Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Vieze mama?

Volgens mij is hier al eens over geschreven, maar nu mijn zoon sinds 3 dagen plotsklaps zindelijk is zitten we opeens in een nieuwe fase die vragen oproept...

Zo vroeg ik me af hoevaak jullie je kinderen wassen/douchen/badderen. Ik geloof dat ik niet al te hygienisch ben want mijn kinderen gaan drie keer per week in bad (zo om de dag dus), en als ze heel vies hadden gepoept gaan ze nog wel eens mee onder de douche. Op de badmomenten krijgen ze dan ook een schone romper (en natuurlijk ook als hij vies is tussendoor). Er tussendoor deden we eigenlijk niet zoveel, behalve uiteraard het schoonmaken met billendoekjes. Wel worden de handen voor het eten gewassen, en gaat er regelmatig (meestal na het eten) een washand over de snoet.

Nu vraag ik me af; houden we dit regime gewoon vol, of is het 'normaal' om dagelijks billen te gaan wassen? Ik heb het idee dat die kinders eigenlijk nauwelijks vies worden, ze transpireren ook niet, geen afscheiding en dergelijke. En ik help uiteraard nog bij billen afvegen.

Hij draagt nu nog 's nachts en tijdens zijn middagslaapje luiers, dus die onderbroekjes worden ook nauwelijks vies.

Kortom, hoe vies ben ik? Wat doen jullie?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yaron

Yaron

12-05-2009 om 14:02

Wisselend

Douchen en badderen verschilt wel, soms om de dag, maar na een zandbakdag elke dag. Ondergoed en rompers worden elke ochtend verschoond en als er nog een luier gedragen wordt ook elke ochtend wassen met washandje met zeep. Verder natuurlijk wel handen wassen na het plassen, voor het eten en na het buitenspelen. Toet wassen na het eten is wel nodig, anders is het voor iedereen duidelijk wat we gegeten hebben.

Mamvantwee

Mamvantwee

12-05-2009 om 14:24

Nog veel viezer vrees ik

Mammalies, toen ik jouw verhaal las, bedacht ik me dat het bij ons nog veel 'viezer' is...!

Hier gaan de kinderen 2 keer per week in bad. Behalve na een (meestal zomerse) dag met veel buitenspelen, zandbak en zonnecrème, dan nog eens extra. Onder de douche willen ze niet, dus dat gebeurt bij uitzondering en dan vooral een keer in het weekend als het vrijdagavond-bad er om de één of andere reden niet van gekomen is.

Verder: handen wassen voor het eten, washandje over gezicht en handen na het eten (ook na ontbijt en fruit tussendoor - is vaak wel nodig).

Mijn dochter(5) moet elke dag een schone onderbroek aan. Mijn zoontje is net zindelijk en heeft 's nachts nog een luier aan, die wisselt zo om de dag van onderbroek, gemiddeld.

Maar nee, niet elke dag billen wassen of iedere ochtend washandjes-was. Ik denk er ook wel eens over na, zouden we dit moeten gaan instellen?

groet, Mamvantwee

Linda99

Linda99

12-05-2009 om 15:22

Welnee

Hier ook zo'n 3 keer per week badje of douche en verder gewoon elke avond handjes, voetjes en gezicht met een washand. Te schoon is nergens voor nodig en ook niet goed voor de weerstand.

En kleren gaan in de was als ze vies zijn.

Hier

Hier gaan ze om de andere dag in bad of onder de douche. Mijn dochter is al twaalf en die mag van mij rustig elke dag, maar daar taalt ze (nog) niet naar. Ze heeft ook nog geen zweetlucht, afscheiding en dergelijke.
Mijn zoon is 6 en die gaat dus ook om de andere dag. Verder een paar keer per dag handen wassen, washand over de snoet en that's it.

Elke dag

Hier gaan mijn 2 oudsten ( 3 en 6) elke dag even snel onder de douche, maar dat is echt nodig met al dat buitenspelen. Ze zijn dan viezer dan vies. ongste ( bijna 2) gaat misschien 3 keer per week in bad, soms wat vaker omdat ik haar er dan bij een van haar broers bij gooi omdat ze zo graag wil.
Overigens ben ik weer op een andere manier viezer dan vies. Ik vergeet heel vaak mijn kinderen hun handen te laten wassen voor het eten. Zitten ze weer met vieze handen aan tafel! Schaam, schaam...

