Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Thuisblijfmoeder en nogsteeds aan veel niet toekomen en bovendien geen tijd voor de kids


Caroline80 schreef op 08-07-2023 om 14:03:

Ik denk dat TO geen tijd heeft om onze reactie te lezen en te reageren.

Ik zeg niks want dat mag niet 😉

Herfstappeltaart schreef op 09-07-2023 om 19:06:

[..]

Ik weet niet wat er in jouw kamer staat maar als ik de kamer stofzuig lukt dat absoluut niet in 10 minuten. Ja een beetje oppervlakkig de looppaden zuigen, dat wel. 

Nee, mij ook niet, maar ik ga ook niet iedere week of maand onder de bank stofzuigen. Achter de kasten doe ik alleen als de kast weggaat. De bank gaat misschien eens per 4 maanden van zijn plek. Je kunt toch niet zien wat eronder ligt.

Valeria schreef op 09-07-2023 om 20:20:

[..]

Nee, mij ook niet, maar ik ga ook niet iedere week of maand onder de bank stofzuigen. Achter de kasten doe ik alleen als de kast weggaat. De bank gaat misschien eens per 4 maanden van zijn plek. Je kunt toch niet zien wat eronder ligt.

Niet als je vloerbedekking hebt, vermoedelijk. Heb je een gladde vloer, dan komen stofnesten ook wel eens onder de bank vandaan, in mijn ervaring. 

En soms rolt er iets onder de bank en als je dat dan terughaalt, komen er allerlei verrassingen mee.

Temet schreef op 09-07-2023 om 22:19:

[..]

Niet als je vloerbedekking hebt, vermoedelijk. Heb je een gladde vloer, dan komen stofnesten ook wel eens onder de bank vandaan, in mijn ervaring.

En soms rolt er iets onder de bank en als je dat dan terughaalt, komen er allerlei verrassingen mee.

Laminaat. Ja, dat was dan even pech als er wat onder kwam en er iets mee kwam, dan veegde ik dat even op. Nog steeds geen reden om dagelijks of wekelijks de hele bank te verschuiven. Dan zou ik inderdaad ook overal tijd voor tekort gekomen zijn (of komen). Het lijkt me wel een van de eerste dingen die je kunt gaan schrappen als je weinig tijd hebt

Valeria schreef op 09-07-2023 om 20:20:

[..]

Nee, mij ook niet, maar ik ga ook niet iedere week of maand onder de bank stofzuigen. Achter de kasten doe ik alleen als de kast weggaat. De bank gaat misschien eens per 4 maanden van zijn plek. Je kunt toch niet zien wat eronder ligt.

Ik wel. Ik pas twee dagen per week op kleinkinderen en de hond laat ook haren los. Het is elke week echt geen overbodige luxe.

Valeria schreef op 10-07-2023 om 09:03:

[..]

Laminaat. Ja, dat was dan even pech als er wat onder kwam en er iets mee kwam, dan veegde ik dat even op. Nog steeds geen reden om dagelijks of wekelijks de hele bank te verschuiven. Dan zou ik inderdaad ook overal tijd voor tekort gekomen zijn (of komen). Het lijkt me wel een van de eerste dingen die je kunt gaan schrappen als je weinig tijd hebt

De bank verschuiven doe ik niet, daar kan ik zo onder zuigen.

Maar het punt was gewoon dat het achteloze " in 10 minuten kun je prima de benedenverdieping zuigen en ook in 10 minuten de boel stoffen"  gewoon niet klopt wat mij betreft. Dan is het heel oppervlakkig gedaan.

Herfstappeltaart schreef op 10-07-2023 om 09:09:

Maar het punt was gewoon dat het achteloze " in 10 minuten kun je prima de benedenverdieping zuigen en ook in 10 minuten de boel stoffen" gewoon niet klopt wat mij betreft. Dan is het heel oppervlakkig gedaan.

Ja maar dat is de pest met huishouden dus precies. Het kan altijd netter, grondiger enz. 
En sommige mensen verliezen zich daar snel in. Ik ook wel. Als je veel thuis bent zie je ook veel vuil. (Want vuil is er altijd, of stofjes) 

Inmiddels ben ik er heel veel beter in geworden vuil te laten liggen, maar ik kon ook wel lang gaan stofzuigen bijv. Nu ging ik wel echt niet iedere week overal onder. Het zo schoon willen hebben is ook wel een luxe die je niet altijd kunt hebben en nodig is het al zeker niet. 
Nu overigens een robotstofzuiger en die gaat lekker overal onder. Maar zuigt ook niet overal even goed en komt niet overal en dat is wmb prima, ik ga maar zelden met gewone stofzuiger er achteraan. 
Ik kan me wel wat verliezen in keuken bijv, daar is ook altijd wel wat waard schoongemaakt te worden, je kunt jezelf zo aardig bezig blijven houden. 

