Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sandra A

Sandra A

31-05-2013 om 11:49

Afspraken maken met een 8 jarige

Kunnen 8 jarigen gewoon niet goed luisteren of ligt het aan mij?
Deze week al 2 keer een probleem gehad met mijn zoon omdat hij zich na school niet aan de afspraak had gehouden. Eerste keer is hij -willens en wetens- met een vriendje mee gegaan terwijl ik hem had gezegd naar huis te komen. Tweede keer was de miscommunicatie compleet, hij moest dit keer ook naar huis komen, maar hij had dit niet begrepen en is weer met dat vriendje meegegaan. Ik had daarbij gezegd (en er misschien een te ingewikkeld verhaal van gemaakt?) dat hij evt. wel een vriendje mee hiernaartoe mocht nemen. Hij begreep dat dat dan ook andersom mocht: hij met dat vriendje mee...
Afijn lang verhaal kort: ik bel, sms en fiets het hele dorp door om hem eindelijk na ruim een uur te vinden...

Vanmorgen zei ik: "ik kom vandaag naar school, dan spreken we ter plekke af of en bij wie je gaat spelen." "Okee".
En even later om te checken: "wat hebben we nu afgesproken?" Hij:"We hebben nog helemaal niks afgesproken!" AAArrrggghhh

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karmijn

Karmijn

31-05-2013 om 11:56

Afspraak?

Je noemt het een afspraak, maar het is geen afspraak. Een afspraak is tweezijdig. En in jou voorbeelden, zijn het gewoon verwachtingen van jou die jij afspraken noemt. Dat lijkt me verwarrend voor een kind van acht. Ik zou duidelijker zijn: 'Ik wil dat je na school naar huis komt.'
'Vanmorgen zei ik: "ik kom vandaag naar school, dan spreken we ter plekke af of en bij wie je gaat spelen." "Okee".' Je hébt toch ook nog niets afgesproken?! Hij weet toch nog niet met wie hij gaat spelen?! Ik snap hem wel.

Rafelkap

Rafelkap

31-05-2013 om 11:58

Correct

ja, dat laatste antwoord was correct. Hij had namelijk nog geen afspraak gemaakt

P

P

31-05-2013 om 12:50

Tja

Of hij is te jong om zelf na school alleen naar huis te komen.

Of hij begrijpt niet dat jij altijd EERST moet weten waar hij is.

Het is te gek voor woorden dat jij niet weet bij wie hij aan het spelen is dus ik vind dat een groter probleem dan zich niet aan de afspraken die jij maakt houden.

Ik zou hem dus maar gewoon gaan ophalen of eisen dat hij eerst naar huis komt om te vragen of hij mag spelen.

"afspraak"" betekent hier 2 dingen

Volgens mij lopen hier 2 termen afspraak door elkaar. De ene afspraak - en eigenlijk is dat geen afspraak, zoals Karmijn terecht aangeeft - is dat wat hij van jou moet doen. Maar "afspreken" staat ook voor afspraken maken om met iemand te gaan spelen. Dus als je zoon zegt "we hebben niks afgesproken" bedoelt hij volgens mij dat tweede.

Die verwarring is de wereld uit als je jouw opdrachten geen afspraken meer noemt. Gewoon zeggen "je komt uit school meteen naar huis zodat ik weet waar je bent, begrepen?" of iets dergelijks.

Groeten,

Temet

Sandra A

Sandra A

31-05-2013 om 14:44

Betekenis afspraak

Dat is het denk ik ja, dat de term afspraak verwarring gaf... van vanmorgen tenminste. Nog duidelijker zijn dus...
Maar dit verklaart niet waarom hij dinsdag met een vriendje mee ging, terwijl hij toen wel duidelijk had begrepen dat hij naar huis moest. Ik denk nu eigenlijk dat hij bezig is de grenzen op te zoeken. Hij reageert de laatste tijd ook gauw geïrriteerd of ronduit brutaal naar me. Dat was voorheen zelden terwijl hij een vurig karakter heeft (dubbele leeuw ), was toch altijd respectvol naar mij. Misschien zoekt hij op deze manier uit hoe ver hij kan gaan... maar waarom...?

liora

liora

31-05-2013 om 15:06

Waarom?

