Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn kind is hyperlectisch

Wij zijn op zoek naar de ervaringen van ouders wiens kind ook hyperlectisch is.

Onze zoon is nu 4,5 jaar en zit in groep 1 van de basisschool. Aangezien hij ons eerste kind was hadden wij geen idee dat er bij hem al sprake was van een abnormale ontwikkeling, want hij kon n.l. al ver (ongeveer een jaar) voor zijn eerste schooldag lezen en schrijven.

Toen hij 2 was zij hij al herhaaldelijk het hele alfabet, en deed dit ook in 3 verschillende talen. Hij had een niet te stillen fascinatie met cijfers en letters. Terwijl zijn vriendjes met speeldgoed speelden, krijtte hij buiten alles vol met allerlei opeenvolgingen van cijfers en letters. En met magnetische lettertjes vulde hij alle metalen kozijnen, de koelkast, etc, etc.

Toen hij 3 was las hij zelfstandig de boekjes voor die eigenlijk bedoeld waren voor ons om uit voor te lezen voor hem. Nu hij 4 is leest hij werkelijk alles wat er aan taal te zien valt. Reclameborden, straatnaamborden, wegwijzers, de brieven van school aan de ouders, de krant, tijdschriften, op de tablet, computer, etc, etc. Echt alles! Echter, hij begrijpt blijkbaar maar heel erg weinig van wat hij leest.

Als je hem zo lezend hoort praten denk je al snel dat hij ook erg ver is met praten. Hij kan echter zijn gedachten heel moeilijk vanuit zichzelf onder woorden brengen. Qua spraaktaal is hij duidelijk nog niet zo ver als zijn leeftijdgenootjes. Hij weet geen juiste zinnen te vormen, net alsof hij de woorden helemaal niet kent. Echter de logopedie die hij sinds enige tijd heeft, heeft aangetoond dat zijn woordenschat gewoon op het juiste niveau is van een kind van zijn leeftijd. Maar toch lukt het hem niet om goed vrijuit in goede zinnen te praten als zijn klasgenootjes. Hij verzint allerlei nieuwe woorden door letters achter elkaar (leggen, schrijven, of in zijn hoofd) en spreekt het inderdaad uit zoals je dat niet-bestaande woord uit zou spreken.

Zijn er ouders die dit heel erg herkenbaar vinden? We horen het graag!

Annika

Annika

21-02-2015 om 17:07

wel herkenbaar

Onze zoon is ruim 5, groep 2. Hij heeft zichzelf voor zijn vierde leren lezen en schrijven (al werkt zijn fijne motoriek niet zo mee..) en enorm goed rekenen, en was daar inderdaad áltijd mee bezig. Leest inderdaad ook alles wat los en vast zit hardop voor maar inderdaad begrijpt hij vaak lang niet alles wat hij leest. Een verhaal zonder plaatjes kan hij prima lezen, op toon, alsof hij het snapt, maar als je dan vraag waar het over ging heeft hij geen idee?

Hij heeft ook moeite om een voorgelezen verhaal te begrijpen, of althans om daar dan vragen over te beantwoorden. Ik vraag me zelf af: heeft hij niet geluisterd, is het een concentratieprobleem, is het woordenschat (lijkt op niveau, maar niet zo ver vooruit als lezen/rekenen)? Weet hij het antwoord wel maar kan hij zijn gedachten niet goed genoeg onder woorden brengen?

Hij praat wel in correct Nederlandse zinnen maar is lang niet zo goed gebekt als sommige andere jongens uit zijn klas.

Op school heeft hij een eigen programma met aan de ene kant uitdagende stof en aan de andere kant een uurtje "begrijpend lezen", waarbij hij lekker mag lezen maar er dus ook een begeleidster probeert hem over te halen tot het uitspreken van gedachten over het boek. Lijkt de boel wel te verbeteren.

Ik heb verder geen idee hoe ik je helpen kan, vind het zelf ook een soort mysterie. Ik zou ook graag wat meer horen.

Zorgenkinderen?

Ik had er nog nooit van gehoord, hyperlectisch. Ik vind het dan interessant om er meer over te lezen op internet, ik heb geen tips uit de praktijk.
Hyperlectisch wordt vaak gecombineerd met een vorm van autisme? Misschien krijg je in de rubriek zorgenkinderen meer antwoorden?

creabea

creabea

21-02-2015 om 21:33

interessant!

