Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

11-10-2009 om 10:43

Wat kan een kind van 2,5 jaar?

Ik ben even benieuwd wat een kind van 2,5 jaar nu eigenlijk allemaal kan, zo gemiddeld genomen. Als ik bij Groei en Ontwikkeling kijk (de mijlpalen), dan zijn het bijna allemaal wonderkinderen die met 2,9 jaar al zelfstandig kunnen koppeltje duikelen, zichzelf uitkleden en voor een groot deel zindelijk zijn.
Wat kan zoon hier: fietsen op een driewieler (sinds hij bij de trappers kan), steppen, sokken en T-shirt uittrekken, uit beker drinken, bouwwerken maken van duplo en blokken (een soort zéér moderne kathedralen), zinnen maken van een woord of 7, tellen tot 2, puzzels maken van 5 stukjes, zelf smeerkaas op brood smeren, trap lopen (eng!), tot boven in het wandrek klimmen bij gym (nog enger!), treinbaan in elkaar zetten, een DVD aanzetten. Op de pot plassen, als hij zin heeft.
Waar hij het állerbeste in is: commanderen ... Met "wonderkinderen" bedoel ik natuurlijk niets negatiefs! Ik bedoel alleen dat ik wel wat twijfel bij de vraagstellingen in het artikel over mijlpalen. Ze zijn niet erg specifiek in mijn beleving. Betekent "kan koppeltje duikelen" dat een kind dat zelfstandig moet kunnen? Dan lijkt een gemiddelde van 2,9 maanden om dat zelfstandig te kunnen mij érg snel. Ik ken genoeg 6-jarigen die dat niet voor elkaar krijgen...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

11-10-2009 om 11:43

Alweer vergeten

Dochter is nu 2 jaar en 11 maanden, en ik ben alweer half vergeten wat ze vijf maanden geleden wel en niet kon. Ze was in elk geval nog niet zindelijk, dat kwartje viel pas echt met 2 jaar en 8 maanden.
Als ik jouw posting lees, heb je een zeer actief manneke dat zeker niet achterloopt op zijn leeftijdsgenoten. Misschien staan er in jouw eigen opsomming van de vaardigheden van je zoon wel dingen die hij pas over een half jaar zou moeten kunnen . Brood smeren bijvoorbeeld lijkt me bijzonder knap voor een kind van die leeftijd.
Ach joh, die lijstjes zijn er vooral om te zien of je kind ECHT afwijkt op essentiele punten. Mijn dochter is trouwens voorbij die 2j9m grens en kan zichzelf alleen uitkleden als ze geen riem om heeft of iets met knoopjes aan de achterkant. Stond er in dat lijstje of dat ook meetelt, riemen en knoopjes?
Kopjeduikelen: geen idee of dochter dat kan. Zal het eens vragen, haha.
Groetjes
Massi

Rieke

Rieke

11-10-2009 om 15:12

Nou veel hoor

En dat bedoel ik voor jou kind, Guineveer. Die van mij is 2 jaar en 6 maanden en krijgt echt haar t shirt niet aan of uit, wel de bodywarmer maar die hangt ze weer niet op de kapstok.
Koppeltje duiken probeert ze fanatiek wanneer ze haar broer dat ziet doen. Ze telt tot 10, slaat wel een paar cijfers over.
Ze doet ook een dvd in de speler ( maar ook een schijf komkommer) en bedient deze ook zelf, ze kan de computer op een andere taal zetten.
En inderdaad commanderen is haar grootste kunst op dit moment; 'snoepie, OKEE MAMA!' gilt ze.
O ja en zindelijkheidstraining lukt nog voor geen meter helaas..

Even nadenken

Zoon is nu 2j 9m dus of hij dit allemaal met 2j 6m al kon weet ik niet zeker (zindelijk was hij met 2j 7m van de ene dag op de andere), maar heel veel wel en volgens mij ook al een tijdje daarvoor (traplopen bv).

