Nick90
11-10-2025 om 19:46
Wanneer stop je met een speentje?
Een korte vraag? Wanneer zijn jullie gestopt met de speen?
Dochter is nu bijna 27 maanden, maar ze wil nog vaak haar speentje, ook gewoon overdag dus.
Nu hamert het consultatiebureau erop dat die speen weg moet en eigenlijk al een jaar geleden. Maar als we hem niet geven gaat ze langdurig hard huilen, of ze word boos en dan gaat ze met dingen gooien.
Hoe deden jullie dat? Zoon verkoos trouwens z'n duim boven een tut en is daar vanzelf mee gestopt nadat vrouw een of ander goedje op zn duimnagel smeerde als hij sliep.
Max88
15-10-2025 om 21:21
Engeltje schreef op 15-10-2025 om 20:56:
[..]
Los van eventuele vooroordelen en of benamingen als gevaarlijke vechthond nou wel of niet kloppen, en of mensen nou wel of niet verstand hebben van honden: honden en kleine kinderen zijn altijd een potentieel levensgevaarlijke combi. En ik snap er niet veel van als Nick eerst schrijft dat zijn hond helaas slachtoffer is en later dat zijn dochter alleen maar huilend bij hem kruipt. Dat is niet hetzelfde!!
Hij vertelde al eerder dat de hond ook in een kennel zat. Ik viel over het gebruik van de superlatieven voor de hond, terwijl de hond, mits gestoord door trauma of ziekte, niet degene is die iets veroorzaakt.
Dat kinderen, onwetende volwassenen en honden geen goede combinatie zijn lijkt me wel duidelijk.
Broadway
16-10-2025 om 09:06
Max88 schreef op 15-10-2025 om 12:25:
[..]
Een hond wordt niet als "gevaarlijke vechthond" geboren. Honden zijn conflictvermijdend (!) en zullen zelden uit zichzelf vechten.
niet zo naïef doen aub. een raseigenschap is een raseigenschap. punt. of denk je dat het jagen bij jachthonden alleen erin getraind is en geen kerneigenschap is?
en ik heb Staffordshire bullterriers gefokt dus ik ken de rassen wel een beetje. ja, ze zijn geweldig, maar de grenzeloze naïviteit van veel liefhebbers en eigenaren die geen einkele raseigenschap wensen te accepteren is een nagel aan mijn doodskist.
Broadway
16-10-2025 om 09:07
Nick90 schreef op 15-10-2025 om 17:01:
[..]
Uh de hond is haar maatje, zij is niet aggresief tegen hem maar gaat hard en hartverscheurend huilen en zoekt hem dan op, ze trekt niet aan oren, staart
nee, want je versprak jezelf door te vertellen dat de hond het slachtoffer is. dat staat haaks op deze uitspraak dus je bent iets aan het recht/krompraten
Yumi
16-10-2025 om 11:19
Broadway schreef op 13-10-2025 om 10:08:
[..]
en als correctie. ik snap wat je bedoelt en ja, dat is een extra risico, maar: er zijn geen lijsten in NL dus ook geen honden die daarop staan.
Maar er was wel een lijst, ik kan hem op de website van de Rijksoverheid niet meer vinden. Als ik google dan kom ik die lijst meerder keren tegen.
De Raad voor Dieraangelegenheden van de Rijksoverheid een voorlopig overzicht gepubliceerd van hondenrassen, lookalikes en kruisingen met een hoog risico op agressief gedrag. Dit zijn honden die bijten en in staat zijn tot het toebrengen van ernstig letsel.
Dit zijn de honden met de grootste kans op agressief gedrag | Hart van Nederland
Lijst met hoog risico honden van Rijksoverheid
Izza
16-10-2025 om 16:03
Max88 schreef op 15-10-2025 om 12:25:
[..]
Ik zou dat eerder bij de eigenaars neerleggen dan een hond puur om het ras "gevaarlijke vechthond" te noemen.
Het gevaar is de peuter die de hond onbewust kan sarren en geen hondentaal spreekt en het grootste gevaar is een eigenaar die die taal niet spreekt en niet om kan gaan met welk ras dan ook en ook niet inziet wat een kind kan veroorzaken.
Een hond wordt niet als "gevaarlijke vechthond" geboren. Honden zijn conflictvermijdend (!) en zullen zelden uit zichzelf vechten.
Er zijn wel degelijk honden die worden aangemerkt als hoogrisico. Dat zit in hun genen en daar werden (of worden) ze ook voor gebruikt. Dus geschikt om te jagen, te bewaken of te bijten. En ja ook om te vechten (of dat nu mag of niet). Dat sommige mensen er een gezellige huishond van hebben gemaakt wil niet zeggen dat hun natuurlijke instincten zijn verdwenen. Of dat hun fysieke kenmerken om goed te kunnen bijten en verwonden (of erger).
