Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Georgy

Georgy

24-12-2021 om 07:06

Tandem voeden en verdrietige peuter


Tijgeroog schreef op 24-12-2021 om 15:46:

[..]

Nee, het probleem is niet het tandemvoeden. Het probleem is het verdelen van de aandacht tussen 2 kleine kinderen. Als kind A jaloers is omdat je kind B knuffelt los je dat toch ook niets op door kind A maar helemaal niet meer te knuffelen.

De titel geeft aan dat dat het probleem is. Knuffelen kan iedereen maar borstvoeding geven niet. Daarom had dit voor oudste al afgebouwd moeten zijn voordat jongste kwam.

Los van de borstvoeding helpt het wel goed als je bv echt even jezelf volledig wijdt aan peuter. Als baby huilt en je bent bezig met peuter zeg je: nu moet jij even wachten. Ik ben nu met peuter bezig. 

Er is helemaal niks mis met een kind troosten door het de borst te geven. Mijn ervaring is dat het kind dan helemaal niet zoveel drinkt, maar dan even heel dicht bij je is en zo snel weer getroost is. Werd nota bene nog op het consultatiebureau enthousiast op gereageerd. Borstvoeding is ook heel gezond. 

Ik denk ook eerder dat er bij TO een probleem met aandacht verdelen is dan met tandemvoeden op zich. 

troelahoep schreef op 24-12-2021 om 17:08:

Er is helemaal niks mis met een kind troosten door het de borst te geven. Mijn ervaring is dat het kind dan helemaal niet zoveel drinkt, maar dan even heel dicht bij je is en zo snel weer getroost is. Werd nota bene nog op het consultatiebureau enthousiast op gereageerd. Borstvoeding is ook heel gezond.

Ik denk ook eerder dat er bij TO een probleem met aandacht verdelen is dan met tandemvoeden op zich.

Als je andere kind daar de dupe van wordt is dat natuurlijk niet ok. Haar baby is afhankelijk van borstvoeding, haar peuter niet meer. Daarom zal peuter op een andere manier getroost moeten worden zodat baby krijgt wat ze nodig heeft en verdient. 

Daarnaast is TO toch geen alleenstaande moeder? Daarom kan vader peuter toch ook wel troosten?

Moeders vinden het ook fijn om hun kind te kunnen troosten. Vaders zijn niet altijd in de buurt. Net zo min als moeders trouwens. Maar daar gaat het hier niet om. 
De baby komt niets tekort als de peuter ook aan de borst drinkt. Daar wordt de productie op aangepast. Anders zou borstvoeding aan tweelingen ook bij voorbaat kansloos zijn. 

Leene

Leene

24-12-2021 om 17:44

Poezie schreef op 24-12-2021 om 17:14:

[..]

Als je andere kind daar de dupe van wordt is dat natuurlijk niet ok. Haar baby is afhankelijk van borstvoeding, haar peuter niet meer. Daarom zal peuter op een andere manier getroost moeten worden zodat baby krijgt wat ze nodig heeft en verdient.

Daarnaast is TO toch geen alleenstaande moeder? Daarom kan vader peuter toch ook wel troosten?

Er zijn al veel lompe reacties voorbij gekomen. Maar in deze reactie staat ook nog iets compleet onwaars...' peuter moet op een andere manier getroost worden  zodat baby krijgt wat ze nodig heeft en verdient.'

Complete nonsens! 

Maak je geen zorgen. Ik lees nergens iets over het feit dat de baby niet groeit of ze te weinig melk heeft. Een kennis van mij was blij dat ook haar peuter nog dronk, zij had zoveel voeding. En er worden ook tweelingen gevoed! Deze baby komt niets te kort. Waarom deze moeder nog effe lekker een schuldgevoel aanpraten met ook nog eens onware argumenten.

Waarom toch altijd die hysterische reacties op dit soort vragen. Pfff je kan er gewoon  op wachten. Als sommigen tandemvoeden raar vinden of ongepast of weet ik het wat, houdt het voor je. Maar kom niet met kulargumenten om je eigen mening kracht bij te zetten

To heeft een probleem met een verdrietig kind. Ik vraag me af of het door de borstvoeding komt. Ik deed niet aan tandemvoeden. Sterker nog bij de eerste is de borstvoeding nooit helemaal goed op gang gekomen. Maar mijn oudste was twee toen broer werd geboren en was compleet van de leg.  Huilen in de nacht, niet meer kunnen poepen. Serieus helemaal geobstipeerd. Heeft drie maanden geduurd voordat ze een beetje gewend was. TO je hebt een aantal goede tips gekregen. En wellicht kun je beter de borstvoedingstelefoon bellen of La Leche League. Daar zijn vaak mensen die dit soort zaken zelf aan het handje hebben gehad. En geef het even tijd... je dochtertje heeft veel te verstouwen maar gaat goed komen.

