Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Voorkeur voor eten (chocopasta, chocopasta, chocopasta!)

Eerlijk gezegd ben ik het nog niet zo gewend om te gaan met toestanden met eten. Zoon van net twee eet eigenlijk altijd alles en ook veel. Wat ik nu ga posten is dus vast een soort luxeprobleem, maar goed...
Bij ons thuis at zoon altijd boterhammen met hartig (kaas, worst, tosti, eitje en soms fruit als aardbeiden, geprakte abrikozen bijvoorbeeld). Nu eten ze op het kinderdagverblijf eerst een boterham hartig en daarna mogen ze zoet. Zoon heeft nu ontdekt dat hij alleen chocopasta, chocopasta, chocopasta (dat wordt heel hard geschreeud) wil eten op brood. Op het kdv eet hij braaf zoals alle kindjes eerst zijn broodje hartig en dan drie boterhammen met chocopasta. Thuis begint het protest al als het hartige beleg op tafel komt. Er wordt hartstochtelijk geroepen om... Ik ben zelf geneigd om hem chocopasta te geven en te geloven dat deze manier weer overwaait als we ook andere dingen blijven aanbeiden. Man is principieler en wil zich houden aan in elk geval een boterham hartig en liefst gewoon alles hartig.
En nee, we trekken niet een lijn want van mij mocht zoon deze week boterhammen met pasta en bij man heeft zoon deze week de middagmaaltijd een keer overgeslagen omdat er alleen hartig werd aangeboden. We moeten er dus samen nog een hartig (haha...) woordje over spreken, maar hoe zouden jullie in een dergelijke kwestie zitten?
Overigens is zoon lang en slank en gezond.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

09-11-2012 om 12:27

Chocopasta

ik zou ook gewoon de chocopasta geven hoor. En dan misschien iets van appelmoes toe ofzo?

Maar goed, ik ben niet zo principieel met dit soort dingen. De jongens helpen me nu mee met tellen om aan hun 5 a day te komen Dus 's avonds 2 porties groente in plaats van 1 enzo.

Ik heb ook periodes dat ik geen zoet of juist geen hartig op brood wil. Dan ga ik mezelf ook niet opleggen het toch te doen.

nathalie

nathalie

09-11-2012 om 12:43

Ik zou zeggen

zie het draadje hierboven.
Doe gewoon wat bij jezelf past want een kind heeft precies door wanneer je niet achter jezelf staat. Zo te zien betekent dat voor jou dat je gewoon chocopasta geeft als hij dat wil en voor zijn vader dat hij eerst een boterham met hartig moet als papa in charge is. En omdat het een peuter is kan dat wel eens resulteren in dat hij dan niets eet en een maaltijd overslaat ja. Is ook niet erg, hij raakt daarvan echt niet ondervoed. Als papa dat overslaan vervelend gaat vinden stelt hij zijn beleid bij en anders blijft het zo.

Jaymza

Jaymza

09-11-2012 om 14:49

Nou overgaan

Als peuter at mijn dochter al graag brood met hagelslag. Inmiddels is ze volwassen, maar eet nog steeds voor het ontbijt een boterhammetje met chocopasta en hagelslag. Later op de dag eet ze wel andere dingen, maar haar dag begint niet goed zonder een chocolade ontbijt.

Jaymza

Fiorucci

Fiorucci

09-11-2012 om 18:28

Hier ook

Man en ik eten vrijwel elke ochtend pure hagelslag op brood..) Overigens, alleen maar hartig is ook niet goed, want dat is vet en zout.

Rafelkap

Rafelkap

09-11-2012 om 18:47

Hier

ook een grootgebruiker Al geef ik hem naar school appelstroop, zonnepittenpasta of kaas/worst mee. Thuis kiest hij meestal chocopasta.
Ik hoop het bij de biologische winkel, dan lijkt het me iets gezonder

Hier

Is de pasta sinds vorige week OP en ik koop even geen nieuwe. Dat pikken ze wel (4 en 6). Tot mijn man thuiskomt met een grote pot nutella ofzoiets. Gaat een beetje in vlagen hier, ik zou me er niet druk over maken hoor.
Je kunt natuurlijk best zeggen: thuis hebben we geen pasta, punt.

Tijgeroog

Tijgeroog

10-11-2012 om 00:08

Hier anders

Wij eten bij het ontbijt zoetig en bij de lunch hartig. Dan komt er dus geen zoet op tafel en de kinderen weten dat en vinden het prima. Soms vragen ze erom, maar dan vertel ik dat ze dat de volgende ochtend krijgen, dan is het prima.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

10-11-2012 om 16:53

Fasen

Dochter heeft hier fasen. Maandenlang alleen maar Nutella, dan maandenlang alleen maar pindakaas etc. We hebben ook al Turkse worst, kipfilet, Tartex tuinkruiden en Paturain (ja echt, brr) gehad.

