Home » Forum » Logopedische screening herken uitslag niet

Logopedische screening: herken uitslag niet

15 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Jacobien
Logopedische screening: herken uitslag niet

Ons zoontje zit in groep 1. Standaard wordt bij alle kinderen in groep 1 (na toestemming van de ouders) een logopedische screening door de GGD uitgevoerd. Gister hebben wij de uitkomst daarvan ontvangen en wij waren enorm verbaasd. Ons zoontje praat volgens de logopedist zacht en soms onduidelijk en heeft een matige mondmotoriek. Daarnaast gaf zij aan dat het onthouden / nazeggen van 3 losse woordjes moeilijk ging.

Nou, zo kennen wij ons zoontje helemaal niet. Hij is erg verbaal ingesteld, praat veel, duidelijk en luid en heeft echt een olifantengeheugen. Als je hem 1x iets zegt onthoudt hij het, hij kent hele voorleesverhalen uit zijn hoofd, na 1x zingen kent hij de liedjes, etc, etc.

Waar ik nu van baal is dat tijdens de screening de logopediste blijkbaar geen klik heeft gehad met mijn zoontje. Hij was blijkbaar niet op zijn gemak bij haar en had denk ik geen zin in het hele gebeuren. Ik vind het slecht dat de logopediste niet door heeft gehad dat zij te maken had met een kind dat niet het nut er van in zag.

Ik twijfel nu of ik haar zal opbellen of gewoon zal wachten tot een 2e screening in het derde kwartaal van 2009.

Wat zijn jullie ervaringen met de logopedische screening en wat adviseren jullie mij: opbellen of gewoon afwachten.

branca2
Bij onze oudste

toen hij die screening had ( 10 jaar geleden) kregen we een briefje mee naar hui dat het beter zou zijn als hij stopte met duimen. Wij snapte er niks van hij duimde helmaal niet en nooit gedaan ook.
Na even na vragen bij onze zoon over de vraag stelling en zo zei hij:'die mevrouw vroeg of ik wel eens mijn duim in mijn mond heb,en ik doe toch wel eens mijn duim aflikken als er wat lekkers op zit" dus hij had ja ik heb mijn duim wel eens in mijn mond gezegd en mevrouw vroeg verder niet door.

de tweede screening heb ik even een gesprekje gevraagd met die dame en de situatie uitgelegd.

Suus
Lang geleden

maar zelfde ervaring, wij hebben afgewacht tot de 2e screening. Daar kwam weer iets soortgelijks uit. Je moest toen nog via de huisarts naar de logopedie. De huisarts heeft zoonlief beoordeeld en vond het onzin maar schreef verwijsbrief. De logopedist heeft hem 1x gezien....ze vond het nonsens en werkverschaffing. Totale onzinnig dat hij kwam. Dit heeft ze ook aan de school logopedist laten weten, wij hebben een excuus brief gehad (niet om gevraagd overigens)

Sterkte

mss Brown
Gewoon wachten

Als ik het goed begrijp wordt je zoontje over een jaar weer gescreend en is uit deze screning geen advies van logopedische hulp gekomen?
Dan zou ik verder niets ondernemen en zoon volgend jaar weer laten screenen.
Misschien praat jullie zoontje wel zachter bij onbekende mensen en is zijn mondmotoriek niet optimaal. Kan best zijn dat dat jullie zelf niet zo opvalt omdat je als ouder gewend bent aan hoe je kind praat. Ook met duidelijk praten kan mondmotoriek niet optimaal ontwikkeld zijn. (heeft mijn zoontje). Hij praat duidelijk, ook luid genoeg, maar heeft niet geheel de controle over zijn tong- en mondmotoriek.
Mijn zoontje heeft daarom wel wekelijks logopedische ondersteuning. Hij hoeft er niet duidelijker te leren praten, maar oefent met het meer onder controle hebben van tong- en mondmotoriek.
Niet bellen dus, niets aan de hand.

M Lavell
Wat gebeurt er mee?

