Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pien

Pien

05-03-2015 om 14:26

Extra zakgeld verdienen met klusjes

Mijn zoon van 7,5 jaar krijgt sinds zijn 6e verjaardag zakgeld: 1 euro per week. Hij koopt er af en toe wat van speelgoed van. Hij kan best goed sparen, hij heeft nu ruim 20 euro in z'n spaarpot.

We waren laatst in een speelgoedwinkel en daar zag hij allerlei moois en rekent dan samen met mij uit hoe lang hij daarvoor zou moeten sparen. Best lang, als je echt iets van Playmobil wilt kopen oid.

Toen ik er later over na zat te denken, vroeg ik me af of het goed/niet goed/leerzaam/onzin zou zijn om hem een extraatje te laten verdienen door klusjes. Ik kom er niet echt uit. Van de ene kant denk ik: als ik een extra klusje op m'n werk doe, gaat m'n salaris ook niet omhoog.... Van de andere kant krijgt een kind zijn zakgeld zomaar en zou je met 'werken' best wat extra kunnen verdienen.

Doen jullie dit weleens? En zo ja, vanaf welke leeftijd? En welke klusjes en wat verdienen ze daarmee?
Ik ben benieuwd.

Bedankt, groet Pien

Mieke

Mieke

05-03-2015 om 14:36

Niet

Een kind van zeven dat een euro in de week zakgeld krijgt is al niet weinig.
Daar hoeven geen klusjes bij. Anders willen ze straks ook de tafel niet meer dekken of de kliko aan de straat zetten zonder hun hand op te houden.
Wij leven als gemeenschap (gezin) in een huis en iedereen moet naar mogelijkheden er aan bijdragen.

Op die leeftijd

Spaarden mijn kinderen hun zakgeld en als ze dan jarig waren verdubbelde ik wat ze hadden en konden ze dan iets groots zelf kopen. Ze hoefden verder ook niet veel met hun geld te doen. Alleen een snoepje kopen en daardoor hielden ze het meeste gewoon elk jaar over. Daar hebben ze de gameboys en nintendo's van aangeschaft.

Moni

Moni

05-03-2015 om 15:17

Niet op die leeftijd

Pubers betaal ik soms wel wat extra als ze een grote klus doen (in de tuin of zo) of als oudste veel bijles heeft gegeven aan jongste.

Als ze zo jong zijn, dan leer ik ze liever dat ze wel eens moeten helpen, ook met karweitjes die niet zo leuk zijn. Betalen is er dan niet bij.

guera

guera

05-03-2015 om 15:20

hier hetzelfde

Geen geld voor klusjes of gewone huishoudelijke dingen. Ze mogen van mij heitje voor karweitje in de buurt doen . Die van 9 krijgt 1 euro per week. Die van 12 1,50 per week. Ze hebben dik geluk met opa en oma die ze weleens wat toestopt en met verjaardagen krijgen ze ook weleens geld. Verder is er sint daar kunnen ze grote dingen vragen. Verder vind ik het goed dat ze hun behoefte uitstellen. Vaak is de nood van dat ene playmobil ding na 3 maanden flink gezakt. Ze kunnen vrij goed sparen en moeten wel kadootje voor ons kopen en voor elkaar (hoeft 1 euro te zijn. Badschuim van Basic AH is ok . Het gaat om het idee en de moeite.
Jongste heeft al een ipod gespaard. Oudste zelfs een laptop van 500 e. Ja duurt lang (wij hebben iets meebetaald als beloning voor zijn sparen). Hij was erg gedreven en nu o zo blij

Nur

Nur

05-03-2015 om 15:30

Ik laat mijn kinderen wel extra geld verdienen door klusjes te doen. Niet de gewone dagelijkse dingen die ze toch al moeten doen maar wel extra klusjes. Dat kan bijvoorbeeld zijn de auto wassen, de tuin opruimen/aanharken, de voorraadkast opnieuw indelen, een muurtje schilderen...Niet allemaal even geschikt voor een 7 jarige maar ook op zijn niveau is er wel wat te vinden. Het gaat hier om extra klusjes die vaak veel tijd kosten en die ik anders zou uitbesteden of niet zou doen. Het geeft hun de gelegenheid om toch wat extra geld te verdienen boven hun zakgeld.

