Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verjaardagspartijtje wie uitnodigen

Hallo,

Ik zit met een dilemma. Mijn dochter wordt volgende week 5 en geeft haar eerste verjaardagspartijtje. Ze had oorspronkelijk een lijstje gemaakt met 6 namen van kindjes die ze graag wilde uitnodigen. Allemaal kindjes uit haar groep, met wie ze regelmatig speelt. 1 van de kindjes kan helaas niet komen, dus er bleven 5 kindjes over. Vond ze helemaal goed, geen probleem.
De 5 uitnodigingen zouden we gisteren rond brengen (mag niet op school), maar toen ze uit school kwam zei ze opeens dat ze nog een ander meisje ook wil uitnodigen. Qua aantal is er natuurlijk geen enkel probleem, en ook een extra uitnodiging zouden we wel kunnen knutselen. Nu is het alleen zo, dat mijn dochter eigenlijk maar 1 x met dit meisje heeft gespeeld en dat dit meisje die ene keer naar huis wilde na een uur omdat mijn dochter niet wilde doen wat zij wilde. Ook van de juf heb ik gehoord dat mijn dochter heel erg opkijkt tegen dit meisje (ze is een jaar ouder) en haar met veel dingen kopieert. Ze is een soort idool voor mijn dochter. Het meisje is ook een lief, mooi kind met bijzondere talenten...

Mijn dilemma is dus eigenlijk of ik er goed aan doe om te voldoen aan de wens van mijn dochter en dit meisje alsnog te laten uitnodigen, of om te zeggen dat ik alles voor haar partijtje al geregeld heb en alle aantallen (bekers, bordjes, snoepzakjes) gebasseerd heb op haar eerste aantal kinderen. Of om uit te leggen dat je nou eenmaal niet iedereen die je aardig vindt kan uitnodigen en dat we ons houden aan oorspronkelijke keuze, omdat er anders elke dag wel weer iemand aan het lijstje toegevoegd kan worden.... Vanochtend op school viel me op dat dit meisje mijn dochter amper groet of aandacht geeft, terwijl mijn dochter vol verwachting naast haar gaat zitten.

Het dilemma is dus eigenlijk of ik mijn dochter ga teleurstellen in het feit dat ze dit meisje niet meer mag uitnodigen of dat ik haar wel een extra uitnodiging laat maken terwijl ik weet dat deze 'vriendschap' maar van 1 kant komt...

Pfff.....

Dalarna

Dalarna

28-01-2014 om 09:48

hmm

Na alles wat je vertelt zou ik het meisje niet uitnodigen en gewoon tegen je dochter zeggen dat alles nu klaar is en dat een even aantal altijd handig is bij spelletjes.

hoe belangrijk is het of ze wel of niet komt?

denk je dat het grote meisje een zware stempel op het feestje zal drukken? Is ze veel ouder dan alle andere kinderen die op het feestje komen? Als het een lief kind is, en je doet je dochter en een plezier mee om haar uit te nodigen... je dochter komt er vanzelf achter als de liefde niet wederzijds is en ze niet terug wordt uitgenodigd door het andere meisje (hm. hoe zeg je dat mooi).

Mijn zoontje wordt volgende week ook 5 en die heeft ook een reserve-kind uitgenodigd nadat iemand anders niet kon op het feestje. Hij heeft nog nooit een afspraakje met dat kind gemaakt na schooltijd, maar blijkbaar speelt hij er op school wel veel mee. Is ook een kind dat wat ouder is, overigens. Ik vind het niet zo erg. We hebben wel bewust een vriendje niet uitgenodigd dat op een ander kinderfeestje zich een keer misdragen heeft. Verder een aardig jongetje, maar heel druk en een ongeleid projectiel. Die kan ík er dan niet bij hebben op een feestje....

@Mammahippie

Zo'n ongeleid projectiel, neem je even apart in de gang en je vertelt hem op de juiste toon, welk gedrag acceptabel is en welk gedrag ervoor zorgt dat hij linea recta naar huis gebracht wordt.

In 99% van de gevallen komt de boodschap redelijk goed over, en hou je er een prettig en gezellig meedoend kind aan over.

amk

amk

28-01-2014 om 11:07

nee,

ik zou dit meisje niet uitnodigen. Had ze op het eerste lijstje gestaan, dan wel.

Mijn dochter nodigt regelmatig meisjes uit waar ze zelfs nog nooit thuis mee gespeelt heeft, maar die ze kent van de bso. Ook prima.

Rafelkap

Rafelkap

28-01-2014 om 11:41

wel uitnodigen

Heel grappig hoe je dat meisje beschrijft: echt een super kind met al die talenten. Juist uitnodigen, leert je dochter heel veel van, juist als dat meisje moeilijk gaat doen en je dochter haar teveel op een voetstuk heeft.
Als er nog een zieke is wordt het anders ook een beetje sneu. Ik ben nooit kieskeurig wie mijn zoon uitnodigt, lastige gevallen kan ik wel aan en als mijn zoon diegene maar leuk vindt.

