Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Thuisblijfmoeder en nogsteeds aan veel niet toekomen en bovendien geen tijd voor de kids


Elpisto schreef op 10-07-2023 om 16:06:

[..]

Heerlijk hoe dit soort dingen dan altijd op de een of andere manier toch weer uitmondden in man/vrouw discussie. Nu ben ik het dan opzich nog niet eens echt met je oneens, mijn vrouw werkte de weekenden vaak, waardoor ik alleen met de kids was en inderdaad: Er waren echt wel dagen bij dat ik 2x zo moe mijn bed indook aan het einde van de dag dan dat me gebeurd als ik op kantoor zit.

Maar zullen we dan, als je dat soort discussies wilt aangaan, ook direct even meenemen dat het in normale omstandigheden de man is die het gras staat te maaien elke week, de man het onderhoud aan de woning/ in de woning voor zijn rekening neemt, het rennen en vliegen met de sporten etc. van de kinderen op zich neemt?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil er ABSOLUUT geen man/vrouw discussie van maken. Maar stellen dat " de man dan alle lusten" heeft, vind ik redelijk simplistisch gesteld.

TO zelf horen we al even niet meer, maar ik begrijp nog steeds niet hoe je als thuisblijfmoeder de boel niet geregeld krijgt. Wij hebben een ruime vrijstaande woning, met 1.000 m2 grond, ik werk 40 uur, mijn vrouw 28, en wij krijgen het samen prima geregeld elke week. En dan staan we echt niet allebei tot s'avonds 22:30 te boenen en te soppen. Dus oprecht: Wat gebeurd er dan allemaal, dat een gemiddeld huishouden in 5 dagen niet te doen is?


Heerlijk hoor, dat het bij jullie goed lukt. Het is wel opvallend dat de ‘normale omstandigheden voor de man’ vooral bestaan uit wekelijkse taken. Hele andere taken dan waar TO last van heeft, volgens mij. En jouw vrouw werkt dus 28 uur en is geen tbm.

Yumi schreef op 10-07-2023 om 16:06:

[..]

Moet je eerst zien dat iets vuil is voor je het schoonmaakt? Nutteloos is het zeker niet onder een bank ligt stof en daar leven bacteriën van.

Het neerdwarrelend stof in huis is een voedingsbodem voor kleine levensvormen en micro-organismen zoals bacteriën en schimmels. Die voeden zich met de stofdeeltjes waarop zij kunnen leven en hebben zo meer kans om bewoners ziek te maken.

Ach welnee. Bacteriën zijn er altijd en overal. De meeste zijn trouwens helemaal ok voor ons. 
Schimmels moet je natuurlijk wel weren.  Dat heeft meer met luchten en ventileren te maken dan met poetsen. 
Ik ben sowieso wel gericht op vocht, zorg dat niks nat blijft liggen, dat is echt vies. 
Maar een stofnest onder de bank? Niets vies aan. 

Yumi schreef op 10-07-2023 om 16:06:

[..]

Moet je eerst zien dat iets vuil is voor je het schoonmaakt? Nutteloos is het zeker niet onder een bank ligt stof en daar leven bacteriën van.

Het neerdwarrelend stof in huis is een voedingsbodem voor kleine levensvormen en micro-organismen zoals bacteriën en schimmels. Die voeden zich met de stofdeeltjes waarop zij kunnen leven en hebben zo meer kans om bewoners ziek te maken.

Wij zijn nooit ziek....


Maar ik weerhoud je niet van poetsen hoor; dat moet je zelf weten.

Elpisto schreef op 10-07-2023 om 16:06:

[..]

Heerlijk hoe dit soort dingen dan altijd op de een of andere manier toch weer uitmondden in man/vrouw discussie. Nu ben ik het dan opzich nog niet eens echt met je oneens, mijn vrouw werkte de weekenden vaak, waardoor ik alleen met de kids was en inderdaad: Er waren echt wel dagen bij dat ik 2x zo moe mijn bed indook aan het einde van de dag dan dat me gebeurd als ik op kantoor zit.

