ze daar behoefte aan heeft de jongste, al vindt zij een zandbak op z'n tijd ook best erg leuk, alleen een badje niet en als er waterpistolen getrokken worden is zij weg.
Tsja, en dan neem ik mijn kinderen ook nog zo'n twee keer per jaar mee naar een museum (klein en in de buurt, met een cafe waar je ballorig geworden peuters/kleuters naar toe kunt dirigeren) omdat ik het belangrijk vind dat ze daar van jongs af aan mee in aanraking komen. De open atelierroute lopen we ook om het jaar, dat is ongedwongen en de kinderen komen met de gekste vragen. Ach, en dan is er ook nog een kinderboerderij in het dorp waar de kinderen het prachtig vinden, zelfs de jongste, die kan eindeloos konijntjes aaien. Doe ik mijn kinderen te kort, nee, en ik sleep ze ook niet mee omdat ik dat leuk vind, maar omdat ze er zelf ook veel lol aan beleven. Maakt het mij een supermama, ook niet, ook ik schiet wel eens uit mijn slof en heb ook geen oneindig geduld. Ik ben net zoals iedereen op dit forum wel een mama die haar best doet voor de kinderen en in de eerste plaats aan hun welzijn denkt, net zoals mamahippie, en zich ook wel eens verwonderd over een vriendinnetje dat nooit buiten komt (ouders vinden het onhygienisch) en dat we laatst meegenomen hebben over de hei toen er sneeuw lag, en alle dierensporen aangewezen (die van mij kennen ze al heel behoorlijk, papa is bioloog). Fantastisch vond ze het, en ik vond het sneu dat haar ouders zulke dingen niet met haar deden. Maar aan de andere kant nemen haar ouders haar een stuk vaker mee naar toneelvoorstellingen en zit ze op heel wat meer clubjes dan mijn dochter, dus het is echt niet uit verwaarlozing of desinteresse maar bij vriendin + ouders uit andere interesses.

Moeten kinderen dagelijks buiten?

Ik heb dit draadje met verbazing (grotendeels) gelezen. Het risico van platte tekst is natuurlijk altijd de interpretatie. Tja en als er waardeoordeel woorden vallen dan zijn we snel geneigd om dit persoonlijk op te vatten.
Persoonlijk vind ik het gezond voor mijn twee dochters dat ze regelmatig buiten zijn. Maar ik moet er wel bij vertellen dat ik het ook heerlijk vind om buiten te zijn. Ik maak me dan ook schuldig aan sleetje glijen/sneeuwpoppen maken/sneeuwballen gevechten/plassen stampen/wandelen/fietsen/etc..
Ik denk dat het belangrijkste is dat je doet wat je leuk vind want dat draag je ook over aan je kind. Al ben ik ook van mening dat je soms iets moet ondernemen wat niet je eerste keus is misschien zelfs je laatste keus. Veelal blijkt dat zodra je over de drempel bent dat het ook best wel leuk is. Voor de een zal dit dan waarschijnlijk naar buiten gaan met de kinderen zijn, voor de ander juist de kinderen alleen laten spelen en voor weer een ander iets samen met je kinderen ondernemen.

Tja

Tuurlijk is het belangrijk je kind regelmatig lekker te luchten, maar mijn zoontje van twee, is het al heel snel zat. Wil geen sjaal, handschoenen of moonboots aan, en is moeders net begonnen met een sneeuwpop, staat de kleine man te peeuwen voor de deur, wil hij weer naar binnen. Tja, je moet dan wel een kind hebben dat een beetje meewerkt....

marcia piest

marcia piest

01-03-2010 om 14:52

Heerlijk buiten

Ik vind het ook erg belangrijk dat ze lekker veel buiten zijn.Mijn oudste van 5 heeft gisteren nog heerlijk buiten gespeeld(in de regen met paraplu en regenlaarsjes en jas aan).
Mijn zoontje van twee gaat altijd naar buiten en ze vragen er allebei om.
Heerlijk vind ik dat.
Laat ze lekker genieten.Kinderen bij mijn oudste in de klas willen altijd bij ons spelen want daar kan je lekker buiten spelen.
En met de jongste zit in vaak achter het huis met jas aan sjaal om en dan maar lekker voetballen.
Super...

Geweldig!

Waar kan ik me opgeven voor de kinderuitlaatservice?

bekkeninstbiliteit en sneeuw is een dodelijke combinatie, ik kan dan gewoon het huis niet uit. het zou een uitkomst zijn, ik vind het wel jammer dat we zoveel thuis zitten omdat ik niet zoveel kan.

gat in de markt zou ik zeggen!

Greetz,

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.