Ik zit nu alleen met het dilemma van twee jongens waarvan mijn zoon allebei wil dat ze komen, maar die elkaar altijd de hersens in slaan. Ik vind het prima, maar zoon neigt er nu zelf naar dat hij zijn feestje rustig wil laten verlopen

jasam

dat zeg je wel makkelijk, een kind apart nemen en eventueel naar huis brengen. Dat zou ik ook wel doen als het om een speelafspraakje gaat, maar bij een kinderfeestje heb ik helemaal geen zin in dat soort toestanden, een kind naar huis moeten sturen. Het bederft de feeststemming danig, en het kind moet het wel héél bont maken wil je tot dat soort acties overgaan. Overigens heb ik wel eens een kind naar huis gestuurd bij een speelafspraakje (kind wilde pertinent niet naar de wc, en plaste toen in de broek) maar dat wordt door sommigen als nogal streng ervaren, heb ik gemerkt. Ook een keer op een verjaardag bij ons thuis heel boos geworden op visitekinderen die bij ons op zolder hadden lopen smeren met buitenbeits.

Ik voorkom op een feestje liever dat ik heel streng en boos moet worden. Het jongetje waar ik het over heb is wel het soort waar ik dit soort dingen van kan verwachten. Hij zit ongevraagd overal aan, trekt kastjes en lades open, gaat als je niet oplet buitenspelen zonder dat mede te delen (vind ik toch fijn als ze pas 5 zijn), tettert overal doorheen en luistert niet. Verder een enthousiast kind en heel lief voor anderen, maar mij te bewerkelijk als je nog 6 andere kinderen in huis hebt.

@mamahippie

snap'm

rafelkap

ha, fijn zo'n verstandige zoon Mijn oudste had vorig jaar een vriendje uitgenodigd dat heel druk was, die had hij dit jaar maar niet uitgenodigd. Het vriendje had van mij best mogen komen, maar zoon wilde graag een 'rustig' feestje. Vorig jaar raakte hij ook een beetje ondergesneeuwd bij sommige spelletjes omdat dat drukke vriendje en een ander jongetje overal vooraan stonden (en bovendien de meeste spelletjes 'wonnen').

Jesse_1

Jesse_1

28-01-2014 om 13:33

Mamahippie

"Ik voorkom op een feestje liever dat ik heel streng en boos moet worden."

Ik heb in de loop der jaren juist ervaren dat het beter werkt als ik streng ben (en evt boos wordt als ze zich niet aan de regels houden) bij een verjaardagsfeestje. Kinderen zijn per definitie uitbundig bij een feestje, mijn strengheid doet nix af aan de leukheid van het feestje.
Eens hadden we een feestje (zoon werd 5 of 6) waarbij 2 kinderen elkaar steeds in de haren vlogen en wij op een gegeven moment behoorlijk streng waren om de kinderen überhaupt onder controle te houden. Na afloop toen ik één van die twee in de auto had om thuis te brengen (opgelucht dat het er op zat ) zei hij: "Goh, dat was een leuk feestje zeg, mag ik een keer komen logeren?" En ik maar bang zijn dat die jongen eronder geleden had omdat wij hem een béétje rustig probeerden te houden .

Echt, ik ben niet meer de 'leuke' moeder van wie alles mag op een feestje.

Jesse_1

Jesse_1

28-01-2014 om 13:36

Het dilemma

Als je dochter haar graag wil uitnodigen en je denkt dat het meisje ook leuk in de groep valt, gewoon doen.
Als je bang bent dat ze een stempel op het feestje gaat drukken, dan niet uitnodigen. Het lijkt me geen drama voor je dochter als het niet gaat lukken om opeens toch dat meisje uit te nodigen.

Suc6 met het feestje!

Marianne1975

Marianne1975

28-01-2014 om 13:59 Topicstarter

Tja

Dank voor de reacties. Ben er nog niet helemaal uit...

Jesse

nouja, ik bedoelde met heel streng en boos dus dat je een kind evt. naar huis moet sturen, wat Jasam suggereerde. Tuurlijk ben ik ook wel eens streng (ik ben een relatief strenge moeder) maar ik zou zelf geen leuk feestje te hebben als ik aldoor een kind ontzettend op de huid moet zitten.

Maar ik geloof dat ik het draadje van Marianne een beetje aan het kapen ben zo... sorry!

Marianne1975

Marianne1975

28-01-2014 om 14:25 Topicstarter

Draadje kapen

No problem hoor mamhippie. Vind de reacties die loskomen wel interessant en leerzaam voor het aankomende partijtje

Op de huid zitten? Zover laat ik het niet komen!

Gewoon bij binnenkomst duidelijkheid scheppen over gedrag en regels, en als er eentje bij is die het partijtje zelf wel zal gaan regelen en de sfeer beïnvloed, die neem ik even apart.

Jaina

Jaina

28-01-2014 om 15:09

waarom niet?

Ik zou haar gewoon uitnodigen. Het is toch leuk voor je dochter als haar grote idool ook mag komen? Misschien valt het meisje straks wat tegen als echt speelkameraadje maar wie weet groeit er hierdoor juist een vriendschap. Of niet maar is het gewoon gezellig een feestje. Tenzij het een draakje is wat de boel gaat verstieren zou ik haar gewoon uitnodigen als je dochter dat graag wil.

doen

Gewoon uitnodigen, je dochter is immers dol op haar. Mijn groep 1 zoon viert in maart zijn 1e kinderfeestje en hij wil ook vooral groep 2 kinderen uitnodigen. Hij kijkt hier toch tegenop denk ik. Nou ja, prima hoor het is zijn feestje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.