Guinevere

Guinevere

12-05-2009 om 20:13

Oeps

Heu......dan zijn wij echt viezer dan vies hier thuis. De kleine van net 2 gaat thuis zéker elke week in de douche. De rest van de tijd gebruiken we natte doekjes en de kraan (voor vieze handen en snuiten). Op vakantie presteren wij het gerust om hem 2 weken niet te laten douchen. In de meivakantie heeft ie trouwens wel een keer "gezwommen", telt dat ook als wassen?
Rompers worden in elk geval om de dag vervangen, liever elke dag. Shirts elke dag tenzij er die dag iets wonderlijks is gebeurd en het er nog blinkend uitziet. Broeken gaan soms een paar dagen mee.
Overigens wil hij nu uit zichzelf vaker in de douche, zo ongeveer om de dag. Maar ik heb niet altijd zin in dat hele doucheritueel.

Asa Torell

Asa Torell

12-05-2009 om 20:56

Hier ook flink vies

Hier heb ik een paar jaar geleden toen ik net zwanger was van nr. 2 en alsmaar beroerd, eens een maand gezegd dat papa het badderen maar moest overnemen (op de een of andere manier doe ik het altijd, waarom?!). Toen is zoon (destijds 2,5 jaar) ruim 2 weken niet in bad geweest want papa vergat het gewoon. En in die maand totaal meen ik 3 x gewassen.
Sindsdien ben ik zelf ook minder schoon geworden en dochter van nu bijna 2 gaat hooguit 2 x per week. Waarbij 1 x haar wassen (altijd een groot drama). Helaas heeft ze een hekel aan water anders zou ik haar gewoon elke dag douchen. Dat doet oudste nu wel, s ochtends voor het naar school gaan.
Voor de rest boen ik de billen van dochter alleen met die doekjes en het gezicht met een nat waslapje (ook altijd drama).
Kleding is bijna precies zoals bij Guinevere, elke 2e dag schoon en shirts vaak elke dag wegens ondergeknoeid.

Wat ben ik blij met jullie

wat ben ik blij. De vraag die ik altijd al wil stellen,maar nooit durf omdat ik bang ben dat ze me vies vinden
Van huis uit geleerd dat je elke avond je van onderen moet wassen als je niet doucht.
Hier vergeten we het dus heeeeel vaak
2 keer per week douchen, 2 keer per week zwemmen en tussendoor niet van onderen wassen. Soms herinneren ze het zelf en dan doen we het.
handen wassen wel regelmatig, voeten wassen bijna elke dag.

thanx.
groetjes,annemieke

Talia

Talia

12-05-2009 om 22:03

Blinkend schoon?

Ik vind mezelf helemaal niet superschoon, maar dat blijkt nu wel zo te zijn!
Hier gaan dochters van (bijna) 3 en 10 elke dag onder de douche, kort weliswaar, maar toch. Ik vind het wel fris, zeker in de zomer. Verder wil oudste dat zelf, die heeft ook een tijdje 1x per twee dagen gedoucht. Verder elke dag schoon ondergoed, jongste ook elke dag schone kleren, oudste om de dag. Jongste krijgt het echt niet voor elkaar om kleren (langer dan) een dag schoon te houden.
Handen wassen daarentegen ... ik doe mijn best, maar vergeet het vaak. Houden we de weerstand toch nog op peil!

Groet, Talia

mammalies

mammalies

12-05-2009 om 22:05 Topicstarter

Ja wat denk je, annemir,

dit was er ook echt een die ik niet aan mijn vriendinnen durfde te vragen...

Dus ik biecht op: die 3 keer per week bad worden er ook vaak 2...en dat handen wassen vergeet ik steeds, denkt vooral mammaliesman aan...en het ondergoed blijft dus héél vaak twee dagen aan...Ik ben dus eigenlijk ook heel bang dat ze dat op het kdv allang hebben opgemerkt en dat ik daar een vreselijke reputatie heb.
Tja, ík vind mijn kinderen heerlijk ruiken!

