Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Ykd

Ykd

20-10-2022 om 21:46

Vragen over Montessori bed


Neweve schreef op 21-10-2022 om 10:50:

[..]

ja, er zitten achter de gaatjes klepjes. Alleen als je in beide gaten exact gelijk iets steekt gaan ze open. heel fijn voor nieuwsgierige kinderen (heel irritant als je stofzuiger stekker net wat scheef is )

Bijvoorbeeld, https://elektroloket.nl/elektro-winkel/busch-jaeger-niko-gira-schakelmateriaal/busch-jaeger-schakelmateriaal/busch-jaeger-balance-si-schakelmateriaal/busch-jaeger-balance-si-stopcontacten/busch-jaeger-wandcontactdoos-randaarde-kindveilig-2-voudig-voor-anderhalve-inbouwdoos-balance-si-302-eujt-914/

busch-jaeger-wandcontactdoos-randaarde-kindveilig-3.jpg



[..]

Je hoeft inderdaad niet perse een officieel montessoribed te hebben. Wij hebben de ikea kritter waar we hem zo hebben gepositioneerd dat ze er veilig in (en uit) kan.

Wat is er gevaarlijk aan een kind dat uit bed kan (mits je de kamer veilig is)? en wanneer is het dan niet meer gevaarlijk?

Je kan je ook afvragen wat voor nut het heeft dat een kind van die leeftijd in z'n eentje rondkruipt daar.

Ik had 2 klimmers. Met een slaapzakjes aan kon ik het nog wat rekken (slaapzakje achterste voren aan, anders ging dat ook uit), maar veel langer dan tot de 1e verjaardag kon ik ze niet in het ledikant houden. Op de traphekjes durfde ik ook niet te vertrouwen als ik niet in de buurt was, uit angst dat ze daar overheen zouden klimmen en nog veel harder zouden vallen. 
Dus vanaf ongeveer 1 jaar een peuterbed waar ze makkelijk in een uit konden. Bij m'n dochter een draaiknop op de binnenkant van de deur om te voorkomen dat ze die zelf open maakte (met 1,5 jaar bouwde die hele constructies om bij de deurklink te kunnen)
De kamer was veilig, en een periode omgeving. Ze zaten graag, voor of na het slapen, nog rustig wat te spelen op hun kamer.
Het voordeel van het klauteren is wel dat ze het goed doet in de nationale klimcompetities 🤣

Miepjecody schreef op 21-10-2022 om 10:58:

[..]

Je kan je ook afvragen wat voor nut het heeft dat een kind van die leeftijd in z'n eentje rondkruipt daar.

Mijn kinderen vonden er veel rust. Hadden een middagslaapje echt nog nodig, maar wilden niet altijd meteen slapen. Dan rommelden ze wat, kropen daarna in bed of vielen op de grond in slaap (en soms sliepen ze helemaal niet. En het leverde mij hele tevreden kinderen op. 

Ykd

Ykd

21-10-2022 om 11:18 Topicstarter

Miepjecody schreef op 21-10-2022 om 10:40:

Ik had gegoogled op dit bed. Sorry kan alleen maar lachen.
Er bestaan al 40 jaar ledikantjes waar je paar spijlen er uit kan halen zodat je kind er uit kan als hij wil.
En anders maak je een plankje aan een gewoon bed.
11 maanden lijkt me bizar vroeg en gevaarlijk om uit bed te kunnen.

Het gaat niet om een bepaald merk bed, maar het princiepe dat het kind zelf uit bed kan op een veilige manier. 

Tijgeroog schreef op 21-10-2022 om 11:02:

[..]

Mijn kinderen vonden er veel rust. Hadden een middagslaapje echt nog nodig, maar wilden niet altijd meteen slapen. Dan rommelden ze wat, kropen daarna in bed of vielen op de grond in slaap (en soms sliepen ze helemaal niet. En het leverde mij hele tevreden kinderen op.

11 maanden he?