Pinokkio schreef op 10-07-2023 om 10:30:

[..]

Ja maar dat is de pest met huishouden dus precies. Het kan altijd netter, grondiger enz.
En sommige mensen verliezen zich daar snel in. Ik ook wel. Als je veel thuis bent zie je ook veel vuil. (Want vuil is er altijd, of stofjes)

Met dieren en kinderen in huis vind ik schoonmaken geen overbodige luxe. Prima dat jij er genoegen mee neemt om vuil te laten liggen, maar ik vind dat best smerig met kleintjes die over de vloer kruipen en alles in hun mond stoppen. Ben het dus eens met Appeltaart: Dan kan je doen alsof je met 10 minuten een lat die laag ligt bereikt, maar in mijn huishouden (met kids en hond) zou die lat toch iets hoger liggen. Dat heeft verder niks te maken met "jezelf verliezen", maar met wat "the bare minimum" voor eenieder is. 

Qua tijd zal het er ook aan liggen hoe groot je woont, als je benedenverdieping 20 m2 is wordt het al makkelijker.

Pinokkio schreef op 10-07-2023 om 10:30:

[..]

Ja maar dat is de pest met huishouden dus precies. Het kan altijd netter, grondiger enz.
En sommige mensen verliezen zich daar snel in. Ik ook wel. Als je veel thuis bent zie je ook veel vuil. (Want vuil is er altijd, of stofjes)

Inmiddels ben ik er heel veel beter in geworden vuil te laten liggen, maar ik kon ook wel lang gaan stofzuigen bijv. Nu ging ik wel echt niet iedere week overal onder. Het zo schoon willen hebben is ook wel een luxe die je niet altijd kunt hebben en nodig is het al zeker niet.
Nu overigens een robotstofzuiger en die gaat lekker overal onder. Maar zuigt ook niet overal even goed en komt niet overal en dat is wmb prima, ik ga maar zelden met gewone stofzuiger er achteraan.
Ik kan me wel wat verliezen in keuken bijv, daar is ook altijd wel wat waard schoongemaakt te worden, je kunt jezelf zo aardig bezig blijven houden.

Ik vind " onder" dingen stofzuigen geen luxe, maar normaal. 

En ik ben allesbehalve een poetsmiep

Nouja, ik poets nu heel wat minder dan voorheen en ik merk dat mijn leven ook gewoon doorgaat hoor, even fijn.
En ik vind een schoon huis soms wel een luxe hoor. Niet iedereen heeft altijd de capaciteiten, energie, ruimte, tijd en geld om alles steeds helemaal schoon te houden. 
En een must is het al helemaal niet.
En ook wel zonde van je tijd en ruimte (om er teveel aandacht aan te besteden) tenzij het je hobby is. 
Ik zelf werk heel onregelmatig, soms tijden veel en soms wat minder. (Maar nooit thuis gebleven) In tijden dat ik minder werk blijf ik thuis ook aan de gang, werk is nooit af. 
Als ik meer werk kan ik me ook minder storen aan het werk thuis. Ik pleit dan ook zeker voor gaan werken! 

Miepjecody schreef op 10-07-2023 om 15:04:

[..]

Ik vind " onder" dingen stofzuigen geen luxe, maar normaal.

En ik ben allesbehalve een poetsmiep

Maar je ZIET het niet, dus waarom zou je daar zo vaak extra tijd aan besteden?

Als je alle tijd hebt, prima, maar het ging hier om iemand die dat niet heeft. Heb je te weinig tijd, dan schrap je dus eerst dit soort nutteloze klusjes. 

En normaal, tja, er zijn ook mensen die het normaal vinden om hun stoep te stofzuigen,

Pinokkio schreef op 10-07-2023 om 15:33:

Nouja, ik poets nu heel wat minder dan voorheen en ik merk dat mijn leven ook gewoon doorgaat hoor, even fijn.
En ik vind een schoon huis soms wel een luxe hoor. Niet iedereen heeft altijd de capaciteiten, energie, ruimte, tijd en geld om alles steeds helemaal schoon te houden.
En een must is het al helemaal niet.
En ook wel zonde van je tijd en ruimte (om er teveel aandacht aan te besteden) tenzij het je hobby is.

Ik zelf werk heel onregelmatig, soms tijden veel en soms wat minder. (Maar nooit thuis gebleven) In tijden dat ik minder werk blijf ik thuis ook aan de gang, werk is nooit af.
Als ik meer werk kan ik me ook minder storen aan het werk thuis. Ik pleit dan ook zeker voor gaan werken!