Maar dat dagelijks voeten wassen ben ik nou wel weer van onder de indruk! Dat gebeurt hier zelden expliciet, ga ervan uit dat dat wel vanzelf gaat in bad? En afdrogen tussen de tenen is een drama, dus dat moet dan maar aan de lucht?

Tango

Tango

12-05-2009 om 22:46

Ook handen wassen

is bij ons hetgene dat er vaak bij inschiet. Voor het eten en bij Tangozoon ook vaak na het plassen. Hij weigert het vaak te doen en om niet iedere keer de strijd aan te gaan laat ik het vaak maar. Heel fout natuurlijk. Tangodochter doet het wel altijd.
Iets anders wat door mij vaak vergeten wordt en dan meestal in het weekend is tanden poetsen. Dat slaan ze dan heel vaak 's morgens over. Tangoman denkt er soms aan, maar dan spelen ze al lekker buiten en heb ik echt geen zin meer om ze binnen te roepen.
Douchen of badderen doen ze wel weer elke dag. Tangozoon weigert onder de douche te gaan dus hij zit elke dag in bad heerlijk te spelen. Ondergoed gaat elke dag in de was net zoals sokken. Bovenkleding in de winter meestal om de dag, behalve als het vies is. In de zomer lukt het ze echt niet om iets langer dan een dag schoon te houden met al dat buitenspelen. Dus wassen maar weer!

Wormen!

Mijn oudste lag gisterenavond te gillen in zijn bed. Jeuk en pijn bij zijn billen. Ik kijk en zie een stuk of 10 wormen er uit krioelen. Bah, bah, bah. Arm kind.
Ik ga er nu toch voor zorgen dat handen worden gewassen voor het eten!

Overigens vergeet ik heel vaak smoelen te poetsen. gaat er weer een kind de deur uit met chocopasta op het gezicht.

Ha, herkenning!

Fijn, wij zijn niet de enigen!! Leuk altijd, dit forum!!

Hier ook 2 keer per week douchen, waarvan 1 keer haren wassen. Wel iedere dag schoon ondergoed aan, broeken kunnen wel 2 keer gedragen worden, shirts maar zelden. 's Ochtends altijd gezicht wassen en handen wassen altijd voor het eten en na het plassen natuurlijk, maar dat was het ook wel zo'n beetje.

Wat ik net meemaakte!

Was bij AH. Dreumes van bijna 2 in de kar. Had afgerekend en ik kreeg van de carriere een stukje keukenrol om de mond van mijn dochtertje af te vegen! Ze zei: het is een beetje vies bij haar mond.

Hahaha, wat een giller. Ik stond daar heel beduusd met dat stukje papier in mijn handen. Ik keek eens goed naar het toetje van dochterlief en vond het eigenlijk wel meevallen. Zag zelf bijna niks...

ayla

ayla

13-05-2009 om 14:19

Gatsie sharon

meen je dat nou, brrrrr volgens mij zou ik dat beeld van die wormen niet meer van mijn netvlies krijgen.

Hier trouwens iedere dag schoon ondergoed, schone sokken, 2 keer per dag tandenpoetsen en meestal om de dag in bad of onder de douche. Billen poetsen tussendoor doe ik niet, de jongste heeft nog een leuier dus die maak ik minstens drie keer per dag schoon met een nat doekje en ook bij de oudste veeg ik nog wel eens na met een natdoekje. Dat vind ik eigenlijk even goed als ene nat washandje

Goh

wat zijn er toch veel vieze mama's op de wereld. Ach van een beetje smeer worden ze immuun van. Ik heb liever mama's die minder nauw letten op schoon dan mama's die alleen maar bezig zijn hun kinderen schoon te houden.
Ik ken een mama, die het eerste jaar bijna niet naar buiten is geweest met het kind (ze vond de lucht te vies). Nu het kan lopen (is nu bijna 3) mag het geen winkelwagentjes aanraken,niet in openbare speeltuinen spelen, de band van de roltrap niet aanraken en zo nog meer. Das toch zielig? Hij moet tig keer op een dag handen wassen en de vloer wordt 3 keer op een dag gedweild (2 keer met de dweil en 1 keer met een doek op de knietjes) pff laat ze maar lekker smerig zijn die kinderen.
Mijn motto: smeren is leren