Leene

Leene

21-10-2022 om 11:54

Ykd schreef op 21-10-2022 om 09:02:

Bij de Montessori visie gaat het om mogelijkheden creëren voor zelfstandigheid in een veilige omgeving. Hiervoor is het dus belangrijk dat de ruimte waarin ze zich begeven veilig is. Vandaar dus ook mijn vraag over het veilig kunnen afbakenen van de ruimte. Het uit een ledikant klimmen is onveiliger dan zelf uit een laag bed kruipen en rondscharrelen in een veilige kamer. Daarnaast is het natuurlijk niet de bedoeling dat ze hele periodes alleen in haar kamer is, buiten het slapen om dan.

Iets heel anders, jullie slapen op een andere verdieping en je zoekt naar veiligheid. Kun je haar langer bij jullie laten slapen?  Door reizen en omgang met andere culturen ( ook in mijn werk) ben ik me steeds meer gaan afvragen waarom kinderen zo vroeg op andere kamers slapen.. Nu is jouw kind 11 maanden dus dat valt mee ( maar sommigen al met een paar weken), maar niet om haar op een andere verdieping te laten slapen. Het is soms een andere manier van denken en kijken naar dingen. Ik zou nooit zo'n montessori bed aanschaffen. Verder hangt het heel erg van het kind af, de een zal roepen de andere zelf op pad gaan en klimmen. Maar als jullie beneden slapen en zij boven, ze wil naar jullie toe en ze is een klimmer, zeker als je haar niet snel genoeg hoort, klimt ze ook over het traphekje. Maakten wij ook mee, zoon was toen 2 en sliep op dezelfde verdieping, dacht denk ik dat wij al beneden waren. Het is goed afgelopen ... maar grote griebels, wij hebben het traphekje gelijk weggehaald, was nog gevaarlijker


Tara82 schreef op 21-10-2022 om 10:51:

Onze dochter heeft tot bijna 2,5 in haar ledikantje gelegen. Nou heeft ze nooit een poging gedaan om er uit te klimmen. Het werd toen gewoon echt te klein. Maar toen konden we wel uitleggen wat de bedoeling was. Ze kwam er in in eerste instantie ook niet zelf uit. Inmiddels komt ze wel midden in de nacht naar ons toe als er wat is. Dan ligt ze even bij ons en dan vertrekt ze vaak zelf weer naar haar eigen bed. Achteraf had ze best wat eerder in een groot bed gekund, maar 11 maanden vind ik toch wel erg klein. Maar het zal per kind ook erg verschillen. Als je wel een klimmer hebt is het toch anders.

Of als ze een hekel hebben aan het ledikant. Die van ons sliep daar echt niet in. Dus toen cosleeper te klein werd overgegaan naar flexibel bed met houten rand bij eerste verjaardag.  

Mijn kind heeft nooit in een ledikant geslapen, een wieg en daarna een peuterbed. Hij sliep daar met 11 maanden ook in. Was een bed met een valbeveiliging, maar hij kon er wel uit klimmen. Dat deed hij ook vrolijk, zoals Tijgeroog ook al benoemde, soms lag hij op de grond te slapen. Niks mis mee. 
Als dit goed voelt voor jullie, dan gewoon doen.

Ykd

Ykd

21-10-2022 om 16:24 Topicstarter

@Leene
Ze blijft voorlopig ook nog bij ons op de kamer, zodra we er aan toe zijn gaat ze naar haar eigen kamer. Voor nu nog erg prettig om samen te slapen. Maar ze zal met een paar maanden wel naar een ander bed gaan. Zodra ze uit haar bed kan is onze kamer niet veilig omdat mijn werkplek daar ook zit, dus veel snoeren erc. Waar ik met mijn oudste destijds de strijd ben aangegaan om hem in het ledikant te houden wil ik dat deze keer anders doen. Door haar aan een vloerbed te laten wennen hoop ik dat het slapen in bed minder een strijd wordt. 
@ de andere oprecht meedenkende reacties: bedankt voor de tips! 
@ alle reaguurders
Ik weet nu weer waarom ik niet op social media en fora zit normaal. Ik vind het bijzonder dat mensen de tijd en energie hebben om totaal irrelevante reacties te sturen zonder überhaupt goed te lezen wat de vraag is. Er wordt gevraagd naar relevante tips en ervaringen. Oordelen, veroordelen en een niet onderbouwde meningen voegen niet echt iets toe. 

