Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter van 9 in de puberteit?

Hallo,

Ik heb een dochter van 9 en ze is behoorlijk tegendraads. Ze maakt vaak ruzie met mij en mijn man om niks. Toch kan ze ook weer vreselijk lief zijn! Ze begint ook al borsten te krijgen en heeft het vaak over buikpijn in haar onderbuik.

Is het niet vroeg voor een kind van 9 om in de puberteit te zijn en zich lichamelijk al te ontwikkelen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

10-12-2009 om 10:01

Mijn dochter ook

Mijn dochter is ruim 8,5 jaar, en volgens mij ook al in de puberteit. Ik zeg weleens dat haar hele leven al 1 grote puberteit is (gedrag), maar ook dat lijkt nu wat meer te worden. Verder heeft ze ook al wat borstgroei en een paar schaamharen onder. Over buikpijn heb ik haar gelukkig nog niet gehoord.
Ik ben met haar bij de huisarts geweest, heb dit verhaal daar gedaan, en volgens de huisarts is het inderdaad puberteit. Huisarts heeft niets gevoeld of onderzocht etc, alleen maar aangehoord. Wel vroeg zij hoe het met de groei gaat. Daarvoor moet ik nu naar de schooldokter. Ze is dit jaar (eigenlijk laatste 2 jaar) flink gegroeid. Als dochter gewoon haar lijn volgt, is er niets aan de hand, gaat de lijn opeens omhoog, komt er waarschijnlijk een verwijzing voor de kinderarts.
Helaas werkt de GGD/ schooldokter hier erg langzaam. 2 november ben ik bij de husarts geweest, en 3 of 4 november heb ik de GGD/ schooldokter gebeld voor een meet- en weegafspraak. Het kon een week of 3 duren voor ik een brief zou krijgen..... Begin vorige week heb ik maar eens gebeld met de vraag wanneer de oproep komt (misschien is de oproep wel verstuurd maar is 'ie ergens bij de post verdwaald...), en toen kreeg ik te horen dat de oproep nog niet verstuurd was, want het is zo druk. Mexicaanse griepverhaal. Inentingen etc. Dus is dochter (opnieuw) in de bak gezet voor een oproep. Nogsteeds niets gehoord, dus zal maar weer gaan bellen, en proberen hen duidelijk te maken dat er toch echt vaart achter gezet moet worden. Mocht dochter inderdaad een flink stijgende groeilijn te hebben, is 3 maanden wachten te lang (mijns inziens) voor er evt. actie ondernomen kan worden.

Ja vroeg

maar niet ongewoon hoor.

Ik heb zelf nog geen (beginnende) pubers maar wel als kind erg vroeg aan het puberen. Ongesteld met 9 jaar, en ook al vroeg borstontwikkeling en schaam- en okselhaar. Daarnaast was ik ook vrij lang, en zeker op de basisschool ben ik altijd een van de langsten van de klas geweest. Maar omdat ik zo vroeg ongesteld werd ben ik ook vroeg gestopt met groeien en op de middelbare school heb ik altijd tot de middenmoot behoord.

Tango

Tango

10-12-2009 om 22:05

Oei

Vroeg hoor, Tangodochter is ook ruim 8 1/2 en ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat ze al in de puberteit komt. Ik zie gelukkig aan de buitenkant ook nog niets bij haar. Het lijkt me zo lastig om als 8 of 9-jarige al ongesteld te zijn, als niemand anders dat nog is. Hoe doen meisjes dat dan met gymmen en zo?
Qua gedrag merk ik overigens wel dat Tangodochter verandert, minder spelen en meer dansen en kletsen met vriendinnen. Tegendraads valt de laatste tijd wel mee, daar heeft Tangozoon momenteel meer last van, maar die is pas 5 dus bij hem mag de puberteit nog erg ver weg blijven.

bibi63

bibi63

11-12-2009 om 14:17

Hier dochter van 11 (oktober) en nog geen enkele lichamelijke verschijnselen (wel gedrag)
Gr. Bibi

Judith1975

Judith1975

12-12-2009 om 21:16 Topicstarter

Dankjewel...

