Home » Forum » Dochter wil niet meer naar vioolles daarvoor 2 jaar om gevraagd

Dochter wil niet meer naar vioolles, daarvoor 2 jaar om gevraagd.

Ben jij al begonnen met seksuele opvoeding?

Of wil je weten hoe je dit kunt aanpakken? Deel jouw ervaringen hier!

23 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Karin
Dochter wil niet meer naar vioolles, daarvoor 2 jaar om gevraagd.

Ik zit hier wel mee, mijn dochter van 9 vraagt al 2 jaar of ze op vioolles mag. Meerdere vioolspelende kinderen uit haar klas inspireerden haar blijkbaar.
Nu zijn we een jaartje geleden verhuisd en ik zou hier naar een muziekschool zoeken. Gelukt, en proefles gehad van een mevrouw. Die wel vermeldde dat de les door een andere leraar, man dus, werd gegeven, zij had geen plek meer. Nu eerst viool geleend, en daarna een gekocht, en dat wilde ze ook graag, dus gekregen.
Nu klaagt ze na 5 lessen steen en been dat ze d'r niks aan vindt, de leraar heel stom vindt, en er duidelijjk geen plezier meer in heeft. Oefenen is ook een crime, ze stelt het maar uit etc. Ik ben er trouwens telkens bij de les, zodat ik, als leek, kan zien wat ze moet oefenenen. Is maar 20 minuten les trouwens. De man doet echt aardig, maar is wel een beetje raar/grappig om te zien en te horen, omdat hij een Zweed is.Zij vind hem eng! Wat te doen? Is het een gril van haar, en nu na alle moeite wil ze niet meer? Het heeft me 600,- lesgeld per jaar gekost, en je tekent een jaar contract. En de viool ook nog eens 150,- Ik vind het erg zonde om zomaar te stoppen. Wat te doen? Hoe kan ik haar motiveren? Graag meningen en of advies of herkenning!

Karin

M Lavell
Tot einde seizoen

Dit seizoen afmaken. Dat is dus tot de grote vakantie. Niet zeuren, gewoon doen én je best doen. Afmaken waaraan je begonnen bent.
Groet,
Miriam Lavell

marie
Waarom niet huren?

Hallo
Wat ik ten eerste niet begrijp is waarom je een viool gekocht hebt, huren is toch veel handiger? Vooral ook omdat ze nu nog een op halve of 3/4 viool speelt?
Onze oudste (12) speelt ook viool en die heeft nog steeds een huurviool. Is ook met een halve begonnen.
De vioolbouwer, waar wij de viool huren, werkt wel met een "spaarsysteem". Als je dan besluit een viool bij hem te kopen krijg je korting.
Maar om op je vraag terug te komen. Kun je niet vragen of ze toch bij die lerares les kan krijgen? Misschien kan ze samen met een ander kind spelen? Dat werkt veel motiverender is mijn eigen ervaring. Een les samen duurt ook langer, wat ook effectiever kan werken.
Over dat oefenen. Dat doet onze dochter dus ook haast niet. Maar ja, de juf was steeds wel tevreden. Het "waait haar allemaal een beetje aan". Maar nu heeft ze een andere juf en die is veel strenger, wat in eerste instantie resulteerde dat ze er niets meer aan vond.
Trouwens je kunt een kind van 9 best uitleggen dat zij dit graag wil en dat het veel geld heeft gekost. En dat zij dus daarom gewoon het jaar vol moet maken. Ook kun je haar vertellen dat als ze meer oefent het beter zal gaan en het dus leuker gaat worden.
succes

Karin
Doorzetten

Hallo, ja ik vind ook dat ze moet doorzetten en niet moet zeuren maar wil wel weten waarom ze het opeens niet meer leuk vindt. Het is niet leuk als je zoveel geinvesteerd en ze loopt elke week te mokken.
Over huren/kopen, ik kon voor minder geld voor een jaar huur via via een goede viool kopen, dus die kan ze later weer verkopen, als ze aan een hele viool toe is.
De huurprijs vond ik erg duur trouwens, en van uitgaand dat je zeker een paar jaar huurt.
Ik heb net aan de muziekschool gevraagd of ze bij de juf mag lessen maar de kans is zeer klein dat dat nog lukt, die zat nl. al erg vol met leerlingen, helaas. Volgend jaar pas weer.
Zal er maar een hartig woordje met haar over spreken straks!

