Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Wanneer stop je met een speentje?

Wij hadden voor onze dochter destijds een boekje gekocht, de Lumies zoeken een speen. Nu was onze dochter echt niet heel gehecht aan haar speen en hadden we het waarschijnlijk prima zonder boek gered om ermee te stoppen. Maar dit maakte het wel leuk voor haar.

Maar waarschijnlijk is het bij jullie over een paar dagen al rustiger. Als je consequent en duidelijk blijft, krijgt ze echt wel door dat die speen weg is en blijft. Succes!

En ik ben ook wel benieuwd hoe jullie hond eerst de pineut is, maar waarom je later afzwakt dat ze bij hem komt uithuilen...

Nick90

Nick90

19-10-2025 om 05:57 Topicstarter

Romir schreef op 18-10-2025 om 07:03:

Wij hadden voor onze dochter destijds een boekje gekocht, de Lumies zoeken een speen. Nu was onze dochter echt niet heel gehecht aan haar speen en hadden we het waarschijnlijk prima zonder boek gered om ermee te stoppen. Maar dit maakte het wel leuk voor haar.

Maar waarschijnlijk is het bij jullie over een paar dagen al rustiger. Als je consequent en duidelijk blijft, krijgt ze echt wel door dat die speen weg is en blijft. Succes!

En ik ben ook wel benieuwd hoe jullie hond eerst de pineut is, maar waarom je later afzwakt dat ze bij hem komt uithuilen...

Omdat mijn vraag was hoe je een peuter van haar speen afkrijgt, niet in allerlei nutteloze adviezen en meningen over onze hond. Daar kan ik verder weinig mee.

Nick90 schreef op 19-10-2025 om 05:57:

[..]

Omdat mijn vraag was hoe je een peuter van haar speen afkrijgt, niet in allerlei nutteloze adviezen en meningen over onze hond. Daar kan ik verder weinig mee.

Zijn dat nutteloze adviezen? 

Ik persoonlijk denk van niet. Je voedt een kind op en dat is iets anders dan een machine programmeren. Je robotstofzuiger moet wegblijven bij de trap en niet in de hondenmand kruipen en dat kan je vrij strak opnemen in de software. 

Een kind kan je niet programmeren. Als een kind eenmaal kan praten heb je er geen controle meer op wat er wanneer uit hun mond komt. Ze kunnen zomaar bij de slager gaan staan vertellen dat hun vader wel een héle grote piemel heeft. 

Je besluit als ouder dat het kind geen speentje meer mag maar hoe zit het in het koppie van je kind?  Is ze er aan toe of eigenlijk nog niet? Hoe gaat ze dat afreageren op de omgeving, inclusief de hond? De hond was haar beste maatje zei jij maar blijft dat zo als ze ziet dat zij de speen in bed moet laten maar de hond mag nog wel ieder moment van de dag op zijn kauwstick sabbelen. Wordt ze jaloers op de hond en trekt hem gemeen aan zijn oren. Je weet niet wat je kind gaat bedenken. 

Veel reacties hier gaan over het geheel,  wij betrekken de hele thuissituatie bij het proces van speentje afwennen. Zeker omdat je het vaker over die honden hebt nemen wij ze mee in ons advies. 

Aan een moeder die vertelt dat ze met een peuter 3hoogachter woont in Amsterdam geef je ander advies over buitenspeeltijd voor een dreumes dan dat je aan een moeder uit een Larense villa zou geven met een goed afgeschermde tuin met strak gazon. 

In sommige gevallen van advies geven over opvoeding zou je nog mee moeten nemen of het om een jongen of meisje gaat. Zindelijk worden bijvoorbeeld. 

It takes a village to raise a child. Dat is gewoon de harde waarheid. Je moet een kind heel veel leren en daar heb je anderen bij nodig.  Anderen die je helpen maar ook anderen om rekening mee te houden. Als je je kind leert fietsen begin je klein op een pleintje zonder ander verkeer en als ze mee gaan de echte weg op dan heb je ander verkeer nodig om uit te leggen hoe je veilig fietst van huis naar school.  Als je nooit iemand tegen komt dan leert je kind niet hoe het zich moet gedragen in het verkeer. 