Fietsen op een driewieler en zelf trappen
Steppen
Zelf sokken, schoenen, broek, onderbroek uit en aan
Uit beker drinken
Lange zinnen, geen idee van hoeveel woorden
Tellen tot 10 foutloos, tot 20 met een paar missende cijfers
Herkent vrijwel alle nummers tot 10 en alle letters in het alfabet
Puzzels van 24 stukjes (als we hem een paar keer samen gedaan hebben)
Zelf brood smeren
Trap op en af
Heel hoog klimmen op een ladder
Springen
Zelf naar beneden springen van een hoog iets bij gym
Bijna zelf koppeltje duiken (hij gaat vaak nog een beetje scheef)
Op de wc plassen/poepen
Liedjes zingen en melodie houden
Treinbaan maken
Beleefd zijn (alsjeblieft, dank je wel, pardon etc) - hij is beleefder dan zijn vader
Klok kijken als het "x uur" is
Drinken inschenken
De telefoon beantwoorden

Ik vind het geen wonderkind hoor, wel een (met vlagen) pienter ventje. Het allerbeste is hij in aandacht vragen.

3kids mam

3kids mam

11-10-2009 om 16:35

Hier weer heel anders

Onze dochter van 2,5 kan niet koppeltje duiken, niet fietsen op driewieler of fiets, niet steppen en is erg onzeker bij andere motorische activiteiten. Aan en uitkleden gaat ook nog lastig
Daarentegen is ze wel zindelijk, praat ze als de beste, maakt ze puzzels van 24 stukjes, telt ze tot 20, kent ze alle kleuren, kleurt en knipt ze heel goed, snapt ze allerlei spelletjes zoals memory, domino en kwartet en zo kan ze nog een hele hoop meer, maar ook een hele hoop nog niet.
Ik geloof echt dat elk kind dingen heeft waar hij heel goed in is en dingen die langzamer gaan. Je kan ook niet alles tegelijk ontwikkelen toch? Mijn dochter zit het liefst aan tafel te puzzelen, spelletjes te doen of te knutselen hierdoor is ze hier ook goed in. Andere kinderen zitten de hele dag te bouwen of zijn heel erg actief bezig. Wij doen ook wel andere dingen natuurlijk maar ze valt toch steeds weer op die activiteiten terug.

Oh massi

Bij sommige dingen hangt het er ook vanaf hoe netjes je vind dat het moet. Brood smeren bv kan zoon best maar er zit niet overal (evenveel) boter/beleg op. Maar dat hoeft van mij ook niet.

Ik moet wel zeggen dat zoon door het kdv veel dingen heeft geleerd. Zelf drinken inschenken, brood smeren etc zijn dingen waar ik niet aan gedacht zou hebben als hij het niet al op het kdv zelf had mogen doen.

Guinevere

Guinevere

11-10-2009 om 20:02

Leuk

Leuk die reacties, en er blijkt inderdaad al uit dat er geen peil op te trekken is op deze leeftijd.
Rieke, ik zie het al helemaal voor me, die komkommer in de DVD-speler! Komt er dan ook nog een leuk geluid uit?
Pipo hier is ook erg handig in het bedienen van de Wii, tenminste het tennissen. Maar zodra er in beeld staat dat ie op A of B moet drukken, tja, dan gaat het fout en wordt ie kwaad. En de laptop bedient hij bij voorkeur met zijn voeten. Er valt op dit gebied dus nog wel wat bij te leren...
Wel leuk om te zien dat er kinderen zijn die van die grote puzzels kunnen leggen en al kunnen knippen! Dat lukt hier écht nog niet. En ik vond die puzzel van 5 stukken van onze zoon al erg knap.
Je vergeet inderdaad snel wat ze kunnen op deze leeftijd, ik ben bijna alles van onze oudste alweer vergeten. Alleen dat hij ook al treinbanen bouwde weet ik nog, het is wel erg met mijn geheugen....