Hartig

Ja jammer dat dat zo gaat. Ik zou er maar gewoon een tijdje in mee gaan. Niet teveel tegengas bieden. Je hebt kans dat je zoontje er weer snel genoeg van krijgt en thuis weer zijn eigen gewoonten gaat aannemen. Niet teveel in de strijd dus.
Hier een dochter die op school beloond wordt met snoep en cake. Gelukkig is ze al wat ouder en taalt er niet naar en ook de behoefte thuis is nog niet toegenomen. Snoep hoort er volgens sommige mensen gewoon bij. Je ontkomt er dus niet aan dat het elders een rol gaat spelen. Ik zou er geen punt van maken. Wel zelf gewoon doorgaan met gewoon eten. Chocopasta is lekker maar niet zo gezond, die boodschap kun je je kind meegeven met zelf het goede voorbeeld geven.

Hombre

Hombre

10-11-2012 om 22:34

Knetterpasta

Wat je ook doet, haal nooit knetterpasta (AH) in huis. Ik was weel wijzer, maar mijn partner heeft dat vieze spul in huis gehaald en de kids zijn er dol op. je kunt het kopen in twee chemisch aandoende kleuren lichtblauw en roze en het knettert als je het in je mond hebt alsof het rechtsstreeks uit Fukushima komt. Niet kopen!

Wat... 4 boterhammen?!

lees ik nu goed dat jouw zoon van net twee 1 hartige + 3 choco = 4 boterhammen wegwerkt tussen de middag op het kdv???
Dat is veel.....

Ik zou niet zitten met een boterhammetje met chocopasta, maar hier mag er maar 1x per dag chocola op brood. Dat komt er meestal op neer dat er 's ochtends hagelslag of chocopasta wordt gegeten, en 's middags moet het maar iets hartigs zijn (pindakaas mag ook). Eigenlijk een beetje wat de anderen al hebben genoemd, en onze kinderen vinden het prima. Zelf eet ik ook al zolang ik me kan herinneren 's ochtends chocola op brood... geen dag zonder chocola

Maar volgens mij kun je beter de leidsters op het kinderdagverblijf erop aanspreken....eerlijk gezegd vind ik het een beetje raar dat die zoveel boterhammen en ook nog eens met chocoladepasta erop uitdelen. Dan is je zoon nu nog lang en slank, maar als hij elke dag zoveel krijgt?

Mamvantwee

Mamvantwee

11-11-2012 om 12:22

Ja hoor

Mijn kinderen aten op het kdv ook rustig vier boterhammen. En met hartig of zoet, dat vind ik niet eens zo belangrijk. Kaas is ook vet en zout, pindakaas bevat goede vetten, hagelslag is ook mijn favoriet. Ik heb de leidster van de groep wel gevraagd om zoon destijds niet meer dan twee boterhammen te geven. Daar hielden ze zich aan. Maar bij ons thuis is er geen gedoe over eerst hartig dan zoet ofzo. Ik merk nu dat de kinderen zelf voor de afwisseling kiezen zonder opgelegde regels van ons. Ze kiezen zelf ham op brood naar school, nemen 's morgens een boterham met vlokken.

groet, Mamvantwee

Hanne.

Hanne.

11-11-2012 om 15:36

4 boterhammen

4 boterhammen eet die van mij (bijna 3) op het KDV ook. Maar ik zou er niet blij van worden als 3 van de 4 met chocopasta zouden zijn. Dat combineert de nadelen van zoet (veel suiker) met de nadelen van hartig (vet).

Sowieso vind ik enige variatie wel wenselijk. Ik stel geen 'eisen' aan wat mijn kinderen aan welk beleg ze wanneer eten (eerst hartig dan zoet oid), maar er moet variatie in zitten. Dus als je 's morgens alleen pasta eet krijg je het 's middags dus niet.

En als ik te weinig variatie zie (of er te veel voor moet zeuren) is de pasta (of de kaas of de...) ook wel eens op. En dan kan het lang duren voordat er nieuw komt.

Qua dat je niet op de zelfde lijn zit met je man: lastig maar kind kan er vast aan wennen. Wel zal je één lijn moeten trekken voor als jullie met z'n drieen aan tafel gaan.

Maanve

Maanve

11-11-2012 om 15:45 Topicstarter

Chocopasta op!

