Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Takkie

Takkie

16-04-2019 om 19:55

Roken verklikken?

Mijn dochter van 11 zit in combiklas 7/8. Sinds enkele weken zie ik leerlingen na schooltijd naast het schoolplein staan roken. Een van hen is een ouder vriendinnetje dat mijn dochter heeft verteld dat ze niet moet gaan roken omdat ze nu niet meer kan stoppen. Ook de andere leerlingen ken ik.
Ik ben bang dat mijn dochter wordt beinvloed en ook gaat roken. Ze moet er nog 1,5 jaar.

Nu twijfel ik of ik de ouders van deze leerlingen moet vertellen over dat hun kinderen, meerendeel groep 8, naast het plein roken. Hoe komen ze aan de rookwaar, is dat niet gejat van de ouders?

De school is op de hoogte maar zegt dat het de ouders zijn die erover gaan en ze al aan voorlichting doen.

Eva

Eva

16-04-2019 om 19:58

Rokende ouders

Ach, ouders die roken zullen het niet zo erg vinden dat hun kinderen roken. Ze sporen zelf tenslotte ook niet.

juf Ank

juf Ank

16-04-2019 om 20:53

ouders

zullen dat snel genoeg ruiken. Als ze dat niet doen dan roken ze zelf en kunnen ze hun kinderen niets verwijten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-04-2019 om 17:02

Hmmmm

Hier heeft zoiets ook gespeeld. Dit ging over electrische sigaretten en die werden in een naburig natuurgebiedje gerookt. Daar was de juf van op de hoogte en er is toen een algemene mail uitgegaan naar de ouders. Maar dit ging dus om een wat grotere groep.
Ik kan me niet voorstellen dat er een grote groep naast school staat te roken en dat school daar niet op reageerd. Als het maar om een paar kinderen gaat kan ik me voorstellen dat school het laat gaan.

Ik denk dat ik zelf geen contact zou opnemen met de betreffende ouders. Misschien iets terloops laten vallen tijdens een kop koffie, maar ik weet niet of je de ouders nog ziet.

rutiel

rutiel

18-04-2019 om 12:34

Eh Eva?

"Ach, ouders die roken zullen het niet zo erg vinden dat hun kinderen roken. Ze sporen zelf tenslotte ook niet."

Serieus? Dat de anti-rook campagne zijn vruchten heeft afgeworpen is wel duidelijk. Maar om nu alle rokende volwassenen aan te duiden als onverantwoordelijke ouders gaat mij toch wel wat ver moet ik zeggen.

Dus, omdat ik wel eens wijn drink vind ik het bijvoorbeeld okee als mijn kinderen van 11-12 jaar met flessen drank op het schoolplein staan? Of heb je voor dit soort ouders andere normen bedacht?

E

E

18-04-2019 om 15:23

Verstandig

Je dochter is verstandig genoeg om niet te roken, haar rokende vriendin ontmoedigd haar zelfs.

Hier is in groep 8 ooit sprake geweest van een leerling die rokend op de fiets naar school kwam. De 30 andere leerlingen lachten hem uit. Later is een groot aantal zelf gaan roken.
Als ouder zou ik er niet blij mee zijn als mijn kind rookt, of die nou 12 is of 16.

Wellicht kan je subtiel met andere ouders bespreken dat je hebt gezien dat leerlingen van deze school naast het plein roken? Het is op deze leeftijd kattekwaad, maar het moet wel snel klaar zijn.

E

E

18-04-2019 om 15:27

Hoe ze eraan komen

Waarschijnlijk is er een sigarenboer in de omgeving die “denkt” dat de kinderen voor hun ouders rookwaar halen. (Je wilt niet weten met wat voor geldbedragen kinderen van 10-11 jaar al rondlopen)
Anders is het gejat van de ouders of broer/zus.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-04-2019 om 21:39

"Anders is het gejat van de ouders of broer/zus."

Een ouder (of ouder uitziend) kind haalt het waarschijnlijk gewoon voor ze.

P

P

22-04-2019 om 17:11

Doen ze hier ook

Hier staan groepjes pre-tieners voor de Dirk die volwassenen vragen of ze wijn en sigaretten voor hen willen kopen.

Los van hoe de kinderen eraan komen, ze moeten er snel mee stoppen. Pre-tieners gaan doorgaans niet naar rokerige disco’s en kunnen niet daardoor naar rook ruiken, dus ik vind het vreemd dat de ouders zelf (kennelijk) niet ingrijpen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-04-2019 om 17:56

Doen jullie dat?

Ik verwijs kinderen bij de supermarkt die nog niet zelf hun drank en sigaretten mogen kopen altijd door naar hun ouders. Ik ga echt geen kinderen van anderen illegaal aan sigaretten helpen. Doen jullie dat?

bieb63

bieb63

24-04-2019 om 09:16

Phryne

Nee, natuurlijk zullen de meeste van ons dat niet doen........ Maar er zal altijd wel iemand zo gek zijn dat wél te doen. Overigens dat zullen vaker jongvolwassen 'kennissen' zijn.

E

E

24-04-2019 om 19:57

Herkenbaar

Hier zijn ook (te jonge) kinderen die willekeurige volwassenen om 18+ producten vragen. Dan zwaaien ze voor de ingang met een 10-euro briefje waar je de rest van wat een fles drank kost mag houden. Daar ga ik natuurlijk niet in mee.

Roken naast een basisschoolplein vind ik idioot. Waarom verbiedt de school dat zelf niet? Nu zijn de kinderen nog op een leeftijd waarop ze instructies van volwassenen opvolgen. (ongeacht of de school het ze kan verbieden of niet)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.