Ava

Ava

05-03-2015 om 16:08

geld of waardering

Ik heb het bij onze neefjes gezien: zij konden geld verdienen met een goed rapport of klusjes om het huis. Het heeft ze niet aangezet tot extra hun best doen en alles wordt uitgedrukt in geld, heel vervelend eigenlijk. Daarom hebben wij besloten om kinds inzet te belonen. Aan het eind van het schooljaar krijgen de kinderen een zomerkado, voor in de vakantie, omdat ze hun best hebben gedaan. Dat komt mooi uit aangezien er een net voor 5 december jarig is en de ander na kerst. De rest belonen we met een compliment of we eten iets speciaals, oid.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-03-2015 om 19:51

nee

Ik heb nooit een kind betaald voor een klusje in huis, ook niet voor een rapport trouwens. Dat soort extraatjes komen van opa en oma. Ze sparen ook de zegels van de koffie van AH, dat levert ook wat op.

Meehelpen in-en rondom huis is hier niet verplicht, maar wordt wel gewaardeerd en tot nu toe helpen onze beide kinderen nog graag. Ik wil daar geen beloning aan hangen.

Sanne

Sanne

05-03-2015 om 20:32

Hier wel

Vanaf 7 jaar 1 euro per week standaard en 2 euro als ze extra klusjes doet (dus naast gewoon helpen tafel dekken of je eigen was opruimen). Eigenlijk vooral omdat ik zag dat 1 euro per week zo weinig opschoot dat het meer stimuleerde om voor 5 euro rommel te kopen, dan om te sparen (in haar geval ook voor playmobiel toen). Ze krijgt verder ook geen geld van familie of zo,. Ik vond het goed werken.

Sanne

Pien

Pien

05-03-2015 om 23:43

Bedankt

voor de input.

Bij klusjes dacht ik niet aan de gewone dingen als tafeldekken of de vuilniszak wegbrengen. Dat vind ik normale taakjes die iedereen gewoon doet. Ik dacht meer aan klusjes die wat langer duren, zoals in de tuin werken of de auto wassen.

Een ander topic dat ik hier ooit startte ging over het tussendoor cadeaus geven. Dat doen wij dus zelden tot nooit. Daar heeft bovenstaande vraag ook mee te maken, want zoon zag dus onlangs iets leuks waar hij wel voor wil sparen. Hij is nog lang niet jarig (juli). Dan zou het leuk zijn om met een klus een paar eurootjes extra te verdienen.

Maar wat Guera zegt is hier ook zeker waar: hij was twee weken geleden in die winkel en heeft het daarna eigenlijk niet meer over dat Playmbobil ding gehad. Het was meer een vraag die nav dat moment in me opkwam en waar ik mee rond bleef lopen.

Bedankt voor de reacties. We zullen eens zien of het er eens van komt en hoe dat uitpakt en bevalt.

Barvaux

Barvaux

06-03-2015 om 07:45

hmm

Geen haar op mijn hoofd die bedacht dat de kinderen de auto wel konden wassen (ik vind de kans op een kras te hoog als ze de spons even laten vallen of even een onderdeel aan raken waar het wat viezer is) maar goed zoals men vroeger elke week de auto ging wassen doen wij het niet meer

In de tuin werken: hoe vaak doe je dat dan? Volgens mij komen dat soort dingen zo weinig voor dat het ook niet opschiet en dan moet je gaan zoeken naar klusjes en dat lijkt mij niets.

barvaux

In de tuin werken is hier in de zomer bijna dagelijkse kost hoor. Sowieso moet er elke week gras gemaaid en omdat dat grote stukken zijn gaat het meestal in 3 delen. Maar hier helpen de kinderen gewoon onbezoldigd.
En de auto wassen doen wij vrijwel nooit. Er begint zelfs mos op te groeien!

Ze redden zich maar met hun zakgeld. En anders maar wat langer sparen. Het is inderdaad vaak zo dat een 'vurige wens' na een paar weken een heel stuk minder vurig is, of zelfs vergeten.

Geld verdienen kan vanaf je 13e (krantenwijk), wat de oudste dus ook prompt vanaf zijn 13e verjaardag doet. Heel soms helpen de jongere kinderen hem wel tegen een vergoeding. Dat vind ik dan wel best.

Barvaux

Barvaux

06-03-2015 om 08:35

Hier geen gras en een tuin van 8 bij 5

creabea

creabea

06-03-2015 om 11:09

extraatje in de vakantie

hier krijgen de kinderen vaak wel een extraatje (een aardigheidje of wat meer zakgeld) in de vakantie.

Verder heb ik mijn kinderen wel eens betaald voor werkzaamheden waar ik ze echt voor nodig had en ze een aanzienlijk deel van hun vrije tijd voor inleverden; dan ging het om poseren voor een schilderij (ik ben beeldend kunstenaar en heb soms een model nodig voor een bepaalde houding) en helpen op de moestuin.