Kinderen zoeken grenzen op omdat dat is wat ze doen. Als de afspraken voor hem te ingewikkeld zijn, dan werken ze dus niet.
Ik zou het nu even laten en hem gewoon weer ophalen.

Meestal gaat het goed...

Wij hebben hier 1 echte afspraak, ik wil weten waar je bent. Als je met iemand mee gaat uit school, of broodje eten tussen de middag, dan bel je meteen waar je bent. Heb 1 keer een half uur tussen de middag moeten bellen of ze bij iemand was. Toen kon ze meteen thuis komen. Ze zijn met 8 jaar nog wel jong om zich dat altijd te realiseren, soms gaat het wel fout. Gaat het vaak fout dan kom je voorlopig gewoon naar huis eerst.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet

Annet

02-06-2013 om 13:16

Speelafspraken vooraf maken

Vanaf groep 3 heb ik altijd de afspraak gehad met mijn kinderen dat ze vooraf een afspraak maken (dag ervoor of in lunchpauze als ze dan naar huis kwamen) Ik wilde niet voor niets naar school komen om ze op te halen.
Met 8 jaar zijn ze oud genoeg om te plannen.
Overigens mochten ze wel op de dag zelf bij ons thuis afspreken.

Eerst naar huis en dan zelf naar vriendje was hier niet aan de orde (qua verkeersveiligheid).

Berber.

Berber.

02-06-2013 om 16:17

Opdracht

Meestal ben ik er zelf bij het ophalen (vanwege de jongere broertjes) maar als ik er niet ben krijgt zoon (8) één opdracht en dat is: Na school thuis melden. Punt. Daarna gaan we wel een keer afspraken maken.

Evengoed is het nakomen van afspraken volgens mij inderdaad wel een leerproces. Hij kwam van de week om 17.15 thuis van een vriendje terwijl we toch echt 17.00 af hadden gesproken en had geeeeeen idee wat daaaaaar nou zo erg aan was. Dan heb ik dus blijkbaar iets niet goed uitgelegd.

Afspreken...

Ik ben met Temet eens dat er betekenissen door elkaar lopen, maar in feite vind ik het woord "afspreken" helemaal nergens in het verhaal van toepassing. Je gaat bij elkaar spelen, waarom moet dat "afspreken" heten? Er is niets afsprekerig aan en ik vind het zo'n raar verschijnsel op het schoolplein, dat afspreken. "Oh, dan spreken we toch morgen af" - nee, je spreekt kennelijk nu af om morgen samen te gaan spelen. Maar goed, als de hele school het wel zo noemt, zal ik mee moeten voor alle duidelijkheid.
Kortom, ik zou ook de terminologie aanpassen. Eisen die jij stelt, zoals "ik wil weten waar je bent", zijn eisen, geen afspraken. En de zin "wat hebben we nu afgesproken" kun je beter schrappen uit je taalschat, zo is mijn ervaring. Ook mijn kinderen vielen erover en ik moest ze nog gelijk geven ook.

Jesse_1

Jesse_1

03-06-2013 om 14:02

Afspreken (genista)

Je spreekt met elkaar af om morgen samen te spelen. Je hebt dus een speelafspraak.
Als ik de dokter bel om af te spreken, maak ik ook een afspraak.
Ik begrijp je punt wel hoor, maar volgens mij is het een algemene terminologie die een bepaald leven is gaan leiden (we spreken af dat we elkaar morgen gaan zien, dat is dan de afspraak).

Jesse

Nee, de tekst die je dan veel hoort, is "mag ik nu met Pietje afspreken?" Waarbij je voor afspreken gewoon spelen moet invullen. Maar vrijwel de hele school gebruikt tegenwoordig het woord "afspreken" in de betekenis "spelen". Want lach maar, maar ik heb echt al letterlijk gehoord: "Zullen we dan maar afspreken om morgen met elkaar af te spreken?"

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.