Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
tietsia

tietsia

14-08-2013 om 20:05

'ijlen' zonder koorts, wie herkent het

Ik maak me zorgen. Mijn dochter (9) heeft vandaag erg hoofdpijn, buikpijn en ze moet spugen, Gewoon ziek zou je zeggen. Maar waar ik me zorgen over maak, is dat ze nu al vier of vijf keer heel erg in de war is geweest vandaag, zonder dat ze koorts heeft. Ze zegt dan gekke dingen: ik val, waarom heeft oma die trui aan (terwijl oma er niet is), die mensen willen dat etc.
Ik ben met haar naar de huisarts geweest, die verklaarde dat ze ziek was, dat het gekke dingen zeggen typisch was, maar dat hij geen signalen zag dat er iets ernstigs was.
Ik blijf me toch zorgen maken. Herkent iemand dit misschien?
Tietsia

Observeren

Het kan een signaal zijn dat er in de hersenen iets niet goed gaat. Daarom zou ik haar goed in de gaten houden. Goed dat je naar de huisarts bent geweest. En als ze in de war is zou ik haar ook s'nachts niet alleen laten. Verder sluit je uit dat ze beinvloedende medicijnen gebruikt, of ze wel genoeg drinkt.
En met kinderen is het ook lastig te beoordelen. Het wordt wel beschreven bij oudere kinderen en volwassenen maar niet bij kleinere kinderen. Dan hebben ze over het algemeen koorts erbij. Houdt de temperatuur in de gaten.

Ernstiger

Niet om je ongerust te maken maar in een heel klein aantal gevallen zijn er ernstiger zaken aan de hand als epileptische activiteit of een tumor. Maar dat kan de huisarts in de gaten houden. Als de verschijnselen blijven dan. Kinderen hebben soms van die dingen die ineens ook weer weg zijn.

Bennikki

Bennikki

14-08-2013 om 23:34

Hier soms ook

Dochter kan met koorts soms ijlen, maar doet het ook af en toe zonder koorts. Zo'n twee keer per jaar, ze kijkt dan met van die grote ogen en kraamt onzin uit, achteraf vindt ze het ook een heel eng gevoel. Maar ze is nu 13 en heeft zeker geen epilepsie. Ik denk altijd dat het een soort groeispurt is in de hersenen.. Ze wordt er wel erg moe van.
Ik maak me geen zorgen erover, maar als jij dat wel doet, is er misschien meer aan de hand- volg je intuïtie.

tietsia

tietsia

15-08-2013 om 08:53

Bedankt voor reacties

Bedankt voor jullie reacties. Ondertussen heeft ze toch koorts ontwikkeld (38,5). Vannacht heeft ze slecht geslapen en is ze twee keer in de war geweest. Maar 's nachts, halfslapend vind ik dat toch wat logischer.
Aan de enge dingen die jij noemt, Anne, heb ik ook al gedacht. Juist daardoor maak ik me zo'n zorgen. Het is fijn om te horen, Bennikki dat jou dochter er ook last van heeft en dat er bij haar niets aan de hand is.
Mijn dochter kan nu iets beter vertellen wat er gebeurt, ze krijgt op die momenten veel speeksel in haar mond (je hoort haar ook slikken) en haar vingers gaan ook tintelen. De laatste keer was ze zich er van bewust dat wat ze zei raar was.
Dochterlief ligt nu op de bank en voelt zich rot, hoofdpijn, misselijk, buikpijn, koorts. Ik wou dat ik het van haar over kon nemen. Ik vind haar zo zielig.

