Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Kayja

Kayja

14-11-2009 om 18:42

4 jaar en nog steeds niet zindelijk!

Sinds een week of 6 zit onze tweeling op school. Helemaal super vinden ze het. Tweeling 1 is al bijna twee jaar zindelijk. Tweeling 2 heeft er nog steeds veel moeite mee. Gemiddeld twee keer per dag een natte broek. Gemiddeld....want soms is het meer en soms is hij wel een dagje droog.
Toch vind ik het vervelend en niks helpt. Wekenlang met stickers gewerkt: hielp niet. Toetjes kiezen na een dag droog...helpt niet. Het interesseert hem gewoon helemaal niet. Zelfs niet als zijn broer zegt dat kindjes hem uit gaan lachen omdat hij in zijn broek plast.
Nu hoorde ik afgelopen week een juf tegen hem zeggen dat zij het wel vies vond en ook wel onzin dat hij in zijn broek plaste en niet op de wc. Morgen niet meer doen, hoor! Hij lief lachend weg en ik...had een rode kop en zelfs medelijden met onze plasser.
Wie heeft ervaring met zo'n late broekenplasser?
Groetjes, Bianca

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fleur Mas

Fleur Mas

14-11-2009 om 21:25

Hoi

Alhoewel ik geen ervaring heb met een halve tweeling die wel/niet zindelijk zijn,heb ik misschien een tipje.
Ook ik heb een tweeling (2 jongens) en ben erg laat begonnen met de training,zo'n 4 weken voor de eerste schooldag, 1e dag drama,bij alletwee, 2e dag,groter drama,alletwee,3e dag was mamma het zat, is naar de speelgoedwinkel gegaan en heb zo'n 30 prulkadootjes gekocht(kleurtjes,papiertjes,dobbelsteentjes etc), 15 links achter de wc pot,15 rechts achter de pot, nou jongens als jullie op de wc plassen en poepen mogen jullie een kadootje uitzoeken,mijn jongste was ook erg laks,laten lopen in een natte broek,blote kont,niets hielp,maar na het truukje met de kadootjes waren ze allebei binnen 3 dagen zindelijk.Misschien heb je hier iets aan alhoewel ik me goed realiseer dat je het gevoel gaat hebben dat het niet helemaal eerlijk is tegenover degene die al wel zindelijk is,
groet Fleur

Rafelkap

Rafelkap

15-11-2009 om 08:24

Stomme juf

hoi Kayja
Nee, geen ervaring met late zindelijkheid, maar wel een opmerking over de juf. In de klas van mijn zoontje zit ook een kind dat nog niet zindelijk is, de juf is juist erg stimulerend, het kind krijgt stickers en complimenten als het goed gaat. Ik zou eens met die juf gaan praten, op deze manier bereikt ze het tegendeel. Tuurlijk, het is vervelend voor haar, maar er zijn wel meer kinderen niet helemaal zindelijk. Je moet juist ongelukjes negeren en als het goed gaat belonen, het heeft geen zin om te beschuldigen.

hesi

hesi

15-11-2009 om 14:05

Blaastraining

teneerste, leuke juf zeg!

Mijn zoon kampt met hetzelfde. Voor de psz is hij zelf in 1 week tijd zindelijk geworden, uit zich zelf dus he!
Op de psz had hij 3 donderdagen achter elkaar in zijn onderbroek gepoept waarop het verzoek kwam hem op de donderdag een luier aan te doen. Sindsdien is het mis.

De vraag die ik vaak kreeg is of hij het zelf vervelend vind. Het lijkt mijn zoon niet genoeg te boeien sinds die tijd. Tegen mij zegt ie wel dat ie het probeert maar ook hier is alles geprobeerd en het laatste wat je wil is een complex aanpraten toch?
Op advies van de praktijkverpleegkundige zijn wij begonnen met blaastraining. Dit houdt in dat je hem elke 2 uur laat plassen. Ook als hij eerder al eens is geweest, houdt vast aan die tijden. Dit kost wel een flinke periode voor het in het systeem van je kind zit. Deze methode moet je een aantal mnd volhouden. Klinkt lang he! Wij zijn er ook nog niet vanaf hoor. Met name omdat juf 50% vd tijd vergeet hem om 10 uur naar het toilet te sturen. We weten nog niet zo goed hoe we daar mee om moeten gaan maar hebben onze zoon alvast geleerd wanneer het 10 en 2 uur is op de klok in de klas, in de hoop dat ie het zelf ziet.zo'm 2/3 vd tijd ziet hij het zelf ook gelukkig dus het vergeet% is nog klein.