Leuk alle reacties! Ik vind het zelf vooral lastig dat ik er relaxed in zit (hoewel ik wel denk dat als de chocopasta van de week op is er even geen nieuwe komt) en man strengere regels heeft. Terwijl hartig beleg inderdaad ook helemaal niet zo gezond is. Voor het weekend hebben we tosti's gemaakt en daarbij werd er niet gezeurd om chocopasta. Zo komt de manie hopelijk weer een beetje op de achtergrond.
En dat zoon op de opvang drie boterhammen zoet eet... Tja, gelukkig is het maar voor twee dagen en eerlijk gezegd zie ik er niet zo veel kwaad in. Zoon eet verder gezond en gevarieerd, geen ongezonde tussendoortjes of toetjes. Hij is veel in beweging en rond de etensmomenten heeft hij gewoon echt honger. Ik hoop alleen dat ze niet te dik smeren .
Oh ja, Hombre ik zal nooit nooit nooit van die enge knetterpasta kopen. Ik denk dat vooral mijn man er een hartaanval van krijgt .

vaasje

vaasje

12-11-2012 om 20:47

4 boterhammen!

Wow dat vind ik echt belachelijk. Bij ons kdv gelden de regels 1 tot 1 jaar, 2 voor kinderen van 1 en 2 jaar. En vanaf 3 3 broodjes. Er wordt ook aangeraden om 1-3 broodjes per dag te geven aan je kind door voedingswijzers en consultatiebureau.

Mijn zoon wilde ook geen hartig. We zijn toen overgestapt op half zoet en half hartig op 1 bord. Hij eet ze allebei op en blijft nooit met 1 van de 2 zitten. Als hij dat wel doet zeg ik dat hij net zo lang kan blijven zitten tot het op is.
Maar dat ik wel klaar ben dus al van tafel mag. Alleen aan tafel vind hij echt niet leuk.
Wat ook helpt bij ons is m'n hand omhoog. En bij iedere hap mag hij een vinger naar beneden duwen tot ze weg zijn. Soms zijn het 2 handen en soms 1.
Vaak als ik 2 vingers doe wil hij ze juist alle 5. Haha

Sterkte. En ik denk eigenlijk ook dat het vanzelf wel overwaait.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hanne.

Hanne.

12-11-2012 om 21:06

Belachelijk

Belachelijk is denk ik een groot woord.

Ik vind het belachelijk om een kind dat honger heeft te beperken. Of een kind dat geen honger heeft te 'dwingen' om een boterham op te eten.

Mijn twee jarige eet 's morgens een 1/4 tot 1/2 boterham, en tussen de middag meestal 3. Als ze 's morgens minder eet eet ze 's middags meer. Blijkbaar heeft ze het dan nodig.

Ik zou het erg vervelend vinden als ze op het KDV tot 2 boterhammen beperkt zou worden.

Maanve

Maanve

12-11-2012 om 21:55 Topicstarter

'belachelijk'

Hmmm, ik houd niet zo van het woord belachelijk. En ook niet van een kind beperken in in principe gezond eten. Of kinderen pas van tafel laten gaan als het eten op is. Twee broodjes zou voor zoon echt weinig zijn! Ik ben dus blij dat hij op het kdv vier broodjes krijgt, het beleg erop is een tweede.
Maar, we eten hier ook weinig tussendoortjes en man en ik zijn allebei grote eters en toch slank. Ik maak me dus niet zo druk over hoeveelheden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

13-11-2012 om 07:14

Vaasje

het zou eerder belachelijk zijn als je je houdt aan regels en voorschriften zonder naar het kind te kijken...

vaasje

vaasje

13-11-2012 om 08:32

Kijken naar het kind

Tuurlijk kijk ik naar het kind. Ik zie echt wel het verschil tussen genoeg hebben of niet. En als hij nou zit te zeuren vanwege de worst, dan mag hij aan tafel blijven tot het op is. Als ik merk dat hij echt genoeg heeft dan hoeft hij ook echt niet meer van mij.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maanve

Maanve

13-11-2012 om 10:31 Topicstarter

Ja maar, vaasje

Je schrijft: 'Als ik merk dat hij echt genoeg heeft dan hoeft hij ook echt niet meer van mij.'
Maar, hoe merk je dan dan? Ik denk dat zoon ook niet altijd zijn bord leeg eet, terwijl hij nog wel honger heeft. Gewoon omdat hij geen zin meer heeft, het hem niet zo smaakt, hij liever iets anders wil doen dan aan tafel zitten etc. Na en mislukt kookexperiment hebben wij gisteren allemaal maar de helft van ons eten opgegeten. En dan eten we een extra groot toetje (yoghurt met muesli). En zelf eet ik ook niet altijd mijn bord leeg. Een kwestie van dat mijn ogen groter zijn dan mijn maag. Of een andere uitdrukking van mijn moeder .
Nou ja, wat ik maar bedoel te zeggen is dat ik meer geloof in zelf laten kiezen hoeveel ze eten en als er een half portie wordt gegeten wordt dat de volgende dag weer ingehaald. En dan is het zoons keuze om niet alles op te eten. Tegen heug en meug eten opdringen omdat ik de inschatting maak dat zoon niet genoeg op heeft, daar begin ik niet aan.

vaasje

vaasje

13-11-2012 om 12:34

Ook dat kan

Gebeuren. Wat ik bedoel te zeggen dat als hij zegt dat hij de worst niet wil en wel het zoete heeft opgegeten hij dan van mij meer moet eten. Want de worst moet ook.
Heeft hij dan een stukje op en ik merk aan hem (door te kijken naar mijn kind) dat hij echt genoeg heeft gehad of gewoon geen zin meer heeft dan hoeft hij ook niet meer.

