Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Ykd

Ykd

20-10-2022 om 21:46

Vragen over Montessori bed

Hallo, 
Als onze dochter van nu 11 maanden er aan toe is om naar haar eigen kamer te gaan denk ik aan een Montessori bed. 
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Vragen waar ik nu tegenaan loop is bijvoorbeeld dat ze een slaapzak draagt, als ze dan wakker is uit bed gaat lijkt dit me niet zo veilig. Ook vraag ik me af hoe mensen de kamer veilig houden. Een traphekje in de deuropening? 
En wie weet hebben jullie nog andere tips. 


Het is veiliger om met slaapzak uit een montessori vloerbed te klimmen dan uit een ledikant . En dat laatste gebeurd ook. 

Wij hadden geen vloerbed, maar wel met 1 gewoon eenpersoonsbed met rand. Wij hadden traphekje alleen bij trapopgang want wilde dat ze naar ons toe konden altijd. Onderaan de streep kwamen ze tot minstens 2 niet uit bed maar riepen ze gewoon

Ykd

Ykd

21-10-2022 om 05:39 Topicstarter

dat is zeker waar ja. Onze oudste had ook allerhande manieren om uit het ledikant te komen. 
Wij slapen niet op dezelfde verdieping als waar haar kamer komt, mede daarom slaapt ze nu nog bij ons op de kamer. 
Ik vind de deur dicht zo opgesloten voelen, maar bij traphekjes hoor je ook nog wel eens dat ze er overheen komen. 

Absoluut onveilig als ze haar kamer uit kan!

Aiden schreef op 21-10-2022 om 06:36:

Absoluut onveilig als ze haar kamer uit kan

Dat ligt er toch volledig aan waar de kamer is en hoe de rest van de verdieping er uit ziet 😉. Ik heb het nooit als onveilig gezien dat ze de hele bovenverdieping rond konden alleen trappen waren afgesloten. Ook nooit onveilig gebleken.

Ykd schreef op 21-10-2022 om 05:39:

dat is zeker waar ja. Onze oudste had ook allerhande manieren om uit het ledikant te komen.
Wij slapen niet op dezelfde verdieping als waar haar kamer komt, mede daarom slaapt ze nu nog bij ons op de kamer.
Ik vind de deur dicht zo opgesloten voelen, maar bij traphekjes hoor je ook nog wel eens dat ze er overheen komen.

Hier stonden deuren gewoon op een kier. En dus traphekjes bij trap naar boven en beneden. Maar als je inderdaad op andere verdieping slaapt zou in kamerdeur ook kunnen. 

 Met 11 maanden zou ik niet niet over peinzen, zeker nu ze ook nog op een andere verdieping gaat slapen. Tot ze een leeftijd heeft waarop je afspraken kunt maken veilig in een ledikantje.

11 maanden vind ik ook te jong om zelf uit bed te kunnen.

Onze oudste riep (en roept nog steeds) ons. De jongste trok eerder al haar slaapzak uit voordat ze uit haar ledikant kon. Dus dat combineerde ze daarna, eerst die slaapzak uit en dan uit ledikant klimmen

Due-scimmie schreef op 21-10-2022 om 07:24:

[..]

Dat ligt er toch volledig aan waar de kamer is en hoe de rest van de verdieping er uit ziet 😉. Ik heb het nooit als onveilig gezien dat ze de hele bovenverdieping rond konden alleen trappen waren afgesloten. Ook nooit onveilig gebleken.

11 maanden?  Rondstruinende kinderen als ik slaap, nou ik zou er niet van kunnen slapen. Veiligheid boven alles. En nachtrust daar vlak onder. 

Ykd

Ykd

21-10-2022 om 09:02 Topicstarter

Bij de Montessori visie gaat het om mogelijkheden creëren voor zelfstandigheid in een veilige omgeving. Hiervoor is het dus belangrijk dat de ruimte waarin ze zich begeven veilig is. Vandaar dus ook mijn vraag over het veilig kunnen afbakenen van de ruimte. Het uit een ledikant klimmen is onveiliger dan zelf uit een laag bed kruipen en rondscharrelen in een veilige kamer. Daarnaast is het natuurlijk niet de bedoeling dat ze hele periodes alleen in haar kamer is, buiten het slapen om dan. 

Ykd

Ykd

21-10-2022 om 09:05 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 21-10-2022 om 07:25:

[..]