Ik wist niet dat daar een naam voor was! Dat ga ik eens opzoeken.
Mijn oudste was als klein kind ook erg geïnteresseerd in letters en cijfers: Toen hij nog geen 1,5 was begon hij letters te herkennen uit boekjes en op winkelgevels en vlot daarna las hij graag kentekens op van auto's (kon nog niet eens lopen toen :-p) Toen hij 2,5 was gingen we verhuizen en was hij gefascineerd door huisnummers in de straat en kon getallen boven de 100 'ineens' correct uitspreken; daarvoor had hij al wel zover leren tellen, en had hij ook al besef van meer en minder enzo. Ook klokkijken, dagen van de week, de maanden, jaartallen etc. benoemen kon hij al 3-4 jaar oud was.

Het aparte is dat hij nu alleen nog waanzinnig goed kan rekenen, een heel goed tijdsbesef heeft (soms een beetje te goed) maar lezen en schrijven, dat doet hij helemaal niet bovengemiddeld. Terwijl we een tijd hebben gedacht dat hij zou kunnen lezen op zijn 3e, heeft hij dat 'pas' op zijn 5e geleerd. Praten heeft hij wel altijd beter gedaan dan leeftijdsgenootjes. En zelf woorden maken heeft hij ook een tijd gedaan, maar die betekenden dan wel wat.

dc

dc

21-02-2015 om 23:16

3-talig?

Is je kind 3-talig, of was het alleen het alfabet dat hij in 3 talen deed?

bontekoe

bontekoe

22-02-2015 om 09:58 Topicstarter

Bij problemen schrijven we het op i.p.v. verbaal te herhalen

Bedankt voor alle feedback!
Annika, heeft iemand ooit echt gezegd of vastgesteld dat jullie zoon hyperlectisch is?

Onze zoon heeft echt problemen thuis en op school met luisteren. Eerst dachten wij dat het gewoon in zijn gedrag zat. Bijna alles wat je tegen hem zei leek het ene oor in te gaan en het andere oor weer uit. Als hij eventjes leek te luisteren, was hij het 5 minuten later alweer vergeten. Tegen hem praten houdt zijn aandacht heel moeilijk vast.

We schrijven nu echt alles op. Alles wat geschreven staat trekt meteen zijn aandacht, spreekt het meteen zelf uit en resulteert vele malen beter in het (blijvend) gewenste gedrag dan door het hem te zeggen. Hij onthoud de dingen nu veel beter. We hebben nu ook veel meer en veel betere verbale communicatie. Hij voelt zich schijnbaar veel beter begrepen, het maakt hem zichtbaar blijer. Met al die geschreven text op de muren en deuren lijkt hij zich als een vis in het water te voelen.

We hebben geen idee hoe het zo kan dat hij volledig uit zichzelf is gaan lezen en schrijven. Wij hebben het hem i.i.g. niet geleerd. We kunnen ons goed herinneren dat toen hij nog maar 18 maanden was, de aftiteling van elke speelfilm van begin tot eind helemaal geobsedeerd zat te bekijken. Wat hij op dat moment ook aan het doen was liet hij meteen liggen en kwam als een standbeeld voor de TV staan en zijn ogen zaten echt al die text te volgen. Bij het verdwijnen van de laatste letter ging hij dan weer door met waar hij mee bezig was. Spoelde je het terug, dan kwam hij weer net zolang voor de TV staan als dat de aftiteling in beeld was.

Al snel merkte wij dat hij ook zijn kinder-DVD veel interesse had in het gedeelte waar het alfabet werd opgezegd. Hij ging alle letters steeds maar weer opschrijven en opzeggen. Aangezien wij meertalig zijn en kinder-DVDs in andere talen heeft kon hij blijkbaar het alfabet moeiteloos in andere talen op zeggen. Toen wij via internet een grote zak met allemaal plastic lettertjes met magneetjes op de achterkant hadden gekocht, leek het hek echt van de dam. Hij speelde met bijna niets anders meer. Zijn vriendjes probeerde hij ook mee te krijgen in het spelen met al die letters, maar die hadden daar nooit oog voor. Hij zat altijd letters in bepaalde volgordes te leggen. Het hele huis was belegd en bezaaid met lange rijen letters die hij allemaal steeds weer anders aan het ordenen was. En al snel ging hij de woorden ook echt uitspreken ook al betekende het woord voor ons schijnbaar niets. Dit kwam ongeveer op hetzelfde moment dat hij zelf zijn voorleesboekjes hardop ging lezen. Hij was toen net wel of net geen 3 jaar.