Maar simpel de worst laten staan doen we hier niet. Niet omdat het worst is.
Als hij genoeg heeft wel.
En er zijn ook dagen dat hij geen hartig kiest, maar als we dan worst aanbieden dan vind hij dat vaak ook goed.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

13-11-2012 om 13:11

Vaasje

Waarom is het dan 'belachelijk' dat een ander kind kennelijk veel brood op kan?

vaasje

vaasje

13-11-2012 om 16:24

Omdat ik

Dat echt teveel vind voor een kind.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hanne.

Hanne.

13-11-2012 om 17:03

Waarom?

Waarom vind jij dat te veel voor een kind? Kan jij beter zien of een kind honger heeft dan een kind zelf? Heb je er geen vertrouwen in dat kinderen zelf heel goed kunnen bepalen of ze honger hebben?

Het doet mij een beetje star aan. Richtlijnen zijn richtlijnen. Je kan daar niet ieder kind in persen.

(ik heb op het CB ook eens 'ruzie' gehad omdat ze vonden dat ik m'n kind overvoerde tov de norm. Helaas bleek ze wel afgevallen te zijn.)

vaasje

vaasje

13-11-2012 om 19:54

Nogmaals

Ik vind 4 boterhammen voor een kind teveel.
Maar ook ik kijk naar mijn kind. Hij eet de ene keer ook meer dan de andere keer. Ik denk ook dat als je veel geeft het kind uiteindelijk niet meer genoeg heeft aan minder.

Wat ik zo jammer vind is dat wanneer iemand z'n mening uit die persoon compleet wordt aangevallen. Valt me wel vaker op.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

13-11-2012 om 21:33

Ik ook hoor

4 boterhammen vind ik ook te veel voor een peuter. Dat gaat dan niet om wat nodig is, maar hij blijft doorbunkeren omdat hij het lekker vindt. Mijn kinderen mochten op het kdv maximaal 3 boterhammen (van mij dus, niet omdat het beleid was).

Maanve

Maanve

13-11-2012 om 21:35 Topicstarter

Niet met elkaar eens zijn

Vaasje, wat mij betreft is het geen persoonlijke aanval op jou. Jij noemt het belachelijk dat een kind van twee jaar vier boterhammen eet. Anderen, waaronder ik, zien dat anders. Als reden zeg jij dat je het gewoon te veel vindt en het niet aansluit bij het advies van het CB.
Ik ben nog steeds niet overtuigd... Mijn man eet ook veel meer dan gemiddeld, terwijl hij zeer slank is. Zolang een kind gezond eet en eerder te licht is dan te zwaar ga ik me echt niet houden aan een papieren richtlijn van het CB wat betreft hoeveelheden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maanve

Maanve

13-11-2012 om 21:40 Topicstarter

En trouwens...

Zoon eet niet elke dag vier boterhammen. Soms eet hij er 1,5 en andere dagen 3 en met name bij het kdv 4. Soms eet hij ook een groot portie pasta, andere dagen maar 8 hapjes boerenkool etc.

Ik houd verder op hoor met deze discussie .

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hanne.

Hanne.

13-11-2012 om 23:40

Aangevallen

Mijn reacties zijn zeker niet bedoeld om iemand aan te vallen. Als dat wel zo over komt mijn excuses.

Misschien heb ik iets te veel gehapt op het woord ' belachelijk'. Als iemand mijn manier van doen 'belachelijk' noemt wil ik wel de onderste steen boven krijgen. Hoezo is wat ik doe en vind belachelijk?

Ik heb overigens ook aan de andere kant gestaan. Mijn oudste mocht op het kdv max 2 boterhammen. Die kon nl geen maat houden en zou er zonder problemen 7 eten als hij de kans kreeg.

Het KDV vond het dan weer raar dat ik een grens stelde. Uiteindelijk eten beide kinderen ongeveer 4 boterhammen per dag. De verdeling over de maaltijden is alleen anders.

Fiorucci

Fiorucci

14-11-2012 om 07:37

Vaasje

Welnee, jij stelt iets en ik reageer daarop, dat is helemaal geen persoonlijke aanval.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.