Massi Nissa

Massi Nissa

11-10-2009 om 20:44

Petal

Je hebt gelijk, hoor, ik denk bij 'brood smeren' aan een boterham met gelijk-verdeelde pasta, zonder knoeien. Dat kan dochter nog niet. Bovendien geniet ze nu juist zo van knoeien. Ze kan zo heerlijk aanrommelen met een kindermes en een pot chocopasta, ik laat haar maar begaan en fladder later wat met een doekje.
Jouw kind is trouwens behoorlijk precocious, zo te horen. Ik sla steil achterover van wat hij allemaal al kan. Tot twintig tellen? Mama mia. Dochter hier kan wel tot vijftien tellen (ofzo), maar dat is voor haar een opzegversje. Als ik vraag 'hoeveel poppetjes staan er op de vensterbank?', komt ze niet verder dan vijf. Vijf of minder kan ze *echt* overzien. Zijn het er meer dan vijf, dan telt ze vaak verkeerd: ze slaat een item over of telt iets twee keer. Optellen en aftrekken tot vijf lukt ook, mits je er echte objecten bijneemt (mandarijntjes ofzo).
Aan klokkijken ga ik nog jaaaren niets doen. Mijn ouders waakten er wel voor om ons te leren klokkijken voor de juf op school eraan toe kwam. Zo konden ze ons op elk gewenst tijdstip naar bed sturen en beweren dat het bedtijd was .
Letters en cijfers: dochter toont wel interesse, maar ik ben er terughoudend in. Ik kon zelf al heel vroeg lezen en heb me kapot verveeld op school. Lang tegen te houden is het echter niet echt, ze kent al verscheidene letters en cijfers via Sesamstraat.
Het meest herkenbare aan alle peuters in dit draadje is de obsessie met 'wat kan ik allemaal met mijn lichaam?'. Dochter doet niets anders dan grenzen verleggen met haar lijfje. Ze probeert voortdurend of ze de spagaat al kan (ze heeft een nichtje dat turnt) en verzint de gekste capriolen. Vandaag wilde ze een boek hebben dat helemaal bovenin de boekenkast staat. Ze stond hardop te denken: "Dan ga ik op de bank staan. Nee, dan kan ik er nog niet bij. En de stoel is ook niet zo hoog. O, dan pak ik het trapje uit de blauwe kast." Heb meteen die blauwe kast op slot gedraaid, haha.
Groetjes
Massi

Massi

Oh dat tot 20 tellen is inderdaad meer een opzegversje. Tot 12 ofzo snapt hij echt. Dat kan hij echt zelf met zijn vingertje tellen. Ik zie af en toe trouwens dat hij iets in een oogopslag kan zien (4 dingen ofzo) ipv ze allemaal te moeten tellen.

Dat klokkijken heeft hij geleerd van een tv-programma en is best lastig voor ons. Voorheen kon ik hem wijs maken dat het al bedtijd was, nu niet meer zo. Alhoewel onze klok in de kamer zo'n oud opwind-ding is dat niet altijd op de goede tijd staat.

En verder zijn we echt niet zo bezig om hem te trainen ofzo, maar als hij ergens interesse in heeft dan nemen we dat meestal wel serieus. Moet ik erbij vertellen dat hij pas in sept 2011 naar school zal gaan, en hier beginnen ze vrijwel direct met lezen en schrijven, en omdat de klassen zo groot zijn (30 kinderen zelfs het 1e jaar) zal het wel handig zijn als hij al een beetje basis kent.

Ik vind het leuk om te lezen hoe goed jouw dochter al kan redeneren. Dat van dat boek vind ik echt grappig en volgens mij is mijn zoon nog niet zo snugger.

Oh ja spelletjes

Domino, kleurenspelletjes etc doet zoon ook graag een hele tijd. Leuk want ik ben een spelletjesmens. Vanmiddag nog memory gedaan en hij heeft me 10-8 verslagen, zonder hulp ofzo. Ik moet nodig geheugentraining gaan doen.

Guinevere

Guinevere

11-10-2009 om 21:22

Tellen en rekenen

Ja, dat tellen gaat hier ook erg goed, dat kan ie wel tot 100! "Eén, één, één, één.....". Rekenen heeft hij al geoefend met zijn broer: hoeveel is 1 + 1? Vier! En 4 + 4? Zestien!
Letters kent hij ook, de letter X is favoriet. "Cars" kan hij wel echt herkennen, dat is ook het belangrijkste woord dat hij kent (naast "pippi").

femmetje

femmetje

12-10-2009 om 09:46

Met 2 jaar en 3 maand.

Ons zoontje is nog ietsjes jonger en kan nu:

Trap lopen van boven naar beneden en andersom.
Tellen tot 5 en dan van 8 tot 10.
2 liedjes zingen poesje mouw en het haren kam liedje wat ik zelf verzonnen heb in een crea bui maa werkt!
Op potje plassen (ook als hij er zin in heeft)
Op handen en voeten staan (zeker geen koppeltjeduikelen..)
Broodje smeren zelf en poging tot stukjes snijden maar ja dat gaat niet.
Zelf met een lepel eten.

Hij kan nog niet uit een beker drinken maar dat heb ik nog niet geprobeert is er gewoon nooit van gekomen.

Dus jou mannetje is wel wat verder!

