Home » Forum » Sporten onder etenstijd

Sporten onder etenstijd...

20 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
gloeilamp
Sporten onder etenstijd...

Hallo,

De kinderen sporten beiden 2x per week, helemaal leuk. Maar ze doen dezelfde sport en de trainingstijden zijn direkt achter elkaar, erna nog spullen opruimen en de lokatie niet vlakbij huis, meestal zijn we dus met elkaar de gehele tijd op de lokatie.
Jongste gebint om 17.15 (een uur) en oudste direkt erna om 18.15, we zijn dus van 16.50 tot 19.45 weg, niet handig met avondeten.
Hoe doen jullie dat? Ervoor warm, helemaal niet warm maar brood mee, toch pendelen met één kind? Ik ben er niet uit wat nou een prettige manier is, waarbij we ook nog een (snelle en gezonde) hap naar binnen krijgen....

groeten,
Peetje

Voetbalbestuurder
Bekend probleem

Hebben heel veel ouders mee te kampen denk ik. Dit jaar trainen mijn kinderen tegelijk gelukkig (schelen maar 1 geboortejaar), vorig jaar losten we het toch op met pendelen. Vroeg op de middag koken en ieder zijn eigen bordje in de magnetron. Ken ook mensen die tussen de middag warm eten, maar dat kan natuurlijk niet als je kinderen overblijven.

m ik
Hier ook

De middelste traint van 17.30 uur tot 18.30 uur en de oudste van 18.30 uur tot 19.30 uur. Bij ons gaat de oudste zelf en de jongste breng en haal ik.
Ik eet die dag altijd wat makkelijks : nasi, macaroni of een ovenshotel stamppot. De jongste eet dan van te voren om 17.00 uur en wij en de oudste eten daarna, als ik middelste heb weggebracht.
Het voordeel van zulke gerechten is dat je gelijk alles kunt klaarmaken en het daarna gemakkelijk kunt warm houden.

m ik
Sorry voor onduidelijkheid ...

mbt jongste - middelste - oudste, heb het een beetje door elkaar gehaald. Jongste moest dus steeds middelste zijn

Astrid
Eten wat is dat?

Hier 3 kinderen van 12, 9 en 7. Wat is dat normaal avond eten??? alleen donderdag en zaterdag kunnen we normaal eten.

Maandag: 1 kind 16.00-16.30 (17.00 thuis) zwemmen, daarna 2 kinderen korfbal training 18.00-19.00 moeten alle 3 gebracht/ gehaald worden.

Dinsdag is man er niet, ik ben pas om 18.30 thuis. Simpel eten.

Woensdag; 1 kind 16.00-16.30 (17.00 thuis) zwemmen, Zelfde kind daarna korfbal training 17.00-17.45, andere 2 kinderen korfbal training van 17.45-18.30 moeten alle 3 gebracht/ gehaald worden.

vrijdag: 1 kind korfbal training van 17.30-18.30 brengen/ halen.

zaterdag: korfbal wedstrijden, maar is overdag.

zondag: 2 kinderen zwemmen 18.00-19.00 wederom brengen en halen (meestal ook bijblijven).

Als de training om 18.00 begint en er is een ouder thuis, dan eten we vooraf. Begint de traing om 17.30 dan eten we achteraf. Voor jongste is 19.20 eten veel te laat, maar het is niet anders (ze moet/ wil om 19.30 naar bed).

albana
Samen met andere ouders

Sinds vorig jaar zijn wij zo'n beetje 'af' van het gebreng en gehaal...na járen natuurlijk. Het was zelfs eerst afkicken, want wat deed ik vroeger ook al weer rond die tijd???
Wij hebben in die jaren veel opgelost met andere ouders die wel of niet in de buurt wonen. Ik persoonlijk rijd liever 1 keer om, desnoods erg om dan in 1 uur 2 keer heen en weer. Vraag het dus, aan de trainster, aan andere ouders die je 2 keer ziet komen en ook aan de ouders van het uur erna/ervoor want misschien willen die retour wel jouw kind meenemen als jij een ander kind van hun brengt b.v. (zusje of broertje)
Of plaats anders een oproepje in het 3jaarlijkse krantje van de vereniging of op de website of in het gastenboek.
Zo hebben wij het al die jaren rondgebreid.
Onderlinge contacten met de ouders ging meestal via de mail, dan mailden we 3 wekelijks zo van wil jij dan brengen, dan haal ik op en die donderdag kan ik niet wil jij dan heen en terug dan rijd ik die andere keer 2 keer enz.
Heel precies om en om zal het w.s. bij de meeste ouders niet kunnen. En soms kun je een driemanschap sluiten dan ben je nog beter af. Je moet er dus wel enigzins flexibel instaan anders loopt het zo stuk.
Eten ervoor hebben we al snel afgeschaft.
Dat werkt niet écht...dan ben je dubbel zo druk.
Erna is makkelijker, schep alvast een bord uit, bord in de magnetron en kind helpt zichzelf.
Mocht dat erg lang duren voor het kind,dan eet het kind een boterham vooraf voor de grootste honger.
En na een uur sport eten ze heus nog wel een keer. Dan is die boterham allang verteerd.
groeten albana