...allemaal voor jullie reacties!

Ik denk dat ik inderdaad eens contact opneem met de huisarts. Al is het maar voor de geruststelling

Mijn dochter behoort nu niet tot de grote van de klas. Ze is ongeveer 1.40m. Ze is wel het laatste jaar ineens de lucht ingeschoten zeg maar. Toen ze een paar jaar geleden bij de ggd arts kwam werd ingeschat dat ze zo'n 1.72m zou worden. Mag hopen dat ze nu langzamer gaat groeien, want dan zou ze toch een kleintje blijven, toch?

Jee, het is toch wat. Ik besef nu wel dat ik niet echt ervaring heb met kinderen in de puberteit en al helemaal niet met 1 van mezelf natuurlijk.

Heeft ieman van jullie misschien een goede boekentip over de puberteit? Zowel voor mij als ouder als voor haar als kind? Waar ook dingen in staan over haar lichamelijke ontwikkeling voor haar?

Groetjes!

Dochter

heeft verschillende boeken maar is nogal van het informatieve zonder poespas; Daarom vindt ze het opgroeiboek voor meisjes het fijnste om te lezen, een erg dik boek over echt alle facetten van een pubermeid. Bv de fases van borstgroei enz.

Marjoleine64

Marjoleine64

13-12-2009 om 19:53

Boek 'haar. waar? daar!'

Wij vonden het een erg leuk boek, met aparte hoofdstukken over de ontwikkeling van jongens en meisjes. Mijn zoon van 12 heeft het vorig jaar met interesse bekeken toen alles bij hem begon te groeien. Inmiddels is het echt heel duidelijk dat hij al in de pubertijd zit - incl. baard in de keel, schaamhaar en al duidelijk gegroeide geslachtdelen. Maar ook details als pijnlijke verdikkingen onder de tepels (ja ook bij jongens) worden erin genoemd.
Marjoleine

Judith1975

Judith1975

14-12-2009 om 00:02 Topicstarter

Lilian en marjoleine, bedankt voor boekentips. nog meer tips iem

Lilian: Heet dat boek ook zo? Opgroeiboek voor meisjes?

Marjoleine: Dat boek kwam ik idd al tegen op bol.com. Het is dus echt een leuk boek? Had ook goede recenties dus was al benieuwd ernaar

Nog meer boekentips?

Judith

magdalena

magdalena

14-12-2009 om 09:14

"ben jij ook op mij"

"Ben jij ook op mij" van Sanderijn van den Doef.
Erg informatief maar dochter weigert erin te kijken.
Mijn dochter van 9 ontkent dat ze in de pubertijd zit. Ze krijgt al borsten maar ze doet of dat niet zo is. Lastig, ik wil haar toch een beetje voorbereiden op ongesteld worden enzo maar dat wordt een beetje moelijk zo.
Gelukkig zijn er een aantal zittenblijvers in de klas die ook borsten krijgen (een paar meisjes zijn al 11), zodat ze niet de enige is.
We zijn toen ze 8 was bij de kinderarts geweest en die gaf aan dat ze gewoon wat aan de vroege kant is.

Ook leuk

"oh zit dat zo" is ook een leuk boek.

Judith

Dat boek heet idd; Het opgroeiboek voor meisjes, ik heb het besteld bij bol. Ook de jongensversie trouwens. De schrijfster heet Madaras met haar achternaam.Ik heb de oude versie, er is nu een nieuwe druk.
Dochter vindt het een fijner boek dan het puberboek van sanderijn van der doef.

boekenwurm

boekenwurm

15-12-2009 om 14:55

Tip van sus-anne

na mijn "vervuiling" van algemeen ouderschap ga ik maar even hier delen wat ik daar van sus-anne heb doorgekregen: het boek seks en zo. Ik heb even bij boox gekeken, leek mij leuk. Ben namelijk ook voor dochterlief op zoek.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.