Liefs Fem.

femmetje

femmetje

12-10-2009 om 09:48

Oh ja,

Sokken uittrekken en broek omlaag kan ie.
en zinnen maken ook wel lange van 7 a 8 woorden gaat prima.

ook mij vertellen wat ik goed doe kan ie als de beste!
Ik reed laatst achteruit met de grote auto van pappa en daar ben ik geen ster in hahaha. Maar hij zei toen ik klaar was en vooruit ree Goed gedaan mammie!!

Mathilde

Mathilde

12-10-2009 om 12:05

Mwah

Mijn jongste is nu 3,8 en vorige week heb ik ontdekt dat hij al lang zijn eigen jas kan aantrekken haha. Maar met 2,5 kon hij nog niet zoveel hoor, behalve gevaarlijke dingen zoals overal in en op klimmen . En zoiets als zijn laarzen en sokken uit trekken, maar zeker de rest van zijn kleding niet. Hij was ook nog niet zindelijk, er kwamen nog geen ellenlange zinnetjes uit en hij kon absoluut niet rekenen. O ja, op een driewieler kon hij wel rijden en ook op een klein fietsje met zijwieltjes. En verder dus alleen maar gevaarlijke dingen zoals op je buik of achteruit van een glijbaan en zo. Die dingen waar je als ouder dus niet op zit te wachten haha.
Ik weet niet waar dat lijstje vandaan komt, maar het lijkt me allemaal best wel veel voor een 2,5 jarige. Vind ik .
Mathilde

Guinevere

Guinevere

12-10-2009 om 21:24

Helaas niet op commando

Wat zo leuk is, is dat ze al best veel kunnen. Wat zo jammer is, is dat ze het nooit doen als het goed uitkomt, of op commando...
Die richtleeftijden komen hier vandaan: http://www.ouders.nl/lleeftd.htm

Lijstje

Mijn zoon is nu 2 jr en 8 mnd en hij kan:
- enorm kletsen en vertelt hele verhalen, ook aan de telefoon
- hard rennen (ik moet echt een sprintje trekken om hem bij te houden)
- fietsen op driewieler en traptractor
- best netjes zelf eten met vork, lepel en mes
- tellen, nou ja, hij weet welke woorden telwoorden zijn en noemt ze dan in willekeurige volgorde op: een drie vijf negen zeven acht...
- bouwwerken maken van duplo/lego/kapla/treinbaan
- pen/viltstift netjes vasthouden maar dan wel krassen
- weet heel veel dieren uit elkaar te houden en te benoemen

Bij mijn oudste zoon (nu 5,5) was het opvallendste dat toen hij 2 jr en 3 mnd wel 15 automerken kon herkennen en benoemen.

Asa Torell

Asa Torell

12-10-2009 om 22:26

Nou!

Allemaal wonderkinderen hier! Dochter, die wij als geheel onpartijdige beoordelaars best wel slim vinden is 2j4md en kan:
Sinds kort min of meer verstaanbaar praten, althans voor ons verstaanbaar dan. Met 1 of 2 woordzinnen, soms ook 3.
Trappen lopen en ladders beklimmen (dat laatste mag niet).
Lopen met driewieler, ze heeft ook wel erg korte beentjes dus trappen zal nog wel even gaan duren.
Puzzels van 6 stukjes ongeveer.
Iets vriendelijk vragen als je zegt dat dat moet (als reactie op de commando-versie).
En vandaag voor het eerst: zelf boterham gesmeerd (of zoiets), schoenen aangetrokken (verkeerdom), zelf gelopen in de supermarkt en netjes meegewandeld.
Maar op het potje doet ze niks behalve er eventjes op zitten soms, tellen hoor ik haar ook niet doen, en memory? Het laatste wat ze (gister nog) met een memoryspel deed was de plaatjes van de kaartjes scheuren . Maar misschien moet ik het haar gewoon eens proberen uit te leggen, wie weet!

Asa Torell

Asa Torell

12-10-2009 om 22:31

Oja en ze kan ook nog

Bouwen met duplo en blokken, op de buik van de glijbaan, uit een beker drinken, zelf broeken uittrekken als ze niet te moeilijk zijn.