Vera*
Opwarmen

Hier aten we 'vroeger' in het weekend makkelijk, soep, pizza of frietjes. Nu is het weekend dé tijd om wel rustig als familie te kunnen eten.
Dochter is een langzame eter en twee keer op week is het eten al om half vijf klaar, twee andere keren kan dat vijf uur zijn. Zoon eet ook wel eens na en manlief is regelmatig laat van zijn werk en eet ook na.
Ik maak eten dat gemakkelijk opgewarmd kan worden. Vlees of vis wordt op het laatste moment gebakken. Of ik kook aardappels en groente. De portie voor dochter gaat dan als kleinere stukken in de pan zodat die wel gaar zijn en de rest voor ons kan nagaren (ik laat het dan gewoon in het kookvocht staan).
Gelukkig worden alle sportclubjes zelfstandig bezocht.

Picasso
Hier

Bij ons "slechts" 1 kind wat twee keer per week rond etenstijd sport. Op woensdag kook ik 's middags (mijn vrije dag), eet jongste met papa als ik met oudste naar de sport ben. Oudste en ik eten na de sport.

Op vrijdag eten we gezellig laat, na de sport dus. Omdat er altijd nog wel een andere dag is waarop we makkelijk/rommelig eten vond ik het wel fijn om vrijdags samen te kunnen eten.

Hanne.
Makkelijk en simpel

Hier sluiten 2x per week sport en werk naadloos op elkaar aan.

1x 18.00 weg (17.30 thuis uit werk) en 20.00 thuis. en 1z 17.30 weg en 18.00 thuis.

Combineer dat met een baby die eigenlijk niet kan wachten tot 18.30 en wij eten dus 2x per week brood, of andere snel klaar dingen.

Boterham/broodje in de hand, zak tomaatjes, komkommertjes er bij voor de pitamientjes en dan in de auto eten voor de 1e optie. Broodje met wat warms er bij (soep, knakworst etc) voor de 2e optie.

Kinderen vinden het geweldig. In de tijd dat ik met zwangerschapsverlof was aten we wel om 17.30 een gewone maaltijd, en het was iedere week gepiep dat ze niet lekker in de auto mochten eten.

Peetje
Reaktie

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reakties! Ik weet natuurlijk wel dat wij niet de enigen zijn met de drukte etc rondom de combinaties avondeten en sporten, maar wat fijn om jullie ervaringen te lezen!

Het samen met andere ouders brengen/halen gaat hier vrijwel niet: wij komen uit een andere wijk dan de "anderen" en dat in combinatie met fietsen door de stad (met dan meerdere jonge kinderen) is niet praktisch.
Ding is ook dat man vrijwel altijd laat thuis is. Eén avond per week eet hij mee en één avond eet hij alleen met de kinderen (ben ik tot "laat" op kantoor).
Wat we gisteren hebben gedaan is heen-en-weer ipv met zn allen daar blijven. Niet ideaal qua fietsen voor mij, maar de kinderen vonden het erg fijn: oudste werkte in mijn afwezigheid aan zijn spreekbeurt en jongste heeft een stuk film gekeken toen ik oudste haalde.
En wat eten betreft doe ik het steeds simpeler en dat geeft mij in ieder geval minder stress :-). Dus bv gisteren tomatengroentensoep met ballen en stok- en naanbrood en na het sporten toetje (of nog een kop soep).
En ik heb toch aan man voorgesteld of hij niet op maandag eerder naar huis kan, zodat hij oudste ophaalt (en ik dus jongste eerder naar bed kan brengen).
Oudste gaat vanaf vrijdag alleen terug vanaf training, neemt een mobieltje mee om me te bellen wanneer hij vertrekt (was zijn voorstel), dus dan kan ik vast het eten voorbereiden en kunnen we aan tafel zodra hij er is.
Ach, en zo komt het allemaal wel goed (ik ga vooral maar heel veel gezonde en lekkere soepjes maken) en me overgeven aan "zo is het nu"....zennnnnn :-)

groeten,
Peetje

Peetje
Pelle...

Hoi,

Grappig, ik vind soep juist gezond :-). En niet uit een pak of blik, dat vind ik iha zoute, smaakloze happen. Maar allerlei groentes even roerbakken en dan in de bouillon (bv getrokken van de 'resten' van een kip). Of linzensoep (met ui, winterwortel, schep currypasta etc) en dan een lepel yoghurt met wat munt erin. Of eeh; tomatensoep met witte bonen, spekjes en sterretjespasta. Voedzaam, makkelijk in één pan en toch gezond?

Soep maken doe ik regelmatig (en dan grote pan en een deel in de vriezer), maar ik ben dan ook echt een soepmens :-).