gruffalo
Herkenning

mijn dochter (7) speelt nu al anderhalf jaar viool. in april heb ik haar gevraagd of ze komend jaar ook wilde blijven spelen en dat wilde ze graag. Na de zomervakantie weer begonnen en na een paar lessen had ze er echt geen zin meer in. oefenen al helemaal niet!

ik heb met haar samengezeten, uitgelegd hoeveel geld het kost en dat we tot aan het einde van het schooljaar hebben betaald. Tot die tijd moet ze van ons blijven violen, en daarna mag ze iets anders kiezen als ze wil. Het stimuleerde haar een beetje dat ze nu komende tijd mag gaan nadenken over welk instrument ze volgend jaar wil MITS ze voldoende haar best doet met vioolles.

Wat bij ons ook scheelde is dat ze nu 's ochtends vroeg gaat oefenen. Na schooltijd heeft ze er geen zin meer in, dan heeft ze er geen puf voor. Maar 's ochtends hebben we nog prima een kwartiertje over, en als ze dan oefent is het opeens geen probleem meer. Overigens is het ook wel leuk dat ze nu (pas) echt leuke melodieën kan spelen, het is best een moeilijk instrument dus dat heeft ff geduurd voor er iets uit kwam wat leuk was om aan te horen ;-)

ik ben het er ook mee eens dat huren handiger is dan kopen, volgens het spaarsysteem. Onze dochter is nu van 1/4 viool naar 1/2 viool over en over een tijdje zal ze naar een grotere viool moeten...of naar een ander instrument. je blijft dan veel geld uitgeven!

groetjes
Gruffalo

M Lavell
Als de voortgang stokt

"maar wil wel weten waarom ze het opeens niet meer leuk vindt. "
Dat is misschien wel niet opeens. Het is goed mogelijk dat ze het niet precies kan benoemen, maar dat ze onbewust wel door heeft dat ze van al die worsteling geen begenadigd violist zal worden. Resultaat is het de beste beloning voor 'leuk'.
Het is natuurlijk ook niet erg dat ze het niet meer zo leuk vindt. Maar die cursus is aangegaan, de kosten in feite al gemaakt en van vioolles is meer te leren dan alleen maar viool spelen. Gehoor, ritme, coördinatie, bladmuziek lezen. Het is niet zo dat ze er 'niks' aan heeft.
Dat wat ze er nog wel aan heeft, moet ze er nog even uithalen.
"Zal er maar een hartig woordje met haar over spreken straks! "
Hartig? Tja... Je hoeft niet boos te worden. Duidelijk zijn is genoeg. Vraag haar wat jij kunt doen om die laatste periode zo goed mogelijk door te komen.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
Goedkoper

Ik ken geen spaarsysteem. In 'mijn tijd' was kopen goedkoper dan huren. Je ruilt de gekochte viool weer in tegen een nieuwe. Maar vooral: met koop bleek er meer keuze uit klankkwaliteit. Het eerste viooltje hangt hier overigens nog aan de muur. Leuk voor de kleinkinderen ;-)
Groet,
Miriam Lavell

Karin
Niet boos

Nee hoor, een hartig woordje bedoelde ik niet serieus boos, gewoon een goed gesprek over hoe we het leuker gaan maken en wat ze ervan kan opsteken. Noten lezen bijvoorbeeld, en toch langzaam maar gestaag vorderingen maken.
Na een paar lessen is het gewoon nog moeilijk te zeggen of ze talent heeft. Al heb ik het idee van wel trouwens. Je hoeft ook geen toptalent te zijn maar het plezier van gewoon aardig leren spelen zal ook leuk zijn. Het is geen makkelijk instrument en als ze vals speelt baalt ze daarvan.

Mamvantwee
Eerste (twee) jaar is niet zo leuk

Een snaarinstrument leren bespelen is gewoon een moeilijke opgave. Ik heb de eerste twee jaar van mijn cellolessen ook echt moeten doorbijten. Het is gewoon veel oefenen, theorie en weinig resultaat, omdat het een lastig instrument is.

