Home » Forum » Motivatie in groep 8

Motivatie in groep 8

10 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Bloemen aan de waterkant
Motivatie in groep 8

Zoon zit in groep 8, flink aan het puberen, en verveeld zich er stierlijk. Het advies is binnen, er wordt nog weinig geleerd, ze zijn bezig met de musical (waar hij een kleine rol in heeft, liever had hij een grotere gehad). Zoveel doen ze niet meer. Het is chaos. Hij ligt goed in de groep maar heeft geen echt maatjes. Kortom hij komt elke dag verveeld thuis. Hij is echt toe aan het VO maar dat duurt nog een paar maanden.

Hij heeft zelf geen idee hoe de resterende tijd nog een beetje leuk doorkomt behalve een week vrijnemen om thuis wat te rommelen. Daar ben ik niet zó voor. Iemand tips wat hij aan school kan vragen om de tijd een beetje aardig door te komen of wat ik hier kan meegeven/doen voor op school, in een wat chaotische setting?

Emmawee
Aan school vragen

Of ze onderwijs willen gaan geven?

Beetje flauw misschien, maar hier op school wordt gewoon gewerkt. Dat is wel het voordeel van een combinatieklas, leerlingen uit de andere groepen zijn immers ook nog aan het werk.

Mijn zoon gaat nog een presentatie geven over zijn DCD (Developmental Coördination Disorder) en hij wil nog een spannend kampvuurverhaal schrijven voor het schoolkamp. Daarnaast maakt hij nog een eindspurt met rekenen en spelling. En hij doet nog iets met tutor lezen met kinderen in groep 3. En daarnaast nog de musical en de 'tienerwijs' lessen.

En waarom is er chaos? Mijn zoon zou dat nl ook niet allemaal doen als zijn leraar het er na het advies bij zou laten zitten. Zijn leraar maakte vanaf groep 6 glashelder dat de eindtoets en het advies niet de eindstreep van het schooljaar zijn.

AnneJ
Geen programma?

Misschien kun je de leerkracht vragen wat de planning is van de laatste maand en dat goed bespreken met je zoon. Duidelijkheid en voorspelbaarheid kan helpen en een handvat bieden.

En anders een paar goede boeken samen uitzoeken en afstemmen met de leerkracht dat zoon deze op school kan lezen als hij zich verveelt, of op welke momenten dat zou kunnen zijn.

Bij mijn dochter op school werd de laatste periode extra taal en rekenen gegeven om een goede start te kunnen maken op het voortgezet onderwijs. Er was geen musical.
Voor mijn dochter (met autisme0 was dat daardoor redelijk te doen.

Bij mijn zoon werd vanwege een jubileum van alles uit de kast gehaald en er waren projecten en projectjes om zelfstandigheid te bevorderen.

Dat was heel hectisch. Ook voor mij. Gelukkig had zoon zijn mobiel. En als hij weer eens ergens 'zelfstandig' heen moest en de leerkracht bleek niet beschikbaar, want in een vergadering oid (ik had afgesproken dat zoon de leerkracht kon bellen want ik zag die bui al hangen) dan kon zoon mij bellen om de boel aan elkaar te praten. En heel dubbel voor zoon. Heel leuk maar ook heel stresvol. Ik hield hem een enkele keer een dag thuis.

Die laatste periode in groep 8 kan echt wel lastig zijn, voor school en voor de leerlingen. En daardoor voor de ouders thuis.:-)

Bloemen aan de ...
Keuze van school

Nouja, ik denk niet dat ik school nog even kan veranderen in de laatste maanden. Ze zien me aankomen. Heb jij een geluk van de structuur van een combinatieklas, hier zitten 28 kinderen in groep 8. In de parallelgroep ook. Die allemaal iets moeten in de musical, wat ook best een geregel is (met 56 kinderen in 1 musical). Dat is ook best druk voor de leerkrachten en leuk voor de kinderen die dan hun scene(s) oefenen.