Stelle

Stelle

13-10-2009 om 13:01

The boy not so wonder

Haha, sta wel te kijken van jullie briljante kinderen hoor! Ik ben al blij dat ik tegenwoordig versta wat MiniZoon (2 jr 4 mnd) zegt!
Wat hij wel kan: uit een beker drinken, glijbaan op en af, handen wassen, opruimen, een paar 2 woord-zinnen, nijntje en hopla youtuben, trap op- en af, feilloos doorhebben wanneer je zelf een dropje snaait, loopfietsen, luier omdoen, tafel dekken.
tja, na kind no 1 waren de hersens op, zeggen we wel hier. Maar léuk dat hij is!

Guinevere

Guinevere

13-10-2009 om 13:12

Luier omdoen!

Wauw, luier omdoen, Stelle??? Dat is reuze praktisch zeg!
Glijbanen beklimmen doet zoonlief hier ook. Wel bij voorkeur via het glijgedeelte... En broek uit gaat doen gaat hier ook erg goed. Vooral leuk als je midden in de woonkamer loopt. Hup, gaat dat ding weer naar beneden.

Massi Nissa

Massi Nissa

13-10-2009 om 19:16

Morgen cb

Ben wel benieuwd wat die zeggen, dochter is enorm de lengte in geschoten (draagt nu maat 104 met 2j11m) en daarbij ook erg slank geworden. Ze was al een sprinkhaantje, maar ik denk dat ik morgen te horen krijg dat er wel wat spekjes bij mogen .
Ik denk trouwens dat die 'gemiddelde leeftijd waarop een kind iets doet' n.a.v. een enquete onder OO-ouders niet geheel representatief is. Wij van OO krijgen immers allemaal hoogbegaafde wondertjes, waar de rest van de wereld het met een doorsnee kind moet doen .
O, hier nog een redenatie van dochter (speciaal voor Petal). Dochter speelt met blokken aan de keukentafel, ze heeft net een huis gebouwd.
Ik: O, wat een prachtig huis. Ga je nu een mooie, hoge toren bouwen voor mij?
Dochter: Nee mama! Helemaal niet! Dan wordt hij veel te hoog, en dan gaat de toren omvallen, en dan vallen alle blokken op de grond, en dan moet ik weer opruimen. Dat is niet handig, mama! Ik heb geen zin in.
O, ik wou dat ik dit soort gesprekjes kon opnemen voor later, maar als ik de camera aanzet, wil ze nooit iets leuks zeggen.
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

13-10-2009 om 19:39

Pandia

Dank je wel, ik ga het proberen! Dochter zou spelletjes wel eens best leuk kunnen vinden heb ik het idee, dus ben benieuwd.

Stelle

Ja, mijn zoon komt er ook altijd achter als ik iets eet dat hij niet heeft gekregen (chocolaatje ofzo). Dan ruikt hij echt heel hard en zegt "Wat ruik ik? Wat ben jij aan het eten", ondertussen proberend om mijn mond te openen.

Asa

Met memory zijn wij ook klein begonnen, gewoon maar een 2 paar en dan het spel uitleggen. Zodra ze het door hebben kan je er dan meer bij gaan leggen. Wij spelen nu met 18 paar en dat is nog maar de helft van het spel. Ik denk dat zoon wel aan uitbreiding toe is maar ik hou het nu al niet meer bij!

Massi

Ik zou dat soort uitspraken gewoon in een leuk schriftje opschrijven. Ik hou een weblog bij en daar zet ik zulke dingen op. Zoon hier stopt ook direct met leuke dingen doen zodra hij de camera ziet. Liedjes wil hij nog wel eens zingen en die vind ik ook zo lief.

Stelle

Stelle

14-10-2009 om 10:49

Die luier..

.. dat is natuurlijk best fijn, maar aangezien hij hem ook zelf openmaakt niet altijd even handig. Vooral bij het heel-veel-poep-scenario niet zo welkom. Dat wordt ook standaard altijd gevolgd door een verrast: 'oh oh' (met teletubbie-intonatie). Je zou toch denken dat ze dat na een keer druipende drek wel door hebben.

Ik vergat overigens nog een heel belangrijk iets wat hij goed kan: kusjes gven: hevig vooruit getuite lippen en dan MWAH zeggen. Zo lief.