Het al kunnen lezen en schrijven is echt het meest opvallende aspect aan onze zoon. Luisteren _kan_ hij heel goed (zelfs als we fluisteren), maar doet dit lang niet altijd. Zijn gedraging lijken soms iets van autisme te hebben maar ook weer niet. Afhankelijk van de situatie en het moment voortoont hij soms een bepaalde afwijkende gedraging, maar laat op andere momenten zien dat hij in staat is tot normaal gedrag. Hij kijkt je recht in de ogen, is heel sociaal, wil voortdurend met andere kinderen spelen (maar het lukt hem vaak niet hen mee te krijgen in zijn interesses), knuffelt met ons en zijn kleine broertje en heeft er ook plezier in. Maar op hele specifieke momenten, vaak of eigenlijk alleen maar als we stroefheid in de communicatie met hem hebben, lijkt het net alsof hij zich in deze aspecten eventjes heel autistisch kan gedragen.

Nu dat wij middels geschreven text zoveel beter aan het communiceren zijn met hem, merken wij ook dat hij (nog) meer affectie naar ons is gaan vertonen en dat voelt heel fijn, hij voelt zich schijnbaar veel beter begrepen en laat dat merken.

Wij zijn erg benieuwd welke methodes ouders met hyperlectische kinderen zelf hebben ontwikkeld om de blijkbaar onderontwikkelde kant van het goed verbaal kunnen communiceren (vooral het iets kunnen navertellen en gedachten onder woorden kunnen brengen) op pijl te krijgen middels de juist zo goed ontwikkelde kant van het al kunnen lezen en schrijven. Een cito-toets die halverwege groep 1 is afgenomen liet zien dat hij op het niveau van groep 4 zit qua lezen en schrijven (zonder dat ook maar iemand het hem geleerd heeft). Instinctief zeggen sommigen dan dat je dan niet nog meer lezen en schrijven moet gaan belichten omdat zijn ontwikkeling dan nog schever zal gaan. Onze duidelijke ervaring is dat zijn extreem goede ontwikkeling van het lezen en schrijven juist _instrument_ is tot het bijsturen van zijn onderontwikkelde begrip van de taal en kunst om zichzelf te leren uiten.

Alle feedback over alles wat blijkbaar goed werkt stellen wij zeer op prijs!

Annika

Annika

22-02-2015 om 14:05

Bontekoe

Nee, niet vastgesteld, ik had nog niet van de term gehoord tot ik hem hier las. Maar zéér herkenbaar, die fascinatie van m'n (toen) peuter voor letters/cijfers. Ook alfabet in Engels en Frans, tellen in het Spaans... Veel leuker dan voetballen of met lego spelen... Ook het klokkijken en de kalender ja.

Hij heeft het zichzelf geleerd met aanwezige boekjes/puzzels/spelletjes van oudere brussen en vooral ook de iPad waar hij zelf educatieve apps ging zoeken.

Wij/ouders/school zijn nog wat zoekende in hoe of wat. Zoals ik al schreef proberen we dmv het lezen van boekjes en daarbij vragen stellen wat meer het gesprek aan het gaan om hem te trainen de gedachten ook uit te spreken.

Het 'niet luisteren' is vooral als er in een groep iets wordt gezegd (zwemles, school) en vooral als hij het moeilijk vindt. Geen idee wat er precies in zijn hoofd omgaat op dat moment. Hem er bij betrekken, even aanraken, aankijken en kort vertellen wat je wilt werkt. (Hij hoort je. Wat niet wil zeggen dat hij het dan ook meewerkt aan de opdracht, soms wil hij gewoon echt dingen niet en dan zit er een flinke kop op )

CreaBea, hoe oud is jouw kind nu en is er sprake van autisme/trekjes?

Annika

Annika

22-02-2015 om 14:10

O ja, en films kijken?

Hij heeft ook voor zijn leeftijd altijd wel wat minder naar films/dvd's etc willen kijken dan zijn brussen. Nijntje, Sesamstraat, UmieZoomie, Dora: korte educatief bedoelde programma's met tellen en kleuren en vormen, dat vond hij leuk. Maar een langere dvd met een verhaal, daar haakte hij altijd snel af. Ook duurde het even voor hij het leuk vond voorgelezen te worden, lange stukken tekst blijft lastig.