Voor mij is het wel een must, altijd geweest daar heeft wel of niet werken geen invloed op. Zonde van mijn tijd? Absoluut niet, ook al is het niet mijn hobby, ik heb geen rust als mijn huis niet schoon is. Aan de andere kant hoef ik nooit te poetsen en/ of flink te schrobben, omdat ik het bijhoudt en dan gaat het allemaal een stuk sneller.

In tijden dat ik meer ging werken, had ik een hulp maar deed daarnaast een hoop zelf. Heb al 2 jaar Long covid, ik verdeel het nu meer over de dag waardoor het goed gaat samen met de hulp.

Rozi schreef op 07-07-2023 om 11:08:

[..]

Dat zou ik juist niet voorstellen. Dan heeft man het wel helemaal relaxed en echt alleen maar lusten. Sorry maar huishoudelijke taken horen er gewoon bij hoor. Ik weet niet wat voor werk man doet maar op kantoor heb ik het vele malen relaxter dan op m’n vrije dag thuis. Hoe gaat het dan in het weekend, ben jij dan ook diegene die dan ook de hele tijd in touw is?
Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon gaan werken, 3 dagen bijvoorbeeld. Ook gewoon voor later, nu heeft man wel pensioenopbouw en jij niks?
Het is ook belastingtechnisch voordeliger als je man 4 dagen gaat werken en jij 2 of 3 dan houdt je netto meer over.
Wat bij ons veel scheelt in tijd is ook groot boodschappen doen met de basisdingen. Moet je wel de ruimte voor hebben. Scheelt ook veel geld omdat regelmatig in de aanbieding is
-Wc papier, ik koop gelijk 80 rollen.
-Brood, ik koop 4/5 tegelijk en vries in.
-Luiers, koop ik ook groot in.
-Vaatwastabletten, zo nu en dan bij Kruidvat megadoos in de aanbieding.
-Bier en drinken koop ik ook groot in.
-koffie, ik koop dan gelijk 5 kilo
-wasmiddel laat ik 6 van die literflessen tegelijk bezorgen.
Als je hier de deur van de voorraadkast open doet is het net een klein winkeltje maar ik vind het heerlijk, zijn ook van die dingen die je altijd nodig hebt op moment zelf en heel irritant als je die dan niet hebt op dat moment

Heerlijk hoe dit soort dingen dan altijd op de een of andere manier toch weer uitmondden in man/vrouw discussie. Nu ben ik het dan opzich nog niet eens echt met je oneens, mijn vrouw werkte de weekenden vaak, waardoor ik alleen met de kids was en inderdaad: Er waren echt wel dagen bij dat ik 2x zo moe mijn bed indook aan het einde van de dag dan dat me gebeurd als ik op kantoor zit.

Maar zullen we dan, als je dat soort discussies wilt aangaan, ook direct even meenemen dat het in normale omstandigheden de man is die het gras staat te maaien elke week, de man het onderhoud aan de woning/ in de woning voor zijn rekening neemt, het rennen en vliegen met de sporten etc. van de kinderen op zich neemt?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil er ABSOLUUT geen man/vrouw discussie van maken. Maar stellen dat " de man dan alle lusten" heeft, vind ik redelijk simplistisch gesteld.

TO zelf horen we al even niet meer, maar ik begrijp nog steeds niet hoe je als thuisblijfmoeder de boel niet geregeld krijgt. Wij hebben een ruime vrijstaande woning, met 1.000 m2 grond, ik werk 40 uur, mijn vrouw 28, en wij krijgen het samen prima geregeld elke week. En dan staan we echt niet allebei tot s'avonds 22:30 te boenen en te soppen. Dus oprecht: Wat gebeurd er dan allemaal, dat een gemiddeld huishouden in 5 dagen niet te doen is? 


Valeria schreef op 10-07-2023 om 15:42:

[..]

Maar je ZIET het niet, dus waarom zou je daar zo vaak extra tijd aan besteden?

Als je alle tijd hebt, prima, maar het ging hier om iemand die dat niet heeft. Heb je te weinig tijd, dan schrap je dus eerst dit soort nutteloze klusjes.

En normaal, tja, er zijn ook mensen die het normaal vinden om hun stoep te stofzuigen,

Moet je eerst zien dat iets vuil is voor je het schoonmaakt? Nutteloos is het zeker niet onder een bank ligt stof en daar leven bacteriën van.

Het neerdwarrelend stof in huis is een voedingsbodem voor kleine levensvormen en micro-organismen zoals bacteriën en schimmels. Die voeden zich met de stofdeeltjes waarop zij kunnen leven en hebben zo meer kans om bewoners ziek te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.