Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoontje (4) zegt dat sinterklaas nep is :-(

Mijn dochtergeloofd nog in Sinterklaas. Maar nu kwam mijn zoontje vandaag tijdens het avond eten met de mededeling dat Sinterklaas nep is. Waarom denk je dat dan was mijn vraag. Nou vorig jaar toen ik op schoot zat zag ik een elastiekje bij z'n snor. Maar nu het volgende. Zus boos op broertje en zegt je liegt. Hoe moet ik hier nou op reageren. Ik stond even met een mond vol tanden. Vindt het ook sneu voor dochter.
Zoontje heeft de hele avond vol gehouden dat hij echt niet bestaat. Wat zouden jullie doen. Toegeven dat hij niet bestaat? Vanaf welke leeftijd weten de meeste kinderen wel dat Sinterklaas niet bestaat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn zoontje was 2...

Hij is nu 12, maar toen hij 2,5 jaar was, zei hij bij de intocht:'Mam, die Sinterklaas daar is toch gewoon een verklede meneer. Die is toch niet echt?'

Ik heb nooit gedaan alsof het wel zo zou zijn. Zijn jongere broer (2 jr jonger) heeft eigenlijk ook nooit in de Sint geloofd (alleen rond 5 december eventjes).

De jongste twee geloven ineens heilig!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-11-2009 om 10:07

Carine

Mijn ervaring is dat de constatering dat dingen 'nep' zijn, los staat van het geloof in Sinterklaas. Veel kinderen zien op den duur dat zwarte piet niet helemaal netjes is geschminkt, blond haar onder de pruik heeft en dat de Sinterklaas op school toch echt een ander is dan op TV. Geen probleem, dat zal dan wel een hulp-Sint of een hulp-Piet zijn.
Volgens mij kun je twee dingen doen: de situatie aangrijpen en je kind het 'grote geheim van Sinterklaas' vertellen óf je helpt je kind het verhaal toch weer 'kloppend' te krijgen (met hulp-klazen etc.).

Guinevere

Guinevere

14-11-2009 om 11:15

Ja, een mooi verhaal

Ja, maak er een mooi verhaal van. Dat het logisch is dat er soms een nepper is, want de echte Sint is al heel oud en kan niet tegelijk bij alle kinderen van Nederland zijn. Dus om alle kinderen blij te maken, heeft hij behalve veel Zwarte Pieten ook een paar Sinterklazen. En....als je heel goed kijkt, zie je dat je soms de échte voor je hebt!
En ssst, niet doorvertellen, want het is een Geheim dat alléén jij, de grote mensen en de Echte Sinterklaas weten.

angel3

angel3

14-11-2009 om 17:15

Er is verschil

mijn zoon heeft dat ook wel gezegd toen hij 3 was : die meneer/sint is niet echt. Maar dan zag hij Sint op tv en was helemaal vol geloof. Ik zou er dus denk ik maar geen aandacht aan besteden. Waarsch zodra het 5 dec 'geweld' losbarst is je 4 jarige ook weer vol geloof, of niet denk je?

Yta Chalne

Yta Chalne

14-11-2009 om 21:37

Niets verzinnen

Ik verzin nooit wat, sint is al spannend genoeg. Jongste (4) heeft ook al teveel inconsequenties ontdekt en heeft besloten dat sint 'gewoon een voorstelling is, maar wel spannend'. Lijkt me prima. Ik bedoel, je zou het bijna vergeten, maarre...hij ís toch ook niet echt?

hesi

hesi

15-11-2009 om 14:07

Maar toch

verzinnen zul je wel moeten als je kind het er concreet met je over hebben wil.
Hier noemen ze alle sinterklazen nep, maar op het moment supreme is de nepperd ergens anders en de echte hier haha.
De 6 jarige hier gelooft nu wat fanatieker als de 4-jarige.

groetjes

buzz

buzz

15-11-2009 om 15:22

Hier

vroeg mijn zoontje van net 4, mama kabouters elfjes mickymouse enz enz het was een hele lijst. Bestaan niet echt he.
Nee dat zijn fantazie figuren.
Maar U sinterklaas en zwartepiet dan.
OOHH ik wist het even niet, ik ben echt heel slecht in leugentjes.
Mijn man gef me een schop onder de tafel en zij JA SINTERKLAAS WEL.
Waarop mijn zoontje mij aan keek en zij, mama wat zeg jij er van.
Ik zij, ja voor kindjes bestaat sinterklaas, Hoezoo voor kindjes, nou aan grote mensen geeft hij meestal niets. Sinterklaas is er voor kindjes.
Oh zo ja,. ik snap Um echt helemaal mama, dus, tja zij hij. Nou Dan geloof ik verlopig maar dat het geen grote kabouter is die niet echt bestaat.
Phoe, Oh waarom heb ik nu zo veel moeite met het gewoon ronduit zeggen dat hij bestaat. Ik weet niet hoor als ze met alerhande vragen gaan komen, hoe ik daar mee omga, het is niet altijd een questie van dan verzin je toch gewoon een verhaal over hulp sinterklazen. Verzinnen kan ik het best, en het geloofwaardig brengen zou ook lukken, als ik het over mijn lippen kon krijgen. Ik het spel lukt het wel, maar met een rechtstreekse vraag heb ik er moeite mee.

angel3

angel3

15-11-2009 om 15:27

Wat denk je zelf?

de vraag terugleggen werkt erg goed hier. Hoef je niet te liegen. Ze geven zelf het antwoord dat ze graag willen geloven . Dus op de vraag: is sint een echte meneer of een verklede? zei ik: wat denk je zelf?
ik denk een echte meneer.... Ik knikte wat vaagjes en liet het erbij

ayla

ayla

16-11-2009 om 10:35

Mama waarom

is sinterklaas niet dood, hoe kan hij nou nog steeds leven. Stond even met mijn mond vol tanden. Ik heb me ermaar van af gemaakt dat ik het niet weet en dat als we hem binnenkort zen dat we het gana vragen.En nu hopen dat ze het weer vergeet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.