Katniss

Katniss

22-02-2015 om 14:15

Gedeeltelijk herkenning

Mijn oudste (met ASS) zat met 1,5 jaar ook voor de tv als de letters en cijfers bij Sesamstraat kwamen, en riep dan enthousiast wat ze zag. Toen ze twee was kon ze tot 20 tellen en het alfabet opzeggen, dat deed het goed op feestjes Met lezen en rekenen was ze vlot, maar niet zo als hierboven omschreven.
Ik kan me nog herinneren dat ze een vriendinnetje had dat op 5-jarige leeftijd heel goed kon lezen. Die las vloeiend het stukje over auteursrechten uit een boek maar had geen idee wat daar stond. Dat kon oudste haar vervolgens uitleggen.

creabea

creabea

22-02-2015 om 14:52

toch niet

ik denk toch niet dat die van ons hyperlectisch is (of maar een beetje, kan dat ook? Wat ik er nu over heb gelezen, het stuk over moeilijkheden met verbale communicatie, dat herken ik helemaal niet bij onze zoon, en autistische trekjes heeft hij ook niet echt. Maar ik vind het wel heel leuk om te lezen dat er meer peuters zijn met zo'n letterfascinatie, want zoals het bij onze zoon was heb ik het verder nooit gezien. Oja, nog iets: die van ons had op zijn 2,5-4,5 jaar de bosatlas als favoriete 'boekje', en deed op de computer graag topografiespelletjes. Hij heeft ook wel eens zijn buurjongen van destijds een jaar of 11 overhoord, hij kende de hele kaart van europa (en nog wel meer) uit zijn hoofd Nu weet hij niet alles meer, maar hij heeft er tegenwoordig met topografie op school nog steeds wel plezier van!

Annika, mijn zoon is nu 9 jaar. Toen hij klein was (tot zo rond de kleutertijd) had hij ook meer interesse voor informatieve boeken dan voor verhaaltjes; voor tv was hij als klein kind helemaal niet zo geïnteresseerd, dat kwam pas met zijn broertje in beeld (die juist erg van de verhaaltjes en films is, die kon met 1,5 jaar al uren geboeid naar de tv/poppenkast kijken). In die periode maakte hij als hij aan het bouwen/knutselen/tekenen was ook altijd abstracte dingen. Heel mooie symmetrische vormen met mozaiek of papier, echt heel knap, maar nooit een poppetje bijvoorbeeld. Op de kleuterschool tekende hij het liefste tetris-achtige computerspelletjes na, wat de juf dan weer interpreteerde als dat hij nog in de versierende fase was. Pas toen hij een jaar of 5-6 was werden verhaaltjes interessant bij hem en tegenwoordig houdt hij wel heel erg van films en boeken (nouja, strips).
Verder komt hij helemaal niet autistisch over, op sociaal gebied nooit het idee gehad dat er wat met hem aan de hand was, zoals ik wel heb gezien bij kinderen met die diagnose in mijn omgeving. Hij is wel iets meer op zichzelf dan zijn broertje en speelt ook wel graag alleen, maar spreekt ook heel graag af met andere kinderen. Broertje is dan ook weer een uber-sociaal type en heeft altijd afspraakjes en hij kan weer niet zo goed alleen spelen.

verhaaltjes

Hoi bontekoe. Geen ervaring hiermee maar vanuit mijn werk gezien vind ik het heel interessant wat je vertelt. Ik zou inderdaad proberen om het taalbegrip te verbeteren d.m.v. de geschreven taal. Misschien kun je proberen om een eenvoudig verhaaltje op te schrijven, en daarna uit het hoofd navertellen. Zo ook met gebeurtenissen. Eerst schrijven, daarna nog een keer in de goede volgorde vertellen. Hij zal in het begin natuurlijk jullie hulp nodig hebbenbij het schriftelijk formuleren. Door de herhaling kan hij wel meer verhaalinzicht krijgen. Laat bij de logopedie ook het taalbegrip mondeling testen. Niet alleen de woordenschat. De kans is toch wel aanwezig dathij hierop uitvalt.
Goh, het klinkt een beetje raar maar vanuit de wetenschap taal/ taalontwikkeling heb je een zeer bijzonder kindje. Weet je wel zeker dat hij goed hoort?