Veel kennels vangen bijvoorbeeld ook geen hoog risico honden op. En bij mijn dierenarts mogen ze alleen binnen met een muilkorf om.
Max88
16-10-2025 om 17:35
Broadway schreef op 16-10-2025 om 09:06:
[..]
niet zo naïef doen aub. een raseigenschap is een raseigenschap. punt. of denk je dat het jagen bij jachthonden alleen erin getraind is en geen kerneigenschap is?
en ik heb Staffordshire bullterriers gefokt dus ik ken de rassen wel een beetje. ja, ze zijn geweldig, maar de grenzeloze naïviteit van veel liefhebbers en eigenaren die geen einkele raseigenschap wensen te accepteren is een nagel aan mijn doodskist.
Relax zeg. Lees misschien gewoon wat ik zei?
mana_sutiyuq
16-10-2025 om 20:47
Nick, hoe is het nu na een paar dagen zonder speen? Accepteert ze het nu?
Broadway
17-10-2025 om 08:47
Yumi schreef op 16-10-2025 om 11:19:
[..]
Maar er was wel een lijst, ik kan hem op de website van de Rijksoverheid niet meer vinden. Als ik google dan kom ik die lijst meerder keren tegen.
De Raad voor Dieraangelegenheden van de Rijksoverheid een voorlopig overzicht gepubliceerd van hondenrassen, lookalikes en kruisingen met een hoog risico op agressief gedrag. Dit zijn honden die bijten en in staat zijn tot het toebrengen van ernstig letsel.
Dit zijn de honden met de grootste kans op agressief gedrag | Hart van Nederland
Lijst met hoog risico honden van Rijksoverheid
er was zelfs een wet die rasloze sterke rassen illegaal maakte (de RAD, regeling agressieve dieren) deze is afgeschaft onder de waarschuwing dat het goed moest gaan anders zou er iets nieuws komen. er zijn diverse pogingen gedaan om tot een nieuwe regeling te komen, maar alles is gestrand op onuitvoerbaarheid of te weinig steun
Broadway
17-10-2025 om 08:48
Max88 schreef op 16-10-2025 om 17:35:
[..]
Relax zeg. Lees misschien gewoon wat ik zei?
dat deed ik en dat zorgt voor mijn felle reactie
Max88
17-10-2025 om 11:34
Broadway schreef op 17-10-2025 om 08:48:
[..]
dat deed ik en dat zorgt voor mijn felle reactie
Dan heb je me duidelijk niet begrepen en heb ik geen idee waar die felheid vandaan moet komen; sowieso de felheid.
Yumi
17-10-2025 om 11:40
Broadway schreef op 17-10-2025 om 08:47:
[..]
er was zelfs een wet die rasloze sterke rassen illegaal maakte (de RAD, regeling agressieve dieren) deze is afgeschaft onder de waarschuwing dat het goed moest gaan anders zou er iets nieuws komen. er zijn diverse pogingen gedaan om tot een nieuwe regeling te komen, maar alles is gestrand op onuitvoerbaarheid of te weinig steun
Bedankt, dat maakt het e.a. duidelijk. Ik zag inderdaad nieuwe voorstellen voorbijkomen die er niet doorkwamen, maar besefte niet dat de oude inmiddels gesneuveld was.
zwaankip
17-10-2025 om 13:17
Spenen zijn voor baby's en niet voor peuters.
Peuters hebben geen zuigbehoefte meer.
Ik heb altijd met kinderen gewerkt en ik zag 3-4-5-jarigen die naar school kwamen met een speen in hun mond. Al die kinderen hadden een "speengebit"! Hun boventanden stonden in een boog ipv in een rijtje. Het viel mij ook op dat al die 'speenkindjes' niet goed konden praten.
Ik vind dat heel erg!
zwaankip
17-10-2025 om 14:01
Kersje schreef op 12-10-2025 om 13:05:
[..]
Dat doet deze hond niet, is zo’n goedzak…….*sarcasmemodus uit
De moeder van mijn schoonzus werd enkele jaren geleden in haar gezicht gebeten door haar Deense dog. Zomaar, uit het niets.
Ze heeft al 9 aangezichtsoperaties ondergaan en nog steeds is haar gezicht vol littekens. Geen enkele operatie zal ooit al haar littekens kunnen uitwissen....
Nick90
18-10-2025 om 01:50
mana_sutiyuq schreef op 16-10-2025 om 20:47:
Nick, hoe is het nu na een paar dagen zonder speen? Accepteert ze het nu?
Niet echt, veel huilen en vragen waar peentje is (de s is nog wat lastig)
mana_sutiyuq
18-10-2025 om 07:02
Nick90 schreef op 18-10-2025 om 01:50:
[..]
Niet echt, veel huilen en vragen waar peentje is (de s is nog wat lastig)
Wel doorzetten nu, het is niet leuk maar hier zal zij en jullie echt doorheen moeten.
Beter voor haar spraakontwikkeling en haar gebit.