Maar ik vind dat je je dochter minimaal een jaar moet laten doorzetten. Als je investeert in de lessen, mag daar best inzet tegenover staan. En ja, dat levert wel regelmatig gedoe op thuis om haar aan het oefenen te krijgen. Ik herinner me dat ook van mezelf. Maar als het een beetje meezit, komen er op een gegeven moment wel liedjes uit. En dan begint het leuker te worden.

Zeker is het zinvol om te vragen of een andere leraar een mogelijkheid is, of om in een groepje les te krijgen. Ik heb weliswaar veel meer profijt gehad van privéles (en ook niet via de muziekschool, dus een uur les per keer), maar misschien is het voor je dochter wel een stimulans.

groet, Mamvantwee

Caillic
Niet mee naar les

Ik ben een groot voorstander van géén ouder mee in de les. Dat wat er gebeurt tijdens de les, is iets tussen leerling en leraar. Dus ook wat er thuis geoefend moet worden, is iets tussen leerling en leraar. Als je als ouder daar tussenin gaat zitten, wordt het voor iedereen minder leuk. De ouder krijgt algauw de zeurpositie: je moet nu oefenen, dát hoefde je niet te oefenen, je leraar had gezegd dat...etc.'. Zo motiverend voor de leerling! En ook voor de leraar vaak niet handig: 'maar mijn moeder zei...'. Daarbij weet ik dat veel leraren met kind alleen veel leuker zijn, met ouder erbij hangen ze algauw de 'goede' leraar uit, ipv de 'leuke'.
Zeker een kind van 9 moet de zelfstandigheid krijgen die ze nodig heeft. Geef dus wel mogelijkheid om te oefenen, bijv. direct na het avondeten, maar bemoei je er niet mee.
En verder zeg ik ook: gewoon een seizoen je best doen, dat is in meerdere opzichten leerzaam. In mei beslissen te stoppen of wie weet, toch doorgaan.

margje van dijk
Caillic

Over dat je als ouder beter niet bij de les kunt zitten, ik denk dat dat klopt.

Mijn middelste zoon heeft sinds kort gitaarles. Ik zit tot nu toe bij die repetities, al is het maar omdat ik het mateloos interessant vind. Maar het is ook wel handig dat ik een beetje de basisbeginselen van het gitaarspelen snap. Leraar zegt ook tegen mij dat ik moet letten dat hij zijn hand goed rond zet, dat hij wisselslag speelt met zijn vingers, en dat soort dingen. Dus tot zover is dat wel zinvol.

Ik kan het ook thuis niet laten, dus ik pak ook wel eens zijn gitaar om het zelf te proberen. Op een gegeven moment kwam het voor dat kind een liedje moest spelen uit het boek, en dat hij zei: "Nee, die heb ik niet geoefend. Maar mijn moeder wel".

Dat begint dan al wat genant te worden natuurlijk.

En afgelopen les kwam de volgende leerling niet opdagen, dus toen hadden we ineens wat meer tijd. Kind had de les daarvóór gezegd dat hij wel eens wat echte popliedjes wilde spelen, bijvoorbeeld de Beatles of zo. En ja, leraar had een paar liedjes meegenomen van de Beatles. Kind helemaal blij. Vervolgens paktie nog een paar andere arrangementen van Beatles-liedjes, die veel te moeilijk waren voor kind. "Deze kun jij nog niet spelen, maar als je goed blijft oefenen kun je ze later wel!". En kijkt mij aan: "Jij kunt aardig zingen, toch? Als jij nou even de tekst zingt, dan begeleid ik je". Dus ik kon helemaal los gaan in "Imagine" en "Yesterday".