Rox

Rox

20-11-2019 om 08:29

Zo herkenbaar

Hoi,

Mijn schoonzusje stuurde mij jullie reacties door, met de opmerking ‘ik moest heel erg aan George denken toen ik dit las’. Mijn zoontje George is net 3. En begon al heel veel met het alfabet, tellen, figuren benoemen etc.
Wij dachten toen, wauw wat super knap, hij is vast extreem slim. En toen stuurde mijn schoonzusje jullie reacties en lijkt er misschien iets heel anders aan de hand.
Hoe is het nu met jullie kinderen? Dat zou ik heel graag willen weten. En voor wat voor soort therapie hebben jullie gekozen?
George is laatst getest en hij heeft een IQ van 125. Dit ligt op gemiddeld tussen de 90-110. Hij scoorde op taalbegrip zelfs een IQ van 132.
Ik ben er ook hierom nog steeds niet over of hij heel slim is of hyperlectisch. Mocht het het laatste zijn dan wil ik hem uiteraard zsm en zo goed mogelijk op de juiste manier helpen.
George is ook heel goed met puzzels, hij legde toen hij net 2 was puzzels van 30 stukjes in elkaar. Is dat ook iets wat jullie kinderen vroeg konden?
Hij registreert álles. Van vliegtuigen op 10 km hoogte tot een mini vogeltje in een boom, dingen die ik nooit zou zien ziet hij. Herkenbaar voor jullie?
Hij schrijft heel graag de hele dag, alle letters en cijfers.
Duplo vindt hij niks aan. Wat kunnen jullie adviezen qua speelgoed? Hij heeft nu allerlei speelgoed voor 4-6 jaar omdat de rest te makkelijk voor hem is. Dit is voornamelijk speelgoed om te lezen/schrijven en puzzelen.

Ook al zijn jullie reacties van heel lang geleden, hoop toch dat jullie dit lezen en zullen reageren!

Autimam

Autimam

20-11-2019 om 09:55

Herkenbaar

Klinkt erg als mijn zoon. Toen de juf van groep 1 vertelde wat ze dat jaar allemaal zouden leren, dacht ik: dat kon hij een jaar geleden al. Maar in groep 4 begon hij vast te lopen op automatiseringsproblemen. Hij werd uitgebreid getest, maar er kwam een wazig resultaat uit. Lang verhaal kort: op zijn 15e kreeg hij de diagnose ASS en toen vielen veel puzzelstukjes op hun plaats.
Hij heeft als subdiagnoses ook dyslexie, dyscalculie, ADD en DCD (dus dat wazige resultaat klopte gewoon), daardoor valt school niet mee. Maar hij is dankzij zijn intelligentie en veel hulp nog nooit blijven zitten en hij doet dit jaar met hangen en wurgen eindexamen VWO.

Ik wil niet beweren dat jouw zoon autisme heeft, maar het is een mogelijkheid. Hou hem gewoon in de gaten. Ik zou de diagnose liever veel vroeger hebben gehad, want autisme vraagt om een specifieke aanpak. Hoe vroeger je daarmee begint, hoe beter voor iedereen in het gezin.

Fransien

Fransien

20-11-2019 om 10:39

Hier ook zo'n kind

Gelukkig vindt ze school nog steeds leuk.
Een kleuter IQ test is niet erg betrouwbaar, kleuters ontwikkelen zich met sprongetjes. Het is leuk als indicatie dat het om een flink bovengemiddeld slim kind gaat die een stevige voorsprong heeft op school.
School moet vanwege de didactische voorsprong wel aan de bak om verveling te voorkomen, want kinderen die zich vervelen worden vervelend (en ongelukkig).
Mijn dochter heeft zich met een aangepast programma prima vermaakt op school, heeft vriendinnen, valt goed in de groep en is nu net begonnen op de middelbare. Ze leest nog steeds alles wat los en vast zit.
Bij haar was er geen sprake van autisme of zoiets, ze is alleen maar bovengemiddeld goed op school.

Fransien

Fransien

20-11-2019 om 10:44

Speelgoed

Dochter was een poppenkind en kon oneindig veel avonturen bedenken die haar poppen dan beleefden. Is Playmobil misschien iets voor jouw zoon?
Bij mijn zoons waren knikkerbanen hier ook erg populair, wij hebben er een van Haba.
Verder kun je de leeftijdsindicatie op speelgoed gewoon negeren. Mijn kinderen maakten met drie jaar rustig een puzzel van 100 stukjes als ze daar zin in hadden. Als jouw kind dat leuk vindt, lekker doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.