Ik vind die automatische screenings sowieso een ramp. Gaat deze uitslag in het leerlingendossier, of blijft ie bij de GGD? Ik zou even een briefje sturen met de strekking van je tekst en verzoeken of ze dat bij die uitslag in het dossier willen voegen.
Daar heb je recht op en het kan voorkomen dat deze vreemde uitslag een eigen leven gaat leiden.
Groet,
Miriam Lavell

Jose van Polanen
Onze huisarts

ontsteekt in zeer ernstige irritatie als de automatische logopedische screening ter sprake komt. Ze zit in een overleg op gemeenteniveau waar ze protesteert tegen wat zij ziet als geldwegsmijterij. Persoonlijk denk ik dat logopedische behandeling best nut kan hebben in een aantal gevallen, maar bij die screening zie ik inderdaad ook veel onnodige alarmering voorbij komen. Zoiets als het consultatiebureau soms. Ik zou zeggen, wacht het even af, vooral als je het niet herkent.
groet,

albana
Gepensioneerde logopedist

hier werd jongste ook bij de 2de screening weer met een brief met uitslag naar huis gestuurd die bepaald niet optimistisch stemde. ze zou slissen, binnenmonds praten bepaalde bewegingen met de tong niet kunnen etc.
(ik weet het niet eens meer goed....) afijn, je kon bellen naar die mw. die het getest had. ik bellen en ik herkende er dus helemaal niet dochter in, je ze slist enigzins, maar dat heeft geen fluit met d'r tong te maken maar met haar tanden die ze door een ongeluk in nogal rare positie heeft staan. volgens de mw. de logopediste hadden die tanden er niks mee te maken en was dochter écht hard toe aan wekelijkse logopedie. ik vondt het helemaal niks, zag het nut er niet van in en ben voor second opinie naar vriendin van mijn moeder gegaan (natuurlijk niet de uitslag vertelt, alleen laten kijken of ze sliste door tanden of de tong en al die andere dingen) die logopediste in het speciaal onderwijs is. haar conclusie: niks aan de hand, kan alle letters/woorden vormen, tong en lipgedoe was prima. slist een beetje door tanden.
deze vriendin deed alleen een beetje 'warrig' toen ik de uitslag van de screening liet zien. ze begreep dat ik verbaasd was en als ik het zelf niet zo nodig vondt moest ik het maar niet doen, écht hoognodig was het dus bepaald niet.maar overduidelijk ze wou geen collega's 'afvallen'. dus ik de mw. van de screening afgebeld met de beslissing. later op een verjaardag vertelde iemand een verhaal over die screening, ik vertelde dus ons verhaal....zit er een gepensioneerde logopedist bij die er een beetje bij grinnikt. als we zijn uitgepraat........zegt ie: "ja hallo, logopedisten moeten ook hun brood verdienen en ze moeten hun klanten toch ergens vandaan halen?" (ze gebruiken al járen deze manier van klantenwerving..)
dus eigenlijk is die hele screening alleen maar goed voor de portemonaie van de logopedisten. en voor een enkeling dus die écht logopedie nodig heeft...maar voor een heleboel dus ook niet. dat is gewoon kassa!
overgens slist dochter ondertussen na het wisselen van d'r tanden niet meer.........en dat zónder logopedie! knap hé?
groeten albana

Yaw
"hij leert steeds beter praten"

vertrouwde de kleuterjuf van vorig jaar ons toe met een blije uitdrukking. "Aan het begin van het jaar dachten we nog aan een talenklasje met de andere buitenlandse kindjes uh..stotter..stotter..."

De juf kreeg door dat ze tegen een blonde mevrouw -ik- aan het praten was en begon druk te bladeren in de multomap voor haar. Had ze het wel over het goede kind?

De achtergrond: mijn (buitenlandse) man brengt en haalt hem dus normaal en die was deze keer ziek voor het gesprek. Mij kon ze dus niet plaatsen. Ze was er altijd van uitgegaan dat bij een donker jongetje een donkere mama hoorde en dat hij thuis een vreemde taal sprak.

In werkelijkheid klept hij vanaf 2 jaar al de oren van mijn hoofd in keurig ABN ("mama, hoort mijn schedel ook bij mijn skelet?" -2,5 jr)en is hij alleen superverlegen. In plaats van dat ze probeerde hem te leren kennen werd hij meteen in hokje "buitenlands, taalachterstand" geplaatst.

Het was een lief mens, maar het klikte blijkbaar gewoon niet met hem en het ging dus ook de diepte niet in.

Nog zo'n pareltje een paar maanden later: "Mevrouw, uw zoon kan niet tellen!" Thuis dus een zak M&M's opengescheurd en gezegd dat hij mocht opeten wat hij kon tellen. Tot 27 dus.

Hij heeft nu nieuwe juffen, net zo lief als de vorige, maar dit keer mét klik. ;)

Jolijt
Omgekeerd hier, ook niet handig

Hier een kind dat wel logopedie nodig had, maar steeds door de schoolscreening kwam en dan dus geen logopedie kreeg. (en omdat het niet "nodig" was dus ook niet wegmocht van school). Naar zeggen van de schoollogopediste liep ze alleen maar een beetje achter in de spraakontwikkeling, het zou wel komen (deed het ook maar te langzaam). In het ziekenhuis ging de logopediste vervolgens haar passieve taal testen... en vond ons ook rare ouders want ze was ver voor. Totdat een fysiotherapeute (voor een andere kind) mijn verhaal hoorde en binnen 2 minuten de juiste persoon het juiste papiertje liet schrijven...
En gelukkig troffen we na dit gemodder een fijne logopediste, met kennis van zaken.