Nur

Nur

06-03-2015 om 12:34

Barvaux

Sinds we wat meer buiten wonen hebben we een hele grote tuin en een oneindige hoeveelheid klusjes
Ik was zelf nooit mijn auto maar ik vind een schone auto wel fijn. Voor krassen ben ik niet zo bang. Ik geef ze het materiaal aan. Nog fijner dan de buitenkant vind ik dat ze de binnenkant schoonmaken/stofzuigen.
Het zijn ook niet altijd klusjes die echt heel noodzakelijk zijn maar jonge kinderen de kans geven geld te verdienen vind ik niet verkeerd. Ik zou niet weten waar ze dat anders moeten doen. Ik wil dus juist niet dat ze bij de buren langsgaan voor karweitjes zoals iemand anders hier schreef. Prima als ze eenmaal wat ouder zijn en echt werk kunnen verzetten maar niet dat een 7 jarige bij de buren gaat bedelen om karweitjes. Wat niet wegneemt dat naar mate ze ouder worden ze soms inderdaad wel eens iets voor de buren kunnen doen (kat verzorgen of gras maaien) maar het initatief ligt dan bij de buren. Niet dat gebedel langs de deuren voor karweitjes.

Nur

Nur

06-03-2015 om 12:46

Geld

Mijn kinderen krijgen wel zakgeld maar alsnog schiet het niet echt op. De oudsten zijn op een leeftijd dat ze makkelijk geld bij kunnen verdienen (oppassen, vakkenvullen, bij de boer helpen) maar de jongste kinderen niet echt. Ze willen vooral graag lego, playmobiel en soms eens een spel voor de wii/nintendo ds kopen. Prima maar allemaal niet heel goedkoop. Zeker als je voor de wat grotere lego dozen gaat. De jongsten krijgen nu 1 euro zakgeld per week en daarnaast vakantiegeld in de zomer. Daar kan je maar weinig mee. Zeker als je ook nog een cadeautje wil kopen voor een broer/zus op hun verjaardag, een keer een ijsje wil halen in de zomer, een stickervel of een leuke pen wil halen als impulsaankoop. Dan gaat het sparen wel erg langzaam. Dus door ze beperkt extra klusjes te laten doen kunnen ze toch wat meer sparen.

Ik koop ook wel eens tussendoor iets voor ze kwa cadeautjes maar niet heel vaak (want ik kan het niet maken om voor de 1 wel wat te kopen en voor de ander niet) en als ik wat koop zijn het meestal dingen als knutselspullen, een boek of iets kleins. Ik heb wel eens een keer iets groots gekocht voor tussendoor maar dan was het een gezamelijke cadeau voor alle kinderen zoals een crocket spel of de wii. Dat is echter heel zeldzaam. Individueel lego dozen koop ik niet voor ze tussendoor bijvoorbeeld. Dat moeten ze dus echt sparen.

Overigens hebben ze ook klusjes die ze gewoon vast in huis moeten doen zoals tafel afruimen, kamer schoonmaken en opruimen, voor de huisdieren helpen zorgen, afwasmachine in- en uitruimen... Daar krijgen ze geen geld voor.

de vraag is natuurlijk

Is het nodig dat (jonge) kinderen duur speelgoed kunnen kopen, waar ze met een beetje normaal bedrag aan zakgeld (heel) lang voor moeten sparen.
Ik denk zelf van niet, Dat is helemaal niet nodig. Zakgeld is genoeg voor af en toe een klein cadeautje en de grotere cadeau's komen van Sinterklaas en met de verjaardag. Dat is toch ook wel genoeg?

Er is meer dan genoeg speelgoed in huis en er is niets mis mee om wat te wensen over te houden. Ik heb ook wensen die we met het geld dat hier binnenkomt niet zomaar kunnen bekostigen en waar we heel lang voor moeten sparen. Soms beslis je om dat dan te doen (sparen) en soms laat je je wens gaan. Zo is het leven.

En heitje voor een karweitje mogen mijn kinderen niet. Geen geleur bij anderen aan de deur is mijn moto

creabea

creabea

06-03-2015 om 13:29

dat is helemaal waar

ik moest ook denken aan het gezegde 'zakgeld is leergeld'. Als je je geld wil uitgeven aan pruldingetjes, prima: dan kun je niets groters kopen. En dat je soms tegen de tijd dat je genoeg geld hebt voor iets echt duurs, ineens die ene legodoos of dat spel niet meer zo interessant is en je liever iets anders koopt.

Okie Dokie

Okie Dokie

10-03-2015 om 09:23

op die leeftijd

Had mijn zoon dat ook regelmatig dat hij niet zag wat hij wilde hebben. Soms kocht ik dat, of ik maakte er een foto van en dan koppelden wij dat aan een gedragsprobleem van dat moment . Het item diende als beloning.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.