Hartstikke leuk natuurlijk, maar misschien moet het toch maar gewoon de gitaarles van kind blijven ;-)

Margje

Caillic
Margje

Oh, ik zie het helemaal voor me! :))
Ik vind het ook altijd zo leuk dat kind iets kan, wat de ouder(s) helemaal niet kan. Zo lekker voor het zelfvertrouwen! Verpest dat dus niet door het liedje in drie keertjes oefenen zelf veel beter voor elkaar te hebben dan je kind. ;) Gewoon afblijven, van die gitaar. ;)

Judith
Ook (iets te?) leuk voor mama

Hoi,

Grappig dat jullie dat ook hebben. Dat je zo enthousiast wordt van het instrument van je kind. Mijn zoon speelt nu ruim 2 jaar trombone, en ik vind het helemaal geweldig. Ik vind het instrument mooi, ik vind de leraar leuk, ik vind het enig om met mijn kind te oefenen,en noem maar op. Ik ga zelf niet zitten blazen, en ik ben niet bij de les. Maar na afloop haal ik hem wel op en dan kan ik nog even genieten van de laatste melodie, waar zoon dan extra zijn best op doet. Of hij speelt samen met de leraar, en dat ziet er dan enorm stoer uit, twee van die trombones, terwijl het ene mannetje nog maar 9 is.
Ik oefen wel met mijn kind, want dat gaat heel goed. We maken er altijd iets gezelligs van. Soms doe ik stomme dansjes bij de melodieen of ik zing lekker mee. Als we maar lol hebben. En tegelijkertijd wijs ik hem ook wel op onzuivere tonen of foute ritmes. Dat mag.
Ik hoop dat ie nog lang blijft spelen.....

Judith

Rosy
Dat oefenen he

Zoon zit sinds dit jaar op vioolles en dochter zit ruim 1 jaar op celloles.

Mijn beide kinderen zeggen dat viool/cello spelen erg leuk is, maar dat ze iedere dag oefenen saai en niet leuk vinden.

Dat is heel jammer voor ze, want zonder oefenen zullen ze niet ver komen.

Hier hebben we een duidelijke tijd afgesproken. Iedere dag na het eten een half uur oefenen, behalve op de bso-dag. Dan mag het, maar hoeft het niet. Deze duidelijkheid werkt. En als dan iets moeilijks lukt, zijn ze helemaal blij en oefenen dan veel langer door, dan de afgesproken tijd.

Aan het einde van het jaar mogen ze kiezen of ze door willen gaan of niet. En de rest van het jaar kan er niet gekozen worden.

Oh, en wij oefenen meestal samen. Ik luister en geniet (nouja, meestal dan;-) soms doen mijn oren pijn) en kijk of ze de noten juist spelen. Vooral dochter wil graag overal kwartnoten van maken.

Janna3
Misschien orkestje?

Is er bij jullie een jeugdorkest in de buurt? Vaak hebben ze wel een beginnersgroepje en kunnen kinderen al vanaf het eerste begin meedoen. Werkt heel motiverend!
Verder oefenen ze bij ons 's ochtends. 's Middags en 's avonds gaat het oefenen vaak in de plaats van iets dat leuker is (buiten spelen, spelletje doen, computeren) en daar hebben ze na het ontbijt geen last van.
Wij hebben de violen ook gewoon gekocht, als ik de viool na een jaar zou verkopen ben ik veel minder geld kwijt dan dat ik het ding een jaar zou huren. Volgens mij is er een levendige handel in kleine viooltjes!

Tirza G.
Ik herhaal mijn mantra maar weer eens

Vraag een kind nooit waarom. We kunnen zelf, als volwassenen, die vraag al niet eens fatsoenlijk beantwoorden. Waarom doen we wat we doen, laten we wat we laten, vinden we wat we vinden en voelen we wat we voelen? Nou, gewoon, omdat........eeh.......

Gewoon even duidelijk uitleggen. Seizoen afmaken, heeft hoop centen gekost, vast tijdstip oefenen en klaar.

Tirza

Mover
Verhuizen

Je schrijft dat je bent verhuisd. Zitten er in deze klas nog steeds vioolspelende kinderen? Mogelijk is ze nu de enige en vindt ze het daarom minder leuk.
Verder ben ik ook de mening toegedaan dat 9 een prima leeftijd is om uit te leggen dat ze maar even moet volhouden. Over een half jaar is het al weer voorbij...