Het variëren ben ik helemaal voorstander van, hoewel ik momenteel weinig inspiratie heb (wat betreft maaltijden die a. iedereen lust en goed eet en b. snel en eenvoudig klaar te maken). Maar goed, dat komt ook doordat ik meer uren ben gaan werken en mn dagen voller zijn dan bijvoorbeeld een jaar geleden.

groeten,
Peetje (elke dag wel zin in soep :-))

Guinevere
Pelle

Volgens mij moet Pelle een soepdraadje starten. Want soep=water + zout???? Nou, nee, dat heet zout water. Ook wel verkocht als slappe bouillon. :-p
Hier ook megagezonde soepen, je kunt er al je groenteresten in kwijt!

rodebeuk
De late thuiskomer haalt

...dat vind ik wel zo ongeveer de beste uitvinding van deze eeuw. Zaaaalig. De een, suf van een hele dag heen en weer fietsen met de kinders en evt. nog een korte werkdag erbij gepropt, kan even ademhalen in de wetenschap dat hij/zij niet nóg een keer de deur uit hoeft.

De ander, die een dag lekker heeft kunnen doorwerken, komt lekker vers thuis en heeft even kunnen bijkletsen met het haalkind.

Oh, oh wat vind ik dat fijn. Gisteren nog, twee kinderen uit spelen op twee adressen, mama al heen en weer geweest naar zh in andere plaats en muziekles met oudste, waartussen nog thuis huishouden aan kant gebracht en jongste naar speelafspraak gebracht - dat je dan gewoon ff kunt koken terwijl man haalt. Oh ja, ik had ook nog hoofdpijn.

Overigens deden we dit truucje ook regelmatig toen er nog gesport werd bij K. Ook zo fijn als je daar niet meer heen hoeft.

Guinevere
Rb

Oh, je bedoelt heel iets anders dan ik uit de titel opmaakte... Ik dacht: de late thuiskomer haalt het kind, en ook eten (afhaalindonesisch of gewoon chinees). Zo deden wij het namelijk regelmatig. Maar dan aten we wel nóg later.

Herfst
's Middags warm!

Hallo, hier eten we dan smiddags warm. Pasta met groentensaus bijvoorbeeld of iets anders makkelijks. Wat er overblijft is voor papa savonds :-)
En dan als avondeten neem ik boterhammen mee, beetje picknicken op de zwemles in ons geval..

Herfst

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

jasset
Hier

valt het sporten 1x per week onder eht eten. Dan eet ze geen warm, maar wel bv een boetrham met gebakken ei en een stukje fruit, of fruit mee naar de training.

Puck
En hier

Met een sportief gezin is het hier in huis 4 dagen in de week raak met sporten vlak na etenstijd. Ik probeer dan vroeg het eten klaar te hebben en degene die moet sporten eet een beetje en de rest gaat in de koelkast en wordt naar het sporten opgewarmd in de magnetron.
Maar eerlijk gezegd heb ik na het sporten nooit zin meer in eten, herkennen jullie dat ook?

gloeilamp
De afgelopen keren

hoihoi,

Na het sporten hebben ze hier vakk nog wel trek, maar ik geen zin meer om te koken :-).

De afgelopen keren heb ik wat gevarieerd met vooraf, achteraf, in "onderdelen" eten (dus voor t sporten bv soep en erna boterham). Wat ik wel weet is dat ik nooit meer afgelopen maadag na doe (pannenkoeken bakken, veel te tijdsrovend op het moment zelf als je een bepaalde tijd de deur uit moet).
Vorige week een keer een soort Hachis Parmentier, sla en na het sporten een dikke smoothie. Morgen wordt het linzensoep met pide en na het sporten fruit (en wie meer wil kan nog brood nemen.
Voorlopig hier dus stevige soep met iets en na het sporten fruit/smoothie/yoghurt en wie wil een boterham. Het maakt voor ons ook uit dat ik 4,5 dagen werk tijdens schooltijden, dus niet echt kan voorbereiden (behalve de avond ervoor natuurlijk).

groeten,
gloeilamp

Puck
Gloeilamp

Hoezo moet je na het sporten dan nog een keer koken. Je kookt toch maar gewoon 1 keer en de 2e keer gaat het de magnetron in?
En als je onder schooltijden werkt dan heb je toch tijd zat om eten te koken op de dag zelf of maak je iedere dag een 5 gangendiner. Ik werk op sommige dagen tot 5 uur en kan dan best om half 6 een normale maaltijd in elkaar geflanst hebben zonder de dag ervoor van alles gedaan te hebben.
En een stevige maaltijd voor het eten is toch juist niet fijn, iets lichts ervoor en iets lichts erna is voldoende.
Maak het jezelf gewoon makkelijker.

bibi63
Wat wij doen

Dochter haar sport is op vrijdag verschoven van 18:00 naar 19:00 uur. Toen het nog van 18:00 tot 19:00 was aten we daarna. Nu niet meer, want dat vinden we dan echt te laat. We eten er dus voor en een beetje vroeg, anders moet ze met een volle maag sporten. Dus we eten nu tussen 17:30 en 18:00 uur. Meestal maak ik dan een pan groente/tomatensoep (heel simpel: pot tomatenbouillon, zak soepgroente en dievries soepballetjes). Of een enkele keer een ommelet met tomaat, uit en kaas. En dan 's avonds als iedereen toch best weer trek heeft na de vroege en wat lichtere maaltijd, eten we toastjes met kaas i.p.v. dat we dat daarvoor op zaterdag deden.
Groetjes,
Bibi

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.