Valt wel mee..

dus, mijn viezigheid..
Mijn kindjes kunnen vanwege hun huidjes niet veel hebben, daarom 1 keer per week in bad en als nodig een korte douche. Ze hebben heel dun vlashaar, dus haren wassen vaak maar om de week en anders lekker natmaken in bad.
Overigens heb ik daar de ideale tip voor gekregen; washand voor de oogjes laten houden en achterover met het hoofd, dan zorgen ze er zelf voor dat er niks in de oogjes komt, werkt hier perfect( va 2,5 jr).

Ze krijgen hier elke dag schone sokken en ondergoed( broekje/romper) en elke dag schone kleren... met uitzondering een dagje langer de kleren aan..
Maar ook dat is vanwege de huid vooral.

Maar ook het handen wassen is zoiets.. en soms het s'morgens tandenpoetsen ( meestal in het weekend), maar als ze straks naar school gaat zal dat misschien makkenlijker worden( vast ritme).

Afdrogen tussen de tenen heb ik vanaf het begin gedaan en ze zijn er wel aan gewend en ook al is het niet leuk ze weten niet beter dan dat het erbij hoort.. net als s'avonds tandenpoetsen...

De jongste gaat nu zelf eten dus daar vliegen de washandjes door op een dag ( 3x eten dus...) en de oudste die glipt er nog wel eens door en loopt dat idd met appelstroop of smeerkaas op haar wang naar buiten.

Van mijn tantes krijg ik telkens te horen dat ik zo lekker relaxed ben met die meiden( wie ikke????)
Mijn moeder zei ook altijd kindjes die altijd schoon zijn, hebben vaak minder lol.

groetjes

Guinevere

Guinevere

13-05-2009 om 20:39

Oh, wat zielig thein

Vreselijk die moeder, volgens mij komt het kind zwaar tekort als ie niks mag. En hij bouwt vast geen enkele weerstand op. Bij mijn weten zijn het ook altijd júist de kinderen die altijd sjaaltjes om en mutsjes op moeten, die zo vaak ziek worden. Zachte heelmeesters....
Over haren wassen: dat doen we hier nooit. Onder de douche staan is meer dan genoeg. De kapster klaagde vorige week wel wat over het droge haar van mijn zoon van 6 (zwemt ie vaak?) en vond dat ik die chloor er wel beter met shampoo kon uitwassen. Het was me zelf nog niet opgevallen, zijn haar ziet er prachtig en schoon uit en dat van de jongste die nooit zwemt ook.

Elke dag schone kleren?

Dan zal ik wel de allervieste zijn, maar elke dag schone (boven)kleren begin ik niet aan. Dan blijf ik wassen..... Dus ook al zitten er groene grasknieen in mijn zoon zijn spijkerbroek, dan kan het ook rustig aan naar school. Daar kruipt hij er ook mee over de grond, dus ik vind het zonde daar een schone broek aan te verspillen....

In bad gaan we hier op zondag, woensdag, vrijdag, dan was ik ook hun haar. Tussendoor soms even onder de handdouche in bad als er extreem vieze voeten zijn of poep- of plasbroek. De reden dat het deze dagen zijn is vanwege ons werkschema. Altijd 's avonds, dan heb ik tenminste de tijd. Hemd wisselt per badbeurt, dus 3x per week. Wel elke dag een schone onderbroek. That's it. Schone pyama eens per week.
De handdoeken (was al eerder een topic) was ik 1x per week op 60 graden. Hun bedden om de week. Handen wassen voor het eten, maar vooral na de wc ben ik wel strikt op. Maar het slipt er ook wel eens door.....

angel3

angel3

13-05-2009 om 21:31

Vanaf welke leeftijd

gaan kinderen elke dag zelf douchen?
Hier zoon van 6 en dochter 3. Die gaan om de dag in bad, heel soms elke dag als ze bijv in de zandbak hebben gezeten bij de opvang en echt vies ervan zijn (in zomer vaker dan in winter).
Elke dag schone bovenkleding, onderbroek, sokken.
Handen wassen..... mmmmmmmm zelden
Ik let er niet op ook niet na wc dus ik vermoed dat....ahum...
Haren wassen 1 keer per week.
Bed schoon, 1 keer per 2 weken.