Maar zullen we dan, als je dat soort discussies wilt aangaan, ook direct even meenemen dat het in normale omstandigheden de man is die het gras staat te maaien elke week, de man het onderhoud aan de woning/ in de woning voor zijn rekening neemt, het rennen en vliegen met de sporten etc. van de kinderen op zich neemt?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil er ABSOLUUT geen man/vrouw discussie van maken. Maar stellen dat " de man dan alle lusten" heeft, vind ik redelijk simplistisch gesteld.

TO zelf horen we al even niet meer, maar ik begrijp nog steeds niet hoe je als thuisblijfmoeder de boel niet geregeld krijgt. Wij hebben een ruime vrijstaande woning, met 1.000 m2 grond, ik werk 40 uur, mijn vrouw 28, en wij krijgen het samen prima geregeld elke week. En dan staan we echt niet allebei tot s'avonds 22:30 te boenen en te soppen. Dus oprecht: Wat gebeurd er dan allemaal, dat een gemiddeld huishouden in 5 dagen niet te doen is?


Eens hoor. Het heeft niks met man/vrouw te maken. Als vrouw ft werkt en man niet, dan is het net zo logisch dat dan man de.meeste dingen in huis doet. Daarbij heb je ook man/man en vrouw/vrouw gezinnen. Ik krijg er ook altijd de kriebels van als het zo geformuleerd wordt. Waar het om gaat dat de taken verdeeld worden. Hoe? Dat hangt  van van alles.af, zolang je maat samen de afwegingen maakt.

Yumi schreef op 10-07-2023 om 16:06:

[..]

Moet je eerst zien dat iets vuil is voor je het schoonmaakt? Nutteloos is het zeker niet onder een bank ligt stof en daar leven bacteriën van.

Het neerdwarrelend stof in huis is een voedingsbodem voor kleine levensvormen en micro-organismen zoals bacteriën en schimmels. Die voeden zich met de stofdeeltjes waarop zij kunnen leven en hebben zo meer kans om bewoners ziek te maken.

Bacterien zijn heel specifiek. Soorten die leven van stof, gaan jou niet ziek maken. Tenzij die stof 37 graden is, een bloedstroom heeft en grotendeels uit eiwitten bestaan

Deze discussie gaat niet per se over verdeling van taken, maar over tijdsindeling denk ik. Ik vind het best logisch dat iemand thuis de boel regelt en bijhoudt als diegene geen betaalde baan heeft. 
Maar wat ik bij mezelf merk is dat ik juist als ik veel tijd heb, daar in kan verdrinken. Of dat ik te veel wil op een dag, waardoor ik het overzicht verlies en alles meer tijd kost dan ik dacht en dan raak ik weer teleurgesteld in mezelf. Als je dat elke dag hebt, is dat heel demotiverend. Je bent heel de dag bezig met van alles en niets, maar wel door elkaar, ad hoc waardoor je niks echt afkrijgt en niks echt goed kan doen waardoor je er nooit echt resultaat van ziet. Dan kan een haalbare planning wel helpen, voor jezelf en de kinderen. 
Dat betekent het ene moment naar de speeltuin, maar het andere moment ook gewoon de huishoudelijke taken die die dag moeten gebeuren. Je kinderen kunnen daarbij helpen, maar kunnen ook leren dat mama ook wel eens even iets anders te doen heeft. 

MamaE schreef op 10-07-2023 om 23:37:

Deze discussie gaat niet per se over verdeling van taken, maar over tijdsindeling denk ik. Ik vind het best logisch dat iemand thuis de boel regelt en bijhoudt als diegene geen betaalde baan heeft.
Maar wat ik bij mezelf merk is dat ik juist als ik veel tijd heb, daar in kan verdrinken. Of dat ik te veel wil op een dag, waardoor ik het overzicht verlies en alles meer tijd kost dan ik dacht en dan raak ik weer teleurgesteld in mezelf. Als je dat elke dag hebt, is dat heel demotiverend. Je bent heel de dag bezig met van alles en niets, maar wel door elkaar, ad hoc waardoor je niks echt afkrijgt en niks echt goed kan doen waardoor je er nooit echt resultaat van ziet. Dan kan een haalbare planning wel helpen, voor jezelf en de kinderen.
Dat betekent het ene moment naar de speeltuin, maar het andere moment ook gewoon de huishoudelijke taken die die dag moeten gebeuren. Je kinderen kunnen daarbij helpen, maar kunnen ook leren dat mama ook wel eens even iets anders te doen heeft.

