Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Georgy

Georgy

24-12-2021 om 07:06

Tandem voeden en verdrietige peuter


Georgy

Georgy

28-12-2021 om 21:32

Had jouw zoontje gedurende de dag ook behoefte om te drinken? Hoe reageerde hij als zijn zusje gevoed werd?
Misschien kan drinken tussendoor als ze kort drinkt en het niet te laat na een voeding is? Ze moet dan eerst wachten totdat de jongste gedronken heeft. Ik weet niet of je lichaam zich aanpast als het niet een vast moment is. Ben benieuwd of het kan maar ik vind het ook erg spannend om het zomaar te proberen en dat de jongste dan mogelijk  te weinig heeft gekregen. Ben benieuwd of iemand er ervaring mee heeft.

Dat onaangename gevoel heb ik inderdaad als ze allebei tegelijkertijd drinken, niet als ze apart drinken. Het is een kriebelig gevoel van afkeer richting het drinken van de middelste dochter toe. Ik vind het erg jammer dat ik dat op zo een moment heb, maar het overkomt me. Daarom voed ik ze liever apart of ik probeer het heel kort te houden. 

Georgy schreef op 28-12-2021 om 21:32:

Had jouw zoontje gedurende de dag ook behoefte om te drinken? Hoe reageerde hij als zijn zusje gevoed werd?
Misschien kan drinken tussendoor als ze kort drinkt en het niet te laat na een voeding is? Ze moet dan eerst wachten totdat de jongste gedronken heeft. Ik weet niet of je lichaam zich aanpast als het niet een vast moment is. Ben benieuwd of het kan maar ik vind het ook erg spannend om het zomaar te proberen en dat de jongste dan mogelijk te weinig heeft gekregen. Ben benieuwd of iemand er ervaring mee heeft.

onaangename gevoel heb ik inderdaad als ze allebei tegelijkertijd drinken, niet als ze apart drinken. Het is een kriebelig gevoel van afkeer richting het drinken van de middelste dochter toe. Ik vind het erg jammer dat ik dat op zo een moment heb, maar het overkomt me. Daarom voed ik ze liever apart of ik probeer het heel kort te houden.

Dat wordt nursing agitation of borstvoedingsaversie genoemd, zoek daar eens op in combinatie met tandemvoeden en je leest dat het heel normaal is. Ook lees je dan wat tips. 


https://lalecheleague.be/borstvoedingsaversie/

Ik had dit toen ik zwanger was en oudste nog bv gaf. Verschrikkelijk vond ik het, reden om er toen mee te stoppen voor mij en dat ging gelukkig met wederzijds goedkeuren. Maar het is heel normaal dus. 

Junio schreef op 28-12-2021 om 22:17:

[..]

Dat wordt nursing agitation of borstvoedingsaversie genoemd, zoek daar eens op in combinatie met tandemvoeden en je leest dat het heel normaal is. Ook lees je dan wat tips.


https://lalecheleague.be/borstvoedingsaversie/

Ik had dit toen ik zwanger was en oudste nog bv gaf. Verschrikkelijk vond ik het, reden om er toen mee te stoppen voor mij en dat ging gelukkig met wederzijds goedkeuren. Maar het is heel normaal dus.

Ik ben ook hierdoor gestopt met voeden toendertijd.

Mijn zoontje (hij is inmiddels een kop groter dan ik  ) dronk alleen in de ochtend, maar ik kende wel andere mensen waar dat wel gebeurde. 
Je geeft nu al zo lang borstvoeding dat je productie heel stabiel is. Ik had bij de 1e indertijd heel duidelijk dat m'n borsten steeds groter werden in de tijd na de voeding, maar bij de 2e was dat veel minder. Misschien dat jij dat ook ervaart. De melk werd veel meer aangemaakt tijdens de voeding. 
En bedenk dat als de baby echt te weinig melk zou krijgen tijdens een voeding ze vanzelf weer eerder komt voor een volgende voeding. En op die manier verhoog je je melkproductie en paar je lichaam zich aan. Probeer daar vertrouwen in te hebben! Zorg dan wel dat je de baby echt op verzoek voedt, dus niet bijvoorbeeld tijd tussen de voedingen rekken met een speentje. En let op dat ze voldoende natte luiers heeft, niet suf wordt enzo. Maar waarschijnlijk let je daar toch wel op. 

Georgy

Georgy

29-12-2021 om 02:18

Bedankt voor jullie tips en ervaringen.