Anyway wanneer gaan kinderen zichzelf douchen in de ochtend? hoe oud zijn ze dan?
Ik vind elke dag douchen voor een kind van 10 wel normaal die gaat al prepuber hormonen aanmaken en 'stinken' ha ha.

Oei..

De mijne van 4 is elke avond niet om áán te zien, zo goor! Hij speelt elke dag in de tuin en trekt daarbij z'n schoenen uit. De buren hebben een trampoline en daar leeft ie zich bijna elke dag op uit. Ook valt, huilt, snottert ie ook nog elke dag. Natuurlijk laat ie mijn hulp niet meer toe bij het eten van de chocoladevla dus alles eet mee. Ik heb er gewoon een prettiger gevoel bij dat ik mijn zoontje elke dag kan douchen of (soms) in bad kan doen. Hij wil het zelf ook en je ziet dat ie er helemaal van opkikkert of juist nog exra moe van wordt zodat ie makkelijker in slaap valt.
Dus ja, bij ons elke dag onder de douche, 2x p.w. haren wassen, 2 dagen met dezelfde handdoek, bedden verschonen na 10 dagen en elke dag schone kleren (alles). Gewoon omdat hij té vies wordt om 2 dagen dezelfde kleren te dragen. Ik weet 't, het is veel wasgoed maar 't is ook omdat onze 2 katten op de bedden slapen.
PS: toen Zwelgman een stofallergie bleek te hebben raadde de HA aan om ons beddengoed om de 2 dagen te verschonen maar daar begin ik dus niet aan

Asa Torell

Asa Torell

13-05-2009 om 23:12

Guinevere

Die relatie zal vast wel andersom zijn: eerst het vaak zieke kind en dan het bezorgde geredder met sjaaltjes en mutsjes. Net zoiets als de slechte eter en het door ouders naar feestjes meegenomen speciale eigen eten .
Neemt niet weg dat ik dat kind waar Thein over schrijft ook erg zielig vind!
Hier stinkt het haar van dochter trouwens erg snel, wat dat betreft zou ik het elke dag moeten wassen. Maar dat gaat me toch echt te ver, het is zo'n kwelling voor het arme kind.

Zielig he?

Indd heeft dit jongetje veel minder weerstand en indd heeft die mama een smetvrees. Ze houd hem ook erg klein praat nog erg babyachtig tegen hem. Laatste kwam hij in het ziekenhuis, omdat meneertje het verschrikkelijk benauwd kreeg en moest aan de beademing. Wat zei moeders: dat kwam omdat hij bij oma en opa had geslapen en die hebben een kat en dat zijn dus allemaal bacterien. De oma en opa voelde zich zo schuldig dat ze hun, bijna 10 jarige kat naar het asiel hebben gedaan.

Asa Torell

Asa Torell

14-05-2009 om 20:26

Thein

Als het waar is van die kattenallergie (dat maak ik er dan maar van ipv. bacterien) kan ik me wel weer voorstellen dat je als opa en oma je kat wegdoet. Als anders je kleinkind niet meer kan langskomen tenslotte? Daarentegen vind ik het wel ongezond klinken met die moeder. Wie weet is het zelfs iemand die ziektes verzint.

Ef

Ef

14-05-2009 om 20:32

Wel zielig ja,

Thein, als dat jongetje aan de beademing moest, dan heeft hij dus van wel meer last dan alleen van z'n moeders smetvrees. Hier een buurjongetje dat ook aan de beademing moest omdat hij zo benauwd was. Hij blijkt een heftige huisstofallergie te hebben. z'n moeder heeft inmiddels ook last van "smetvrees" Niet omdat zo schoon is maar omdat ze vreselijk geschrokken is en alles doet om te vookomen dat ze weer met een blauw kind naar het ziekenhuis moet.