Judith van Marr...
Jacobien

Hoi,
Als ik jou was zou ik nav de uitslag even een gesprekje met de juf van je zoon aanknopen. Zij ziet hem tenslotte de hele week en de logopediste maar een kwartiertje. In een kwartier kan er een hoop fout gaan hoor!
Als de juf geen problemen heeft met de verstaanbaarheid van jouw zoontje, en jij hebt dat ook niet, dan lijkt me logopedie niet nodig.
Zo'n screening is eigenlijk alleen maar nuttig als het oordeel van de leerkracht erbij betrokken wordt. Je zou ook kunnen zeggen: screen alleen de kinderen waar de juf haar twijfels over heeft, en besteed vervolgens iets meer dan dat kwartier aan de screening. De kans dat de juiste kinderen er uit gepikt worden is dan veel groter.
Zo zou ik het zelf aanpakken.......
Groet, Judith (ook "uit het vak")

Irma
Net als jolijt

Volgens de school logopediste had mijn zoon ook geen logopedie nodig. (Zelfs nadat ik had gebeld met haar) Ik vond van wel dus ik heb zelf hulp gezocht (wachttijd 7 maanden!) Bij de hersreening had hij toch wel een beetje hulp nodig. Zij had geen tijd maar kon wel wat oefeningen meegeven, ja daaaag. Hij kon inmiddels ook bij een andere logopiste terecht en daar is hij nu al ruim 3 maanden. En eindelijk komen we nu ergens. Nee, schoollogopedie is volgens mij niet echt geweldig.

Irma

m@rlies
Slissen

Uit de logopedische screening van mijn zoontje kwam naar voren dat alles oke was op het gebied van taalontwikkeling, maar dat hij wel erg slist. Heronderzoek zou nodig zijn.

ALs de logopedist in kwestie even de moeite had genomen om echt te kijken, had ze kunnen zien dat zoon (na een ongelukje) een paar voortanden mist!

MArlies

Jacobien
Met juf bespreken

Wij bespreken maandag de uitslag met de juf van zijn klas. Als zij de uitslag ook niet herkent, dan bel ik de logopediste op om onze verbazing te uiten en meteen aan te geven dat wij hem over een jaar niet opnieuw willen laten screenen.
Bij mijn andere 2 kinderen geven wij sowieso geen toestemming meer voor de screening omdat na deze ervaring en jullie reacties de waarde ervan minimaal is.

Dank voor het meedenken.

Jacobien

Jacobien
Besproken

Wij hebben de uitslag met de juf besproken en ook zij herkent het niet. De juf gaf aan dat de logopedist nogal serieus is en geen goede klik heeft met kinderen. Dit kan de uitslag nogal beinvloeden en de juf hecht dan ook weinig waarde aan de screening.

Dit wetende geven wij naar de toekomst toe dan ook geen toestemming meer voor een dergelijk onderzoek.

groetjes Jacobien

jesja
Screening ook goed

Wat een kritiek op die screening hier. De 1 zegt dat ze niet genoeg doorverwijzen, en de ander dat ze teveel doorverwijzen "om hun kas te spekken" (wat een larie, een schoollopedist verwijst nooit naar haarzelf/eigen zak dus wat zou ze daar aan hebben)Dus wat is het nou, teveel of te weinig? Krijg je een uitslag waar je niets mee kan, zoals jacobien, dan is dat natuurlijk niet goed. Maar om meteen dan de hele screening aan te vallen. Ik heb jaren vermoed dat mijn dochter slecht hoorde. Consultatiebureau vond het onzin (ze praat toch heel aardig), huisarts ook ("wil je een ijsje? kijk dat hoort ze wel") en de juf merkte ook niets. Ik had het al opgegeven toen ik op een dag een brief kreeg van de schoollogopediste die ernstige gehoorpoblemen constateerde. Toen ik kreeg ik met haar hulp opeens wel een verwijzing van de huisarts, voor de KNO. Ze bleek zoveel vocht tussen haar oren te hebben, al heel lang, dat ze 50 db gehoorverlies had. Toen ze eenmaal buisjes had waren ook haar langdurige evenwichtsproblemen (waarvoor ze naar een neuroloog was geweest) verdwenen.
Ben ik even blij geweest met die screening!

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.