Lijkt me heel verdrietig als je dit tijdens de zwangerschap ervaart en zeker als je kind het wel heel graag wilt. Het creëert ook ongewild toch een soort afstand op zo een moment, zo ervaar ik het tenminste. 
 
Tijdens de zwangerschap had ik geen last van dat gevoel, ik had wel pijnlijke tepels maar dat is toch iets anders.  Ik heb de indruk dat ik toch een beetje een uitzondering ben om daar last van te hebben tijdens tandemvoeden, ik lees er weinig over en op die site met al die ervaringen is er niemand die er last van schijnt te hebben. Voor mij is het geen reden om te stoppen, want als ik ze apart voed heb ik er gelukkig geen last van maar wel jammer want het had me mooi geleken als ik daar geen last van had. Ze maakt op zo een moment echt contact met haar zusje dat is zo mooi om te zien. Het is ook praktischer. Ik voed ze om deze redenen toch ook wel tegelijkertijd en dan bijt ik even door.

Ik herken wat je zegt tijgeroog met die productie. Mooi om te horen dat het wel mogelijk is! Ik ben wel benieuwd naar details, maar dat weet je misschien niet. Bijv. kan het ieder moment ook net voor de voeding en hoe lang drinkt het oudste kind dan bij de mensen waarvan je weet dat ze hun oudste ook tussendoor laten drinken? Lief dat je zo meedenkt.

Geen probleem hoor, ik vind het indertijd ook fijn als mensen met ervaring me konden helpen.
Ik weet het niet meer zo goed, het is al lang geleden dus ik zit er niet meer zo goed in. Ik heb wel veel steun gehad aan het borstvoedingsforum en aan de VBN. De vrijwiligers van de VBN (en LLL) kun je bellen voor advies, ze zijn getraind en hebben zelf ook veel ervaring. Dus dat zou ik zeker eens gaan kijken. En bedenk dat er geen regeltjes zijn, en dat veel mensen snel en oordeel hebben als het over tandemvoeden gaat, maar dat er echt veel mogelijk is. Hoe lang drinkt de middelste nu, per keer? Want als je bang bent dat ze te veel drinkt kun je haar misschien ook kort laten drinken en dan afleiden met iets anders. En als je zorgt dat ze steeds uit de laatste gebruikte borst drinkt reserveer je de verse voorraad voor je jongste. Als die dan te weinig krijgt zal ze vaker gaan drinken, zodat je de productie stimuleert en er een nieuw evenwicht komt. Misschien dat dat een paar onrustige dagen geeft, (regeldagen) maar daarna geeft het veel meer rust. 

Georgy

Georgy

30-12-2021 om 08:39

Beste tijgeroog, ik heb al eerder contact gehad met de vrijwilligers van La Leche League en vond dat inderdaad erg prettig, misschien kunnen ze hier inderdaad ook wel advies over geven. Goed idee. De VBN bestaat niet meer. 

Voor de middelste heb ik niet een vaste tijd, soms haal ik haar ook eerder los. Dat lijkt me goed om mee te beginnen met uitproberen inderdaad en ook de laatste borst. Dan moet ze wel wachten totdat de baby klaar is en vaak zijn dat juist moeilijke momenten. Misschien heeft ze straks ook wel minder troostmomenten nodig want na een anderhalve week ziek te zijn geweest gaat het nu alweer een stuk beter. Wel is ze vaak moe omdat ze tussen wel of niet meer middagslaapje in zit.

Georgy

Georgy

30-12-2021 om 09:20

Ik heb me ook ingeschreven op een gesloten forum over tandemvoeden en heb alles wat er stond doorgelezen. Uit de ervaringen van andere moeders maak ik op dat best veel oudste kindjes na de bevalling vaker willen drinken zoals bij mijn meisje en sommigen juist minder. De meeste moeders kiezen er voor om hun kind ook als ze meer willen niet meer dan 1 a 2 voedingen per dag te geven op een vast moment. Sommige moeders voeden hun oudste wel op verzoek en wisselend bijv. op troostmomenten. Blijkbaar gaat dat dus inderdaad wel goed met de melkproductie. Niet alle moeders leggen als eerste hun baby aan en sommigen kiezen er voor om beide kinderen een vaste borst te geven wat blijkbaar ook goed kan gaan. Er is inderdaad veel mogelijk met tandemvoeden als ik de ervaringen zo lees. 
Ook lees ik dat veel moeders op het forum het onprettig vinden om hun kinderen tegelijkertijd te voeden, soms omdat ze ook borstvoeding aversie/ agitatie hebben maar meestal omdat ze slordig drinken of omdat de houding met twee onprettig voelt. Één moeder vertelt wat haar helpt bij borstvoedingsaversie. De oudste uit een volle borst laten drinken scheelt bij haar en ook op een moment voeden dat je zelf niet moe bent bijv. in de ochtend.