Nou

er bleek niets aan de hand te zijn, moeders was alleen maar in paniek geraakt en kind had al vaker bij opa en oma geslapen en toen was er ook niks aan de hand.

Hier

Als ik elke dag 4 kids in bad zou moeten doen, help dan heb een dubbele baan. Nee, gelukkig zijn de 3 oudste oud en wijs genoeg zelf te gaan. De oudste gaat zo'n 3 a 4 keer per week "effe afspoelen" idee. De tweede sport 1x per week en 1x wedstrijd = dus 2x douchen bij voetbal. Dus meestal dan maar 1x per week thuis. Derde heeft 2x per week voetbal en 1x per week wedstrijd = 3x douchen daar, dus doucht eigenlijk vrijwel niet thuis, tenzij hij nu super smerig is natuurlijk. De jongste gaat 1 x uitgebreid in bad en rest van de dagen is het met de washand van onder tot boven met wasgel aan de wasbak. Tenzij natuurlijk het heel erg is.
Ondergoed meestal 3x per week verschonen of meer als het moet, ikke elke dag. Rymckeman ook meestal 3 of 4 x per week douchen en verschonen.
Washand doe ik ook bij onze oudere kids hoor, gaat prima ook al zijn het pubers.
Wel handen wassen voor het eten.
Gewoon dus hier.
Rymcke

Mathilde

Mathilde

15-05-2009 om 11:48

En hier

vergeten we ook meestal om de handen voor het eten te wassen. Heel erg. Af en toe denkt man eraan.
De laatste tijd douchen de kids (3 en 5) 's avonds heel kort, want ze zijn nogal fan van de zandbak en zien dus regelmatig zwart. Haren wassen doen we maar 1 keer per week. Overigens las ik laatst dat het beter is om haren niet meteen te wassen na het zwemmen in een zwembad omdat het haar anders erg droog wordt. Dat komt mij wel goed uit .
Verder elke avond schone onderkleding en tanden poetsen ('s morgens schiet dat er wel eens bij in). Elke dag schone kleding.
Mijn jongste had als baby een gruwelijke hekel aan het afpoetsen van zijn gezicht. Krijsen dat'ie dan deed, niet meer normaal. Dus ik poetste hem zo min mogelijk af. Hoeveel zakdoekjes ik al niet overhandigd heb gekregen omdat hij een snottebel had... Laatst nog een opmerking gekregen: uw zoontje heeft een snottebel hoor, ieks ieks. Dus ik zeg tegen hem: haal je neus even op. Snork, weg snottebel. Hahahahaha, die moeder werd helemaal niet goed!

Ef

Ef

15-05-2009 om 12:28

Thein

Allergie bouw je op, dus het kan prima dat dat jongetje er eerder nog geen last van had.
Maar verder on topic: Hier gaan de jongens iedere avond in bad, dat hbben we ooit eens ingesteld bij de oudste die moeite had met inslapen. Na een warm bad viel hij makkelijker in slaap dachten wij. We gebruiken verder meestal geen zeep en haren wassen misschien 1 keer in de 2 weken. Ik probeer ze 2 dagen te laten doen met hun kleren, maar het zijn verschikkelijke knoeiers met eten, dus broeken lukt meestal wel, maar shirts niet.
Zelf ga ik iedere ochtend even onder de douche, anders ben ik 's morgens niet vooruit te branden.

Hier

gaat oudste zoon om de dag onder de douche en als meneertje echt vies is gaat hij extra, maar altijd even wat douchefris over zijn lichaam.Onze jongste zoon gaat om de 2 dagen in bad (is nu 3,5 maand) Verder van de dagen ff met een washandje over het gezicht en de onderkant en handen wassen na elk toiletbezoek en ff voor het eten (maar dit wordt ook nog wel eens vergeten)
Schone kleding krijgen ze beide elke dag schoon aan, zowel ondergoed als broek en shirt en voor de nacht elke avond schoon ondergoed en pyama aan.
Verder 1x in de week worden alle bedden verschoond en eventueel extra onderlaken als deze vies is.
Wat er nog echt niet in zit is 2 keer tandenpoetsen bij mijn zoontje, vergeet het gewoon.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.