Zo werkt dat bij mij ook. Zonder enige planning en structuur, vaste momenten, ben ik een kip.zonder kop

O wat heb ik een hekel aan schoonmaken  Het is hier meestal opgeruimd en netjes. Maar schoonmaken? Ja daar moet ik me echt toe zetten. Op de vrije momenten weet ik 100 leukere dingen te bedenken dan schoonmaken, dan is de keus snel gemaakt. Meestal doen man en ik het samen op zaterdagochtend. En op mijn vrije dag houd ik de was en wc's bij. Soms even stofzuigen. Meer doe ik niet, ik plof liever 3 uur met een boek op de bank. Man doet hier absoluut meer in het huishouden dan ik. Ik vind het met 3 kinderen ook vreselijk ondankbaar. Is alles aan kant, na een half uur zie ik er niks meer van.

Hier in de straat heb je een stel wat de hele week aan het poetsen en schrobben is. Auto's worden elke week gewassen. Hun huis ziet er werkelijk prachtig uit. Maar de tijdsinvestering die ze doen zou het voor mij niet waard zijn. Ik denk dat er weinig mensen op hun sterfbed denken 'had ik maar meer gepoetst'. 

Dus TO: gun jezelf meer vrijheid en laat dat poetsen. Maak desnoods een schema waarin je elke dag iets doet. Ja, het zal iets minder schoon worden. Maar als je het vaker laat, zul je zien dat je er makkelijker overheen stapt. Ook als thuisblijfmoeder moet je de momenten pakken waarop je even iets voor jezelf kunt doen. 

Pinokkio schreef op 10-07-2023 om 10:30:

[..]

Ja maar dat is de pest met huishouden dus precies. Het kan altijd netter, grondiger enz.
En sommige mensen verliezen zich daar snel in. Ik ook wel. Als je veel thuis bent zie je ook veel vuil. (Want vuil is er altijd, of stofjes)

Inmiddels ben ik er heel veel beter in geworden vuil te laten liggen, maar ik kon ook wel lang gaan stofzuigen bijv. Nu ging ik wel echt niet iedere week overal onder. Het zo schoon willen hebben is ook wel een luxe die je niet altijd kunt hebben en nodig is het al zeker niet.
Nu overigens een robotstofzuiger en die gaat lekker overal onder. Maar zuigt ook niet overal even goed en komt niet overal en dat is wmb prima, ik ga maar zelden met gewone stofzuiger er achteraan.
Ik kan me wel wat verliezen in keuken bijv, daar is ook altijd wel wat waard schoongemaakt te worden, je kunt jezelf zo aardig bezig blijven houden.

Ik snap wat je bedoelt, maar de keuken bijvoorbeeld is inderdaad iets wat ik bij moet houden. Als ik een beetje regelmatig schoonmaak daar, is het beter te behappen. Ik ben echt geen poetsliefhebber, maar verwaarlozen levert alleen maar meer werk op is mijn ervaring. Dan is het vet lastiger te verwijderen. 

Herfstappeltaart schreef op 11-07-2023 om 08:01:

[..]

Ik snap wat je bedoelt, maar de keuken bijvoorbeeld is inderdaad iets wat ik bij moet houden. Als ik een beetje regelmatig schoonmaak daar, is het beter te behappen. Ik ben echt geen poetsliefhebber, maar verwaarlozen levert alleen maar meer werk op is mijn ervaring. Dan is het vet lastiger te verwijderen.

