Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ayanna

Ayanna

01-09-2011 om 11:22

Tandpasta-vraag

Bij onze zoon die volgende week 5 wordt, is nog geen wiebeltand te bekennen. We poetsen tot nu toe nog steeds met tandpasta voor het melkgebit. Maar kunnen we nu al gaan poetsen met tandpasta vanaf 5 jaar, of is het beter om met die peutertandpasta te blijven poetsen totdat er nieuwe tanden zijn?
Of maakt het allemaal geen drol uit...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

01-09-2011 om 11:56

De tandarts

Met die vraag zat ik een tijdje geleden ook, en de tandarts zei dat het verschil hem vooral zit in het wel of niet mogen inslikken van de tandpasta (vanwege het andere fluoridegehalte), niet in de vraag of er melktanden of nieuwe tanden mee worden gepoetst.
De pasta voor 5 jaar en ouder moet je uitspugen, dus als zoon daar geen problemen mee heeft, kun je overstappen wanneer je maar wilt.

Tango

Tango

01-09-2011 om 15:33

Proberen

Je kunt het gewoon eens proberen met die tandpasta voor vanaf 5 jaar. Hier vonden ze dit met 5 jaar echt nog heel vies en gaf het inderdaad problemen omdat ze nog niet goed konden spoelen. Wij hebben dus met beide kinderen nog een jaar extra gewacht en zijn pas met 6 jaar begonnen. Tangodochter wisselde toen net, Tangozoon is inmiddels bijna 7 en wisselt nog steeds niet. Daar hebben we het dus maar niet vanaf laten hangen.
Ik vond het ook best even zoeken om een tandpasta te vinden die ze enigszins acceptabel vonden. Wij gebruiken nu die van Zendium. Die is blijkbaar niet zo scherp van smaak.
Het langer gebruiken van de peutertandpasta was daarnaast ook nog een beetje gemakzucht. Ik poetste de tanden van de kinderen vaak als ze al in bed lagen/zaten en dan gaat spoelen zo onhandig. Bij Tangodochter gebruikten we heel soms ook toen ze al ouder was de peutertandpasta, als ze heel moe was en echt geen zin meer had om naar de badkamer te gaan om te poetsen. Hup, even poetsen in bed.

0-6 jaar

er zijn ook tandpasta's die tot 6 jaar ingeslikt mogen worden. ik had voor dochter van bijna 5 een logeertube (monstertje van een 6+ tandpasta) en die vond ze vies én was bang dat er iets ergs zou gebeuren als ze die door zou slikken

Ayanna

Ayanna

01-09-2011 om 21:45

Duidelijk

Ik heb geen idee wat hij vindt van uitspugen en mond spoelen, maar dat gaan we gewoon proberen. En idd is het wel heel makkelijk die peutertandpasta. Kind moe, half slapend al in bed, hup nog even mond open en tanden poetsen. Ik denk dat wij voorlopig nog maar even in de (smerige) Teletubbie-tandpasta blijven hangen.

Yaron

Yaron

02-09-2011 om 21:34

Onze tandarts

Onze tandarts adviseert zodra het wisselen begint, gewone tandpasta te gebruiken. Dus niet die vanaf 5 of 6 jaar, maar dezelfde die wij gebruiken. Daarin is het fluoride veel hoger dan in de kindertandpasta.

jds

jds

04-09-2011 om 11:15

Peuterpasta

Heb die van Elmex. Al die andere tandpasta's met zoet (frambozen)smaakje vindt ze niet eens lekker. En die van Elmex heeft een vage mintsmaak.
Denk trouwens (zoals op zoveel tubes staat) dat de grootte van een erwt verder weinig schade geeft...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.