Martien
Begin is saai

onze kinderen begonnen samen op 6en 7j
eerste maand vonden ze leuk en stoer, daarna wilde oudste stoppen. Hadden haar in een wuziekkampje ingeschreven dus hield ze nog even vol tot aan kampje. Na kampje weer helemaal leuk die viool. Jongste vond het niet meer leuk toen oudste door haar notenleerlessen (die kreeg jongste pas een jaar later) sneller vordering maakte. Toen hebben we ook gezegd, nog even volhouden. Op eind van elk jaar mochten zij bepalen of er nog een bij kwam. Op het einde waren er vaak concertjes en examens (vonden zij ook een optreden) en ware ze weer gemotiveerd om een diepte punt te bereiken rond kerst (dan wilden ze steevast stoppen). Ondertussen zijn ze 11 en 12j en spelen ze nog steeds. Jongste heeft er duidelijk meer plezier in. Oudste had vorig jaar een gans jaar verkondigd te willen stoppen. Ok kon na examen (openbaar dit jaar), na het examen in mei mocht ze stoppen. Nu ipv stoppen ging ze naar de shop een grotere uitkiezen (3/4 nog steeds huurviolen) en ze speelt nog steeds met lange tanden, oefenen gebeurt maximum 2x 10min per week. Ja ze hoeft echt niet, maar ze koos voor een nieuw jaar dus moet die uit voor ze weer mag stoppen.
In haar nieuwe klas (middelbaar) speelt 3/4 van de klas een instrument en dat vindt ze heel prettig.
Groetjes

freline
Niet saai

niet saai

mijn dochter speelt sinds januari viool, en saai is het eigenlijk niet. Ze speelt hele leuke melodietjes, veel met een CD met begeleiding. Dan zijn de meest saaie stukjes zelfs leuk.

Verder is het geheim hier: elke dag oefenen. Dan maak je ineens sprongen, en is het gewoon leuk!

Ik ga vaak wel mee naar les, zodat ik bepaalde aanwijzingen die ze van juf krijgt nog kan herhalen (mn. de houding van het lichaam, de positie van de viool, strijkrichting, technische dingen dus.) Juf vindt dat prima, dochter ook.

Het oefenen doen we ook deels samen, dat stimuleert heel erg. Ik prijs haar ook voor alles wat ze heeft geleerd.

Verder kan het meespelen in een ensemble een enorme stimulans geven. Mijn dochter speelt nu sinds de zomervakantie bij de muziekschool in een strijkersensemble. Een eenvoudige derde partij, afgestemd op de noten die ze al kan spelen.

Misschien heb je hier iets aan?

freline

Genista
Is dat nieuw?

Ouder mee naar muziekles, is dat nieuw? Ik kan me van vroegah niet herinneren dat mijn ouders ooit naar iets anders gingen dan naar de uitvoeringen. Overigens geloof ik niet dat ik het leuk zou hebben gevonden, dat was *mijn* ding.

Caillic
Och nieuw

Er zijn altijd ouders geweest die er bovenop zitten. Ik vind dus: niet mee naar binnen, maar wel ff ophalen als het schemerig of donker is. ;)

Annet
Pianojuf vraagt juist of ik soms mee kom

Zij vindt het prettig als een ouder weet waar een kind op moet letten met oefenen. Dat een ouder ook weet hoe de les gaat.
Dus 1x per 10 weken (ongeveer) ga ik mee naar binnen.

Martien
Taalbariëre

Ik ging mee uit noodzaak. Hun eerste juf was Comlombiaanse. Ze deed heel hard haar best, maar haar Nederlands was niet zo verstaanbaar en kinderen hebben nog zo geen grote woordenschat of begrijpen de vreemd uitgesproken woorden niet goed. Dat leverde soms verwarrende situaties op. Na verhuis zijn we geswitched en toevallig bij een Russische juf terecht gekomen. Haar Nederlands was niet veel beter en ze vroeg zelf om erbij te blijven. Ondertussen zijn ze de meisjes het zo gewoon, dat ze het als een soort 'straf' ervaren als ik of de papa er niet bij kan zijn. Oudste (net 12j) gaat nu vaak alleen, omdat ik net op haar uur jongste naar dansles moet brengen. Langzaam bouw ik af bij jongste.(zij heeft 20min na notenleer vioolles, dus ik kom steeds wat later). Ze volgen nu allebei al 5j les. Bij bijna alle kinderen van deze leefdtijd komt 1 van de ouders mee. Bij de oudere niet meer (op een uitzondering na).

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.