Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Yootje

Yootje

06-11-2018 om 17:27

Niet eens met TLV ( Toelaatbaarheidsverklaring)

Beste allemaal,

Ik heb een tweeling van 5 jaar die samen naar 1 school gaan. Vorig jaar zijn ze uit elkaar gehaald wat voor 1 van de twee erg traumatisch was. Hij heeft bijna een jaar erover gedaan om zich veilig te voelen in de klas en met de kinderen. VOor de zomervakantie ging het al heel veel beter. Nu in de zomervakantie heeft mijn moeder eenzware hart operatie ondergaan en viel uit,en tot overmaat van ramp viel ik uit omdat ik door een ongeluk een verbrijzeld been heb.

In de maand dat ik in het ziekenhuis heb gelegen hebben mijn kinderen bij diverse vrienden van mij moeten slapen ( ben alleenstaande ouder) en door die onrust ging het ook helemaal niet goed op school..luisterden niet, koppig, niet willen meewerken en kindjes duwen of knijpen.

De school heeft opeens besloten dat zij het niet kunnen handelen met 1 van de 2 en dat hij derhalve naar speciaal onderwijs moet, terwijl ik er voor plijt om te wachten tot de thuissituatie genormaliseerd is.
Ik kan lettelrijk het huis niet uit, ik revalideer in een andere stad en nu word ik gebeld met de mededeling dat de school een TLV gaat aanvragen, terwijl de IBer ook aangeeft dat ze zien dat de jongens nu wat rustiger zijn, Ik ben het er niet mee eens, maar ik vroeg me af als zij dit zo aanvragen ( ikweet inmiddels dat dit zomaar kan ook zonder mijn toestemming) weet iemand dan binnen hoeveel tijd na dat er een TLV is afgegeven het kind van school wordt verwijderd? Ik zit letterlijk vast en vind het zo oneerlijk dat ik niets kan doen. En dan krijg ik weer een leerplichtbeamte op mijn nek en ben ik verwijtbaar.

Weet iemand of je kinderen tijdelijk op een andere school kan plaatsen ( daar waar ik nu aan het revalideren ben) ?

Graag jullie advies of verhalen hierover

Goodwill

Je bent vooral afhankelijk van de goodwill van de school. Jammer dat je nu zelf zo moeilijk vooruit komt maar mogelijk kun je zsm contact opnemen met Onderwijsconsulenten.

https://onderwijsconsulenten.nl/

Zij kunnen ook geen ijzer met handen breken maar kunnen wel goed adviseren en zien meer opties omdat ze bekend zijn met de regio.

Hopelijk is er geen grote wachtlijst want het is niet makkelijk in het onderwijs.

Natuurlijk kun je een school vragen om je kinderen tijdelijk daar naar school te laten gaan. Vragen staat vrij. De kans dat ze daar op in gaan lijkt me vrij klein vooral als het om maar een beperkte periode als 1 of 2 maanden gaat. Is het een stuk tot aan de zomervakantie dan heb je mogelijk meer kans.
Maar ook dat kun je overleggen met een onderwijsconsulent.
En vooral met de huidige en de door jou beoogde school. Misschien kunnen ze wel een uitzondering maken vooral als het betekent dat jij dan ook dagelijks bij de kinderen betrokken kunt zijn.

En verder wens ik je heel veel sterkte.

Krisje

Krisje

06-11-2018 om 19:10

Zomaar?

Ik kan me niet voorstellen dat dit in een maand besloten is. Ik heb zelf een dochter op het speciaal onderwijs, niks mis met speciaal onderwijs trouwens, dat is geen schande, maar daar is een heel dossier van opgebouwd. Overigens was ik het helemaal met school eens, sterker nog, ik heb het zelf aangegeven. Ik vind de dossiervorming veel te lang duren.

Ik zou eens goed bij school navragen of er een dossier is, want zomaar in een maandje beslissen, dat kan niet volgens mij.

Marit

Marit

07-11-2018 om 19:25

Dossier

Ik vraag me ook af wat voor 'dossier' er ligt. In mijn nieuwe baan als gedragswetenschapper ben ik lid van een commissie die de toelaatbaarheidsverklaringen afgeeft (VO overigens). In ons samenwerki gsverband moet er bij de aanvraag van een tlv altijd een OPP liggen (handelingsp l an met wat er gedaan is, beeld, ontwikkeling) en daarnaast extra nog een aanvraagformulier met de specifieke onderbouwing. We zijn ook best kritisch. Maar dit kan per samenwerkingsverband verschillen al zijn er wel kaders aangegeven. Ik kan me niet voorstellen dat het zo snel gaat. Is er iemand die met je mee kan denken? Best veel allemaal voor jullie trouwens, heftig hoor! Veel sterkte

Marit

Handelingsplan

http://www.onderwijsconsument.nl/instemmingsrecht-passend-onderwijs-voor-ouders-vanaf-1-augustus-2017/

En daar hebben ouders dan wel weer instemmingsrecht bij.

"Met ingang van 1 augustus 2017 hebben ouders instemmingsrecht op het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief. Dit betekent dat ouders meer zeggenschap krijgen over de extra ondersteuning die in het kader van passend onderwijs op school wordt geboden."

Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat een school niet eerst regulier een handelingsplan opstelt, alleen al vanwege dossieropbouw om tot een TLV te komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.