Hier stonden deuren gewoon op een kier. En dus traphekjes bij trap naar boven en beneden. Maar als je inderdaad op andere verdieping slaapt zou in kamerdeur ook kunnen.

Haar broer van 7 slaapt ook op dezelfde verdieping, dus mocht ze zo ondernemend zijn dat ze haar kamer uit gaat zou ze op zijn kamer onveilige kleine onderdelen etc kunnen vinden. Hoewel de kans erg klein is, toch liever uitsluiten. 

Hier ook een 1 persoons bed met rand. Ze is nu 1,5 en klimt er niet uit. Ze slaapt op een andere verdieping maar we horen haar goed als er iets is. De eerste periode in dit bed sliep ze wel op onze verdieping (in het kantoortje zonder deur) maar ze werd wakker van het geluid/licht in de gang. Nu ze haar eigen kamer heeft (met deur dicht) slaapt ze de hele nacht door. 

Haar kamer hebben we volledig kind proof gemaakt.
- Alle kasten staan aan de muur vast
- Rolgordijn zonder touwtje
- Speciaal kindvriendelijke stopcontacten geïnstalleerd (ipv sticker/dingetjes in de stopcontacten)
- Alle kabels opgeborgen (achter de kast of in een kabelgoot)

We doen de deur dicht, als ze er zelf bij kan dan zullen we waarschijnlijk ook het traphekje dicht doen. 

Ykd

Ykd

21-10-2022 om 09:24 Topicstarter

Zit de beveiliging dan in het stopcontact zelf geïntegreerd? Dat klinkt wel heel handig. Zeker voor onderzoekende kinderen. 

Ik had gegoogled op dit bed. Sorry kan alleen maar lachen. 
Er bestaan al 40 jaar ledikantjes waar je paar spijlen er uit kan halen zodat je kind er uit kan als hij wil.
En anders maak je een plankje aan een gewoon bed.
11 maanden lijkt me bizar vroeg en gevaarlijk om uit bed te kunnen.

Ykd schreef op 21-10-2022 om 09:24:

Zit de beveiliging dan in het stopcontact zelf geïntegreerd? Dat klinkt wel heel handig. Zeker voor onderzoekende kinderen.

ja, er zitten achter de gaatjes klepjes. Alleen als je in beide gaten exact gelijk iets steekt gaan ze open. heel fijn voor nieuwsgierige kinderen (heel irritant als je stofzuiger stekker net wat scheef is )

Bijvoorbeeld, https://elektroloket.nl/elektro-winkel/busch-jaeger-niko-gira-schakelmateriaal/busch-jaeger-schakelmateriaal/busch-jaeger-balance-si-schakelmateriaal/busch-jaeger-balance-si-stopcontacten/busch-jaeger-wandcontactdoos-randaarde-kindveilig-2-voudig-voor-anderhalve-inbouwdoos-balance-si-302-eujt-914/ 

busch-jaeger-wandcontactdoos-randaarde-kindveilig-3.jpg



Miepjecody schreef op 21-10-2022 om 10:40:

Ik had gegoogled op dit bed. Sorry kan alleen maar lachen.
Er bestaan al 40 jaar ledikantjes waar je paar spijlen er uit kan halen zodat je kind er uit kan als hij wil.
En anders maak je een plankje aan een gewoon bed.
11 maanden lijkt me bizar vroeg en gevaarlijk om uit bed te kunnen.

Je hoeft inderdaad niet perse een officieel montessoribed te hebben. Wij hebben de ikea kritter waar we hem zo hebben gepositioneerd dat ze er veilig in (en uit) kan. 

Wat is er gevaarlijk aan een kind dat uit bed kan (mits je de kamer veilig is)? en wanneer is het dan niet meer gevaarlijk? 

Onze dochter heeft tot bijna 2,5 in haar ledikantje gelegen. Nou heeft ze nooit een poging gedaan om er uit te klimmen. Het werd toen gewoon echt te klein. Maar toen konden we wel uitleggen wat de bedoeling was. Ze kwam er in in eerste instantie ook niet zelf uit. Inmiddels komt ze wel midden in de nacht naar ons toe als er wat is. Dan ligt ze even bij ons en dan vertrekt ze vaak zelf weer naar haar eigen bed. Achteraf had ze best wat eerder in een groot bed gekund, maar 11 maanden vind ik toch wel erg klein. Maar het zal per kind ook erg verschillen. Als je wel een klimmer hebt is het toch anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.