Merel78

Merel78

20-10-2009 om 08:49

Hier

dochter, over 2 weken precies 2.5
- praat goed in volledige en vervoegde zinnen (wel op z'n peuters natuurlijk: ik heb geloopt)
- traplopen
- puzzels van 9 stukjes helemaal zelf, puzzels van 12 stukjes met (mondelinge) aanwijzingen
- memory
- koppeltje duikelen (sinds deze week)
- op het potje/wcbrilverkleiner plassen als haar pet
goed staat (we oefenen hard aan het zindelijk worden, plassen op zich gaat goed, alleen geeft ze het nog niet zelf aan)
- zelf de kleren uittrekken
- zelf eten met een lepel en vork
- bouwen met duplo
- telt tot 10, maar draait nog wel vaak 7 en 9 om.

grappig om de verschillen en overeenkomsten te lezen tussen wat kinderen van die leeftijd al kunnen en wat soms 2 of 3 maanden kunnen uitmaken!

Merel

MN

MN

20-10-2009 om 10:55

Cijferfreakje

Mijn zoontje is 2;11 en kan alleen wat hij interessant vindt. Hij kent al een jaar alle letters. Hij telt tot 20, rekent 2+2, 5+1 enz, weet welke buren op welk nummer wonen, kent alle auto's en andere interessante dingen, kan boodschappen doen, boterham smeren, kent verkeersregels, kan de computer en muis bedienen...

Lijkt heel wat, maar....hij kan en wil niets tekenen, kan alleen zijn broek en jas uit doen, wil niet op de wc-bril, praat niet grammaticaal, kan pas net op een driewieler trappen, interesseert zich niet voor gemoedstoestanden of emoties ... en hij denkt dat hij een koprol kan, maar dat is een zijrol.

Guinevere

Guinevere

20-10-2009 om 22:15

Leuk, nog meer reacties

Leuk om nog meer ervaringen te lezen. Onze grapjas heeft zijn repertoire uitgebreid, hij maakt nu puzzels van 9 stukjes. En hij maakt grappen: "Waar is papa?" en dan kijkt hij onder de koffiebeker, "waar is ie nou?" en vervolgens kijkt hij onder de kussens op de bank...

Nancy31

Nancy31

03-11-2009 om 20:38

Vraag voor stelle en aanvulling

Stelle wat bedoel je met you tube nijntje? Kan hij het zelf opzoeken? Dat zou die van mij ook wel willen!

Maar hier vinden we ons kind bereslim (2,5) maar hij kan ook een heleboel niet.

tellen tot drie (echt tellen zeg maar) cijfers nazeggen tot 12. Het ABC doen we eigenlijk nooit meer wat mee, misschien is het tijd.

Hoe leer je je kind koprollen? Ik kan het niet en ik wil hem niet zo maar omgooien. Tips?

Fietsen lukt nog niet, traplopen gaat al heel lang goed.

Puzzelen tot 40 stukjes (eerst samen dan alleen)
Duplo natuurlijk
springen (is best moeilijk, twee voeten tegelijk)
En hij kent veel boekjes uit zijn hoofd (ik begin dan elke zin en hij maakt het af)

dat is waar ik nu zo'n beetje op kom.

Koprollen enzo

Ik lees de vraag over koprollen:
Daar ben ik toevallig net mee 'bezig' met de jongste,
Ik zeg hem dat ie (op ons bed) moet staan, vervolgens met zijn hoofd naar zijn tenen moet gaat, enne.. dan geef ik een flinke duw tegen zijn billen.
Hij vindt het super. Wanneer hij zelf snapt wat ie doet, en het zelfstandig kan weet ik niet. Maar dit vindt ie al heel leuk in ieder geval .

Verder vind ik dat onze jongste nu al super veel kan, maar dat komt ook omdat de middelste nog eigenlijk niets kon toen ie 2.5 was . (hij zei toen 4 woordjes, de jongste nu (wordt 3 in februari), maakt soms al onderscheid tussen tegenwoordige tijd (zeg ik) en verleden tijd (Zei ik), en ik ben al lang vergeten te tellen hoeveel woorden zijn zinnen bevatten. Wel praat ie een beetje als een furby volgens mijn zusje.
Verder is ie voor de ontlasting al een maandje zindelijk (voor plasjes nog niet). Dat vind ik ook wonderbaarlijk, want dat duurde veel en veel langer dan de oudste twee.
Ohja... hij speelt ook al 'wie is het'. Haha, dat is hilarisch. Hij stelt stevast twee vragen (bil? (heeft ie een bril) en 'Bauwe pet'(heeft ie een blauwe pet), om vervolgens al de poppetjes om te gooien. Zijn broers vinden het dus nog niet zo leuk om met hem mee te spelen .

Petty

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.