Ykd schreef op 21-10-2022 om 16:24:

@Leene
Ze blijft voorlopig ook nog bij ons op de kamer, zodra we er aan toe zijn gaat ze naar haar eigen kamer. Voor nu nog erg prettig om samen te slapen. Maar ze zal met een paar maanden wel naar een ander bed gaan. Zodra ze uit haar bed kan is onze kamer niet veilig omdat mijn werkplek daar ook zit, dus veel snoeren erc. Waar ik met mijn oudste destijds de strijd ben aangegaan om hem in het ledikant te houden wil ik dat deze keer anders doen. Door haar aan een vloerbed te laten wennen hoop ik dat het slapen in bed minder een strijd wordt.
@ de andere oprecht meedenkende reacties: bedankt voor de tips!
@ alle reaguurders
Ik weet nu weer waarom ik niet op social media en fora zit normaal. Ik vind het bijzonder dat mensen de tijd en energie hebben om totaal irrelevante reacties te sturen zonder überhaupt goed te lezen wat de vraag is. Er wordt gevraagd naar relevante tips en ervaringen. Oordelen, veroordelen en een niet onderbouwde meningen voegen niet echt iets toe.

Tja,  ik zou wel hebben willen weten of zo'n bed niet zonde van je geld is.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

21-10-2022 om 16:54

Miepjecody schreef op 21-10-2022 om 16:49:

[..]

Tja, ik zou wel hebben willen weten of zo'n bed niet zonde van je geld is.

Ja een matrasje op de vloer zou dan ook wel volstaan lijkt mij

Ykd

Ykd

21-10-2022 om 17:39 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 21-10-2022 om 16:54:

[..]

Ja een matrasje op de vloer zou dan ook wel volstaan lijkt mij

Exact zoals ik al eerder zei, het gaat niet om een bepaald merk bed, maar een bed waarbij een kind er op een veilige manier zelf uit kan. Of dit een matras op de grond is , een laag bed van de kringloop of een heel bouwwerk is totaal irrelevant.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

21-10-2022 om 17:56

Ykd schreef op 21-10-2022 om 17:39:

[..]

Exact zoals ik al eerder zei, het gaat niet om een bepaald merk bed, maar een bed waarbij een kind er op een veilige manier zelf uit kan. Of dit een matras op de grond is , een laag bed van de kringloop of een heel bouwwerk is totaal irrelevant.

Ik zou dat gewoon proberen voor je een vloerbedje koopt, miss het matrasje op een hard vlondertje zodat je kind niet rechtstreeks op de vloer ligt?  De klink naar boven of een draaiklink lijkt mij wel raadzaam

Maar omdat de oudste destijds niet wilde slapen in een ledikantje wil toch niet zeggen dat dit met de jongste ook gaat gebeuren? Misschien gaat het wel heel goed?
Probeer het eens met een campingbedje zou ik zeggen, voordat je allemaal constructies gaat bedenken "voor het geval dat".

Ykd schreef op 21-10-2022 om 17:39:

[..]

Exact zoals ik al eerder zei, het gaat niet om een bepaald merk bed, maar een bed waarbij een kind er op een veilige manier zelf uit kan. Of dit een matras op de grond is , een laag bed van de kringloop of een heel bouwwerk is totaal irrelevant.

Ik zou dan kijken naar bed waar poten onderuit kunnen. 

Wij hadden flexibel classic. Wel op poten, maar niet hoog en rand rondom.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.