Ja, dat klopt natuurlijk. Maar ik ben hier niet de enige die de keuken gebruikt. En de rest poetst heus ook wel na gebruik, maar niet altijd en niet zo grondig als ik zou willen. Dus dat ‘bijhouden’ lukt gewoon niet. Tenzij ik ga portieren in de keuken met een doekje in de hand. 
Dus dan maar liever me erover heen zetten, dan me eindeloos ergeren en frustreren. Wel moeilijk voor me hoor, de keuken vind ik wel een ding en daar kan ik mijn smetvrees mooi in uitleven. (En toiletten) Komt met dit weer wel goed uit want ieder kruimeltje zorgt natuurlijk weer voor een hoop beestjes. We waren wat dagen weg en dochter had zelf al een sopje gemaakt om fruitvliegjes te vangen Ze (kinderen en partner) leren het vast wel maar als ze mijn tempo hebben gaan daar nog wat jaren overheen en in de tussentijd moet ik het mezelf toch ook leuk zien te maken. 

Een soort van planning is wel handig. En daarbij vaste tijdsvakken. Maar ik vind ook dat je niet de hele dag met de kinderen hoeft te spelen/vermaken. 
Wat ik deed was ochtends huishouden (vaak de bijhouddingen) en kind speelde dan bij mij in de buurt. Tussendoor even fruit en voor mij koffie.En dan had ik even de aandacht voor kind. En daarna boodschappen doen, lunchen. Kind naar bed (dan pakte ik een klus van de planninglijst) . Na de middagslaap had ik alle tijd om te spelen of naar buiten etc. 
En dan aan het eten beginnen en kwam man. Na het eten ging de een met kind douchen/bad en de ander ruimde de spullen op. 
En bij activiteiten ruilde het ochtend en middag programma wel eens.
In het weekend deden we veel minder in het huishouden. Alleen de grote boodschappen en eventueel de tuin.
Ik vond mijn huis in die tijd gewoon schoon. 
En had echt genoeg tijd voor kind maar niet altijd specifiek een kinderactiviteit. Weet nog dat als ik stond te koken zij met een pollepel en een pan/vergiet of iets dergelijks bij mij speelde. Of dat ze bij mij bij het aanrecht zat. Elke aardappel die ik schilde, mocht ze in het water doen. Dan hadden we ook plezier.

Ik heb wel altijd erbij gewerkt en zelfs nog een studie in de avonduren tijdens de peuterjaren. Maar goed ik had maar 1 kind. 

Als jij volledig thuis bent en je zaken dan niet op orde kunt krijgen is er gewoon wat mis met planning en prioriteiten. Zeker als je maar 2 kinderen hebt. Uitzondering is natuurlijk als je medisch wat zou mankeren of je een kind met een beperking hebt die extra zorg en toezicht nodig heeft. Maar daar lees ik hier niets over. Als je partner (m/v/o maakt verder niet uit) werkt is het jouw werk om thuis alles op orde te krijgen. Dan kan het niet zo zijn dat partner in een chaos thuis komt zelf nog moet koken of de boodschappen niet zijn gedaan. Dat is namelijk jouw taak. 

In dit geval is op een normale tijd opstaan en iedereen klaarmaken al belangrijk. 
-Douchen van jezelf kan beter in de avond. Dan is partner thuis en liggen de kinderen in bed (ook veel meer ontspannen). 
-Boodschappen kan je laten bezorgen (of later op de avond)
- activiteiten met de kinderen beter in de ochtend dan heeft iedereen nog energie. 
- Na het ontbijt direct even met een bezem of kruimeldief erdoor en alles afruimen
-Was in de machine of ophangen kan prima tussendoor. Op die manier voorkom je bergen met was en hou je het goed bij. De kinderen kunnen best even beneden blijven (desnoods met een scherm, in de box, in de tuin etc) terwijl jij de machine aanzet.
- Maak een schema van de dag
- Maak een weekplanning met eten
- Leer de kinderen dat ze zichzelf vermaken als jij bezig bent in de keuken (of kijk of ze kunnen helpen met bepaalde zaken)
- Zorg dat het huis enigzins is opgeruimd als partner er weer is (dus leer je kinderen dit ook zelf! Zelfs een peuter of kleuter kan dit prima).   