Maar wellicht kan het wel iets aangenamer voor zoon worden. Want er wordt nog af en toe wat geleerd maar niet veel. Ze zijn ‘druk’ met vanalles, door elkaar, terwijl er niet echt een klassikale structuur meer is.

Bloemen aan de ...
Programma

Dank je, AnneJ, ik ga inderdaad maar eens het programma vragen. Eens zien of wij (of school) daar iets in kunnen passen.

Dees
56 in 1 musical

Doen ze 56 kids in 1 musical? Hier hebben de paralelklassen ieder een eigen musical. Net zoals ze ieder jaar een eigen toneelavond hebben. De musical wordt overigens in een echt theater gegeven de toneelavonden in een nabijgelegen zaaltje.

Gaat overigens van de vrijwillige eigen bijdrage, dus vorig jaar ging de eindmusical ook alleen in het nabijgelegen zaaltje.

Beertje37
Hier doet school niets

Hier doet school niets. Op het verzoek van dochter om het veel te saaie spelling huiswerk te maken in het engels kwam de reactie: het is nog maar 9 weken school. Ik ga niets meer veranderen, aldus de juf.
Heel lastig en heel frustrerend. Wij tellen dus af en proberen zelf wat uitdaging te geven. Sport is altijd fijn, muziekles ook. Verder geven wij alvast wat wiskunde en natuurkunde, omdat ons kind dat heel interessant vind.
Nog 3 maanden en dan mag ze naar de middelbare. Sterkte!

Emmawee
Bloemen aan...

Je hebt gelijk, jij hebt er natuurlijk niets aan dat dit bij ons beter is geregeld. Ik bedoelde er vooral mee aan te geven dat je best iets van de leraar mag verwachten. Maar echt wezenlijk niets veranderen zal waarschijnlijk niet lukken.
Ik zou mijn zoon coachen om met zijn leraar het gesprek aan te gaan over hoe erg hij zich verveelt. Dat is ook een vaardigheid die op de middelbare school goed van pas komt. Maar dan moet je er wel op kunnen vertrouwen dat zo'n leraar daar goed op reageert.
En verder inderdaad: weten wat het programma is, dat helpt enorm.
Ik kan me nog herinneren uit 1985 dat ik op een zeker moment uit pure verveling en wanhoop heb uitgerekend hoeveel uur ik nog naar school moest. Dat gaf me al enige houvast.
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat er 34 jaar later nog zo weinig van is geleerd. Tenminste, niet overal.

Harry
Wat doen ze dan

Het lijkt mij niet dat ieder kind van kwart over 8 tot half 3 de musical oefent, toch? Wat doen ze in de resterende tijd? Hier heb ik er nog niet mee te maken gehad maar ik kan me niet voorstellen dat scholen het goed vinden dat 20 leerlingen maar wat gaan rondhangen.

Pien
Herken het niet

Ik ben zelf leerkracht van groep 8 en mijn zoon zit (op een andere school) ook in groep 8. Ik herken het bovenstaande niet.

Ik ben bewust op tijd (maart) met de musical begonnen, zodat we niet in de laatste weken de hele dag hoeven te oefenen. Ik heb nog een hoofdstuk taal, spelling, de zaakvakken hebben ieder nog een hoofdstuk, Engels is nog niet af en we werken dus gewoon de hele dag. We zijn afgelopen week op kamp geweest, komende week hebben de kinderen vrij en daarna gaan we gewoon nog 5 weken aan de bak, daarna is de laatste schoolweek een leuke-dingen-week. Zo heb ik dit voor we op kamp gingen ook aan de kinderen uitgelegd. Ik moet er niet aan denken om nu al te gaan freewheelen.

Ik snap ook niet goed hoe die andere groepen 8 dan hun lesstof al af kunnen hebben. Methodes zijn over het algemeen gebouwd op 40 weken.