Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Hermelien

Hermelien

28-06-2018 om 19:22

Harry Potter lezen met 11-jarige?

Mijn 11-jarige zoon heeft bij een vriendje het eerste deel van Harry Potter-filmreeks gezien. Hij was erg enthousiast en sindsdien lees ik hem voor uit Harry Potter. Deel 1 en deel 2 zitten er inmiddels op, dus wil hij graag door naar deel 3. Dat ga ik ook doen.

Maar nu heb ik die boeken zelf jaren terug ook gelezen en ik vond ze wel steeds enger en luguberder worden. De laatste delen vond ik eerlijk gezegd meer voor volwassenen dan voor kinderen...

Nu mijn vraag: zouden jullie Harry Potter voorlezen aan een elfjarige? En zo ja, ook alle delen? Of zou je stoppen bij, pak ‘m beet, deel 4?

We genieten er allebei erg van, maar ik wil m natuurlijk geen trauma’s bezorgen...

Groeten, Hermelien

Angela67

Angela67

28-06-2018 om 19:29

Dat is zo persoonlijk

Ik vind gauw volwassenen-films of -boeken té en ik begrijp een beetje wat je bedoelt. Maar juist omdat het vanuit kind/puber-perspectief is geschreven geeft het een andere indruk. Gewoon langzaam aan doen. Hier wilde ik graag dat ze meer zelf lazen (hoewel ik voorlezen heel leuk vind,) dus de films mochten pas gezien worden als boek gelezen was 😀.
Gr Angela

Sas

Sas

28-06-2018 om 19:39

Was hier geen probleem

Alle boeken waren ruim voor hun 11e gelezen. Ook hier mochten ze pas daarna de film zien.
Ik denk wel dat de jongste niet alles begrepen heeft van de laatste twee delen. Maar dat kan geen kwaad. Twee jaar later heeft hij ze weer gelezen en de films opnieuw gezien.

Hier

Zoon las zelf Harry Potter in groep 5. Hij ging er vroeger voor naar school en had zijn boek op school.
Ongeveer die tijd hadden we ook een game van Harry Potter.
Ongeveer alle delen heeft hij ook gelezen. Later, als puber, heeft hij de films gezien, op tv of in de bios.
Het hangt van je kind af. Maar er zijn genoeg enge dingen en in Harry Potter zit nog een positieve moraal en worden kinderen gezien als morele wezens in wording die steeds meer vaardigheden ontwikkelen om het kwaad in de wereld te lijf te gaan, hoe moeilijk ook.
Daar kreeg mijn zoon in elk geval geen nachtmerries van.

40er

40er

28-06-2018 om 19:50

Begonnen

Met voorlezen toen hij een jaar of 9 was, tot deel 3. Daarna is hij begonnen met de rest zelf lezen.

juul

juul

28-06-2018 om 19:57

Jonger

Hier flink jonger, kinderen en ik zijn grote fans. Oudste heeft boeken paar keer gelezen, (ik ook) jongste de luistercd's ontelbaar x beluisterd. Meest bekeken films hier in huis ook, geen idee hoe vaak.(vaaak)

Bij een boek kan niet veel mis gaan, mijn idee.
De verwerking gaat vrij traag. (itt film)
Voorlezen kun je naar mijn idee sowieso praktisch alles. Je bent er toch bij? Je kunt direct reageren op signalen, zelfs even pauzeren mocht iets echt te heftig binnenkomen.
Maar het zal wel meevallen!

Hermelien

Hermelien

28-06-2018 om 21:10

Fijn, die reacties!

Ik ben dus niet de enige, gelukkig! Zoon heeft de films (nog) niet gezien, met uitzondering dus van deel 1 bij een vriendje.
Ik wil graag dat hij eerst de boeken leest, komt toch anders binnen inderdaad. Zelf lezen doet hij niet, ik lees hem voor.

Zo genieten we er samen van, goed om te weten dat ik me dus geen zorgen hoef te maken!

Mams

Mams

28-06-2018 om 21:21

Grappig, hier net andersom...

Hier een 11-jarige die de boeken te eng vindt, maar de films helemaal leuk. Volgens hem komt dat doordat hij bij het (voor)lezen zelf beelden maakt, en die zijn veel enger dan wat je ziet in de film.

Net andersom dus....

Dees

Dees

28-06-2018 om 21:28

8jarige

Ik ken een 8 jarige die het zelf leest dus ja.....het is maar net wat je kind aan kan.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-06-2018 om 21:55

Tja

Mijn 8-jarige heeft de HP luisterboeken allemaal al 8 keer uit (moet ik wel zeggen dat we de laatste twee niet hebben) en is nu bezig met de Hobbit/Ban van de Ring cyclus.

Ik hoop maar dat het 'm geen trauma's bezorgt...

Harriet

Harriet

28-06-2018 om 23:08

Mijn 10-jarige heeft alle delen al uit, incl. het laatste toneelstuk. Hij is een paar jaar geleden begonnen en in het begin hebben we er een rem op gezet, hij moest wachten met deel 4 en verder, maar dat was op een gegeven moment niet meer vol te houden...

We merken geen problematische effecten.

Met de films doen we rustiger aan.

De Hobbit

Daar zijn ook games van. Zoon heeft die ook gespeeld. De meer realistische versie. Er is ook een alle leeftijden soort playmobilversie.

Dit soort games heb ik aangemoedigd. Beter dan het tegenwoordige zombiegeweld of ander duf gedoe.

Hier zit tenminste nog een avontuurlijk verhaal in.

En heerlijk veel wapengekletter.

Mijntje

Mijntje

29-06-2018 om 07:17

potterfan

Mijn zoon las ze ook al met 8. Ik heb alleen de eerste voorgelezen. Van ons mocht hij pas de film zien als hij het boek had gelezen. Hij kent ze nu (13) al uit z'n hoofd, zo vaak heeft hij ze verslonden. De films heeft hij ook allemaal gezien.
Ik vind het zelf ook (te) eng, mn de latere films. Maar mijn zoon vindt alleen realistische films naar, hij kan niet tegen dode oma's bij wijze van, maar wel tegen die horrorscenes uit Potter en Lord of the Rings.

Bregje

Bregje

02-07-2018 om 09:23

Mijn dochter

Mijn dochter is hiermee begonnen toen ze 7 jaar was. Ze is nu op school weer begonnen met deel 1 en thuis is ze deel 4 aan het lezen. Ze legt hem vanzelf aan de kant als ze het te eng vind. Als ze een boek gelezen heeft, dan kijken we de films.

Wij zijn zelf heel erg HP fan, we zijn toen ook met hun naar het tijdelijk HP museum geweest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.