Ik had er lage verwachtingen van, van die blaastraining, maar het lijkt te werken. Hij is veeeel minder vaak nat.
dus wie weet voor jou?

suc6!

lukke

lukke

15-11-2009 om 21:09

Wat bij mij werkte

Mijn dochter was bijna vier en nog absoluut niet zindelijk. Kadootjes, stimuleren enz niks hielp. Eerst niet omdat ze het niet kon (en dan moet je altijd lief blijven vind ik, ook de juf), maar daarna duidelijk niet omdat ze het niet wilde. Was ze lekker aan het spelen, moest ze naar de wc! Toen heb ik gezegd dat ze het zelf schoon moest maken als ze op de grond plaste (deed ze dan, zo naast de playmobil). Nou één keer gedaan, ze was helemaal WOEST. Maar daarna ging ze braaf naar de wc. Zoals ik al zei: dat werk alleen bij niet willen, niet bij niet kunnen!

Afspraak maken

Kun je niet een afspraak maken met je zoontje wanneer hij zindelijk móet zijn (gesteld dat hij het wel kan natuurlijk, want hij gaat ook wel vaak wél naar de wc).
Onze zoon (nu net 4) was tot twee maanden voor zijn verjaardag nog in het geheel niet zindelijk, na diverse pogingen. Hij vond het wel makkelijk, een luier. Na onze opmerkingen van als je nog een luier draagt kun je niet naar school als je 4 bent, en vanaf toen hield ie vol dat als hij 4 was, dat hij dán naar de wc zou gaan. Het leek ons beter om daar wat eerder mee te beginnen, twee maanden van tevoren dus, en daar kon hij zich wel in vinden. Na 2 dagen met heel veel natte broeken was hij helemaal droog! Poepen kwam twee weken later, en daarna bijna geen last meer gehad. Heel even had ie een terugslag met poepen; het dreigement om het beloningssysteem (stickerboek) bij het oud papier te gooien als ie nog eens in z'n broek poept werkte daarna prima.
Nu heeft ie alleen nog 's nachts een luier aan. Daar gaan we aan werken zodra nummer 2 (nu nog een baby) ons wat meer met rust laat 's nachts, want momenteel kunnen we er nog even geen nachtelijke verschoningen bij gebruiken

Jaymza

Jaymza

16-11-2009 om 13:59

Niet stom!

Mijn zoon was wat poepen betreft niet zindelijk toen hij naar de basisschool ging. De eerst dag zei hij tegen me: de juf zegt dat het heel vies is wanneer je het in je broek doet. En vanaf dat moment heeft hij het ook nooit meer in zijn broek gedaan! Kennelijk was de opmerking van een op dat moment nog vreemde juf doorslaggevend. Voor mij dus geen stomme juf, maar juist heel slim.

Jaymza

kleinmaarfijn

kleinmaarfijn

17-11-2009 om 13:43

Ook niet zindelijk voor basisschool

Ook onze zoon was nog niet helemaal zindelijk wat poepen betreft (angst om op wc te zitten). Na 2 foutjes werd ik op school gevraagd te komen, hij had nl niet mogen beginnen volgend juf. Ik had dit onderwerp in gesprek aangekaart en was toen geen probleem. Mocht wel blijven op school, en bij 3e foutje werd ik gebeld om hem op te halen. Andere kindjes (oudste kleuters) lachten hem uit, dit maakte bij hem dusdanig indruk, dat hij vanaf die dag nooit meer in de broek gepoept heeft! Sommige kinderen worden van zo'n opmerking onzeker en dus zeker van een juf vind ik dit helemaal fout, maar er zijn ook zeker kindjes die er juist baat bij hebben zoals die van ons....

Ik denk niet dat hij zo snel zindelijk was geworden als hij thuis was gebleven. Elk kind is anders dus is het ook moeilijk om te weten wat bij je kind helpt.

Succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.