Ik probeer het te begrijpen maar ik snap er eerlijk gezegd helemaal niks van. Dan ben ik benieuwd wat je de hele dag doet of doe je dingen misschien heel langzaam. Ik ben ook altijd thuisblijfmoeder geweest. Ik ben heel netjes en hou alles goed bij maar had nog zat tijd over voor andere dingen. Vaak ging ik weg met vriendinnen die ook kinderen hadden naar een speeltuin of zwembad of iets dergelijks of met mijn ouders. No way dat mijn man nog zou gaan koken of boodschappen doen als ik de hele dag thuis ben en hij de hele dag gewerkt heeft. Trouwens als je boodschappen gaat doen dan kunnen de kinderen mee. Als ze eenmaal naar school gaan dan heb je nog meer tijd om op je gemak de huishouding te doen. Ik zorgde er altijd voor dat ik in het weekend niks meer hoefde te doen zodat iedereen vrij was behalve koken maar dat is mijn hobby. Alles goed bijhouden en niks laten verslonzen is de beste tip die ik je kan geven. Als je bijvoorbeeld elke dag even een sopje over je fornuis haalt dan ben je minder tijd kwijt dan dat je het vet eraf moet schuren. Zo ook met de badkamer, voorkom kalk dat scheelt een hele hoop werk. 

Elpisto schreef op 10-07-2023 om 16:06:

[..]

Heerlijk hoe dit soort dingen dan altijd op de een of andere manier toch weer uitmondden in man/vrouw discussie. Nu ben ik het dan opzich nog niet eens echt met je oneens, mijn vrouw werkte de weekenden vaak, waardoor ik alleen met de kids was en inderdaad: Er waren echt wel dagen bij dat ik 2x zo moe mijn bed indook aan het einde van de dag dan dat me gebeurd als ik op kantoor zit.

Maar zullen we dan, als je dat soort discussies wilt aangaan, ook direct even meenemen dat het in normale omstandigheden de man is die het gras staat te maaien elke week, de man het onderhoud aan de woning/ in de woning voor zijn rekening neemt, het rennen en vliegen met de sporten etc. van de kinderen op zich neemt?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil er ABSOLUUT geen man/vrouw discussie van maken. Maar stellen dat " de man dan alle lusten" heeft, vind ik redelijk simplistisch gesteld.

TO zelf horen we al even niet meer, maar ik begrijp nog steeds niet hoe je als thuisblijfmoeder de boel niet geregeld krijgt. Wij hebben een ruime vrijstaande woning, met 1.000 m2 grond, ik werk 40 uur, mijn vrouw 28, en wij krijgen het samen prima geregeld elke week. En dan staan we echt niet allebei tot s'avonds 22:30 te boenen en te soppen. Dus oprecht: Wat gebeurd er dan allemaal, dat een gemiddeld huishouden in 5 dagen niet te doen is?


Jij bent nu diegene die er een man vrouw discussie van maakt hoor 

Ik reageer op de openingspost waarin stelt dat de man fulltime werkt en to tbm is. Als het andersom was geweest ook prima dan nog steeds is m’n post van toepassing.
Bij jullie is de situatie toch heel anders? Je vrouw werkt 28 uur dan zijn de kinderen toch bij KDV oid. Daarnaast vind ik dan is werken vele malen minder vermoeiend dan kinderen bezig houden en op te letten omdat je hele tijd aan moet staan. Sommige kinderen huilen ook veel, ik vind dat echt uitputtend als dat urenlang is in tegenstelling tot werken op kantoor bijv. Het is gewoon veel om tegelijk je kinderen bezig te houden icm huishoudelijke taken.  In theorie klinkt het allemaal makkelijk hoor maar de praktijk zegt iets anders. Als je tbm bent en je kinderen gaan al naar school is het heel anders denk ik. 


Waar is TO?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.