Waarom zou je je peuter (van ruim 2, dus bijna 3) als een baby willen behandelen? En zo'n peuter dan ook nog willen vergelijken met een baby tweeling die borstvoeding nodig heeft om te overleven? 

Leene

Leene

24-12-2021 om 18:55

omdat deze moeder dat fijn vind wellicht. Omdat ook voor een twee jarige BV nog goed is. De WHO adviseert 6 maanden uitsluitend, dan minimaal nog volhouden tot 2 jaar met bijvoeding. Bij voorkeur zelf van de borst laten af komen. En de meeste kinderen doen dat tussen 2 en 7 jaar! 8 Haha... ik heb nog nooit een kind van 7 aan de borst gezien hoor...maar wel van 4. 
WHO is overigens  wel voorzichtig met advies van tandemvoeden zeker in ontwikkelingslanden. Maar als de moeder het aankan is het haar keus.

Het verbaast mij altijd weer hoe afkeurend  en fel er wordt gereageerd op borstvoedingsissues. Echt poëzie jij schrijft in een reactie: 'en daarom had de borstvoeding afgebouwd moeten worden'. Wat aanmatigend. Daar ga jij toch niet over. Er zijn hier mensen die schrijven dat TO het allemaal veel te romantisch had ingeschat met zichzelf als stralend middelpunt, ze had minder aan zichzelf moeten denken en meer aan het welzijn van haar kinderen.En o ja ze geeft zeker de oudste ook te weinig aandacht.  En dat krijgt dan ook nog eens heel veel likes. ONGELOFELIJK, dat je dit uit je strot krijgt. Meer dan bizar Als iemand langer wil borstvoeden en er ontstaat een probleem gaan alle sluizen open. Dan mag je blijkbaar alles zeggen. En nee ik ben echt niet een die hard BV fanaat. Daarvoor heb ik zelf teveel BV problemen bij de oudste gehad. 
TO stelt gewoon een vraag, het heeft geen zin te adviseren dat ze nu moet stoppen met het voeden van haar tweede. Maakt het nog erger. Ze is niet gestopt dat is haar keus. Kind was wellicht ook van de leg geweest als ze geen BV had gehad. 
Moeders kunnen al zo onzeker zijn en dan krijg je dit soort shit over je heen. En als je weinig ervaring en kennis hebt met BV kun je wellicht ook wat minder aanmatigend zijn

Leene

Leene

24-12-2021 om 18:56

o ja en als je een peuter BV geeft behandel je hem of haar niet als baby. 

Ik zou je vraag stellen op besloten facebook groepen voor langvoedsters

Allereerst gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. En wat fijn dat de borstvoeding zo vlot verloopt. Knap ook dat je doorgezet hebt met het afbouwen van het co-sleepen en dat het gelukt is. 

Ik heb ook al mijn kinderen lang bv gegeven en daar hebben zij en ik bij gefloreerd. De oudsten stopten er tegen hun tweede verjaardag uit zich zelf mee, nr 3 was een liefhebber en sloeg zijn slag als ik baby nr 4 aanlegde. Dan zette ik vaak de tv aan, hij dronk een paar slokjes en verloor daarna zijn interesse. Je zou ook speelgoed waar ze erg tuk op is exclusief voor het bv moment kunnen bewaren om haar af te leiden.

 Je klinkt een als een lieve, betrokken moeder. Maar dat een oudste van de leg is bij de geboorte van een tweede dat zou ik niet als verdrietig bestempelen, dan maak je het te zwaar.  Dat is normaal, je had het kunnen verwachten, er is niet direct een oplossing voor en het zal wel weer overwaaien als jullie aan de nieuwe situatie gewend zijn. Wat is nu zes weken helemaal?