Verder gaat het ook over schaamte en niet iedereen laat de buiten wereld weten dat ze tandemvoeden vanwege het taboe dus misschien dat ik in tegenstelling tot wat ik dacht wel vrouwen ken die het ook doen en er pas achter kom als ik over mijn eigen ervaringen begin. Het komt ook vaak voor dat de moeder het niet van plan waren, maar dat het zo loopt omdat hun oudste zo graag blijft drinken tijdens de zwangerschap. Bij een enkeling gebeurt het dat hun oudste tijdens de zwangerschap gestopt is en dan na de bevalling toch weer gaat drinken. Blijkbaar kan dat ook nog bij uitzondering.

Ook op dit forum komt naar voren dat peutersvooral drinken om geborgenheid en ook troostte zoeken. Baby’s meer voor voeding.

Ook herkenbaar gevoelige tepels ook nog een tijd na de bevalling waar de tepels moeten wennen aan de belasting van twee kindjes en de hormonen de tepels misschien nog gevoelig maken of het was misschien wel de korte tongriem van mijn jongste. Dan voel je de tandjes van de oudste. De oudste wijdt laten aanhappen, grote hap helpt. 

Georgy schreef op 30-12-2021 om 09:20:

Ik heb me ook ingeschreven op een gesloten forum over tandemvoeden en heb alles wat er stond doorgelezen. Uit de ervaringen van andere moeders maak ik op dat best veel oudste kindjes na de bevalling vaker willen drinken zoals bij mijn meisje en sommigen juist minder. De meeste moeders kiezen er voor om hun kind ook als ze meer willen niet meer dan 1 a 2 voedingen per dag te geven op een vast moment. Sommige moeders voeden hun oudste wel op verzoek en wisselend bijv. op troostmomenten. Blijkbaar gaat dat dus inderdaad wel goed met de melkproductie. Niet alle moeders leggen als eerste hun baby aan en sommigen kiezen er voor om beide kinderen een vaste borst te geven wat blijkbaar ook goed kan gaan. Er is inderdaad veel mogelijk met tandemvoeden als ik de ervaringen zo lees.
Ook lees ik dat veel moeders op het forum het onprettig vinden om hun kinderen tegelijkertijd te voeden, soms omdat ze ook borstvoeding aversie/ agitatie hebben maar meestal omdat ze slordig drinken of omdat de houding met twee onprettig voelt. Één moeder vertelt wat haar helpt bij borstvoedingsaversie. De oudste uit een volle borst laten drinken scheelt bij haar en ook op een moment voeden dat je zelf niet moe bent bijv. in de ochtend.

Verder gaat het ook over schaamte en niet iedereen laat de buiten wereld weten dat ze tandemvoeden vanwege het taboe dus misschien dat ik in tegenstelling tot wat ik dacht wel vrouwen ken die het ook doen en er pas achter kom als ik over mijn eigen ervaringen begin. Het komt ook vaak voor dat de moeder het niet van plan waren, maar dat het zo loopt omdat hun oudste zo graag blijft drinken tijdens de zwangerschap. Bij een enkeling gebeurt het dat hun oudste tijdens de zwangerschap gestopt is en dan na de bevalling toch weer gaat drinken. Blijkbaar kan dat ook nog bij uitzondering.

Ook op dit forum komt naar voren dat peutersvooral drinken om geborgenheid en ook troostte zoeken. Baby’s meer voor voeding.

Ook herkenbaar gevoelige tepels ook nog een tijd na de bevalling waar de tepels moeten wennen aan de belasting van twee kindjes en de hormonen de tepels misschien nog gevoelig maken of het was misschien wel de korte tongriem van mijn jongste. Dan voel je de tandjes van de oudste. De oudste wijdt laten aanhappen, grote hap helpt.

Schaam je alsjeblieft niet! En laat je ook niet aanpraten dat je moet stoppen met de middelste de borst te geven. Volgens mij doe je het goed!

