Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind, 7, meerdere weken weg, hoe troosten?

Omdat mijn werk het niet toelaat heb ik maar twee weken vakantie kunnen nemen met manlief en kinderen (3 en 7). Zij blijven nog 2,5 week op vakantieadres bij manlief en zijn moeder. De vorige twee zomers ben ik helemaal niet mee geweest - vorig jaar waren ze met z'n drieen weg, het jaar daarvoor alleen de oudste met haar vader. Ik heb het hen vantevoren uitgelegd, maar nu is vooral de oudste erg verdrietig (vooral in de avonden). Hebben jullie goede ideeen om het haar makkelijker te maken?
We hebben afgesproken dat ze mij met haar vader's laptop mag skypen en appen wanneer ze wil, hoewel dat haar tot nu toe niet troost.
De jongste is grotendeels ok (misschien omdat ze nog klein is), zoals de oudste de jaren hiervoor.

Tango

Tango

14-08-2018 om 21:33

Snap het niet

Waarom is 2 weken op vakantie niet voldoende? Ik vind 4,5 weken op vakantie gaan erg lang, zeker voor kinderen. Lijkt me helemaal niet nodig. Je man had toch ook gewoon thuis vakantie kunnen vieren en in die 2,5 week dat hij nog thuis is, leuke dingen met de kinderen kunnen doen, zodat ze jou 's avonds gewoon zien.
Ik weet niet waar je man nu zit, maar misschien kan je oudste de weekenden ofwel de dagen dat jij vrij bent bij jou zijn. Maar misschien is dit w.b. afstand niet mogelijk. Dan zou ik het eigenlijk niet weten. Misschien een aftelkalender voor haar maken om te zien wanneer ze terug gaat naar jou. En misschien toch maar iets eerder terug gaan als het echt niet lukt.

timen van skypen

Ik vraag me af of het een oplossing is om skypen en appen te ontmoedigen, - al is dat voor jou misschien wel vervelend - en anders dan zou ik met je man bespreken wat een handige tijd voor dat skypen is. Ik zou menen: midden op de dag ofzo, bij voorkeur vlak voor een leuke activiteit. Zodat ze met haar gedachten al bij dat leuke zit en niet de tijd heeft om jou te missen.

Ik zou dus denken dat skypen 's avonds, als ze moe is en alle tijd heeft om te denken aan hoe ze jou mist, dan weer een heel slecht idee is.

Maar goed, dat ligt misschien voor jouw kind heel anders.

Ik heb meer dan eens meegemaakt dat het bellen met het thuisfront de heimwee juist opriep, dus misschien moet dat maar fors worden beperkt.

Groeten,

Temet

Ook zonder skype

In de tijd dat onze kinderen jong waren zijn wij welgeteld 4 keer met het hele gezin op vakantie geweest. Alle andere keren gingen de kinderen alleen (naar familie, zeilkamp, ponskamp) of met mij, of met hun vader.
Natuurlijk waren er ook vakantieweken die ze gewoon thuis met ons doorbrachten.
Wij hadden een eigen bedrijf dat gewoon door draaide.
In die tijd was er nog geen skype oid. We hebben het gedaan zoals het ging en het is allemaal geen moment moeilijk geweest.
Ik zou er niet zo'n punt van maken. Wat moet dat moet.

Emmawee

Emmawee

14-08-2018 om 22:35

Verdriet in de avond

Is meestal vermoeidheid. Lekker gaan slapen, morgen praten we verder. De volgende ochtend is er vaak niks mee aan de hand.
En verder zou je ook je eigen emoties misschien eens onder de loep moeten nemen. Wat zeg jij tegen haar? En wat straal je uit? Vertel je over je werk? Zeg je dat je haar mist? Vraag je naar wat zij heeft gezien en gedaan? Of vraag je hoe ze zich voelt en hoe de sfeer is?
Er geen punt van maken, zoals Mirjam zegt, vraagt soms een verandering van je eigen houding. Dus niet alleen verstandelijk weten dat wat moet dat moet, maar hier ook jezelf eens goed van overtuigen.
Ik weet niet of dit voor jou speelt, maar ik zou het zelf echt niet leuk vinden. Dus ik zou er wel wat zelfovertuiging op los moeten laten om zelf blij en vol vetrouwen aan de lijn te kunnen hangen.

white_queen

white_queen

14-08-2018 om 22:37 Topicstarter

Temet

Daar heb ik ook aan zitten denken, dat het misschien juist beter is om vooral niet te focusen op contact met mij maar juist aan te moedigen dat ze meer met oma en vader (en zusje) doet, of misschien vriendjes daar maakt. Omdat de focus op contact met mij juist de aandacht van al die andere leuke dingen wegtrekt.

Tango: ze zitten in buitenland, te ver om eerder weg te gaan of bij elkaar op bezoek te gaan. Idee was juist dat ze daar de taal (van vader's kant) beter onder de knie zouden krijgen.

Ik ga in elk geval het skypemoment naar de middag verplaatsen ipv de avond..

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-08-2018 om 22:49

Dat skypen

Doen wij op aanvraag. Als mijn man in het buitenland zit skypen wij onderling wel, maar mijn jongste alleen als hij er zelf om vraagt.
Ik merk eigenlijk dat dat maar sporadisch voorkomt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.