Leene schreef op 24-12-2021 om 18:55:

omdat deze moeder dat fijn vind wellicht. Omdat ook voor een twee jarige BV nog goed is. De WHO adviseert 6 maanden uitsluitend, dan minimaal nog volhouden tot 2 jaar met bijvoeding. Bij voorkeur zelf van de borst laten af komen. En de meeste kinderen doen dat tussen 2 en 7 jaar! 8 Haha... ik heb nog nooit een kind van 7 aan de borst gezien hoor...maar wel van 4.
WHO is overigens wel voorzichtig met advies van tandemvoeden zeker in ontwikkelingslanden. Maar als de moeder het aankan is het haar keus.

Het verbaast mij altijd weer hoe afkeurend en fel er wordt gereageerd op borstvoedingsissues. Echt poëzie jij schrijft in een reactie: 'en daarom had de borstvoeding afgebouwd moeten worden'. Wat aanmatigend. Daar ga jij toch niet over. Er zijn hier mensen die schrijven dat TO het allemaal veel te romantisch had ingeschat met zichzelf als stralend middelpunt, ze had minder aan zichzelf moeten denken en meer aan het welzijn van haar kinderen.En o ja ze geeft zeker de oudste ook te weinig aandacht. En dat krijgt dan ook nog eens heel veel likes. ONGELOFELIJK, dat je dit uit je strot krijgt. Meer dan bizar Als iemand langer wil borstvoeden en er ontstaat een probleem gaan alle sluizen open. Dan mag je blijkbaar alles zeggen. En nee ik ben echt niet een die hard BV fanaat. Daarvoor heb ik zelf teveel BV problemen bij de oudste gehad.
TO stelt gewoon een vraag, het heeft geen zin te adviseren dat ze nu moet stoppen met het voeden van haar tweede. Maakt het nog erger. Ze is niet gestopt dat is haar keus. Kind was wellicht ook van de leg geweest als ze geen BV had gehad.
Moeders kunnen al zo onzeker zijn en dan krijg je dit soort shit over je heen. En als je weinig ervaring en kennis hebt met BV kun je wellicht ook wat minder aanmatigend zijn

De WHO zegt helemaal niets over tandemvoeden. 

Jij noemt mijn opmerkingen aanmatigend, ik noem ze realistisch. 

Leene

Leene

24-12-2021 om 19:59

Poezie schreef op 24-12-2021 om 19:54:

[..]

De WHO zegt helemaal niets over tandemvoeden.

Jij noemt mijn opmerkingen aanmatigend, ik noem ze realistisch.

Nou en of ze daar wat over zeggen!. Heb nu geen tijd maar zal eens zoeken...en jij kan het realistisch vinden maar TO kwam hier niet om te horen dat ze  dan maar had moeten stoppen. Wat jij realistisch vindt is ook in gegeven door je eigen normen waarden en ervaringen. Maar ik heb het idee dat we er niet uit gaan komen.

Goede reactie van Kenfan

Leene schreef op 24-12-2021 om 19:59:

[..]

Nou en of ze daar wat over zeggen!. Heb nu geen tijd maar zal eens zoeken...en jij kan het realistisch vinden maar TO kwam hier niet om te horen dat ze dan maar had moeten stoppen. Wat jij realistisch vindt is ook in gegeven door je eigen normen waarden en ervaringen. Maar ik heb het idee dat we er niet uit gaan komen.

Goede reactie van Kenfan

Ben benieuwd naar je link.

Feit blijft sowieso dat TO haar peuter moeite heeft met het tandemvoeden. Een oplossing zou kunnen zijn om vader een grote rol te laten spelen bij het troosten. Ik zie niet in waarom dat alleen bij de moeder zou moeten liggen. 

Poezie schreef op 24-12-2021 om 20:21:

[..]

Ben benieuwd naar je link.

Feit blijft sowieso dat TO haar peuter moeite heeft met het tandemvoeden. Een oplossing zou kunnen zijn om vader een grote rol te laten spelen bij het troosten. Ik zie niet in waarom dat alleen bij de moeder zou moeten liggen.

Ik gok zomaar dat moeder nog zwangerschapsverlof heeft en vader niet. Moeder is dus hoogstwaarschijnlijk heel regelmatig alleen met twee kinderen. 

Om vader nu elke keer bij zijn werk te storen als peuter verdrietig is, lijkt me wat overdreven. En dan ga ik er nog vanuit dat vader thuiswerkt...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.