Ik denk dat Nick met "nutteloze adviezen en meningen" bedoelde dat ze beide over de hond gingen. Zowel de adviezen als de meningen. Hij wil geen adviezen en meningen over de hond, juist wel over het afleren van de speen. 

afrodite05 schreef op 19-10-2025 om 10:54:

Ik denk dat Nick met "nutteloze adviezen en meningen" bedoelde dat ze beide over de hond gingen. Zowel de adviezen als de meningen. Hij wil geen adviezen en meningen over de hond, wel over het afleren van de speen.

Ja dat snap ik maar kind en dier maken deel uit van het gezin. Dus het dier betrekken bij de adviezen is niet heel gek. Zeker, omdat het niet over een goudvis in een kom gaat die je makkelijk kan negeren. 

De acties van de peuter en de mogelijke reacties van het beest horen mijns inziens bij elkaar en moeten benoemd worden. Je kan de hond niet wegdenken.

afrodite05 schreef op 19-10-2025 om 10:54:

Ik denk dat Nick met "nutteloze adviezen en meningen" bedoelde dat ze beide over de hond gingen. Zowel de adviezen als de meningen. Hij wil geen adviezen en meningen over de hond, juist wel over het afleren van de speen.

In dit geval is er een duidelijk verband tussen de speen en een gevaarlijke hond. Dan houden mensen daar rekening mee in hun adviezen. Dat dier kan ieder moment toeslaan als to even niet oplet. 

Nick90

Nick90

19-10-2025 om 18:16 Topicstarter

Bakblik schreef op 19-10-2025 om 09:36:

[..]

Zijn dat nutteloze adviezen?

Ik persoonlijk denk van niet. Je voedt een kind op en dat is iets anders dan een machine programmeren. Je robotstofzuiger moet wegblijven bij de trap en niet in de hondenmand kruipen en dat kan je vrij strak opnemen in de software.

Een kind kan je niet programmeren. Als een kind eenmaal kan praten heb je er geen controle meer op wat er wanneer uit hun mond komt. Ze kunnen zomaar bij de slager gaan staan vertellen dat hun vader wel een héle grote piemel heeft.

Je besluit als ouder dat het kind geen speentje meer mag maar hoe zit het in het koppie van je kind? Is ze er aan toe of eigenlijk nog niet? Hoe gaat ze dat afreageren op de omgeving, inclusief de hond? De hond was haar beste maatje zei jij maar blijft dat zo als ze ziet dat zij de speen in bed moet laten maar de hond mag nog wel ieder moment van de dag op zijn kauwstick sabbelen. Wordt ze jaloers op de hond en trekt hem gemeen aan zijn oren. Je weet niet wat je kind gaat bedenken.

Veel reacties hier gaan over het geheel, wij betrekken de hele thuissituatie bij het proces van speentje afwennen. Zeker omdat je het vaker over die honden hebt nemen wij ze mee in ons advies.

Aan een moeder die vertelt dat ze met een peuter 3hoogachter woont in Amsterdam geef je ander advies over buitenspeeltijd voor een dreumes dan dat je aan een moeder uit een Larense villa zou geven met een goed afgeschermde tuin met strak gazon.

In sommige gevallen van advies geven over opvoeding zou je nog mee moeten nemen of het om een jongen of meisje gaat. Zindelijk worden bijvoorbeeld.

It takes a village to raise a child. Dat is gewoon de harde waarheid. Je moet een kind heel veel leren en daar heb je anderen bij nodig. Anderen die je helpen maar ook anderen om rekening mee te houden. Als je je kind leert fietsen begin je klein op een pleintje zonder ander verkeer en als ze mee gaan de echte weg op dan heb je ander verkeer nodig om uit te leggen hoe je veilig fietst van huis naar school. Als je nooit iemand tegen komt dan leert je kind niet hoe het zich moet gedragen in het verkeer.

Ten tijde van verdriet voor haar knuffelt ze met de hond, hij is erg gevoelig voor hoe zij zicht voelt. Dus als zij huilt heeft hij ook verdriet. Als zij huilt zoekt ze haar maat op. En als hij ook maar denkt dat ze mentale pijn heeft staat ie er voor haar. Mijn  dochter ziet haar als zn kleine zusje en mama's kindje, de hond, een reu vind z'n adoptiemoeder heel belangrijk, toen ze zwanger was lag hij op haar buik 

Nick90 schreef op 19-10-2025 om 05:57:

[..]