Ik heb geen ervaring met tandemvoeden, wel met ‘lang’ voeden. Ik heb beide kinderen ruim twee jaar gevoed. De oudste stopte tijdens de zwangerschap, omdat mijn melk toen echt op was. Na de geboorte van de jongste wilde ze wel weer drinken, maar daar had ik zelf niet zo veel zin meer in. Ik heb veel aan borstvoeding.com en het borstvoedingsforum gehad. Dat laatste is niet meer actief, zag ik. Maar je kan je vragen ook op een facebookgroep kwijt.

Wat betreft tongriempje: onze jongste klakte erg tijdens het drinken, dus ik heb een lactatiekundige laten meekijken. Die vermoedde een te kort tongriempje en verwees ons naar een tandarts in Groningen (https://www.tongriem.com/). Zij heeft tongriem en lipbandje gelaserd en dat heeft echt geholpen!

Maar misschien is het niet het tongriempje (kan ik natuurlijk ook niet beoordelen) en ligt het vooral aan de grote hap. Maar als je twijfelt: vraag een lactatiekundige.

Fijn, ik lees al weer veel met zelfvertrouwen in je berichtje! Goed ook dat je dat forum gevonden hebt, ervaringen van anderen kunnen heel goed helpen en steun geven. 

Georgy

Georgy

30-12-2021 om 22:00

Bedankt weer voor de tips. Ze had inderdaad een te korte tongriem en is ze ook aan geholpen, maar ik weet niet of dat de reden toen was. Je hebt ook rond Rotterdam een verloskundige die het doet en in Den Bosch ook iemand denk ik en Middelburg een tandarts voor mensen in die streken. Er zijn volgens mij meer plekken dan je denkt. Er wordt niet altijd in het openbaar reclame voor gemaakt. 

Georgy schreef op 30-12-2021 om 22:00:

Bedankt weer voor de tips. Ze had inderdaad een te korte tongriem en is ze ook aan geholpen, maar ik weet niet of dat de reden toen was. Je hebt ook rond Rotterdam een verloskundige die het doet en in Den Bosch ook iemand denk ik en Middelburg een tandarts voor mensen in die streken. Er zijn volgens mij meer plekken dan je denkt. Er wordt niet altijd in het openbaar reclame voor gemaakt.

Klopt, ik zat toen in een facebookgroep en daar kwam ik meer tandartsen tegen. Ik vind dat het wat onderbelicht is, het zou goed zijn als meer verloskundigen of kraamverzorgsters er meer van weten. Of mensen bij het CB.

Georgy

Georgy

31-12-2021 om 22:59

Klopt tijgeroog. Nu ik weet dat anderen tegen hetzelfde aanlopen en wat zij dan doen geeft veel steun. 
Ik ben met je eens Feles dat het probleem van een te korte tongriem onderbelicht is. Het lastige is vind ik dat er naast een gebrek aan kennis ook veel verschillende meningen over zijn.  Doorslaggevend was bij mij dat de logopedist tegen mij zei dat vrijwel ieder kind met een te korte tongriem spraakproblemen of problemen met het gebit krijgt. De consultatiebureau arts geloofde er niet in. Daarnaast was er hier ook gebrek aan kennis. De verloskundige keek alleen of ze haar tong kon uitsteken, maar daarmee spoor je niet een achterliggende te strakke tongriem op. De kraamhulp had er nog nooit van gehoord . Zo weet je het als ouder ook niet meer wat te doen en het laseren of snijden doe je ook niet zomaar vanwege de pijn dus je moet er echt achter kunnen staan en dat is lastig met al die verschillende meningen en ideeën van verschillende professionals vond ik.

Georgy

Georgy

31-12-2021 om 23:15

Vwb het tandem voeden kreeg ik het advies om de baby tot tenminste een week of acht altijd voor te laten gaan met voeden, dus eerst de baby en dan pas peuter. Daarna maakt het minder uit, als je baby een goed gewicht heeft tenminste. Je kunt dan zelfs je peuter eerst laten drinken. Dan moet je als je baby de restjes leeggedronken heeft wel goed op hongersignalen van je baby letten want die krijgt dan weer wat sneller honger en dan kun je het weer inhalen. Je productie past zich er op gegeven moment op aan.
Verder ben ik nog gewaarschuwd voor het laten slapen van de baby in een draagzak, dan kunnen ze door hun voedingstijd heen slapen en missen dan hun voeding. Je kunt ze bij hongersignalen zoals smakken, op handjes sabbelen en zoeken dan beter wakker maken voor een voeding. Mijn kindje van 7 weken heeft dagelijks minstens 8 voedingen nodig dus overdag minstens om de drie uur. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.