Meer gehoord hier op forum

Hoi tiestia,

Ik heb dit in mijn lange carrière hier op het forum al vaker voorbij zien komen. Ik ga ff kijken of ik de draadjes kan vinden, heb er al vaak naar verwezen. Google ondetussen eens op het Alice in Wonderlandsyndroom. Hier vast een link: http://www.ntvg.nl/publicatie/metamorfopsie-het-alice-wonderland-syndroom/volledig, waaruit even het volgende citaat: "De behandeling bestaat uit geruststelling".
Ik snap dat het eng is en dat je je zorgen maakt, maar het klinkt hetzelfde als wat ik hier dus vaker lees (en dus tamelijk onschuldig is!).

tietsia

tietsia

15-08-2013 om 21:20

Herken het niet echt

Bedankt voor je reactie, Anneque, Ik heb de draadjes bekeken, maar herken toch weinig van wat mijn dochter zegt en doet. Mijn dochter heeft geen vertekend beeld of zo. Ze praat over dingen die er niet zijn of is bang dat iets op tv in de kamer kan komen. Ook had ze het er over dat ik weg was, terwijl ik in de kamer was. Ze geeft aan benauwd te worden vlak voordat ze n de war raakt. Haar vingers tintelen dan en ze slikt veel. Ze houdt haar mond dan ook raar. Na 1/2 minuten praat ze weer gewoon en de laatste paar keer had ze zelf in de gaten dat wat ze zei raar was.
Ze is in de loop van de middag wat opgeknapt en toen heeft het in de war zijn zich niet meer voorgedaan.
We denken nu aan migraine, daar lijken de symptomen wel bij te passen en dat komt in de familie voor. Terug naar de huisarts dus, want ik wil goed uitzoeken wat dit is.

Thursday Next

Thursday Next

15-08-2013 om 22:08

Ja migraine,

daar dacht ik ook aan. Kindermigraine kan veel vormen aannemen. Gelukkig dat ze nu weer is opgeknapt.

Fiorucci

Fiorucci

16-08-2013 om 08:04

Ja,zeker

Het doet zeker denken aan migraine. Hoe dan ook, beterschap voor haar!

Migraine

Zou natuurlijk best kunnen. Wordt ook genoemd in het eerste artikel. Het zijn hoe dan ook neurologische verschijnselen, die hoewel vervelend en beangstigend, relatief onschuldig zouden kunnen zijn. Ik zou in elk geval wel naar de huisarts gaan, maar niet direct bang zijn voor een tumor. Dit soort verschijnselen (ook al zijn ze niet exact hetzelfde als de beschreven ervaringen) komen vaker voor.
Sterkte ermee.

tietsia

tietsia

17-08-2013 om 23:11

Het gaat weer goed

Bedankt voor al het meedenken. Met dochterlief gaat het weer goed. Zodra de hoofdpijn zakte verdwenen de momenten dat ze in de war was. Ze herinnert zich sommige dingen niet van de twee dagen dat ze zo'n hoofdpijn had, wat voor haar toch ook wel een beetje eng is.
Ik ga dus zeker terug naar de huisarts. Ik ben het met je eens, Jansje, dat de huisarts wel erg makkelijk gereageerd heeft. Ik ga dus lekker om een consult bij zijn collega vragen (voordeel van een groepspraktijk )
Ik ben ondertussen wel redelijk overtuigd dat het migraine was, maar wil dit graag ook van een arts horen en advies hoe ik mijn dochter de volgende keer kan helpen, want dit was wel heel naar voor haar.

tietsia

tietsia

22-08-2013 om 20:58

Het vervolg...

...Ondertussen ben ik bij de huisarts geweest en heb ik een doorverwijzing voor de kinderarts gekregen. Hij was het met me eens dat dit toch even verder uitgezocht moet worden Het idee dat het om kindermigraine zou gaan vond hij niet vreemd klinken, maar hij vond dat hij daar op dit moment nog geen uitspraak over kon doen.

Kindermigraine

Daar lijkt het inderdaad echt sterk op. Hier een zoon van bijna 9 die dit ook heeft. Hij heeft gelukkig niet heel vaak een aanval, maar die verloopt wel zo'n beetje als jij in je bericht beschreef. Mijn man en ik hebben allebei migraine, dus heel vreemd was het niet dat zoon dit ook heeft...
Benieuwd wat de kinderarts erover zegt!
Sanneke*

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.