Toch geef je zelf als een reden van het niet stoppen met de speen, je hond is het slachtoffer ! Maar advies hierover ( gezond verstand hebben ) o wee.. daar is je topic niet voor.. 

Je hond hoort niet het dumpputje van je peuter haar emoties te zijn op geen enkele manier, net als je zoon daar zijn jullie als ouders voor 

Anoniemvoornu schreef op 19-10-2025 om 18:28:

Je hond hoort niet het dumpputje van je peuter haar emoties te zijn op geen enkele manier, net als je zoon daar zijn jullie als ouders voor

Nick: Ten tijde van verdriet voor haar knuffelt ze met de hond, hij is erg gevoelig voor hoe zij zicht voelt. Dus als zij huilt heeft hij ook verdriet. Als zij huilt zoekt ze haar maat op. En als hij ook maar denkt dat ze mentale pijn heeft staat ie er voor haar.

Dit is allemaal projectie van Nick op hoe de hond denkt en voelt, dit is antropomorfisme, dus ik denk niet dat de hond de dampplek is voor de emoties van het meisje. Vooral de zin: 'als hij ook maar denkt dat ze mentale pijn heeft' is echt projectie. Nick weet helemaal niet wat een hond denkt. 

Annaniem2023 schreef op 19-10-2025 om 18:52:

[..]

Nick: Ten tijde van verdriet voor haar knuffelt ze met de hond, hij is erg gevoelig voor hoe zij zicht voelt. Dus als zij huilt heeft hij ook verdriet. Als zij huilt zoekt ze haar maat op. En als hij ook maar denkt dat ze mentale pijn heeft staat ie er voor haar.

Dit is allemaal projectie van Nick op hoe de hond denkt en voelt, dit is antropomorfisme, dus ik denk niet dat de hond de dampplek is voor de emoties van het meisje. Vooral de zin: 'als hij ook maar denkt dat ze mentale pijn heeft' is echt projectie. Nick weet helemaal niet wat een hond denkt.

Als je als een van de redenen van het niet stoppen met een speentje geeft , de hond is dan het slachtoffer .. dat later veranderd in ze knuffelt hem.... tuurlijk joh! Je geeft je kind een speen ook als je geadviseerd wordt om het niet te doen omdat het niet goed is voor het kind zelf. Allemaal omdat ze de hond anders knuffelt ... geloof je het zelf?

Nick90 schreef op 19-10-2025 om 18:16:

[..]

Ten tijde van verdriet voor haar knuffelt ze met de hond, hij is erg gevoelig voor hoe zij zicht voelt. Dus als zij huilt heeft hij ook verdriet. Als zij huilt zoekt ze haar maat op. En als hij ook maar denkt dat ze mentale pijn heeft staat ie er voor haar. Mijn dochter ziet haar als zn kleine zusje en mama's kindje, de hond, een reu vind z'n adoptiemoeder heel belangrijk, toen ze zwanger was lag hij op haar buik

Een dier is geen mens. En heeft niet de taak haar mentale problemen op te lossen. Daar zijn jullie voor. Erg heftig trouwens om afstand doen van een speen al als mentale pijn te zien. Maak het niet groter dan het is. 

Dat dochter en hond maatjes zijn is heel fijn, maar uiteindelijk is de hond niet verantwoordelijk voor haar mentale welzijn. En daarnaast is het ook geen trauma of mentaal lijden als je met twee jaar je speentje niet meer overdag mag. En daar hoeft ook geen uren om gehuild te worden. 

Zoveel opties..
- Speen begraven in de tuin
- Speen achterlaten in Dierenpark Amersfoort bij de ooievaars tuttenmuur.
- Meegeven in de schoen aan sinterklaas.
- Afbouwen en voor nu alleen in bed gebruiken.
- Hond een nachtje of 3 uit logeren brengen wanneer kind moet stoppen. Niet leuk, maar zo kan er niks gebeuren met dat arme beest.

En zo kan ik nog wel 35 honderd dingen bedenken. 

Echter als je kind nu al haar zin geeft omdat ze eventjes een woedeaanval heeft..Dan ga je het nog lastig krijgen als ze straks in de kleuter puberteit zit. 

Grenzen stellen en je daaraan houden. 
Consequent zijn. 
En soms heel soms toch echt even door de zure appel heel bijten. 

Nick, gaat het inmiddels goed zonder speen overdag?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.